HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Substeg - trasiga!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/20 :  02:55:26  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!
Skulle vara glad om nån kunde hjälpa mej att lista ut vad det är som är trasigt på mina tre substeg som jag av någon anledning byt till mej.

På dom två första stegen (1st Yamaha o 1st Hembyggt)är felet att det bara brummar ur högtalaren, men jag tippar på att brummet ligger på en högre frekvens än 50Hz. Båda stegens brum ökar när man vrider upp volymen. Yamaha steget ser mycket enkelt ut, och inhehåller en effekt ic. Kommer tyvär inte ihåg vad den heter på rak arm... Det hemmbygda steget är o andra byggt av bara disktreta komponenter.
Tänkbara fel? Alla förslag är mycket välkommna!

Och på det tredje steget så hör man en tendens till musik, men det är distar något kollosalt även på väldigt låga volymer (har iof inte testat spela högt... men det är inget jag tycker elementen är värda..) Det är iallafall knappt man hör distet.. Det jag har tagit reda på är att ingångs OP:n är av annat fabrikat o modell än org, men med liknande värden. Kan det vara något med vilo strömmen? För hög eller för låg? Eller är det något annat som ni misstänker?

Är det någon som kan tänka sej att komma med ett lådförslag till en Visaton 6,5" bas/mellan med värdena VAS=31 liter, FS=41Hz, QTS=0,65

Tack för alla ev svar! Och ha en fortsatt bra dag!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  09:50:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur har du kopplat upp det här? Är du säker på att signalkabeln är OK så att du har signal in?
Jag tycker det låter som det är fel på signalkabeln till slutsteget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:29:41  Show Profile Send Kraniet a Private Message
glappande lödning? tydligen är det det vanligaste felet på mycket elektronik.
efter ett år har lödningen tappat 80% hallfasthet.. en trasig tv beror oftast på att lödningen är lös.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/07/20 :  12:19:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kan brummet vara 100Hz?? Är det samma frekvens på bägge subbarna?

Om så är fallet så titta över kondensatorerna i kraftaggregatet. Om en av dem går i kortslutning så får du helvågslikriktad växelspänning rätt på slut trissorna och då blir det inte mycket musik.

Disten kan mycket väl vara en dåliglödning som föreslogs här ovan. Det kan också vara något bränt motstånd i ingångssteget(om det är diskret).

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/20 :  17:25:42  Show Profile Send Ludde a Private Message
Signalkablarna kan det inte vara, jag har testat med flera olika och olika cd:spelare. Lödningarna kan det vara, efter som stegetn har suttit i olika baslådor utan skiljevägg imellan. Lödas ska det göra idag! Kondingarna på Jws steget har jag bytt (glättrings..) till några med lite högre lagringskapacitet, men dom kan ju förstås vara trasiga efter som dom jag bytte till var begagnade... På det steget som distar så sitter en OP som ingångsteg, jag vet inte om den är hel, men det borde väl vara tyst om det var den som var trasig?

Jag tackar för all hjälp jag fått hitills, men om ni vill så fortsätt skriv!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:00:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kolla matningspänningen på ingångs OP'n.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:18:11  Show Profile Send Ludde a Private Message
Japp,,, ska göra det ikväll samt löda om dom flesta lödningar
tackar för hjälpen... är det ingen som kan komm med förslag till visaton 6,5:an?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000