HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur lyssnar vi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:42:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Vore kul att höra hur ni/vi lyssnar på musikanläggningen. Rätt vinkel och rätt plats eller är det bakgrundsmusik och flänga runt i rummet som gäller.

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:09:25  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ytterst sällan något tal om rätt plats och sweepspot för min del. utan det är när man sitter bakom datorn ligger i soffan och läser eller när man diskar eller något annat. gillar inte att sitta koncentrerat i en position och lyssna. utan det är så att stereon går all tid man är hemma.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/07/13 17:10:13
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:27:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
när jag lyssnar går jag antingen runt i mitt ca 10 kvm stora rum eller ligger i sängen som står framför...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:39:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det blir ytterst sällan "aktiv lyssning" för min del, i huvudsak pga tidsbrist (dygnet har ju bara 24 timmar och man sju ju helst sova ibland också). Däremot går stereon i princip jämt när jag är hemma, det första jag gör när jag vaknar är att jag slår på en bra skiva som jag kan lyssna på medan jag gör mig i ordning (musikstilen beror på hur trött jag är ).


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:44:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lyssnar jag sitter jag på rätt plats annars är det meningslöst.
Med småbarn blir det tyvärr mindre ofta en önskat och att gå runt och slölyssna med anläggningen obevakad men igång, skulle förstöra nattsömnen för mig

Bravo
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/13 :  18:52:10  Show Profile Send JM a Private Message
Jag lyssnar "aktivt" bara 2-3 gånger per vecka.. Däremot så spelar jag musik nästan hela min vakna tid hemma.. Jag känner inte att jag måste sitta i givakt för att njuta av musiken, jag kan gå runt i lägenheten och njuta av musiken ändå...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:17:22  Show Profile Send audiogear a Private Message
Själv lyssnar jag alltid på optimal lyssningsplats. Efter all tid jag lagt ner på att prova mig fram till en anläggning som låter bra så känns det befängt att sabba detta arbete genom att gå runt i lägenheten vid lyssning.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:22:23  Show Profile Send dax a Private Message
När jag läser något så sitter jag oftast inte i den optimala punkten. Det funkar bra ändå! Däremot när jag väl lyssnar aktivt ser jag till att sitta ostört i eweetspot! Tyvärr så är den optimala lyssningpostionen inte helt bekväm då man helst ska sitta upp i soffan utan att luta sig tillbaka mot ryggstödet! Det funkar dock ganska bra om lutar sig tillbaka också.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:38:27  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Både och för mig. Läser jag en tidning eller liknande så sitter jag helst korrekt och sätter på en trevlig skiva. Men har även musik på hela tiden medans jag är hemma även som nu när jag sitter och skriver.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:45:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssnar i min favoritfåtölj, gärna med en whiskey i handen. Ibland studerar jag samtidigt med sänkt volym. Bästa tecknet på att anläggningen låter bra är att man inte funderar så mycket på ljudet utan bara njuter.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/13 :  20:40:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag lyssnar nästan uteslutande alltid aktivt och har gjort så sedan barnsben. Nu, när jag är hemma hos mina föräldrar lyssnar jag aldrig aktivt(inte nuförtiden) pga. att det låter så fruktansvärt dåligt. Jag har inga problem med att lyssna på musik medans jag gör något annat men jag tycker musiken kräver full uppmärksamhet.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/13 :  20:48:49  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nästan bara aktiv lyssning, ingen läsning eller surfande eller dylikt. Skälet: Om musiken är någorlunda bra blir jag ändå bara sittande i lyssningsfåtöljen, även om jag egentligen hade tänkt göra något annat!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:20:54  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
lyssnar alltid på musik... vare sig det är via undermåliga datorhögtalare, eller via hifi-anläggningen... musiken är det viktiga. men jag lyssnar aktivt ibland också, för mig är det dock framförallt så att jag lyssnar aktivt mycket då jag lånat hem någon ny pryl, lånat något av någon kompis, eller köpt en ny platta... & inser att jag har lite andra plattor jag också vill höra... om jag väl lyssnar aktivt kan jag dock sitta ett par timmar i sweetspot & bara lyssna (ja, jag måste ju i och för sig byta skiva ibland såklart )

