HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bo i lägenhet och tycka om Hi-Fi....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:45:17  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Om man nu, som jag börjar komma upp i åren då det är dags att flytta hemmifrån och ta hand dom sig själv så är det lättast o köpa/hyra en lägenhet. Men eftersom man tycker om sin stereo och eftersom man tycker om att lyssna på musik på "lagom" hög ljudnivå så skulle man allra hels vilja köpa sig ett litet hus (men det är ganska så dyrt...). Vad jag räknar som "lagom" hög ljudnivå är förmodligen det som får grannarna i lägenhetshus att banka på väggar o tak.

Är det någon här som bor i lägenhet och lyckas bli bra kompis med sinna grannar trots intresset att lyssna på musik? Och finns det något sätt att dämpa ljudvågorna så att det inte stör grannarna allt för mycket.

Detta är något jag har funderat på en bra tid nu, och vad man ska kunna göra åt det. Eller är den bistra saningen den att man måste ha ett eget fristående hus för att kunna njuta av sin stereo och musiken fullt ut utan att störa någon?

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!

Edited by - Pjotre on 2003/07/20 09:52:40

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:24:07  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Smörgåskillen,

Jag lyckas med konststycket att få "förstående" grannar som accepterade min definition av lagom ljudnivå. Tyvärr så visade det sig att hyresgästerna i ett hus ca 20 - 30 meter från min lägenhet led mycket mer än mina närmaste grannar. Klagomålen blev efter en tid för mycket för mig så jag bestämde mig därför för köpa ett hus


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:34:52  Show Profile Send Timbre a Private Message



Ett mycket bra tips är att stämma av läget redan innan grannarna bankar i väggen.
Då brukar man få spela högre...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:14:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det hjäpte inte hos mig, på en nyaårsafton trillade både vinglas och speglar i golvet hos grannen under och då var det kört.

3månader senare vräktes jag tyvärr.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:57:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mina herrar, bor man i flefamiljshus måste man nog ta hänsyn tyvärr, i annat fall lär grannkontakterna ta obotlig skada.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/19 :  16:30:35  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag förstår inte riktigt vad ljudstyrkan har med hifi att göra. Om du vill avnjuta din anläggning fullt ut, så skall du inte spela högre än vad rummet du lyssnar i tillåter. Det är inte endast elektroniken som sätter gränser, utan även rummet. Mitt tips som lägenhetsboende, tillika audiofil, är att lär dig lyssna på normala nivåer. Om du lyssnar noggrant så hör du när du passerar rummets begränsning, och då är det dags att sänka. Detta sker lååååångt innan grannarnas gräns är nådd.

Mvh

Pierre

PS. Jag har inte haft en enda påhälsning av någon granne, däremot har jag klagat på dem när de inkräktar på min ljudmiljö. DS.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/07/19 16:31:12
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/19 :  16:36:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag skulle bli helt skogstokig om nån störde mig med sin musik eller annat oljud. Bor man i lägenhet, då ska man anpassa volymen efter grannarna. Detta gäller även dagtid, då det kan finnas folk som har andra arbetstider än 8-17 och behöver sova.



Sen kan man faktiskt flytta till bra lägenheter där ljudet inte tränger igenom väggar, som tex. vår studentkorridor här i Umeå. Jag kan faktiskt lira riktigt högt innan det blir jobbigt för grannarna. Det är faktiskt så bra att jag har bestämt att avstå från att köpa hörlurar, här går ju spela dygnet runt.

Dessutom är strömmen gratis, tyvärr har jag inte råd med klass A block.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/19 :  16:38:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips är väl att om möjligt flytta till en "lämplig" lägenhet med vettig ljudisolering. Särskilt relativt nya träshus som ju är rätt så populära brukar ha bedrövligt ljudisolering, i min mammas lägenhet hörde man när grannen såg på TV på "normal" volym innan hyresvärden tvingades ljudisolera bättre (huset byggt runt 1990). Att lyssna på musik ens på normal volym på kvällarna var inte att tänka på.

