HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 s-ljud Alla erfarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:31:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hej Robin84.
Den trevliga killen Sten hittar du på:
http://go.to/studiosten

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:03:33  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Jag åker gärna till månen även om jag kanske i första hand inte gör det för att hitta en störningsfri miljö för musiklyssning.
Allting handlar om prioriteringar - luftbrist och att ljud inte fortplantas i vakuum är problem man får lösa i jakten på bra ljud. Allvarligt talat ville jag bara visa på en kedja där man eliminerar problemen i kostnadsordning. Har man mycket pengar kan man ju tänka annorlunda - då prioriterar man kanske enkelhet istället - det är onekligen enklare att gå ut och köpa apparater som kompenserar för rumsproblematik. Därav förslaget att börja med rummet. Pengarna man eventuellt sparar kan ju gå till annat.

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:17:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag hade ohyggliga problem med vassa s, t, ch, ljud i mina lådor...filtret var felbyggt, nu är detta åtgärdat...
innan fösökte jag med allt möjligt, hänga dämp-grejjer bakom högtalarna, bytte elektronik och högtalarkablar...

vad du däremot behöver testa är redan skrivet ovan, dämp-grej bakom högtalarna, kanske nån bäddmadrass i skumgummi, jag ska köpa det snart till mina väggar...detta kan göra att ljudbilden åker framåt och det blir kanske mera diskant, men inte lika vass...

sen behövs nya högtalarkablar av den mörka sorten, likaså signalkabel...dessa finns icke på hifiklubben, de har bara ljusa grejjer, leta nån annanstans, biltemas rosa är en bra kabel.

till högtalarna kan du väl testa VdH royal jade som är lite varmare än supra, sen finns då en joker som inte alla gillar: Linn K400 biwire som kapar alla sss-ljud och elende och ger en fin liten boost i basen, en helt jävla undebar kabel, testa den också om du har möjlighet...finns för 95pix/m beggat...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:49:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
, dämp-grej bakom högtalarna, kanske nån bäddmadrass i skumgummi, jag ska köpa det snart till mina väggar...detta kan göra att ljudbilden åker framåt och det blir kanske mera diskant, men inte lika vass...

Min erfarenhet är att poröst dämpmaterial dämpar bäst i diskanten vilket leder till att diskanten dämpas mer än resten av frekvensområdet. Alltså mindre diskant. (Ju tjockare matta man väljer, desto bättre blir dämpegenskaperna nedåt i frekvensbandet,man kan experimentera med tjockleken.)
Att placera dämpningen bakom högtalarna dämpar reflexen från väggen som ofta leder till en plattare ljudbild,så ljudbilden borde bli större och mer punktformig av denna åtgärd.

Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:17:19  Show Profile Send Robin84 a Private Message
huh..nu har jag ont i huvudet

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:25:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vem har sagt att det ska vara lätt?

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:02:37  Show Profile Send Gus a Private Message
En adress till lämplig(?) absorbent.
http://www.jam.se/
Profilerat skumgummi i "äggkartongsmodell" av tvivelaktig kvalitet.
Tjockleken varierar,alla bitar är inte skurna på samma ledd o.s.v. men vad gör väl det.Funktionen är den utlovade-------

Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/17 :  02:25:31  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Varför skall man dämpa bort ett ljud som kommer från högtalaren?
Jag menar S-ljudet som beskrives, det kommer ju från anläggningen och problemet ska ju åtgärdas från den vinkeln också, inte via dämpmtrl.

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/17 :  08:55:17  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Michaels har rätt. Problemet kommer från elektroniken och alla problem bör åtgärdas vid sin källa.

Analogsteget hos CD-spelare skapar ofta s-ljud. De obehagliga ljuden kan också skapas av förstärkaren. Mitt råd är att försöka låna hem cd-spelare och förstärkare och testa om något passar. Tyvärr är det nog så att en hel del av den elektronik, trots fina specifikationer, som säljs idag skapar dessa obehagliga ljud.

Jag tror inte att kablar kan skapa s-ljuden däremot finns det kablar som i viss mån kan dölja dem. Problemet är att då döljer de ljud som är önkvärda också.

