HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska köpa begagnade golvare för 25-30000 kr. Vilka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:20:36  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Precis som rubriken säger ska jag i höst (sälja hojen och) köpa begagnade golvare för mellan 25 och 30000 kr. Tanken var först att köpa nytt, men sedan har begagnat lockat allt mer. Några högtalare jag funderat på som man bör kunna få i den här prisklassen är Von Schweikert VR-4 GenII och B&W Nautilus 803. Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Rummet är förresten 25-30 kvm och har sluttande tak. Inte idealiskt kanske, men bättre än mitt förra rum på 9 kvm...

Just det här med snedtak har jag också funderat lite på. Kommer det att förstöra ljudet mycket, och hur ska jag placera högtalarna? Ska de spela innåt i rummet (utmed taket), eller på "tvären" mot det sluttande taket?

Kom gärna med andra intressanta högtalarförslag! Jag har precis börjat gräva ned mig i djungeln och inte på något viss snöat in mig på dessa båda modeller...

Kringutrustning:

Audio Analogue Paganini (V2)
Nad C370 (ja, jag vet att den är för dålig för de aktuella högtalarna)

Musiksmak: Allätare, så högtalaren bör vara allround och inte helt utan (fasta) basresurser.

Tack på förhand!
/Fredrik

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:24:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag skulle nog vilja rekomendera QRS Saturnus eller Mårten Design Miles II, svensk hifikunnande på toppnivå.
Alternativt ett par Martin Logan SL3 eller Ascent (stavning ?)

Detta är 4 av mina absoluta favoriter och någon av dom kommer nog att stå hemma hos mig så småningom.

Lycka till i jakten..

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/07/18 15:27:15
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:35:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nautilus 803 är en riktig fin pärla!fina bas med ett extremt öppet mellanregister, helt klart i topp! Ett måste lyssna och enligt min uppfattning ett lysande köp, men en varning. Kringutrustningen måste vara topp grejor för att få utt det bästa, detta är en avslöjandee högtalare. Men det kommer att fungera med det du har nu med.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:37:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Finns ju en hel del bra burkar i den prisklassen. Jag kör själv med B&W 804 Nautilus och det är en bra burk, 803:an har ju lite mer pondus. Du verkar var medveten om det men jag säger det igen: Du kan glömma dessa burkar om du ska köra med den förstärkaren du har. Fel sida 50000 är så mycket passande elektronik kostar till ett par 803:or om det ska bli bra vill säga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/18 15:38:34
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:38:37  Show Profile Send ekman a Private Message
sälja hojen? det är väl inget alternativ...
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:29:31  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Mc-snack:
Det är bara det att hojen kostar så fruktansvärt mycket att äga och jag har ändå inte kört mer än 270 mil den här säsongen. Dessutom har morsan och farsan hojar också. Glidare iofs men morsan funderar på att köpa en Yamaha Fazer (1000?) så då kan jag låna den hur mycket jag vill för att dämpa den värsta sporthojs-abstinensen...

Åter tillbaka till hifi:
Ja, förstärkaren lär väl sätta gränser för hur bra det kommer att låta, men samtidigt är jag övertygad om att resultatet vida kommer att överglänsa mina nuvarande Canton Ergo 91 DC. Samtidigt kan det ju vara roligt att veta att man får ett jättelyft när man skaffar sig en bättre förstärkare. Slutsats: högtalarna kommer att långtifrån ge sitt bästa med Nad:en, men samtidigt kommer det låta grymt bra utifrån mina referenser, eller?
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:37:16  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Förresten, hur låter VR-4 jämfört med t ex Nautilus 803? Är VR-4 en bättre allroundhögtalare?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:42:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kanske kan Audio Physic Virgo-3 vara något.

Bravo
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:42:59  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
För den pengen skulle jag leta efter ett par beggade Dynaudio Contour 3.0. Kräver dock bra förstärkeri, men å andra sidan så är det inte många högtalare i den här klassen som gillar billig elekronik.

Vad är det för hoj? Letar just nu efter hoj, typ: CB1300, XJR1300 eller GSX1200 - alltså stor & klassisk!