Bor själv i ett gammalt 50-tals hus med betongväggar, betongen ställer visserligen till akustikproblem men fördelen är att man kan dra på rejält i vardagrummet utan att det ens hörs ut i köket om man stänger dörren däremellan, grannarna är normalt inga problem (undantaget en George Michael fanatiker som bodde övanför mig för några år sedan, spelade REJÄLT högt hela tiden, hur någon stod ut att vara i samma lägenhet förstår jag inte)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:01:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag håller med Yalpa m fl. I en normalt isolerad lägenhet skall man spela på "låg" volym, så är det bara. Det finns inget rimligt alternativ. Det är ju duktigt hänsynslöst att förpesta tillvaron för grannarna över, under och bredvid bara för att man själv gillar musik på hög volym. Drömmen vore att får tag på en av de få lägenheter som är riktigt bra isolerad men det vet man ju aldrig innan. Ingen erkänner väl att lägenheten de säljer eller hyr ut är lyhörd "Nä, här hör man ingenting..." Visst, tjena
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:12:44  Show Profile Send Timbre a Private Message

" Jag förstår inte riktigt vad ljudstyrkan har med hifi att göra. Om du vill avnjuta din anläggning fullt ut, så skall du inte spela högre än vad rummet du lyssnar i tillåter."

Det där var mycket klokt sagt. Ett kriterium på ett väl fungerande system är just att man kan spela med diskret volym och ändå få full behållning. Kommer man på sig själv med att hela tiden fumla med volymen är det något som inte stämmer...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:19:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om nan kontinuerligt stör och lever om, är man
garanterat förtjänt en käftsmäll.

Gör man det klart för sina grannar från start
att man är en hängiven musikälskare, brukar de
vara klart mer förstående.

jag ahr haft två av mina grannar på besök, och
som tur har jag ett flertal grannar som själva
gillar musik, och ibland spelar över normal ljudnivå.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:21:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Timbre
Du stiger i graderna. Från förmodat hög till bestämd högre.

Edited by - Flint on 2003/07/19 17:23:26
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:33:28  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Bor själv i lägenhet och vill ibland spela lite högre än vad jag i dag kan göra.

Dom över mig väsnas en hel del så där bryr jag mig inte att ta hänsyn till.

Han under mig älskar själv musik och jag gnäller aldrig på han när han spelar och han har i sin tur aldrig gnällt då på mig utan tvärtom. Roligaste var när han kom upp och frågade vilken platta jag spela och sen om han fick låna den.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:37:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
tober, det var en bra granne!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:51:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jodå det är trevligt när det är så.

Problemet med min lägenhet är golven i vardagsrummen som är riktigt fin gammal parkett men tyvärr är lyhört mellan lägenheterna just över och under vardagsrumsgolvet. Annars så är det riktigt tjock betongväggar överallt så man kan knappt störa nån av grannarna på sidan.

Hade jag inte velat ha en större lya nu så hade jag säkert dragit igång nåt projekt med att ljudisolera i mitt tak istället. Har ungefär 280cm högt i vardagsrummet så borde gå om man vill göra det. Alla andra rummet har lägre höjd och också mindre lyhört.

Tyvärr det som är tråkigt att det kostar väldigt mycket med stora lägenheter i Stockholm.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:57:33  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Visst, jag kan lyssna på musik med en lagom låg ljudnivå. Men när det är dags för att ta fram Mozarts symphonier eller Rachmaninoffs tredje pianokonsert, eller kanske ännu bättre, Samuel Barbers 'Adagio for strings'. Dessa stycken kräver att man drar på lite extra för att få det där lilla "extra". Ryssningarna i kroppen och känslan av att sitta o lyssna på något utav det vacraste som åstadkommits inom sina respektive områden. Detta är dock min personliga åsikt om hur man bör lyssna på vissa stycken. Så för sånna tillfällen vill man ha lite spelrum med volymen.

Detta kommer att bli svårt med att flytta. Ingen som hade tänkt flytta från Lund som har ett litet hus och vill sälja till en behövande själ vars musiklyssnande verkar kräva hus?


Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:59:49  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Timbre --> Jag tackar för komplimangen...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  18:13:06  Show Profile Send Timbre a Private Message


Flint, snart är vi uppe i den ultrasoniska världen...
Bara fladdermöss och gamla hifirävar...






Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/19 :  18:22:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Timbre
Törs jag säga det utan att det missuppfattas? Kompis.
Har det med ålder att göra?
Sen kan det ju vara så som med ett gott vin. Det når sin höjdpunkt efter ett visst antal år och sen bryts det ner sakta men säkert. I vilken del av processen är vi? Hifi-processen.

Edited by - Flint on 2003/07/19 18:30:49
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  18:59:21  Show Profile Send Timbre a Private Message


He he, nä det har föga med bokföringsmässig ålder att göra, men det är ändå ett antal hififaser (tillika livsfaser) som skall gås igenom.
Och det brukar ta tid...

I liknelsen med de kulturella dryckerna har vi nog hamnat i mognadsprocessen, d.v.s. man vet hur man vill ha det men det skall bara falla på plats...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/19 :  19:16:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Smörgåskillen,

jag känner med dig! Det är sketajobbigt att bo i lägenhet. Musik bör avnjutas på hyfsat hög volym.

Men NiklasNord sa nått smart som jag också gjorde;
quote:
Gör man det klart för sina grannar från start
att man är en hängiven musikälskare, brukar de
vara klart mer förstående.

Bor i studentlägenhet, när jag bytte fr 1:a till 4:e plan så gick jag en sväng till mina grannar o gav dem mitt ICQ-nummer. På så vis kan dom på ett smidigt sätt klaga när jag blir för dryg. Har funkat skitbra hittills. Nu är ju vi alla uppkopplade på sunet allihopa o dom flesta tycks ha o använda ICQ. Så är det ju inte alltid i normala hyreshus. Men som NN sa, det lär hjälpa fett om du knallar över till dina grannar och berättar om ditt musikberoende.

Peace love ´n understanding.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/07/19 :  22:02:56  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ryd?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:19:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag spelade aldrig efter kl 22:00!!!

Grannarna ringde störningjouren kl 16:00! Snacka om blåsta.

När jag blivit vräkt så sista veckan blåste jag på lite till (men före kl 22) och då kom en tuff jävel från den tredje trappan längre bort och klagade och jag är inte den direkt snälla typen så det blev lite blåmärken här och där...

Det som Timbre sa att typ desto bättre anläggning desto lägre kan du spela stämmer ju helt klart men jag har alltid fått en extra kick av det.

Det roliga i historien var att grannarna sa att dom var förstående och grannen under ännu mer förstående då han själv drog på ibland med sina JWS eller var det var så gissa om jag blev förbannad när jag fick reda på att han ringt till hyresbolaget.

Jag har även bott i hus och då när jag bodde hemma och ibland när jag var lite småsugen att dra på så kopplade jag upp bashornen och topparna i trädgården för att alla kunde höra.. Ingen sa aldrig nått och tyckte bara jag var lite väl in too the music osv.

Jag har haft förstående grannar på senare dagar också som kommit och klagat snällt när dom inte hört tv-ljudet osv men jag har då såklart sänkt ljudet betydligt.

Sen tycker jag synd om dom som inte kan spela högt...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:27:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "MaxMartin"!

Jag undrar hur högt du spelade för att de skulle ringa kl. 16.
Däremot spelar man någorlunda normalt, dvs inte högre än att grannarna kan höra på tvn utan extraförstärkare , så ska man kunna spela till kl. 21 eller 22.

Bravo
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:34:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
jag menar det...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:56:15  Show Profile Send ekman a Private Message
timbre: det svåra tycker jag är att hitta en stereo som låter lika bra på låg volym som på hög volym och inte är utan att det drar ifrån för mkt i pris

dom flesta system jag har hört låter bättre med lite högre volym så även min egen anläggning

undantagen är nästan bara din och björns anläggning
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000