HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket skall man lägga ner på kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:47:37  Show Profile Send matså a Private Message
Låt oss ta mitt exempel. Jag har en Arcam 100, Audio pro Ego 515 och tänker förmodligen skaffa Pioneer dvd 565( med sacd och dvdaudio och kostar 3900 kr). Hur mycket skall man lägga ner på högtalarkablar?

Min fotosida på flickr

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:53:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
100-150:- om du ska ha några vettiga produkter.. Men ska du inte ha så långa längder så skulle jag gå upp till en 300-400:-/Meter..

I kablar blir det oftast så att ju mer pengar desto bättre kvalitet !! Men sen så finns det självklart produkter som inte passar i ditt system, och då kan en billigare ge bättre ljud pga matchningen.. Kablar är ju till för att få signalen mellan produkterna i ystemet och man har där en möjlighet att finljustera det hela till det ljud man söker.

Men ju bättre kabel, desto bättre ljud.. Ganska självklart..
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:54:16  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja låt oss säga mellan 1000-1500:- köp gärna begagnat så får du mer
för pengarna. Gå till någon affär och låna hem ett antal olika och
prova.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:15:29  Show Profile Send matså a Private Message
Martinh, så du menar om jag köper en audioqest eller nordost för 90 000 kr metern så får jag perfekt ljud till min anläggning? Blir inte det lite överdrivet?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:20:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..så du menar om jag köper en audioqest eller nordost för 90 000 kr metern så får jag perfekt ljud till min anläggning? Blir inte det lite överdrivet?

Klart att det inte blir överdrivet...det är bara att beställa.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:22:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nu är du nog lite väl ironisk.. Men ja en bra kabel kan i alla fall inte försämmra din anläggning, men en dålig kan det !!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:31:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är väl kvaliteten på kablarna som är det intressanta?, knappast hur mycket de kostar. I ditt fall är det nog mest högtalarna som är en begärnsning i sammanhanget. Men vanlig högtalarkabel för upp till ca 50 kr/m verkar rimligt. Själv kör jag 15 år gammal Supra 4 mm^2 till högtalare för 80000 kr, och det funkar finfint. Provade även nyligen en HMS-värsting, jag vet inte riktigt om det var bättre, kanske var det det? Eller inte, det är svårt att bara koppla in tycker jag och sedan verkligen veta om det blev bättre eller sämre. Jag skulle hellre velat jämföra med något relä som kopplar om mellan olika kablage, man jag har inte sådana prylar. Vanliga integrerade förstärkare har ju ofta den möjligheten med "A"- och "B"-högtalarpar. Fast jag är egentligen väldigt lite kabelintresserad så jag kanske inte är rätt man att uttala mig.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:39:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Alla typer av kablar fungerar till alla högtalare, men hur låter det ?? Vid de gånger jag prövat kablar mot varandra så har jag alltid hittat stora skillnader..

Men kablarna är ju som sagt de sista som man kan finljustera systemet med. Det är inte alltid man får några jättestora skillnader, men det är ibland de små skillnaderna som kan göra att man blir nöjd med sin anläggning.

Men jag kan väll som Knoppen sa säga att högtalarna kan nog vara den svagaste länken... och en bättre kabel kan göra det hela bättre, men kanske inte så mycket som den skulle göra med en bättre högtalare..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:40:06  Show Profile Send matså a Private Message
Knoppen: jag är faktiskt mycket nöjd med mina högtalare. Får man inte vara det?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:43:08  Show Profile Send sampix a Private Message
Som jag en gång läste i någon äldre engelsk hifi-tidning;
-"en bra kabel kan aldrig få ditt system att låta bättre, däremot kan den få systemet att låta mindre dåligt".

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:44:14  Show Profile Send flintan a Private Message
Testa och tillverka egna kablar. Då kan man prova många olika sorter tills man blir nöjd utan att det kostar skjortan. Det finns många olika förslag om du söker på forumet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:46:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Matså: Klart att du ska få vara det.. Och med en ny signalkälla och ett par bra högtalarkablar så kan dom nog leva upp ett par snäpp till...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:21:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
10-20 % av anläggningens värde tycker jag att man kan lägga på kablage, det är inte helt oviktigt med bra kablar framför allt signal-kabeln och kontakter förstås, färdigt är bättre men det är kul att pula själv ochså, men är man inte duktig på lödning så ska man nog avstå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/07/21 15:22:30
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:27:27  Show Profile Send flintan a Private Message
ajo, så svårt är det inte att löda...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:33:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har lött en del, och visst funkar det men jag tror att det krävs både erfarenhet och kunskap samt bra utrustning om det skall bli 100%

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:37:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
ajo, så svårt är det inte att löda...

Du har inte sett mig försöka sig på det , försökte häromveckan löda ihop kontakten till antennkabeln i bilen vilket resulterade i att kontakten nu sitter på plats mha eltejp...
Hädanefter köper jag alltid mina saker i färdigt skick.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:51:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Matså, visst får du vara nöjd med högtalarna, har jag skrivit att du inte ska vara det?

Jag tror dock ändå att högtalarna är begränsningen i sammanhanget, just för att jag tror att de är de som är begränsningen i sammanhanget, och det är inte samma sak som din egen tolkning.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:35:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man kan ju vända på resonemanget och säga att låt kablarna kosta så mycket du har lust med, men understig inte 20-10% av av anläggningens kostnad. Skulle kablarna vara dyrare är det mycket möjligt att de passar bra även efter en upppgradering, samtidigt som du redan i ett tidigare skede kan njuta av en förbättring även om den inte kan anses alldeles motiverad i det första läget.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:07:05  Show Profile Send Cyber a Private Message
matså..Jag skulle föreslå att låna hem 3-4 st ("färdigterm demoex") från 100/metern och uppåt...testa dem pris kontra "ljudupplevelse"..sedan kolla runt efter beg-kablar..ofta ligger de ju på ca 30-50 % av nypriset..om man inte är sugen på att köpa nya eller demoex
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000