Artphotography
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:15:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag slår ett slag för Revel F30! inte lätt att hitta beggade då de flesta säkert behåller sina men fösök! Kostar ca 45000 nya så de bör ligga inom dina gränser. Har själv stativvarianten som heter M20 och de är mycket trevliga!
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:27:43  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Hojen är en Yamaha R6 -01 med endast 900 mil på mätaren. Om du väljer mellan de modellerna så ta CB 1300. Jag har inte kört den själv men den ser så jäkla grym ut, med en bra blandning av klassiskt och modernt.

Nu har jag fått några högtalare till på "intressant"-listan:

QRS Saturnus
Mårten Design Miles II
Martin Logan SL3/Ascent
Dynaudin Contour 3.0

Jag har funderat på JmLab men är rädd att de låter lite ljust. Efter Cantonen vill jag gärna ha en högtalare med lite mer värme. Dock utan att tappa detaljerna i musiken.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:00:27  Show Profile Send pesa a Private Message
Som Vienna Acoustics-fantast kan jag naturligtvis inte halla mig utan rekommenderar deras Beethoven-hogtalare. Har ett par sjalv och ar mycket nojd med dom. Jag vet att dom ar kluriga att komma till och provlyssna hemma i Sverige men om Du lyckas sa hoppas jag att du blir nojd.

Namn fran den har sidan Atlanten som jag haft kortare provlyssningar med och som imponerat ar Magneplanar, Thiel och Vandersteen.

Lycka till i letandet och beratta hur det gar!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:36:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja i den prisklassen finns många godbitar,jag skulle kvickt glömma elektrostater typ ML med din förstärkare men högtalare från Naim (Allae) eller Linn Espek kommer att trivas bättre. Fast dom nog också kräver lite uppgradering på elektroniksidan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:17:13  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Hmm, Vandersteen... Hörde ett par med ett listpris på 33000 kr och jag tyckte att de lät ganska grått och trist. Det var i och för sig ett antal år sedan, men lyssningsintrycket sitter kvar.

Revel hade jag faktiskt inte tänkt på! Detta är anledningen till att man börja sina efterforskningar ganska långt innan köpet är aktuellt. Man vill ju inte missa någon potentiell kandidat...

Här är listan för närvarande:

B&W Nautilus 803
Vaon Schweikert VR-4 Gen II
QRS Saturnus
Mårten Design Miles II
Martin Logan SL3/Ascent (går nog i och för sig bort pga min taskiga stärkare, som Brumel sa)
Dynaudin Contour 3.0
Revel F30
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:09:37  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
jag skulle slänga ett öga på infinity sigma.
har inte sett några under 30lapp men den är ju monumental!
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:00:51  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har (fråga mig inte varför) efter lite efterforskningar fastnat för Mårten Design Miles II och Von Schweikert VR-4 Gen II. Har någon hört någon av dessa eller, ännu hellre, bägge och kan ge en liten "recension". Jag hörde Mårten Design Mingus lite flyktigt på Arken-mässan, men då jag inte var så inne i högtalar-svängen just då (det var cd-spelare som hägrade) så blev inte lyssningsintrycket bestående. Dessutom var det ju så varmt där uppe att man blev helt mos i skallen efter två minuter...

Den enda VR-4 jag har hört är senaste VR-4 Gen III HSE och den var bland det bästa jag har hört. Dock går den knappast att jämföra med gamla Gen II, och eftersom denna inte längre säljs i butik så blir det svårt att få sig en lyssning. Det är det sämsta med att köpa begagnat. Man vill ju inte gå in i en butik och låtsas att man är intresserad och lyssna, för att sedan handla högtalaren begagnat. Det känns inte bra.

Tilläggas bör att Mårten Design verkar betydligt lättare att hitta begagnad...

Någon som kan ge mig några djupare åsikter om dessa två?

/Fredrik
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:44:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag är väldigt förtjust i Miles II iomed dess mycket rena ljud och 3D egenskaper..och utseende

VS VR 4 har jag bara hört på Arkenmässan och du ska nog inte ta mig för allvarligt, men den tilltalade inte mig.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:02:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns även några med ett nypris som ocksså skulle kunna ge de andra högtalarna på listan en match. En av dem är Amphion Xenon. De presetarade någon av de två - tre bästa ljuden, kanske det bästa, på _hela_ Frankfurtmässan 2003 enligt vad jag tyckte. De är nästan löjligt billiga. Saknar kanske kraft i den halva allra lägsta oktaven. Aningens för "luftigt" ljud.

