HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är Proson ett exklusivt hifi märke eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:26:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Nu kanske det låter som jag är proson förespråkare...är jag inte. Men säg nåt som låter maffigare än dubbla tior i 2000 kr klassen?
Tja, en slagborrmaskin rakt in i en betongvägg lär ju låta ganska maffigt.

Det är ju ingen mening med "maffigt" ljud när det låter apa?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:28:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker inte att proson är dåliga bara för att dom är billiga, jag gör det för att dom låter förskräckligt dåligt och är ett företag som har minst sagt tvivelaktiga företagsledare och marknadsföring.. Om man tycker att en Proson låter vettigt så beror det nog på okunnighet och att man inte testat andra bra produkter..

En liten stativare kommer ge ett betydligt mer sammanhållet ljud med betydligt bättre ljudbil, detaljer, korrekthet, liv och snärt i midbas m.m. Ta tex Wharfedales lilla Diamond 8.1 kan man få för runt 1700:- idag, sätt på en liten men effektiv sub för en 2000-2500:- så har du ett system som både ger bra bas och ett resterande register som de flesta skulle kunna njuta av...
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:59:06  Show Profile Send T1000 a Private Message
hehe...det med borrmaskinen var kul

Nja, jag tyckte då inte att b&w601s3 var så speciell som det sägs. Hade väntat mig rysningar å ljud som jag aldrig hört förr. Men blev nästan besviken. Sen om det berodde på hifiklubbens rum eller plasering vet jag inte. Kanske måste man ta hem dom för provlyssning...?

Men att övertala en hifi-nörd att proson låter bra är som att övertala en data-nörd att cyrix gjorde bra processor eller att övertala en slalom åkare att gamla plankor är bättre än carving skidor. Båda håller sig till dyrare och därmed bättre prylar
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:02:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kanske måste man ta hem dom för provlyssning...?

Självklart, det kan funka klart mycket bättre hemma än i affären. För små stativare är detta mer regel än undantag då lyssningsrummet i affären oftast är större än det rum de ska stå i hemma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:30:05  Show Profile Send m.athias a Private Message
Rätt intressant läsning här.
Men jag fattar inte varför ni bryr er

Inom alla intressen finns "extremister" prata med nån Porsche ägare han skulle aldrig sätta sig i en Volvo 740. Eller med en riktig Bordeaux kännare han tycker att vin smakar skit om det inte kostar över 500:-. Eller kläder. Få en mannekäng att gå på ÖB och handla kläder.

Det är väl bra att det finns nåt för alla smaker och plånböcker

Jag kan ju garantera att dom "flesta" av er hifi gurus inte går runt i Armani kläder, Breitling klockor och dricker champagne för att ni har valt att satsa pengarna på Stereon istället.

Ni vet det finns andra intressen än Hifi

Och jaa jag talar av egen erfarenhet. Min far har nämligen varit ett känt namn inom hifi kretsar på 80 talet och början av 90 talet. Kommer inte nämna hans namn

Men vet ni vad.... han ledsnade total på många av er freak. Det är ju ändå MUSIKEN som står i centrum vilket ni ofta glömmer.

Så sluta klanka ner på dom som nöjer sig med Proson.

Visserligen tycker jag också att det låter skit men det finns ju tydligen en marknad.

Och vad exakt är det som är falsk marknads föring !?

/Mathias
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:38:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skillnade mellan en 740 i bilvärlden och Proson i hifivärlden är att 740:in var en bra och säker bil med god komfort. Skulle proson varit en bil hade man kunna likna den med en Trabant. Så jämförelsen haltar lite. Vi klankar dessutom inte på de som äger Proson, de vet nog inte bättre eftersom de inte har någon erfarenhet av andra produkter. Som vi säger det behöver ju inte kosta mer heller och ändå låta betydligt bättre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:40:25  Show Profile Send T1000 a Private Message
Håller med Mathias... var ungefär det jag ville få fram, tack.
Musiken är viktigast. Kan tillägga att polarn som köpte proson är musiker och spelar musik dygnet runt. Det viktigaste är ju att man njuter av musiken, sen om det är med 100 000 krs högtalare eller proson är mindre viktigt om man är nöjd . Men äkta hifi-nördar blir väl aldrig nöjd?

