HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Fullregistersåtergivning" - viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/14 :  17:41:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Väldigt lite musik innehåller extrem djupbas. Och när den finns i musikmaterialet så har vi den andra bortglömda parametern, nämligen ljudtrycksförmåga. Hörseln har mycket sämre känslighet vid låga frekvenser. För att ens komma över hörtröskeln vid låga frekvenser, krävs det högre ljudtryck än vad många högtalare klarar.

OT:
En del (förstås ingen här på forumet, eh?) blir väldigt impade när de för första gången hör den fundamentala rumsresonansen slås an med de nya stora högtalarna. Brukar bli runt 35 Hz i ett normalstort vardagsrum. Låter mest bummelbummelboing tycker jag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:11:59  Show Profile Send marens a Private Message
Tycker det är schysst när alla bastonerna finns med och hörs lika tydligt. I många anläggningar fattas de lägsta tonerna helt på viss musik, gissa vilken... iaf rakt ner till 25-30Hz sen slutar det nästan vara toner och övergår mer till taktfast pulserande tryckförändringar.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/14 :  20:31:12  Show Profile Send JM a Private Message
Knoppen ! Har jag förstått det hela rätt ? Går din anläggning spikrakt ner till 10 Hz ? (enligt henricsson..) Vilket ljudtryck kan den spela vid 10 Hz ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2003/07/14 21:53:34
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/14 :  21:48:28  Show Profile Send erik a Private Message
Riktigt låga frekvenser tillför mycket tycker jag, men ibland känns det mer än hörs. En anläggning(inte bara högtalare) som kan återge djup bas korrekt gör att ett piano känns utan att låta fett när den som spelar botaniserar i västra delen av tangentraden.

Och Nagref; det finns ingen likhet mellan djup bas och G-kraftsvariationer!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:41:06  Show Profile Send matså a Private Message
Hm men hur många högtalare kan gå ner till 10hz då? För det är väl inte många som kan det utan subb? Vet också att hifimänniskor inte gillar alltid att ha med subb i bilden.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:34:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Vet också att hifimänniskor inte gillar alltid att ha med subb i bilden.

Den va ball den

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:39:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag tycker allt för ofta att basrika låtar gör att man missar massa annan info i musiken. B la där sken Knoppens stereo fett. Ojojoj tänkte man ibland, som jag skrev till NN; lät nästan tråkigt bra.
Synd att vi inte kunde spela högre bara!
Det tog lite tid innan man hajjade hur f*cking j*vla great det lät. Grattis Johan! Men jag säger det iegn synd att vi inte kunde ösa på mer! Kunde betalat för en ny dörr.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:42:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
En del (förstås ingen här på forumet, eh?) blir väldigt impade när de för första gången hör den fundamentala rumsresonansen slås an med de nya stora högtalarna. Brukar bli runt 35 Hz i ett normalstort vardagsrum. Låter mest bummelbummelboing tycker jag.

Bummelbummeliboing kan låta kul d mé!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/15 :  02:00:14  Show Profile Send celef a Private Message
"Väldigt lite musik innehåller extrem djupbas. Och när den finns i musikmaterialet så har vi den andra bortglömda parametern, nämligen ljudtrycksförmåga. Hörseln har mycket sämre känslighet vid låga frekvenser. För att ens komma över hörtröskeln vid låga frekvenser, krävs det högre ljudtryck än vad många högtalare klarar."

basboost är trots allt inte fel!

sound pollution
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/15 :  02:30:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att det lägsta registret är viktigt för rumsinformationen visade Holfi på en mässa i Oslo för ett par år sedan. Dom hade ett par "fullregisterhögtalare" som hängde med ned till ca. 25 Hz.
Och ett par subbar som enbart spelade under 40 Hz.
Dom spelade först med både högtalarna och subbarna. Och stängde av subbarna mitt i låten. Ljudbilden kändes platt och livlös. Rumskänslan försvann nästan helt kändes det som. När dom återigen kopplade in subbarna, så blev ljudbilden flera meter ljupare.
Dom stängde sedan av högtalarna och spelade samma låt med enbart subbarna. Det gick nätt och jämnt uppfatta dom spelade.
Det var ett par subbar med mycket låg distorsion som användes.
Så jag anser att den lägsta basinformationen är viktig för rumskänslan. Om den är ren.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  03:14:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo Jorma, jag har också hört att de lägsta frekvenserna är viktiga för rumsinformationen men, och det är den stora frågan, vilka högtalare och/eller subbar kan förmedla denna information idag utan att det kostar en förmögenhet. Jag menar att om denna åtråvärda förbättring kostar, låt oss säga, 200 000 kr. och uppåt så är den av endast ett akademiskt intresse för de flesta av oss, eller finns det några genvägar?

