Author |
Topic |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 23:03:48
|
fullregister
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 23:32:39
|
quote: Blir två undertoner en över ton ?!?!
Klurigt men knepigt. Enligt vissa borde undertonen ggr 2 bli en grundton. Samma gäller en överton genom två. Vad vet jag? Jag blir solbränd. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 04:28:50
|
Jag begriper inte mycket, men pratar ni inte om differentialtoner dvs. den ton som uppstår mellan 2 andra toner ex, en ton på 320 Hz och en ton på 240 Hz så får du en differentialton på 80 Hz.
I så fall lär det vara individuellt om man hör denna ton och kräver dessutom ett högt ljudtryck och uppstår dessutom i örat. Dock kan den ge intrycket av en djup bas.
Undrar bara? |
Bravo |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 08:39:59
|
bravo Du undrar bra. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 09:13:38
|
Om det är intermodulationsdistorstion pga av olinjäritet i någon del av återgivningskedjan ni pratar om så finns det både IM2 och IM3 som jag känner till.
Ett ex. på IM2: Om man har två starka toner en på tex 150hz och den andra på 250hz får man en IM-produkt eller "överton" på 400 hz, dvs de båda frekvenserna adderas. Har för mig att man inte får någon "underton" på IM2.
Ett ex. på IM3:
Om man har två starka toner en på 250 hz och en annan på 300hz så får man IM-produkter på 200hz och på 350 hz. Man får IM-produkter som beror på skillnaden mellan de båda frekvenserna. I detta fall är skillnaden 50hz. Då får man IM-produkter 50 hz ovanför den högre tonen och 50 hz under den lägsta tonen. I detta fall får man alltså en "underton" som är lägre än någon av grundtonerna.
|
S |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 09:26:50
|
Jag tänkte mig nog rent musikaliskt, men det är riktigt att den tänkta tonen, differentialtonen, som örat får fram ligger lägre än den lägsta ton som spelas. Denna ton genereras dock i örat, och alla kan inte heller höra/bilda denna ton av två andra toner. |
Bravo |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 10:19:01
|
Differenston!
Neriks, vad hade 120A för inställningsmöjligheter? Hade den ungefär samma som finns på 120XP:ans rattar? |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 11:02:09
|
Sorry "Knoppen"!
You har helt right. Wrong språk.
"Differential tone When two loud notes are played together a third sound may be heard. The difference in vabration between the two original notes is the differential tone."
|
Bravo |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 17:27:30
|
quote: Neriks, vad hade 120A för inställningsmöjligheter? Hade den ungefär samma som finns på 120XP:ans rattar?
Knoppen,
Jag skulle tro att 120A och 120XP har liknande funktionalitet. Jag har faktiskt aldrig testat 120XP så jag vet faktiskt inte vad som skiljer. Det som jag tyckte var bra med 120A var att den hade två olika frekvensområden för den syntesiserade basen. Nivån för dessa frekvensområden kunde regleras separat vilket gjorde 120A tämligen flexibel att ställa in, beroende på musik och rumsakusatik
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 17:33:44
|
En sak som vi inte berört så mycket i denna tråd är ju ott det oxå behövs rum som klara att fungera med ett fullregister system...Man kan inte slänga in en stor och kapabel högtalare i vilket rum som helst, det kan låta hur dåligt som helst med en massa stående vågor m.m. En basvåg på 30hz har jag för mig är 17 meter lång ?!? kan vara fel, men den är riktigt lång i alla fall..och har man inte ett stort och bra dämpat rum så kommer det inte låta så bra i alla fall.
Och då skulle en mindre bastung högtalare kunne ge en mer kontrollerad och musikalisk bas i det mindre rummet än vad en stor skulle kunna göra... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 17:46:14
|
Neriks, då verkar de vara tämligen lika!
MartinH, visst inebär det problem med lågbaskapabla högtalare. De flesta rum som är 5 - 6 meter långa är dock inte så himla pjåkigt. Och det är ungefär vad normalstora varadagsrum är på idag. Det blir förstås en kraftig resonans runt 35 Hz, men den är så pass långt ned att den mer hörs som "extra tryck och fyllighet". Mång tycks inte störa sig så mycket på det (jag stör mig förstås, he-he). Mindre rum ger "bumlig" bas, med resonansen högre upp i frekvens. Det är ju ganska tråkigt med små högtalare tycker jag, då försvinner ju en stor del av det musikaliska innehållet och hörs inte alls! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 18:37:05
|
quote: ... Det är ju ganska tråkigt med små högtalare tycker jag, då försvinner ju en stor del av det musikaliska innehållet och hörs inte alls!