DrM

Go to Top of Page

Gus

3570 Posts

Posted - 2002/08/17 :  22:46:38  Show Profile Send Gus a Private Message
[quote]
Varför skall man dämpa bort ett ljud som kommer från högtalaren?
Jag menar S-ljudet som beskrives, det kommer ju från anläggningen och problemet ska ju åtgärdas från den vinkeln också, inte via dämpmtrl.

//Michael

Fullständigt korrekt men min erfarenhet av mitt rum säger sålunda att normalt vässade s-ljud förvrängs till att bli onormalt vässsade sss-ljud om jag inte dämpar på något sätt.Samma anläggning i annan miljö har provats och--jo----där lät det bättre,heltäckningsmattor,träpanel i tak och annat kul som jag inte har i mitt lyssningsrum fanns det.Jag har ett par fönster och en kakelugn samt skinnmöbler(rummet är 4*4 m.vilket inte gör saken bättre),allt detta gör att det låter hårt och vasst,jag kan inte tänka mig att den anläggning finns som skulle låta bra i mitt rum utan några reflexdämpande åtgärder----

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/18 :  00:26:02  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jo, men det finns inga "normalt vässade s-ljud". De skapas nästan alltid av elektroniken i den avspelande anläggningen. Akustiken i rummet har den allra största betydelse för ljudåtergivningen. Men dålig akustik har inte skapat s-ljuden. Lösnigen på problemet med s-ljud är bättre elektronik.

Bättre akustik förbättrar ljudåtergivningen på alla parametrar men kan inte helt lösa problemet med s-ljuden.

DrM

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/18 :  00:47:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Håller med DrM

Har inte haft ett dåligt ess så länge jag minns.
Förstår därför inte riktigt vad ni pratar om.
Kanske har jag bara haft tur.

Go to Top of Page

Gus

3570 Posts

Posted - 2002/08/18 :  01:37:12  Show Profile Send Gus a Private Message
Normalt vässade s-ljud----det var en dålig formulering,fy på migvad jag menade var väl ungefär som så att av min skivsamling att döma så anser producenterna att det ska fräsa till i diskanten allt emellanåt(väldigt många skivor är väldigt usla på den punkten).Jag har även skivor som låter som dom ska i diskanten men usla inspelningar avslöjas direkt av mina högtalare (Mårten Design Monk)men visst kan det vara så att jag skulle behöva en annan förstärkare för att balansera (o)ljudet,tycker dock att min Advantage I-200 är ganska mjuk och behaglig---borde passa ganska bra m.a.o.

Gus

Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/18 :  11:04:16  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Gus: Ja visst ligger problemet till stor del också hos vissa sämre(ljudmässigt) skivor. Dock så är det värre hos mig än på många andra anläggningar med samma detaljåtergivning i diskanten.

Först och främst nu blir det nog nya kablar och lite dämpning på sidväggarna vid högtalarna (bakom hänger redan gardiner).

Än har jag inte råd att byta någon elektronik men som det känns nu blir nästa sak ett slutsteg, är detta fel tänkt?

Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/18 :  11:05:04  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Flint: Sluta skryt =)

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/18 :  11:16:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Skämt.
Det är inte lätt att vara ödmjuk.
Det är väl min enda svaghet....

Allvar
Med rör minskar s-plågan.

Edited by - Flint on 2002/08/18 11:19:2
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/18 :  12:44:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Möjliga felorsaker:

1. Skivornas inspelning.
2. Högtalaren eller högtalar/rum interaktion.
3. Förstärkaren. Klippning eller dist. Ex. Driver inte högtalaren på av svårdriven last. Byt till en stärkare som driver allt.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/19 :  09:11:28  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Robin84

Jag hade samma problem med vassa s-ljud, trots att jag kör med en rörförstärkare, men detta åtgärdade jag med att byta signalkabel från Nordost Solar Wind till ett par Harm Tech Precision Link.

Linkan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  10:35:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Tjena grabbar på forumet. Jag undrar om det är någon erfaren själ som kan hjälpa mig med ett problem. Det är nämligen så att jag är i stort sätt väldigt nöjd med ljudet ur min förhållandevis budgetbetonade anläggning. Ett ganska stort problem finns dock, s-ljud och även ibland f-ljud i vissa röster låter onaturligt och väl mycke. Ibland väser det till rätt så ordentligt. Detta förstör ju helhetsintrycket så pass mycket att jag måste ha det fixat snabbt.

