Author |
Topic |
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 23:18:55
|
Ett litet tipps som jag tillämpade när jag köpte lägenhet senast är att välja en längst ner i huset gärna med en kommersiel granne längs ena väggen. Högst upp är inte heller helt fel du slipper i alla fall grannarna rakt/snett ovanför och som sagts tidigare dämpa rummet och välj högtalare som låter bra på låg volym. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 23:56:49
|
Enklast är att ha en tyst hobby när man bor i lägenhet, jag har en ny granne som trodde att han kunde spela bongotrummor när helst han tyckte.Det är tur att jag bor i tält flera månader per säsong. Lägenhetshobbies kan t.ex ha en bra hörlursstereo eller att sticka och virka, knåpa med klädnypor t.ex göra pannunderlägg, fundera, en mycket tyst och trevlig sysselsättning. |
Edited by - Xover on 2003/07/21 00:01:43 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 09:44:39
|
Tycker inte det är så svårt att ha musik och hifi som hobby i lägenheten jag bor i fast det hade inte varit fel med ett hus, men motorintresset är det svårare med där skulle man verkligen behöva hus och garage. |
www.selleri.de
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 11:20:01
|
Pinhead, du är ute och cyklar rejält nu.
Jag menar absolut inget illa så ta inte illa upp.
"Akustisk mättnad", det var ett helt nytt ord för mig! Det får du verkligen förklara vad det är. Du menar alltså att ljudtryck i rum beter sig synnerligen olinjärt som funktion av själva ljudtrycksnivån? (Förutsatt nivåer lägre än omkring 150 dB)
Citat Pinhead:"Rummet är mättat när amplituden står från golv till tak" ?? Du bör nog förklara dig mer, åtminstone med resonemang från gymnasiefysiken.
NEJ, säger jag. Jag funderar på om du känner till ordet efterklangstid och vad det innebär. S k "hur mycket det ekar". Man kan enkelt säga att efterklangstiden beror på hur mycket absorption det finns i rummet, hur stor volym det har, och vilken yta det har. Genom att förändra dessa parametrar åstadkommer man den önskade efterklangstiden. Det är inget som är ristat i sten att det blir dåligt/bra så fort man befinner sig i ett rum av en viss storlek. Man designar den akustiska miljön olika beroende på om det är en konsertsal, lyssningsrum, inspelningsstudio, vardagsrum, m m. Det jag tänker är att det är ordet efterklangstid du egentligen söker efter i dina något vilseledande tankar(?).
Du kan inte kalla egna påhittade saker för teorier, du bör istället kalla dem för idéer eller tankar eller dylikt. En teori bör vara betydligt mer välunderbyggd med någon form av fysikaliska resonemang åtminstone. Möjligtvis kan du sträcka dig till att du tycker dig uppleva ljudet från din anläggning hemma hos dig själv på det sätt du gör.
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 12:15:32
|
Knoppen -->
Jag tar absolut inte illa upp, men jag ber dig läsa mina inlägg lite mer noggrant.
Jag hävdar inte att mina tankar är teorier. Det jag skrev var att scenariot att all luft i ett slutet rum skulle användas till att förmedla ljud, var ett teoretiskt fall. Definitivt inte samma sak som att kalla mina tankar för teorier.
Nej, jag menar inte att ljudtryck under 150 dB beter sig olinjärt (läs mina inlägg en gång till). Värt att nämnas kan vara att våra öron däremot inte arbetar linjärt.
För att öka volymen (amplituden) krävs det att vi flyttar mer luft. Vad sker med ljudets karakteristik när vi flyttar all tillgänglig luft och ändå pumpar in mer energi i rummet i form av ljud?
Mvh
Pierre |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
Topic |
|
|
|