HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drömljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:36:04  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Det skulle vara roligt att få lite åsikter om hur långt ni människor ligger ifrån ert drömljud, eller om ni nu redan funnit det. Och vad ni skulle vilja modifiera i ert ljud för att hitta det perfekta ljudet.

n/a
deleted

7 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:50:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Det finns alltid något bättre tror jag...
Och branchen förändras hela tiden, kommer nya saker.

Skulle ju dö ut om det bara fanns ett eller några system som är "bäst".
Kombinationerna gör mkt, och sedan är det ju till slut ens öra som avgör.

Men nöjd med mitt är jag :)

HiEnd of Sweden
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:55:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Intressant ämne.
Jag har aldrig varit så nära som nu men det beror inte bara på tekniken. Det beror lika mycket på att min "drömbild" har ändrats med åren. Från att ha varit mycket av allt på väldigt höga ljudnivåer så har volymen minskat och bilden nu är att musiken ska spela på ett satans realistiskt sätt och allt ska falla på sin naturliga plats. Rumsperspektiv är viktiga och inte minst svänget i musiken. Lågbasen är inte så viktig eftersom 20Hz sällan är inspelat och diskanten skall vara på rätt plats och inte för markerad. Allt ska gå att särskilja. Två snabba anslag på kaggen skall låta som två snabba anslag. Det ska också höras om det ena av dom är lite högre än det andra. Bäst jag slutar här. Skulle annars kunna bli en roman.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  09:49:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns alltid delar att åtgärda, från dualmonoblock till riktiga monoblock t.ex. Dock är nästan alla ytterligare förbättringar svindyra, men skulle jag åtgärda någonting först torde det bli rummet, ett avpassat rum för steron som man kan laborera med efter behag tills det låter riktigt riktigt bra.

Bravo
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:04:49  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Skulle nog vilja säga att jag ligger ganska långt ifrån mitt drömljud, ibland när jag spisar skivor hemma så låter det helt magiskt men så går man och byter platta och så faller ljudet ihop och nästan gömmer sig i en burk.

Skulle gärna ha ett system som presterar lika bra med all sorts musik, men budgeten är begränsad då mina mesta pengar går till
skivor.

I och för sig så har ljudet blivit bättre hemma sen jag hittade detta forum, fått många tips och tweaks här som inte kostar skjortan att prova, köp & säljdelen här på forumet har också gjort sitt

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:40:59  Show Profile Send Cortez a Private Message
Jag skulle vilja ha ett ljud som alltid lät "bra" i mina öron oavset hur högt jag spelade.

Nu menar jag konsertvolym och lite till, fast med superb åtegivning utan man får ont i öronen. DET skulle vara önskvärt för mig.

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/15 :  12:38:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att få ett perfekt ljud i hemmiljö går inte.. Man kan inte återskapa ett live instrument exakt med en hifianläggning, det är en praktisk omöjlighet..

Men man kan komma väldigt nära dock, men då måste man ha ett rum som är akustiskt perfekt ( vilket inget vanligt rum i ett hem är..) och sen skulle man behöva en väldigt exklusiv och dyr anläggning...

Och att lyssna till höga nivåer är nog inget jag skulle rekomendera, för då kommer man efter ett tag inte höra speciellt bra och inte kunna lyssna på låga nivåer och höra bra ens...
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:18:39  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tja!

Jag ligger väldigt långt ifrån mitt drömljud, men jag har också bestämt mig för att uppgradera hela anläggningen.
Jag vill ha ett homogent, rent och detaljerat ljud som låter bra oavsett volym.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/20 :  00:06:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag tycker att Flint's sammanfattning även speglar lite av vad jag anser om "drömljud" ... "Två snabba anslag på kaggen skall låta som två snabba anslag" Vägen till att hitta sitt "drömljud" är för mig annars ett ständigt sökande. Jag är inte riktigt säker på om jag vet hur mitt "drömljud" låter Självklart finns det saker och ting som jag uppskattar när det gäller välljud men att prioritera och rangordna dessa är svårt ... Att upptäcka nya sidor hos sig själv när det gäller välljud kan vara en otroligt häftig upplevelse. Att förutsättningslöst öppna sig för outforskade upplevelser och att låta sig förföras av nya intryck kan ibland resultera i att ens "drömljud" utökas och kompletteras. I och med att ens "drömljud" ständigt evolverar så kommer naturligtvis även ens ljudanläggning att evolvera. Vägen dit brukar innebära en hel del exprimenterande, testande och framförallt lyssnande

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/07/20 00:14:19
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/20 :  00:10:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
...och ett ständigt sökande varefter man utvecklas blir resultatet.

Inte dumt alls "neriks", inte dumt alls.

Rent ut sagt en mycket klok inställning.


Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/20 :  00:22:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som nämnts ovan är ju problemet att det är svårt att återskapa "bra" ljud i ett vanligt rum med en hifi-anläggning. Jag tror dock problemet är värre än så. Prova att klinka (tryck på ex. ettstruckna A och lyssna på efterklang osv) lite på en riktigt bra konsertflygel när den står i ett "vanligt" rum (dvs inte en konsertsal), det behöver inte ens låta lika bra som en vanlig CD!

Om man är filosofiskt lagd kan man sedan fundera på vilket rum som är lämpligt för skivor som är inspelade ett instrument i taget i en studio och sedan ommixad, i vilken typ av rum ska man vara för att det ska låta så likt orignalet som möjligt! Och vad är orginalet?