Det är inte högtalarna (infinity kappa 400) då jag hört dessa med andra prylar utan det problemet. För övrigt har jag en nad t750 förstärkare och en t550 dvd-spelare. Kablar är terra labs prism 8-signalkablar och t.l klara högtalarkablar. Jag har funderat lite på om det kan vara kablarna men har inte haft några likvärdiga eller bättre att gämföra med. Eller kan det kanske vara förstärkaren?

Nu litar jag på att det finns någon här som vet vad det brukar/kan bero på förutom högtalare. tack på förhand

/robin

Enkelt och billigt är att prova med skithuspapper som hängs framför diskanterna. (Det mildrade den remarkabelt dåliga klangen hos "monitorerna" Yamaha NS-10.)

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/05 :  09:15:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag ber ödmjukt att få rekommendera tråden

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=2150

Jag håller där en bedrövligt torr föreläsning om motkoppling och TIM
ur Matti Otalas perspektiv. Åtminstone som jag tolkar det.
Den kan sägas innehålla aningen mer vetenskaplig substans i kontrast till
ovanstående rekommendation att hänga skithuspapper framför
diskantelementet. Det personliga valet för var och en är jag inte intresserad
av att närmare ta del av. Papperet anser jag har större funktion att fylla vid
eftersanering i processen; Avlägsnande av humana restprodukter.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:10:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Orsaken till de onda s-ljuden är nog oftast inte cd-tekniken eller elektroniken i en anläggning, det är skivorna! Moderna skivor utsätts för högvis med manipulation i samband med inspelning och mastering, bl. a. kompressorer och exciters (som genererar konstgjorda övertoner). Jag har själv lekt lite med sådana och upptäckt att det låter imponerande till en början men efter ett tag blir man varse att allt får en vass aggressiv klang och att t. ex. s-ljud blir störande överbetonade. Om jag får spekulera lite skulle jag tro att en av anledningarna till att många klagar på digitaltekniken och håller fast vid rörförstärkare och vinyl och liknande, är just att skivorna generellt sett håller för dålig ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:18:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Om du inte hade spelat in dina högtalare så är det ingen ide att greja med kablar. Vänta några veckor till... om det fortfarande är S ljud i röster etc.. Greja till ditt rum. Fixa extra mattor... få upp pryls på dina väggar. Rummet är väldigt påverkande för ljudet.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/05 :  12:04:44  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Orsaken till de onda s-ljuden är nog oftast inte cd-tekniken eller elektroniken i en anläggning, det är skivorna! Moderna skivor utsätts för högvis med manipulation i samband med inspelning och mastering, bl. a. kompressorer och exciters (som genererar konstgjorda övertoner). Jag har själv lekt lite med sådana och upptäckt att det låter imponerande till en början men efter ett tag blir man varse att allt får en vass aggressiv klang och att t. ex. s-ljud blir störande överbetonade. Om jag får spekulera lite skulle jag tro att en av anledningarna till att många klagar på digitaltekniken och håller fast vid rörförstärkare och vinyl och liknande, är just att skivorna generellt sett håller för dålig ljudkvalitet.

jo, det är rätt kul när man först använder exciter för att höja diskanten och sedan blir tvungen att använda kompression och de-esser för att det inte skall låta för hemskt när man sedan skickar in det i reverbet... efter några såna vändor kanske det inte är så konstigt att det låter dåligt...
tror att det skulle vara bra om teknikerna kunde spara lite på en del masteringeffekter, har märkt själv när jag lekt med cubase att det oftast blir sämmre när jag försöker mastra med multibandskompression m.m., kan ju mycket väl bero på att jag är kass på det iof!!..
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/05 :  12:11:19  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P misstänker att det primära felet är inspelningarna och den 'ljudförhöjande' elektronik som används. Masteringprocessen är troligtvis inte heller oklanderlig.

Sekundärt så kan det bero på, som drM säger, på analogsteget i dacen (troligen p g a för slö analogelektronik...) och förstärkare (då främst effektförstärkaren).
Där kan de taskiga s-ljuden skapas/bildas och i högtalare/mikrofon och lyssningsrum så kan de bara dämpas eller förstärkas.
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:43:36  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Ville bara säga att det låter klart bättre nu när de är ordentligt inspelade. Skall dock färsta upp två tygstycken på sidväggarna vid högtalarna för att minska reflexer främst där uppe. Detta borde vara en bra idé eller?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000