De andra högtalarna är Ino Audio pi60 signatur, som också är mycket bra, lite av "mystisk mytisk undergroundhögtalare" som det debatterats en hel del om på detta forum, så pass mycket att det av somliga anses icke lämpligt att skriva om dem. Men jag gör det ändå denna gång som en ovanlighet. Låter mycket rent och realistiskt över hela frekvensregsitret.

Om man ska slå till med en till högtalare så är det NHT Evloution T5 el T6, som har aktivt drivna basmoduler och kan prestera ljudtryck med låg distorsion som många andra "finhögtalare" inte är i närheten av. Rätt ful design enligt mig, men det är ju ljudet man vill åt, väl?

Vilken skulle jag själv då välja av ovan uppräknade? Förmodligen pi60 signatur.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:58:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Totalt OT men vad är suzuki 1200 för hoj? Dom har en
naken GSX1400 men inte sett någon naken 1200, eller har jag
sovit under en sten ett tag?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:59:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Lyssnade på Audio Vector Avantgarde M3 (kostar 37-38000kr nya) i helgen.
Det lät mkt, mkt bra tycker jag.
Dessa rekommenderar jag i varje fall. Dom är inte så jättekräsna på elektronik heller.
"Funkar bra med det mesta".
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:39:24  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Mc-snack: Jag tror att hojen Dan syftar på är GSX 1200 Bandit. Den har funnits några år nu, så ja, du har levt under en sten

Det kommer bli jäkligt svårt att bestämma sig. Puhh! Jag börjar förstå att Amphion Xenon är något att räkna med. Har läst mycket gott om dem på forumet. Radiolagret säljer Amphion, va? På något sätt måste jag försöka lyssna på de mest intressanta alternativen. Ni lär höra mer från mig...
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/07/21 :  22:11:26  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag har för mig att du skrev något om att du var lite orolig för hur ditt rum med sluttande tak kommer att påverka lyssnandet, och då kan jag inte låta bli att slå ett slag för ett par begagnade (finns inte nya längre) Canton digital ettor som ger dig möjlighet att justera för eventuella lustigheter i akustiken och inte minst viktigt, så kommer dessa högtalare att ha bästa förutsättningar att låta bra även i ett annat rum, om du flyttar....

Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag själv är innahavare av dyliga högtalare.

Det finns ytterligare ett bra skäl och det är det är ytterst snygga högtalare...

OED
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/21 :  22:16:10  Show Profile Send Lelle a Private Message
Ju mer sneda tak, väggar etc. desto bättre för akustiken oftast.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/21 :  22:22:47  Show Profile Send Lelle a Private Message
Äntligen två stjänor!!

Testa att lägga in heltäckande textilmatta i lyssningsrummet, gör underverk för akustiken. Funderar på att klä in både väggar o tak med det. Dessutom blir det ju så mysigt! Kanske ska klä in högtalarna också?
Sorry jag gled iväg...
Audiovector verkar prisvärda, kolla efter Mirage OM serien och ovan Canton tips.

Think different.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:30:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag lyssnade på Audiovectro M3 avantgarde idag.. Men jag var inte direkt övertygad av dess påstådda storhet.. Ett lite bökigt rum gjorde att basen var lite off, så den glömmer vi i betraktandet..
Men jag tyckte inte alls om diskanten som var väldigt påträngande och fräsig i toppen. De är en väldigt snabb högtalare, men ger ett ljud som är väldigt "rakt i ansiktet", sen så var ljudbilden lite grötig, eller rättare sagt den hadde lite svårt att hålla instrumenten på plats i ljudbilden. Hadde svårt att få den där värmen i musiken som jag får i mina Totem Modell 1.

Skulle vilja höra den i ett bättre rum, men jag har svårt att tro att diskant och övre mellanregister blir speciellt mjukare och behagligare.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:31:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Glömde säga tack till grabbarna på Ljudmakarn i Stockholm för deras tid idag.. Vi lär nog ses igen snart.

Mvh,Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000