Sen kan alla som tycker proson är skräp kan läsa denna länk?
inte så pjåkigt av proson va?
http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21028

Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:45:10  Show Profile Send T1000 a Private Message
tyckte likelsen mellan 740 och porche var bra... 740 har man ju mest för att ta sig från punkt A till punkt B på ett billigt och bra sätt. Porche kan man bara köra runt med för att njuta av åkningen .
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:46:25  Show Profile Send Wintermute a Private Message
quote:
Skillnade mellan en 740 i bilvärlden och Proson i hifivärlden är att 740:in var en bra och säker bil med god komfort. Skulle proson varit en bil hade man kunna likna den med en Trabant.


Nja... snarare skulle jag vilja likna proson vid de
japanska mirakelbilarna (Nissan Micra et c). Slimmad
produktion och känsla för vad volymkonsumenterna vill
ha.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:48:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo men 740 uppfyllde kravet på en bra produkt dvs ta sig från A till B på ett säkert sätt. Proson uppfyller inte kravet att ge en tillstymmelse till trovärdig återgivning.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:51:14  Show Profile Send T1000 a Private Message
Trodde vi jämnförde njutningen i åkningen och inte säkerheten??
Men iaf så bryr sig nog inte alla om ljudet inte är exakt som det lät i verkligheten, det går ju inte heller att få? En vanlig svensson märker inte så stor skillnad på sånt...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:55:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Slimmad
produktion och känsla för vad volymkonsumenterna vill
ha.
Folk vill inte ha Proson, det är bara en produkt av okunskap. Folk har blivit inprentade att ju mer Watt dessto bättre ljud och sen har man skapat diverser sätt för att få upp wattantalet så högt som möjligt, skräckexemplet är väl ptpmpo, peak to peak music power output. Och vips har man en 8 gångers ljudförbättring från RMS värdet, halleluja!! Det är synd om folk som köper sin stereo på On/off etc och får berättat om watt hit och dit samt kareoke funktioner etc. Jag tycker det är vår förbannade plikt att upplysa folket att det finns bättre saker att tillgå, även till ganska små pengar. Det var bättre för, då köpte folk stereo för 2 månadslöner (70-talet), det var tider det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:56:59  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg: Inte av dom jag kände köpte stereo för tvåmånadslöner. Det var nog ganska ovanligt då också.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:00:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej det var det inte, i var och varannan villa kan du se en silverfärgad 70-talsstereo. Likadant var det med de första färgtvapparaterna, de kostade också 2 månadslöner. Skulle någon idag läggatvå månadslöner på en tv skulle han bli anklagad för att vara dåre. Vi har blivit inprentade att en TV kostar 3995:- och det på närmaste elstormarkand.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:08:16  Show Profile Send T1000 a Private Message
Rydberg> Det är väl samma som att du tycker att en stereo ska kosta två månadslöner? Alla tycker ju inte det...speciellt när det finns billigare alternativ som låter helt ok! Dom som köper proson har nog knappast köpt dom utan att provlyssna. Och köper dom dem så tyckte dom nog att det lät bättre än det mesta dom hört.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:15:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det beror väl på hur mycket man tjänar i månaden. 10000 tycker jag är vettigt att lägga på en stereo.

Min flickvän visste inte heller bättre när vi träffades för 5 år sedan, jag fick ett finger med i spelet och istället för JVC kompaktanläggning blev det. Denon PMA-525R, Denon DCD-635, Dali 505, detta kostade 2+2+3.2 =7.2 när hon köpte det. Senare införskaffades Tunerdelen TU-215RD för 1500 och en taralabs prism 22 600:-. Total summa 9300 vilket jag anser är billigt med tanke på vad man får. Dali 505 är dessutom mycket bättre än de Proson med dubbla tior som jag hört.

Tilläggas bör väl även att min flickvän alltid varit MYCKET nöjd med hennes anläggning

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:25:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan bara hålla med Rydberg att vi som har kunskap har en skyldighet att upplysa den brada massan om vad som finns och hur det kan låt..Och att som han oxå säger så har det blivit en riktigt snedvriden syn på hifi idag..Det är ju inte musiken som är det främsta när man säljer an Proson, det är ett utseende och falsk information mot kunder som gör det...

