HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apropå att svenska produkter favoriseras
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:18:07  Show Profile Send matså a Private Message
Är det sant att vissa svenska produkter favoriseras pågrund av ex Hifi & Musik får mycket annonspengar från dom? För man har ju hört en del snack både här och på minhembio. Om det är sant så är det för ...(skriv in det ord som önskas). Men är det bara som man tror, så tycker jag att man skall vara försiktig med sådant snack.

Min fotosida på flickr

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:30:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vilka svenska företag inom hifi har råd att betala " mycket annonspengar.."

Är vi tillbaka till den eviga trätan om guld med täljkniv..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:30:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror inte på det där skitsnacket om annonser osv. dock så blir ju alltid svenska produkter mer prisvärda! man slipper ju flera led med distrbutörer, frakter osv. Så svenska produkter kanske är 30-50% billigare än i andra länder vilket gör dom bra och prisvärda i Sverige.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:54:48  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
För att en tidning skall kunna överleva måste det till intäkter. Intäkterna i form av försäljning av tidningar räcker inte långt, alltså måste man ta in annonser. För att företag skall annonsera, krävs av tidningen att de faktiskt skriver något någon gång om annonsörens produkter. Om tidningen vill att annonsören skall annonsera fler än en gång, vill det nog till att man inte sågar deras produkter vid fotknölarna. Detta är den bistra verkligheten som alla kommersiella tidningar måste leva efter.

Ta t.ex. Stereophile. En tjock tidning som utan annonser skulle varit endast 20 sidor tunn. Jag skulle vilja se den dag då någon av deras recensenter sågar en produkt totalt. Det kommer inte att inträffa eftersom tillverkaren av den produkten antingen redan annonserar i tidningen eller betraktas som en potentiell annonsör (läses: inkomstkälla).

Så har det fungerat i musiktidningar i många år, och så fungerar det i Hifi-tidningar, och alla andra typer av konsumenttidningar. Enkel matematik. Trist, men man lär sig läsa mellan raderna när man lärt känna recensenten.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/18 :  19:29:08  Show Profile Send JM a Private Message
Tidningarna lever ju till stor del av annonserna. Självklart måste dom ta hänsyn till detta när dom väljer ut testobjekt och även ger betyg... Det bara är så ! Det är ju helt självklart !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:47:32  Show Profile Send matså a Private Message
Men det är ju skandal. Då kan ju annonsörerna styra det hela. Men Proson annonserar ju rätt ofta i Hifi & Musik och de får ju inte alltid så bra betyg. Tycker inte alls det är självklart att bara för att de annonserar så skall de få bra betyg. LÅter som att "Om vi betalar in extra annonspengar, om ni lovar att oss höga betyg på våra nya produkter" Låter lite som mutor

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:53:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Varför skall man var försiktig med det snacket? detta är ju ett debattforum i allra högsta grad.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:58:55  Show Profile Send JM a Private Message
matså ! Annonsörerna styr inte, men dom påverkar ! Det är tillräckligt illa det iofs... Men det är ju så med allt i dagens samhälle. Det är bara att acceptera tyvärr...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:01:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja! och då passar det att vara på sin vakt debattera och ventilera det är bara nyttigt!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:15:55  Show Profile Send matså a Private Message
Xover: du missförstod mig nog. Jag menade att man skall inte spridda omkring en massa rykten som kan vara osanning.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:18:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Jag menade att man skall inte spridda omkring en massa rykten som kan vara osanning


Klokt talat!!!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:21:09  Show Profile Send Xover a Private Message
OK! men i en debatt kan även påståenden leda till något, det kan finnas fragment till sanning det räcker, men då skall helst forumet (hemsidan) vara registrerad hos Radio och TV verket då gäller inte PUL fullt ut tyvärr kostar det 2000:- plus lite papperstrixande att få registreringen en annan fördel är att man kan publicera scheman och bilder lite hur som helst.

Edited by - Xover on 2003/07/18 21:36:05
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:31:49  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
matså --> Även om inte alla Proson produkter får toppbetyg, vilka betyg tror du att Proson hade fått om de INTE annonserade?

Detta är en mycket nyttig tråd, inte minst för alla gröna på området. Att granska och tänka kritiskt är vad skolan en gång i tiden försökte lära ut. Det är en mycket viktig lärdom, inte endast i detta sammanhanget, utan även i fråga om tweaks, nya produkter och allting annat som man stöter på i livet. Om det inte finns en empirisk vetenskaplig förklaring/resultat så är det förmodligen en placeboeffekt. Om det låter för bra för att vara sant, så är det med största säkerhet just det. Förlåt om jag trampade på några tår.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/07/18 21:34:27
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:56:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Som konsumenter har vi rätt att ifrågasätta vad vi vill, det är vi och dom, dom producerar för att tjäna pengar, vi förväntas svälja allt och gud nåde oss om vi klagar och undrar, det sägs att det finns det och det i en produkt som Karlssons tillverkar har vi inte rätt att undra har vi inte rätt att skydda oss, jo det har vi och det gäller allt vi utsätts för vare sig det är oljud eller väljud som i vårt fall.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:01:10  Show Profile Send JM a Private Message
Man skulle ju kunna vända på resonemanget. Vem här tror att annonsörerna/importörerna INTE ! påverkar vilka produkter tidningarna testar och vilket betyg dom får ? Inte jag iaf !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:22:08  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
På sikt föredrar nog både annonsörer och tidningsköpare den tidning som i så hög utsträckning som möjligt försöker vara objektiv/neutral och som är skriven av journalister med sin integritet i behåll.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:34:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"journalister med sin integritet i behåll"
Finns dom? Rent allmänt alltså?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:35:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den här tråden leder ju osökt tanken tillbaka till tråden om upphottade testexemplar.

