HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Helvetes jävla tull!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:56:37  Show Profile Send Rapid a Private Message
Vafan e det för hönshjärnor som jobbar på tullen i malmö? Plockade ut ett paket från posten idag efter tio veckors väntande med 2st basar som jag köpt från Kanada. Till min förskräckelse så har någon knipsat av buntbanden som håller ihop basarna och vänt på dem så att den enas magnet (hela basen) ligger på den andres kon istället för att båda konerna ligger mot varandra fastseglade med buntband i skruvhålen. Konen e helt förstörd på den ena basen medan den andra e helt i nyskick (fast begagnade). Hur fan tänker dem? Nä, fy fan vad lack jag e. Jag ska gå till botten med det här!!

Var bara tvungen att uttrycka mina aggresioner.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:03:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bara på dem!!!! Lycka till!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:06:23  Show Profile Send bernu a Private Message
Faan va förbannad man blir!!

Detta måste du ju kunan få ersättning för, eller?

Meddela gärna hur det går...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:06:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Lycka till! det kommer du att behöva om du skall kämpa mot en myndighet!

Ge järnet, hoppas du klara det, allt mitt stöd, jag har också råkat ut för paketrivningar och varor som fattades.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:59:25  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag har varit på posten nu och fyllt i en skadeblankett. Saken är den att basarna är ett par fender med aluminium dammkåpa. Det är samma basar som Electro voice EVM 12L, bortsett från dammkåpan. Frågan är hur de ska lösa ersättningen eftersom de inte går att köpa nya (fenders) och om de konar om den söndriga basen, har jag en bas med pappkåpa och en med alukåpa o det vill jag inte ha. Nypris för EV basarna är 3985:- st på hifikit så jag satte att jag vill ha 4000-5000kr i ersättning. Inte för jag tror jag får det men lika bra att ta i lite. Skadan går ju i princip inte att ersätta.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:15:35  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hoppas du får pengarna du frågar efter. I vanliga fall ersätter bara tullen/posten det värde som står på varudeklarationen (det belopp du "var beredd att betala tull för"), då man i annat fall faktiskt har försökt fuska. Synd, men sant.

Annars går de på principen "nypris minus slitage", vilket inte heller är fördelaktigt för dig. De bryr sig inte om ifall du gjort ett kap (ex köpt något för 1000:- som var värt 5000:-, då ersätter de vanligtvis bara 1000:-, m.a.o du går miste om en bra affär).

Om man går in på de juridiska aspekterna, så är det svårt även i skadeståndsfall att få igenom ersättning för "lyckad/misslyckad affär", då det i princip är omöjligt att säga hur stor skada du lidit. Ersättning i sådana här fall är ju uppdelad i två delar. Dels ersättning för prylen (exakt det värde som prylen har (inköpspris minus slitage, alltså det pris du betalt, inte vad du köper den för på NK), inte en krona mer eller mindre), dels ersättning för den skada du ådragit dig (ex. "går inte att få tag i längre och det kostade mig 1000Kr att få reda på det" eller "det kostade mig 500kr att försöka laga den, men det gick inte).

Phu...

Inte för att ovanstående överhuvud taget gör dig gladare, och jag är väl lite tråkig när jag lägger mig i sådana här diskussioner...

Men jag är på din sida. Hoppas du får (skälig) ersättning! Och... Jävla tullen! Jämt skall de hålla på... ;=)

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:38:50  Show Profile Send celef a Private Message
det är jätteolyckligt, men ändå tycker jag att tullen gör rätt som öppnar och snokar, ponera att någon kriminell försökte smuggla narkotika eller annat "samhällsfarligt" i dessa element!!! få saker är så vidrigt än att se unga påverkade av narkotika, och snoka i enskilda paket är ett sätt att minska detta! flåt, lite off-topic kanske!

sound pollution
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:40:09  Show Profile Send Johansson a Private Message
På dom jävlarna bara!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/11 :  18:07:18  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Usch va' tråkigt ... Hoppas det ordnar sig och att du får ersättning för såväl materiella skador som sveda och verk ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/11 :  18:14:54  Show Profile Send Rapid a Private Message
Vill passa på att tacka för stödet :) Jag ska hålla er uppdaterade. Jag förstår att tullen måste öppna och titta men vem som helst borde väl inse att det inte går att stapla element som köksglas :) 8,6kg på en pappkon=ej vacker syn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  18:15:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Men tullen kan väl inte plocka sönder varenda jävla paket som kommer. Nu tappar jag helt förtroendet för dom. På dom bara.
Det måste väl finnas smidigare metoder för att hitta ex knark. Otroligt korkat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:09:42  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sätt stenhårt mot hårt och vik dig inte en tum, efter en sån fadäs av tullen borde de få rejält med kompanismisk.......

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:17:14  Show Profile Send jari a Private Message
Du har mitt fulla medlidande.Jag blir så j-a lack på
ett sådant oseriöst sätt att utföra en uppgift.
Men det kunde ju varit värre,vederbörande kunde ju
varit anställd i sjukvården.
Mvh

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:27:01  Show Profile Send walle85 a Private Message
jag håller med om att det är bra att tullen öppnar vissa paket o kollar efter knark, men borde de fan sätta tillbaka allt rätt,
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  22:48:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Dom skall ersätta dig för marknadsvärdet och inget annat jag har kollat med konsumenternas försäkringsförening jag råkade ut för ett liknande fall men där var inte tullen inblandad iofs.