Blev lite filosofisk så här vid spöktimmen...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:07:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Drömljud ja det har jag funderat på. För mig skulle det se ut så här.
Först och främst ska man köra DSD med 24 bitar. Om man tänker sig att man sitter i sitt rum och har fyra högtalare framför sig.
Två av högtalarna står kanske två meter bakom dom främre och det ska
vara lite smalare mellan dom bakre så att dom främre inte döljer.
Dom främre högtalarna Skall vara tre-vägs eller möjligen fyr-vägs
med separata slutsteg för varje element. Det blir alltså 12 alt 16
slutsteg. Alla slutsteg ska naturligtvis inte ha samma uteffekt.
Man kan t.o.m tänka sig att ha klass A i topparna. 15":s bas & slav-bas. Dessutom en sub innehållande en 15":s ACE-bas med ett kraftigt
D slutsteg. Bakhögtalarna ska stå lite bakom och vid sidan om lyssnings platsen. Bakhögtalarna ska vara av rundstrålande typ i
mellanregistret & diskanten. Basen bör vara 10" och nedåt riktad.
Bakhögtalarna kan ha passiv delning.
Delningsfrekvenserna för front högtalarna ska vara 200-3KHz-?/med
olika branthet i lågpass & högpassfiltren. Subwoofer ska jobba under
50 Hz. Jag vet av erfarenhet att det finns mycket "nyttigt ljud" under 20 HZ.
Sen är det bara det att när man mixar musik så måste man panorera
musiken i olika nivåer mellan dom fyra front högtalarna. Då bör man
kunna skapa ett äkta ljup framför sig. Bakhögtalarna ska i huvudsak
bara innehålla ambiens. På så sätt tror jag att man kan förstora
sitt rum. Detta kallar jag för 6.1 stereo. Min tanke med att bak-
högtalarna bör vara rundstrålande. Är att ljudet ska reflekteras
mot väggar och tak för att ytterligare öka ambiensen i rummet.

Jag ska prata med min fru om det här, men jag har ännu inte hittat
ett tillfälle för detta.

Hälsar
gcs

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  01:37:46  Show Profile Send Cyber a Private Message
Drömljudet är något audiofilen alltid strävar efter, men aldrig uppnår pga att audiofilens mål och drivkraft är ju att alltid hitta något som låter bättre genom att ständigt uppgradera och lyssna på musiken. Musiken är ju i sin tur roten till drivkraften utan den existerar ju inte audiofilen....hick..solen tog hårt idag
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/20 :  03:21:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "f95toli" och "Cybervoice"!

Efter ditt inlägg blev jag ju nästan deprimerad, ja i alla fall modfälld, lika bra och sälja anläggningen och köpa en bergsprängare istället för det spelar ändå igen roll. Det skulle bli både pengar över dessutom kan man ta med sig bergsprängaren ut i det vackra vädret.

Men minsann, det tog inte fullt en timme så kom rösten från rymden och räddade mig, han påmnind emig vad det handlade om...MUSIKEN. Säljannonserna är nu raderade.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  08:34:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Drömljudet infinner sig faktiskt oftare nu för tiden. När nackhåren reser sig och gåshuden på armarna kommer... I dom stunderna man får direktkontakt med musiken. Då man får ny kraft och livslust.
Sedan sätter jag på nästa platta och funderar på ny D/A-omvandlare.
Tyvärr - det här blir aldrig färdigt.
Förändringar? Jag experimenterar med dipolsubbar nu...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/20 08:40:08
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:55:01  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bravo..ja.. det är musiken ..det handlar om tycker jag ..ens anläggning är ju instrumentet att förmedla musiken..ju "bättre" hifianläggning..ju större chans till ökad musikupplevelse och "ståpäls" ...dax att ge sig ut i värmeböljan....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/20 :  12:52:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Är långt ifrån... mitt mål är att få musikerna att stå i rummet.. aka jag skall alltså bli fullständigt övertygad att musiken är live i ens rum. Pga mitt extrema mål så lär jag ju aldrig nå det.. men samtidigt så kan jag fortsätta sträva efter mitt mål hela livet.. och få bättre (förhoppningsvis) och bättre ljud med tiden!


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  12:58:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För några hundra år sedan hade furstarna egen orkester. Det måste väl vara det bästa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:21:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, om
a) Om musikerna är de absolut bästa i sitt slag
b) Man lyckats lösa alla problem med sitt lyssningsrum

Det är bara att inse, ska man ha RIKTIG high-end får man nog köpa Berwald-hallen med tillhörande orkester
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:37:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Människa blir aldrig nöjd...Vi har alltid i urminnes tider strävat framåt mot nya upptäckter och nya platser. Om vi vorde nöjda så skulle all utveckling avstanna och vi skulle nog tills lut dö ut !!!

I hifi världen så kan man nog aldrig återskapa ett live instrument på samma sätt som instrumentet skulle låta om det fanns framför dig. Men att komma riktigt nära skulle vara mitt drömljud, att ha en anläggning som inte hördes, en anläggning som var så luftig och fri från egetljud att man fick ett musiken producerad som ur intet..

Det skulle kunna vara ett drömljud för mig...
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:56:24  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Morsning!

Jag håller med cybervoice. Musiken är det viktigaste. Men jag vill även tillägga att det inte är fel med hemmabio heller eller rent av en konsert i fem kanaler, riktigt öron - (och ögon) godis.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:01:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Precis! och just som man blivit nästan nöjd är det alltid någon som, öp! öp! öp! nu är det så här att...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000