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  07:30:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
DIY

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/15 :  07:53:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Har också återgivning ned till 10Hz. Är dock väldigt osäker på hur viktigt detta extremvärde är. Tror det är mest show-off. En högtalare som återger 20 Hz i full nivå är i mina öron en fullregister.

Just basen är ju det svåraste att få till i en högtalarkonstruktion om vi pratar om bas med kvalitet. I det billigare segmentet så fås muller-slammer där låda etc svänger med. Kontrabas, elbas eller baskagge låter likadant.

B&W väljer att ta bort de lägre registren. Testet i Hi Fi & Musik visar en spec där de slutar på 35 Hz (-3db?). Märkligt för en högtalare för 70 - 80 papp......

JM Lab har samma filosofi i sin Utopia-serie. Mini, Mezzo och vad de heter har tunn basåtergivning. Först på astronomisk penganivå börjar det hända saker (Utopia och Grand Utopia)

Detta är ju medvetna val av konstruktören så häng inte mig för detta nu......

Tycker exemplen visar att om man skall göra högkvalitativ bas så kostar det multum.

Knoppen:

Byt bostad för h-e.........

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  09:52:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "henricsson"!

Med min hantverksskicklighet är risken stor att jag snart inte har något annat register heller.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:43:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jo för tusan, min icke namngivna granne är en hemsk person. Om han är galen eller inte får ni bedöma själva. Det han gjort är i alla fall att ställa till ett satans liv uppfrån sin balokong, sedan kastade han glasburkar därifrån för att försöka träffa mig i huvudet. Jag hann bara ta ett steg ut på balkongen när den första kom flygande. Balkongbordet gick sönder. När vi sedan stod och dividerade i hallen om vi skulle ringa polisen, så smällde det till i hela dörren, BOOM BOOM. Då stod han med hammare och bankade på min dörr. Ingen vågade gå ut. Sedan såg vi honom springa iväg till sin bil el något. Då passade en av mina gäster på att smita från platsen, han tyckte det blev alltför galet alltihop. Han blev polisanmäld för ofredande och skadegörelse.

Så kan det gå om man spelar Square Pusher lite för starkt.

Jag hoppas på att flyttlasset går snart, ska lyda rådet.



Jag vet inte hur starkt man kan spela vid 10 Hz. Med tanke på min granne så är det i alla fall tillräckligt! Iofs lär varken han eller jag höra det om jag mäter ljudtryckskapacitet, bara känna att luften vibrerar. Grannen berättade en gång vad hans dotter hade sagt till honom.
- Pappa, mitt skrivbord står och hoppar.

Dotterns rum var alltså ovanför min lägenhet fast i ett annat rum längre bort från mitt lyssningsrum.

En fördel med att låta högtalare tillsammans med rummet gå mycket djupt är att man minskar fasvridningen (som är ytterligare en "bortglömd" parameter). Det ger en basåtergivning som är mer i takt mellan olika toner i basregistret.

Och Matså, jag har basmoduler. "Man" brukar inte designa högtalare att mätmässigt gå rakt ned till 10 Hz. Om man ställer högtalare i ett rum så får man om rummet är tätt en bashöjning vid mycket låga frekvenser. Om man då gör högtalarnas frekvensgång så att de är inversen av bashöjningen så kan man balansera ut dessa egenskaper så att frekvensgången blir rak. En kul grej är att under den fundemantala rumsresonansen så blir det inga stående vågor (om man har stängda dörrar). Om man har öppen dörr kan det bli helmholtzresonans i dörröppningen tillsammans med rummets volym. I mitt vardagsrum inträffar detta vid 15 Hz, och syns som en liten 4 á 5 dB topp. Jag har själv inte kunnat notera någon hörbar skillnad i vid så låga frekvenser, däremot sen efterklang från andra rum är dumt att höra in i lyssningsrummet. Därför brukar jag lyssna med stängda dörrar.