Knoppen,
Jag håller med fullständigt
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 19:12:33
|
Förstår det, he-he. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 19:34:55
|
Knoppen quote: Det är ju ganska tråkigt med små högtalare tycker jag, då försvinner ju en stor del av det musikaliska innehållet och hörs inte alls!
Vi tycker inte lika i någonting verkar det men jag respekterar dig ändå. Men jag är glad att vi inte är grannar. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 00:02:04
|
"Knoppen" det måste väl ändå vara en balans mellan det önskade och tänkta mot det realistiska verkliga. I princip skulle jag kunna önska mig den djupaste och rena bas som tänkas kan Tyvärr så begränsas detta den ekonomiska insats som krävs, likväl som storleken på rummet, kräver ett hus eller en paradvåning samt plats för denna stora anläggning.
Återstår, en kompromiss. |
Bravo |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 00:03:18
|
Kompromisser är för dödliga!
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 01:14:32
|
Jag erkänner, jag har redan insett att gudarna är mig övermäktiga.
Undrar vad antikens hifigud skulle ha hetat?
Dessutom vilka är alla hifinördars skyddshelgon? |
Bravo |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 01:49:28
|
Den orgelpipa som spelar 16 hz blir lika hög som körka. 21 m hög och grov som skorstenen till ett polskt kolkraftverk. Nåja. Det finns ju katedraler till det. Hursomhelst brukar jag lyssna på orgelmusik från perioden 1600-1750 Bach bla. Då byggdes fina, präktiga orglar sk barockorglar. Jag tror det finns en byggd efter förlaga i Örgryte kyrka. Ni som bor där kan ju kolla efter hur hög den största pipan är. Jag menar att orgellitteraturen inte vimlar av basstämmor med 16 Hz men det kan ju vara en resonanspipa som ljuder med och hjälper till lite i basen och som manövreras via ett sk koppel. Ett exempel är Also Sprach Zarathustra av Rickard Strauss i vars slutackord en orgel kommer in. Jag kan bara konstatera att det är låågt. 32 Hz eller 16. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/07/18 20:22:22 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 17:57:31
|
Till saken hör att de pipverk som syns är ett fasadverk. De verkliga piporna är inneslutna i orgelhuset. Det visade sig att orgeln var långt mer komplicerad än jag visste. Särskilt alla de övertoner som orgeln spelar. Det finns sk mixturer som skapar klangfärgen genom att spela vissa övertoner. Jag har konsulterat Bonniers musiklexikon. Det finns två sorters pipor. Labialpipor och tungpipor. De förstnämnda spelar helt beroende på sin längd. 8 fotspipor spelar en oktav över 16 fots. För tungpipor gäller inte riktigt samma principer. De spelar den frekvens som tungan exiterar men tonhöjden anges vad jag förstår också i fot. Jag har studerat de skivor där orgelns register inklusive pedalen är angiven. Den lägsta basen spelas av en 16 fots subbas. Vore det en labialpipa skulle den "bara" spela ner till 64 Hz om fottalet är absolut ca 5,3 m. Mycket tyder alltså på att den lägsta basen spelas av tungpipor men längden är inte vad fottalet anger. Således behöver dom inte vara 21 m höga för att spela 16 Hz. Men det borde då finnas ett register med 32 fotspipor för att den berömda femkronan skulle falla på plats. Hm... |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/07/18 20:32:41 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 18:41:20
|
Det här är ju ett hififorum men hur låga frekvenser kan man egentligen uppfatta i en bil? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 19:57:55
|
Undrar hur det här skulle låta med fullregisteråtergivning? The TyphooneOrgan - the loudest mobile musical instrument in the world. Största tutan är från en supertanker! Se http://www.alphaomegamusic.se/typhooneorgan.html
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/18 22:29:23 |
|
|
Topic |
|