Author |
Topic |
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:19:46
|
Tjena grabbar på forumet. Jag undrar om det är någon erfaren själ som kan hjälpa mig med ett problem. Det är nämligen så att jag är i stort sätt väldigt nöjd med ljudet ur min förhållandevis budgetbetonade anläggning. Ett ganska stort problem finns dock, s-ljud och även ibland f-ljud i vissa röster låter onaturligt och väl mycke. Ibland väser det till rätt så ordentligt. Detta förstör ju helhetsintrycket så pass mycket att jag måste ha det fixat snabbt.
Det är inte högtalarna (infinity kappa 400) då jag hört dessa med andra prylar utan det problemet. För övrigt har jag en nad t750 förstärkare och en t550 dvd-spelare. Kablar är terra labs prism 8-signalkablar och t.l klara högtalarkablar. Jag har funderat lite på om det kan vara kablarna men har inte haft några likvärdiga eller bättre att gämföra med. Eller kan det kanske vara förstärkaren?
Nu litar jag på att det finns någon här som vet vad det brukar/kan bero på förutom högtalare. tack på förhand
/robin
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:22:54
|
Hej!
Kanske kan vara kablarnas karaktär? Vet inte riktigt men det är väl möjligt...
Tack för mig |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:26:07
|
Köp rörförstärkare så blir det säkert bättre.
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:40:00
|
Tror nog också på det där med kablar. Någon som vet nå bra signalkablar för runt 300 kr?
Rörförstärkare...ska fundera på saken när det kommer en för under 5000 kr =)
Nu kan jag även passa på att fråga: någon som har något tips om tvåkanals slutsteg för högst 3000 kr?
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:40:54
|
Jag hade också s-ljud som inte var helt okej när jag provade den högtalarkabeln. Kanske hjälper att testa något annat?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:55:11
|
quote:
Tror nog också på det där med kablar. Någon som vet nå bra signalkablar för runt 300 kr?
Rörförstärkare...ska fundera på saken när det kommer en för under 5000 kr =)
Nu kan jag även passa på att fråga: någon som har något tips om tvåkanals slutsteg för högst 3000 kr?
Jag tycker du skall gå till din radiohandlare(inte nödvändigtsvis HIFI klubben)och låna hem en bunt olika kablar och sen testa hemma vilket som passar bäst.
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:56:07
|
fixa rummet innan du börjar byta ihjä dej på kablar... matta på golvet, bokhyllor bakom lyssningsplatsen kanske?
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:57:42
|
quote:
fixa rummet innan du börjar byta ihjä dej på kablar... matta på golvet, bokhyllor bakom lyssningsplatsen kanske?
det är så sant så sant
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:59:06
|
Billig (och bra?) signalkabel köper du från Biltema. Deras trippelskärmade röd/rosa kabel har fått hyfsad kritik här och på andra forum. Har en själv (en lång!) men den är kopplad från TV till förstärkare, så jag ska väl inte säga för mycket . Men jag har iaf inga problem med hallåornas s-ljud .
En annan billig (dock dyrare) signalkabel är Supra DAC som jag själv är mycket nöjd med. Kostar väl en dryg 5-hundring.
Ska du testa annan ht-kabel så kan väl även där Supra rekommenderas. Testa SupraPly, finns 2.0, 3.4 och 3.4S. Priser från ca 40:-/m.
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:01:31
|
Matson: Tack!
drgreen: Matta är påväg även kanske något på väggarna brevid högtalarna..bokhylla och så har jag i rummet. Är det vanligt att just s-ljud förstärks av rummet?
EAR: Mmm..nästan så jag känner mig lite förolämpad där men det är lugnt. Vad finns det eg. mer än hifi-klubben, best sound och reference audio i sthlm?
|
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:07:43
|
Matta är påväg även kanske något på väggarna brevid högtalarna..bokhylla och så har jag i rummet. Är det vanligt att just s-ljud förstärks av rummet? Mja jag är ju ingen x-bert men hårda ytor nära högt tycker jag brukar ge ett hårt påträngande ljud...är högt inspelade då?
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:09:17
|
quote:
Matson: Tack!
drgreen: Matta är påväg även kanske något på väggarna brevid högtalarna..bokhylla och så har jag i rummet. Är det vanligt att just s-ljud förstärks av rummet?
EAR: Mmm..nästan så jag känner mig lite förolämpad där men det är lugnt. Vad finns det eg. mer än hifi-klubben, best sound och reference audio i sthlm?