Även om det inte förekommer direkta mutor så får man nog inse att en stor annonsör har ett indirekt inflytande. Tidningen kommer att uppmärksamma dess produkter och absolut inte skriva ned dess produkter.

Jag skulle tro att man hellre, generellt sett, avstår från att testa en produkt än att tvingas skriva ned den totalt.

Bravo
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:37:32  Show Profile Send Xover a Private Message
En journalist har som yrkesfördel att han slipper utsättas för en del begränsningar t.ex. PUL dom kan publicera nästan vad som helst, granska, bevaka och skydda osv och det är nog bra så.
Jag föredrar en publikation som vågar just det jag nämnde, annonsörena har inget alternativ och skall så inte hava, dom spelar med samhällets regler om dom är kloka.
Den amerikanska underground pressen för ljudelektronik har tyvärr dött.

Edited by - Xover on 2003/07/18 22:38:55
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:37:36  Show Profile Send MacDaxy a Private Message

"journalister med sin integritet i behåll"
Finns dom? Rent allmänt alltså?

Öhh, nä det är nog bara jag som är lättlurad och godtrogen

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/07/18 22:38:52
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:46:48  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man som vi här är med i ett forum där vi konsumenter diskuterar någon produkt och någon kommer med kraftfull kritik t.ex på nått som annonseras här hur ställer sig ägaren av forumet till detta, skulle vara mycket intressant att få ta del av den policyn.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:12:37  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tja!

Jag måste bara få säga att jag tycker att det verkar som ni litar lite för mycket på testerna. Jag menar bara att de ger ju ändå bara besked om vad testaren tycker. Det är ju inte alls säkert att jag som konsument tycker likadant. Testa alla roliga prylar själva istället, helst hemma i den egna anläggningen. Det är ju ändå där de skall befinna sig så småningom. Jag har själv börjat kolla upp olika produkter i olika kategorier. När jag bestämt mig för några kandidater i inom en genre, tex slutsteg är det bara att låna hem och sedan handla. Det leder dock till att det kommer att ta lång tid att uppgradera. Men det är ju riktigt kul att kolla in produkterna också.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:44:27  Show Profile
Hur som helst så har jag stort förtroende för Mats meyer-lie på Hifi & musik. Hans utlåtande faller mig ofta väl i smaken i verkligheten. Bla. Kappa 600 (bara ett exempel)

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/07/19 :  01:23:42  Show Profile Send regner a Private Message
"Testa alla roliga prylar själva istället, helst hemma i den egna anläggningen."
I många fall är det klart lättare sagt än gjort, det är väl knappast alla som har en välsorterad hifiaffär runt hörnet. Själv har jag väl närmare 15 mil till närmaste och ändå bor jag i en stad med runt 100000 invånare. Det är med andra ord långt i från alla som har möjlighet att låna hem de prylar de råkar vara intreserade av för egen utvärdering.

Edited by - regner on 2003/07/19 01:41:15
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/19 :  02:09:05  Show Profile Send JohnB a Private Message
Oavsett hur måna sidor leverntören köper i varje tidning så är inte svårt att räkna ut att om leverantörens produker ständigt erhåller dåliga tester av sina apparater så lär han nog tillsist lässna. Fenomenet är värre med tidningar som enbart har ett fåtal stora annonsörer vilka teoritiskt skulle sticka om det skrev dåliga tester ac dera produkter.
Det går nog tyvärr lika mycket ekonomi i detta som med allt annat, har du stora kunder så se till att de är nöjda, och det lättaste sättet att göra det på är att skriva "rave rewievs" om dera apparater.

Mindre företag som annonserar behöver man givetvis inte bry sig lika mycjet om.

Tittar man på ett anntal hifi-tidningar så syns det ganska klart att antalet tester står i paritet men mängden annonser.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  05:23:19  Show Profile Send Timbre a Private Message
Om man har gjort egna negativa erfarenheter av en produkt, blivit felaktigt behandlad eller kan visa att något inte håller uppgivna specifikationer är man naturligtvis inte belagd med munkavle på detta forum. Tvärtom!
Kritik skall vara vederhäftig, väl underbyggd, saklig och tydlig.

Allmänt gnäll i frustration över en misslyckad affär, andrahandsuppgifter eller ospecificerad kritik betackar vi oss för.

Det har inget här att göra och kan ställa till en oerhörd skada.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000