HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp till en nybörjare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cosmonaut
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:12:16  Show Profile Send cosmonaut a Private Message
Efter att ha spenderat någon timme här på forumet inser man hur stor kunskap och det finns inom HiFi området. Jag bestämde mig därför att bli medlem för att få lite hjälp, tips och inspiration.

Mitt Hifi intresse är inte så stort som de flestas här på forumet och jag har inte möjlighet att spendera stora summer på anläggningen men jag skulle vilja ha lite tips för att göra min nuvarande anläggning bättre. Eftersom jag bor i en liten lägenhet vill jag ha en liten och diskret anläggning (storleken, inte ljudet ). Min musiksmak är väldigt varierad och jag lyssnar på allt från latinamerikans salsa till death metal och synthmusik.

Min utrustning består utav:
Denon DRA-F100 receiver.
Denon DCD-F100 cd-spelare.
Mina högtalare är ett par gamla som jag följde med min första steroanläggning som jag köpte för ca 10 år sedan.
Cd-spelaren och receivern köpte jag på HiFiklubben.

Mitt första uppgradering blir naturligtvis ett par nya högtalare. Jag tänker inte lägga mer än 5000 kr på högtalarna.
Jag skulle vilja ha lite tips på ny högtalare. Jag har mest tittat på Hifiklubbens sortiment men har ni ideer på andra tillverkare så går det också bra.

När jag köpte cd-spelaren och receivern så tyckte försäljaren att jag skulle köpa nya signalkablar eftersom han påstod att att det skulle förbättra ljudet. Jag tackade nej. Nu undrar jag, kommer ljudet att förbättras om jag köper nya signalkablar?

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
/ cosmonaut

People who have nothing to do have to much to do with nothing

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:28:29  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hejsan..kul med nya på forumet..Välkommen..är inte så gammal själv här på forumet..jo det blir bättre med andra signalkablar..tipset är att låna hem dem och testa ..samma sak med högtalarna..såklart..

I den prisklassen skulle jag titta närmare på stativarna Dynaudio Audience 42


Edited by - Cyber on 2003/07/13 15:30:17
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:29:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
För det första: Köp ett par stativhögtalare, för under 5000 kr så får man defintivt mer för pengarna då.
Min rekomendation är B&W602S3 för 5696 kr på Hifi-klubben, fungerar jättebra till Denon även om de tyvärr är lite trögdrivna. En fördel är ju att dessa precis som Dennon säljs av Hifi-klubben så du kan provlyssna på dem tillsammans.

Vad gäller signalkablar så tycker jag att den kanske är värt att lägga kanske 2-400 kr på sådana id ditt fall. Oavsett vad man tycker om kablar så kan de inte göra underverk, och om valet står mellan dyrare signalkablar eller en klass bättre högtalare så tycker jag man ska satsa på högtalarna, särskilt i denna prisklass.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:31:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Vist komme det bli lite bättre men det är troligtvis fel ände å börja
Tag o fixsa högtalarna byta eller uppgradera dem vad är det för några är dom burkiga eller stumma.jpv har ju lite mindre högtalare som funka men jag vet inte om jag rekomenderar dem tanoy om det är så det stavas har ett på studio monitorer som låter mycket bra till pris inte allt för fula heller ..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:36:59  Show Profile Send crion a Private Message
Hej Cosmo,
Ok vi säger att du köpt dina nya högtalare. Se till att du får ett par stativ med i priset också, annars blir det jobbigt att positionera dem rätt.

Kablar är kul, men dem som gör mest skillnad är högtalarkablarna. När du hittat ett par sjyssta sådana kan du uppgradera dina interconnects mellan CD och förstärkare, be att få låna hem några från olika prisklasser.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:45:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle oxå säga att ett par stativare med ett vettigt stativ kan vara det bästa valet om du inte har några jättestora krav på tung bas. Och kablar för ett par hundra kommer göra underverk om du nu kör med kablar som följde med apparaterna i deras kartonger ( kostar ungefär 15:- )

Och det kan hända lika mycket med signalkablar som med högtalarekablar och ett par högtalarkablar för runt 50-100:- metern är att föredra till dig. Men som föregående talare så börja med högtalarkablar, för annars kommer du inte märka skillnaderna på signalkablarna lika lätt.

/Martin
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:46:30  Show Profile Send rowa a Private Message
Om du inte har tummen mitt i handen så bygg forumets egna HLFS-1

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:49:20  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej och välkommen Cosmonaut!

En liten billigare väg att gå när det gäller signalkablar är att kika på Biltemas rosa signalkabel, den är billig och gör sitt jobb.
Det har pratats mycket om dessa kablar här på forumet både för och emot men för priset de betingar (ca 100:-) kan det vara värt att prova själv.

Om du kan löda så köp lite RG62-kabel och tillverka lite hemsnickrade signalkablar.

När det gäller högtalare så varför inte testa på att bygga ett par ProAc kloner, det finns en tråd om det under DIY-avdelningen och om jag inte missminner mig så klarar du dig med din budget.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:22:00  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej och välkommen. Inte bara hit utan till det stora mysteriet uppgradering. Själv ny här och skulle vilja rekommendera ett mycket viktigt tips; skit i vad alla inklusive jag tycker om hur något låter. Konstigt? Javisst, men när Du väl påbörjat vandringen förstår Du precis vad jag menat. Ytterst få tycker lika om istort sett någonting. Men det intressanta är Dina egna öron. Tag emot tipsen om produktval, men lyssna och bilda Din egen uppfattning. Och Din egen uppfattning är precis lika rätt som någon annan här. Låna alltid hem till Ditt eget lyssningsrum!