Det var absolut inte menat som nån förolämpning.Bor du i fjollträsk som nån kallade huvudstaden för finns det väl hur mycket som helst. Verkar om en hel del här på forumet tycker att SONTEC är bra ,det är bara till att prova.Visst kan S-Ljud förstärkas av rummet.Om du har ett kalt rum med tex tegelväggar eller ett rum med gott om mattor soffor och träväggar så kan du ju lugnt räkna med att det skiljer mer än avsevärt
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 01:26:13
|
jag vill helst inte saga detta men for 300kr tror inte jag du kan hitta battre an rg62 jag har testat tara labs signalkablar prism22 och dom kostar runt tusenlappen har jag for mig och ar rejalt mkt samre an rg62 sa jag kan inte tanka mig att prism8 ska ha sa mkt att komma med
|
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 01:40:35
|
Hej. "Nu litar jag på att det finns någon här som vet vad det brukar/kan bero på förutom högtalare" Tja---hur många timmar har dom varit i drift,inspelningstiden för dina högtalare vet jag inte men det brukar röra sig om minst etthundra timmar.Dvd som CD-spelare har jag en del erfarenhet av,har dock inte lyssnat på den du har men dom flesta som jag hört (inklusive min egen Technics A10) har haft lite hyss för sig,om du har möjlighet att testa med någon annan signalkälla så kan det vara värt ett försök.Hur ser ditt rum ut,fönster t.ex "låter" hårt och vasst,om du har glasrutor på "högtalarväggen" eller sidoväggar nära högtalarna så prova med att hänga filtar och täcken eller vad du nu har tillgängligt framför dessa reflekterande ytor.
Gus.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 08:12:09
|
Åk och köp några st. gullfiberskivor, 100 mm tjocka, 600x1200. Placera några bakom högtalarna och några vid sidoväggarna för att ta bort reflexer. Tänk dig att ljudet som kommer från högtalarna studsar som en biljardboll mot väggen innan det når dina öron så kan du nog lista ut var du ska placera dom. Detta bör dämpa diskanten en del. Reflexer ger också upphov till elaka s-ljud. Om det löser dina problem, så kan du snickra ihop träramar och klä det med tyg. Kolla bilden som jag la in under "posta bilder på era system". Bilden som visar min garderob visar också en sådan baffel på väggen.
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:54:30
|
Jag hade problem med vass diskant och s-ljud på mina Dynaudio D260 med Supra PLY2.0. När jag bytte till mina RG62 i UByte-konfigurering försvann hårdheten. Dessutom fick jag mer, öppnare och renare diskant.
/Urban
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:56:46
|
Förmodligen är det dina kablar som behöver bytas. Några kunder har bytt sina TaraLabs mot Supra hos mig. Det har då gällt dom lila och dom gröna signalkablarna. Även den billigare Supra´n Dual RCA kan vara ett lyft för dig, den kostar ca 400:-. Nästa steg är Supra DAC som har ett rek. pris på 620:-. Sedan påverkar rummet ljudet oerhört mycket, så en kombination av kabelbyte och rumskorrigering är ju det bästa.
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:02:19
|
Tack alla!
högtalarna har i för sig inte spelats in helt (ca 50 tim) men problemet fanns med föregående högtalare också så jag tror det beror, i alla fall delvis på något annat.
Var hittar man dessa rg62 och supra-kablar då?
Någon högtalarkabel som kan rekommenderas?
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:10:24
|
Jag vet en väldigt trevlig kille som heter Sten, han säljer Supra.
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:15:52
|
Jag är också nyfiken på vad RG62 är och var man kan tänkas hitta dem ...
|
|
|
Gorgo
Member
70 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:23:38
|
Hej Robin!
Om man sitter på en begränsad budget verkar det rimligast att börja med de förändringar som är billigast och sedan jobba sig uppåt. Börja jobba med rummet, placering av högtalare osv enligt de tips du fått av de kunniga på detta forum. Fungerar inte det så gå vidare till kablar, apparatbyte, rumsbyte, husbyte, byte av planet osv.
/George
Live long and prospe |
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 11:15:02
|
Har den där trevliga killen Sten något tillhåll där han säljer? Är priserna lika trevliga som killen?
Gorgo: Hjälper du mig bära om jag byter planet? Mina prylar är förhållandevis lätta men det kan vara trevligt med lite sällskap.
|
|
|
Gorgo
Member
70 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 11:28:07
|
Yepp!
På månen kan man definitivt skära ner på kostnaden för ljudabsorbenter...
/George
Live long and prospe |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 11:45:29
|
På månen finns nog sådana här:
Själv har jag gjort erfarenheten att om man tåar in högtalarna så kan diskanten förändras lite, helt plötsligt kan det "klicka till" och s-ljuden blir klarare och hamnar mer där dom ska (det handlar om halva centimetrar). Men om du har stora problem kanske det inte hjälper, då kan det ju vara andra saker som spökar.
----------- No bull!
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 11:56:25
|
Månen är en mardröm för musikälskare.
Ingen luft leder till inget ljud som leder till ingen musik.
Dit tänker jag inte åka.
|
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 12:19:45
|
Dessutom är det ju svårt att andas utan luft.
|
|
|
Topic |
|