Ponera att du fått grejorna av någon rik kompis over there är då grejorna värdelösa nej naturligtvis så är det marknaden som skall sätta priset inte någon aningslös tullare.
Ta kontakt med Övertullmästaren och hänvisa till att det mesta numera är avreglerat utom Nordkorea.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:11:36  Show Profile Send divander a Private Message
du får gärna berätta sen hur det går.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:26:34  Show Profile Send Rapid a Private Message
Xover, du menar alltså att vad jag har betalat kvittar. Det är varans värde som är intressant? Vad menar du med avreglerat?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/12 :  01:29:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad jag vet så måste varan packas så det tydligt går att öppna och inspektera innehållet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/12 :  01:38:40  Show Profile Send tengil a Private Message
sajberrapid: Jag beklagar djupt..

Vad du än gör i din kamp så ska du nog inte överdriva.. Vill dom så kan dom, tullen.. Tänk väl ut vad du skall säga!

Jag tror att något i stil med att du "har fullt förstående och ingenting emot att inkommande paket öppnas och kollas igenom. MEN, att varorna bör kollas med största varsamhet, och lämnas ut igen som om de inte ens blivit uppackade" kanske får dem samarbetsvilliga..
De lär inte bli samarbetsvilliga av ren kritik nämnligen, och, som sagt.. vill dom inte samarbeta så behöver dom nog inte det, vilket för din kamp längre in i skiten än nödvändigt...

GRYMT USELT och inkompetent att lägga element som du beskrev, aaargh.. innehållet borde ju ha tagit mindre plats med -magnet mot kon- placering, eller? och.. nä.. ingen idé att gnälla.. jag önskar dig lycka till istället!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/12 :  01:54:33  Show Profile Send marens a Private Message
Surt, låter som någon gjorde det med flit. Vilken fiskmås som helst fattar ju att sakerna går sönder..."kras".
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/12 :  07:41:39  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nä fy faan va illa!

Men iom att tullen öppnat ditt paket och orsakat skada på innehållet så är det ju helt i sin ordning att de får ersätta dig. Jag menar om det hade varit ett fraktbolag som förstört innehållet så blir de ju rättsligt skyldiga till ersättning, samma sak måste gälla tullen.

Borde även vara rimligt att inte gå med på en ersättning i form av likvid för ersätt vara utan du borde stå på dig om att ersättning ska ske med likadan produkt.

Tror även på Tengils taktik om hur du ska gå på dem. Ingen idé att gå på och stenhårt kritsera dem för deras agerande, i alla fall inte i en första skrivelse till dem, för då finns risken att de slår dövöronen till.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/12 :  07:43:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag menar att myndighetsutövandet i Sverige har liksom i övriga världen minskat något men Tullen är fortfarande en myndighet så man vet aldrig hur ett sådant verk fungerar var försiktig när du hanterar dessa tjänstemän så att du inte åker dit för missfirmelse.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/12 :  07:45:58  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
funderade på detta, för att det är inte omöjligt att man själv råkar ut för detta i framtiden.

om det nu visar sig att tullen är helt ovilliga till ersättning, vem vänder man sig till då?

KO? Du har köpt en vara som har blivt skadad av tredje part, tullen.Frågan är om JO hanterar detta.

JO? En statlig myndighet har medfört skada för en privatperson.

Det skulle vara illa ifall man själv måste kräva skadestånd och driva processen, eftersom det isåfall kostar mer än det smakar.

vem annars?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/12 :  08:06:41  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag tror du får börja med att gå till posten, då det där med tullen faktiskt bara är en spekulation. Paketet skulle ju i princip kunnat bli öppnat redan i USA av någon klåfingrig postanställd som trodde att det låg diamanter i paketet. Enklast är nog att se det hela som en transportskada, om man inte verkligen VET att det är tullen. Men hur bevisar man det?

Posten ersätter upp till "försäkringsvärdet", d.v.s det värde som den som sänder paketet skriver som varuvärde. Detta är ju ett problem, då många helst vill att detta värde (av ekonomiska skäl) skall vara så lågt som möjligt.

Dock skall man helst uppvisa dessa skador redan då man hämtar ut paketet, vilket är lite bökigt. Exempelvis skall man alltid påtala knöliga kartonger, redan då man får dem av post-tanten. Då ligger man extra bra till då det gäller ersättning.

I övrigt är det lite over kill att dra in juridiska ombud och starta processer då det handlar om så små pengar. En gång var jag med om att posten tappade bort ett paket för mitt förra jobb. Värdet var 300.000 Kr och killen som lämnade in paketet fick ett kvitto, men lämnade in två kollin. Gissa vilket kolli han inte fick kvitto på... Lite annorlunda, då detta var en pryl som försvann, men ändå ett exempel på att det händer konstiga saker på vägen.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/12 :  08:21:08  Show Profile Send Rapid a Private Message
jo, jag har funderat på det att det är nog omöjligt att bevisa att det är tullen. Jag kan ju inte bevisa att killen i Kanada har lagt basarna rätt från början. Skadelappen och paketet lämnade jag ju in igår så jag bara väntar på besked nu. Antagligen kommer de ringa mig sen så får jag förklara hur saker o ting ligger till.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:37:37  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tänkte bara berätta slutet på historien, om någon är intresserad. Posten tyckte inte de kunde bevisa att tullen gjort fel så jag kunde maximalt få 150kr*antalkghögtalare, dvs 1500kr. Fick utbetalningskortet i fredags så jag ska lösa in det i veckan och hämta högtalarna. Den ena basen får konas om.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000