Mina tips är; testa Audience 42. Testa Supra Ply 3,4 med skärm som högtalarkabel. Jag gillade den kombinationen, skall bli skoj att höra vad Du tycker...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:31:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Welcome!

Biltemas rosa signalkabel + Supra Ply 2/3.4 + nån beggad högtalare hade jag köpt!
Har du ingen erfarenhet så tycker jag inte att du behöver klydda med hemlån. Köp ett par äldre, bra högtalare som du sen kan ha som referens ist. Kolla under säljes, hifimagasinet.com, blocket.se

Mycke nöje.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:35:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vill du komma billigt undan är eget konstruerande rätt väg att gå. Eller be nån DIY-guru som har tid att göra jobbet åt dig. Kanske ett par ProAc-kloner eller HFLS-1.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:38:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag skulle också rekommendera dig Dynaudio Audience 42 men jag vet inte så mycket om din Denon-reciever och Audience 42:orna är kräsna med förstärkare så möjligen kan du behöva uppgradera förstärkare.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:41:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men om man inte har nån erfarenhet av det här med hifi så är nog inte det första man ska ge sig på ett hemmabygge.. Hur sjutton ska han veta om det blir bra eller om han slängt pengarna i sjön ?!?! Visst ska man lite på sina egna öron när det gäller hifi, men fördeleln med detta forum är att det finns en hel del folk som har koll och bra erfarenhet inom branchen.. Lyssna på dom och ta det som en riktlinje för dina framtida val.

Annars så är det nog oxå lätt att hamna i klorna på en mindre nogränad säljare som vill kränga på dig nåt som samlat damm på lagret i ett antal år...

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:10:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej och välkommen "cosmonaut"!

Jag har några andra förslag, om de är bättre eller sämre är upp till dig.

Om du bor i Stockholm/Uppsalatrakten har jag ett par tips till dig från "Esoterisk hifi, men liknande priser går säkert att få på andra håll. se http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html

Monitor Audio Bronz 2 gulddome inkl stativ 4900:- 4000:- OBS med stativ.

Wharfedale Modell 4 Emerald 97 6800:- 5400:- brisbilliga men omtyckta golvare.

Som instegskabel duger Supra Ply 3,4 S uttmärkt.
Supra har även allehanda signalkablar som duger uttmärkt och finns på de flesta håll.

Med nya högtalare och nya kablar kommer du att få ett helt annat ljud.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/13 :  18:09:07  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Quad 11L?
Go to Top of Page

cosmonaut
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/07/13 :  18:39:59  Show Profile Send cosmonaut a Private Message
Oj! Här går det fort.
Jag tackar för alla inkomna tips och förslag.



People who have nothing to do have to much to do with nothing
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:47:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Håller med MartinH, att börja med självbygge innan man är "torr bakom öronen" låter lite tveksamt, men visst man får ju göra som man vill.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/13 :  19:55:41  Show Profile Send n0p a Private Message
Audio Pro Black Diamond kanske?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/07/13 :  20:34:50  Show Profile Send €riC a Private Message
Acoustic Energy Aegis Evo One låter bra och är billig (3000kr), en fördel är att de inte verkar vara så värst kräsna med elektroniken. Dock passar den bäst med elektronik som har ett lite "varmare" ljud.
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/13 :  23:58:34  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej!

Om Du vill ha stativhögtalarens låga egenfärgning, och en för prisklassen unik precision, kombinerat med en mindre golvhögtalares basförmåga är mitt tips tveklöst Audio Pro Black Diamond.
-Årets högtalare i Hifi&Musik & norska Lyd&Bilde -98,-99.
Med denna högtalare följer justerbara spikes, guldpläterad biwiringterminal korsstagad låda mm.
-Ett brakfynd för pengarna!
Finns att köpa begagnad från c:a 2500 kr/par.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:04:09  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
En bra början är att kolla in Mickes "hifikokbok". Där får du många bra tips:http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12431
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:25:30  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Mors!

Mitt enkla tips är att kolla igenom marknaden på nya stativhögtalare i den aktuella prisklassen exvis Dynaudio 42. Ett trevligt alternativ är annars begagnade golvare, tex Jamo 707 eller NHT 2.5i. Det är två helt olika karaktärer på dessa men riktigt trevliga skapelser.
Det är ju i alla fall den egna smaken som avgör vad som är bra ljud.

Edited by - hifidreamer on 2003/07/18 15:52:05
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:51:06  Show Profile Send Putteman a Private Message
En kompis har ett par stativare som heter PSB som vi tyckte lät riktigt bra för pengarna. Kolla om du hittar dom hos någon handlare så du kan lyssna. Ta med dig din egen elektronik, det är det värt.

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:03:27  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag förstår inte vad det är som är så speciellt med black diamond eller blue diamond... jag har hört båda & ingen av dem imponerade det minsta på mig.

I prisklassen 5000kr vore nog stativhögtalare det bästa valet! T ex Quad eller ALR/Jordan.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000