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:27:24  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Sitter 2m från fronten och det låter kanon. Lyssnar alltid på musik, kör med md också f ö.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:46:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm håller just på att möblera om i anläggningen. Mina svarta fula linnkablar skall väck och ersättas med kortare diy do. Även förstegskablarna skall bytas. Så nu lyssnar jag inte alls på ett tag. Min sweetspot är förövrigt sabbad med vilje för den tog för mycket plats. Det spelar inte så stor roll för mina högtalare är inte så kritiska på den punkten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:40:45  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jag är så fruktat trött på min skivsamling så det är inte så ofta stereon går, men som jag sagt i nån annan tråd så flyttar ju sambon snart o då blir det uppgraderingar av både h-talare, cd och skivsamlingen.

Börjar bli allergisk mot mina nuvarande h-talare, men när stereon är igång så brukar jag sitta vid datorn o då sitter jag ca 50 cm bästa lyssningsposition så man kan ju säga att jag sitter i sweetspoten även när jag slösurfar.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/14 :  07:19:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Själv lyssnar jag nästan bara passivt och använder musiken som inspiration till det jag i övrigt gör som ofta har med datorn att göra. Olika musik till olika situationer. Om jag vill bli arg så väljer jag Arja Saionma (det har inte hänt hittills men jag är helt säker på att det skulle fugera). Möbleringen har jag fixat så att jag har har lyssningsplats med datorn framför och högtalarna placerade så att det blir som bäst. Som numera ensamboende har man ju rätten att välja själv. Som den egoist jag är vill jag ha det så.
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:19:35  Show Profile Send Kakan a Private Message
För min del så är det en salig blandning av lyssnande. Mankan nog dela in det i tre huvudtyper...

Aktiv lyssning - sitter framför anläggningen i lyssningsposition och koncentrerar mig på musiken/upplevelsen.

Halv-aktiv lyssning - sitter i vardagsrummer, och även då rätt ofta i lyssningsposition, arbetande med datorn eller läösandes en bok eller liknande. Då har jag ibland musik på som bakgrund medan jag lysnar av skivor jag kanske inte hört förut. Om jag reagerar för musiken ör det antingen inget vidare och jag vill inte lyssna på skivan mera eller så ger det något extra och jag vet att jag ska lyssna mer på den senare. Lite samma typ av lyssning sker i bilen.

Bakgrundsmusik - Musik i bakgrunden när man ska göra något tråkigt (diska, städa, måla om etc) eller när man har gäster hemma och vill ha något trevligt i bakgrunden.

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:28:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan inte annat än hålla med Kakan!

Jag håller dessutom på att lära mig spela gitarr, så ibland blir det musiklyssnade/gitarrspelande framför stereon.

I lördags hade vi tävling framför stereon; "gissa artist/låt". En packe av gamla cdsinglar och album plockades fram från den del av cdkollektion som förpassats till hyllorna långt från anläggningen. först som visste vilken låt/artist det var skrek ut det!
Dr Alban, Cajsa Stina Å, Swamp Thing, Pandora och en massa andra gamla "Goingar" kom fram...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:33:49  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Mors!

När jag lyssnar så sitter jag i skinnfåtöljen på rätt position och då oftast med bra producerade plattor.
Men det händer ibland att prylarna går när jag ägnar mig åt de husliga sysslorna. I dessa fall är det inte aktv lyssning utan skvalmusik, som kan ha sämre ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  09:23:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ofta sitter jag och lyssnar samtidigt som jag lödar på nästa projekt. Ibland läser jag samtidigt som jag lyssnar. Alltid i bästa positionen.
Sedan kan man ju gå runt och pyssla i huset med musiken på i bakgrunden. I dom lägena borde man väl använda transistorförstärkarn, men det blir rören i alla fall. Lite slöseri kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:59:35  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Hejsansvejsan!

Just nu sitter jag och "lyssnar" på lite skvalmusik på prylarna samtidigt som jag kollar läget på forumet. Det går faktiskt även om det tar emot ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000