Just det Sladd, 803 Nautilus går inte speciellt djupt, därför väljer man förstås Nutilus 801:an istället! Personligen tycker jag att 801 ser mycket bättre ut, med den runda bollen som inte går ända ut till kanten. 802 ser ut lite som ett ollon, ja ni vet...


Bravo, en genväg är att inte köpa fullregisterhögtalare. Man kan då placera basmoduler där de arbetar i den bästa akustiska omgivningen (dvs hörn och längs kanter), samt placera sidosystemen på lämpligare mer fri placering. Dessutom ställer man nivåerna och kan kalibrera in hela klabbet för det lyssningsrum som ska användas.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:59:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen
Köp eller hyr ett hus.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:05:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Man ska ha 18", då blir det bra bas.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:26:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Med min hantverksskicklighet är risken stor att jag snart inte har något annat register heller.


Men just basmoduler är inte jobbiga.
Knoppen har (rätta mig om jag har fel) 2st moduler, 120 liters slutna kabinetter med en NHT 1259 i varje.
http://www.madisound.com/nht1259.pdf

Sen nått kraftigt steg eller två + aktivt filter. Om nån skulle bli sugen så konstruerar "chrille" tydligen lådor (han e ganska grym faktiskt) efter önskmål.
Jag är själv osäker på om jag ska bygga en eller två lite sämre, den frågan förblev osvarad. Vilket är att rekommendera Kanske bättre o bygga en rejäl o sen bygga en till likadan när man har $$$.
Kanske drar lite för mycket åt DIY nu.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:33:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Knoppen har väl fyra moduler

h: om de mindre du tänker på bara är 6dB (var för sig) sämre i ljudtrycksförmåga och dist än den stora så är de mindre bättre. Det ger mindre problem med stående vågor om man har två moduler. Om du får tag på mer stålar så kan du ju alltid bygga ännu fler!

Själv har jag två relativt kapabla moduler men jag suktar efter 4st till!

4st vid framväggen och två i bakhörnen, det tror jag är melodin!

Edited by - Nagref on 2003/07/15 11:36:54
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:35:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
4 st basmoduler!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:53:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
N: Vilket element anv du i dina, för XLS:en såldes väl?

K: Vart stod dom två andra ??

EDIT:




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/15 13:55:16
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  14:37:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vilka var det du såg? Framme till höger står en bakom den ena fronthögtalaren. Framme till vänster finns en till nästan helt inbyggd i absorbenten. Bakom om man tittar mot bakväggen så står en till vänster om högen av apparater med baselementet vänt in mot väggen. Sedan står en till höger nästan vid balkongdörren också med elemntet vänt bakåt.

Jag skulle gärna skaffa större basmoduler. Men jag kommer göra det sedan när jag flyttat. När det nu kan tänkas bli...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:06:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja, fullregisteråtergivning är att föredra. Själv har jag många inspelningar med orgel. Lägsta tonen på pedalen ligger på 32 Hz men då finns det en överton som ligger på halva frekvensen alltså 16 Hz om inspelningen förmår att återge den. Fullregisteråtergivning kostar. Särskilt om det skall vara utan sub. 30 papp för att vara mer exakt.
Linn Keltik. Men då måste ni köpa tre Kloutar med aktiva filter för ca lika mycke till. Men det blir 20-20 KHz inom 2dB. Annars kan jag rekommendera Velodynes servobasar. HGS 12 exempelvis.
Fast eh, en diy lösning är nog billigare. Aktiva filter som går att fintuna har Embla audio. Och bra basar finns det gott om.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:18:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag undrar lite smått över hur Linn har mätt upp frekvensgången på Keltik, skillnaden i basen mellan nya och äldre filter låter som om den är större än några dB...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  17:29:57  Show Profile Send Flint a Private Message
brumel
quote:
Lägsta tonen på pedalen ligger på 32 Hz men då finns det en överton som ligger på halva frekvensen alltså 16 Hz
Det där verkar förvirrande. Vad menar du? Över eller underton? Förklaring tack.

Edited by - Flint on 2003/07/15 17:31:14
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000