En kul fakta som vi kan titta på är tex. deras stora åbäke med dubbla 10", den har en känslighet på 94db och ska kunna tåla en max effekt på 300 watt !!! Jag skulle gärna vilja ta ett Moon slutsteg på 2X130 watt/8 ohm och dra på ordentligt.. Skulle vara kul och se hur mycket som behövdes på volymkontrollen för att få elementen att poppa som popcorn !!!

Sen att den skulle ha en frekvens återgivning på 25-32000hz med en +-/3db är ju befängt, hur många högtalare kan vi räkna upp som ha sådana imponerande siffror ?!?! Vi får nog ta till grejer runt 100 000:- strecket för att komma i närheten..

Det är sånt som vi opponerar oss emot när det gäller Proson, falsk marknadsföring och ett ren lurendrejeri med att sälja undermåliga produkter med sken av att kunden gör ett kanonköp..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:26:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Dom som köper proson har nog knappast köpt dom utan att provlyssna
Min polare köpte dem utan att lyssna, jag skäller på honom varje gång vi träffas

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:30:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
anger de att frekvensgången är +-3b, 25-32000 kHz och det uppenbarligen inte kan stämma är det bara att ringa KO så får de stryk :) Det är felaktig marknadsföring.

har du en länk, fudnerar faktiskt själv att göra det. Kanske ett reportage i Plus :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:46:50  Show Profile Send Anton a Private Message
Har fått känslan av att de flesta som skriver lyriskt om Proson på minhembio.com köpt sina högtalare utifrån vad andra skrivit, och inte själva lyssnat på dem.
Speciellt med tanke på att de köper från fynbörsen! När de sedan får hem grejorna kopplar de in dem och tycker "-wow, va bra det låter!".

Beroende på vad för grejor de hade innan kan ett par Proson kanske låta bra, men hade personerna i fråga givit sig ut för att lyssna på andra märken innan de köpte från fyndbörsen hade nog inte lika många köp Proson...

-Bara en tanke

/A
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:05:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rikkitikkitavi och MartinH,

Proson anger 25 - 32000 Hz (-3 dB). Det är inte alls samma sak som du skriver Martin, +/- 3 dB. Med -3 dB angivelsen menas att det är vid den frekvens som frekvensgången sjunkit 3 dB vid avrullning nedåt respektive uppåt i frekvens. De anger inte på något sätt hur pass rak frekvensgången är inom passbandet.

Inget ljug alls såsom jag ser det. Jag kan mycket väl föreställa mig att de går ned till 25 Hz. Den övre -3 dB-punkten är svårare att gissa som korrekt men det är ju ingen omöjlighet. Måpnga diskantdomar har ett uppbrytningsfenomen som gör att man får ökad nivå. Proson kanske angivit vid den frekvens strax ovanför den resonansen? Vad vet jag?

Jag tycker det är lite väl okritiskt att kritisera på det sätt ni gör.


Sedan som en del ovan här gör jämförelser mellan högtalare och vissa bilmodeller. Vad tror ni jag tycker om HiFi-försäljare som börjar snacka om olika bilar när han jämför högtalare? Den här är ju bara som en vanlig Volvo, men här har vi en annan, här snackar vi Ferrari! Sedan slår man dövörat till, och lämnar affären med avslutande meningen: Jo det lät ju bra, jag ska fundera på saken.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:12:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Den här är ju bara som en vanlig Volvo, men här har vi en annan, här snackar vi Ferrari! Sedan slår man dövörat till, och lämnar affären med avslutande meningen: Jo det lät ju bra, jag ska fundera på saken.
He he, jo det ligger nått i det

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:36:42  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
MartinH: "vi som har kunskap har en skyldighet att upplysa den brada massan"

På något sätt får den meningen mig att tänka på stenkastande huliganer som också vill upplysa massan om den sanna verkligheten.

Kanske lite att ta i, men endå :-)

Jag tycker inte jag har skyldighet att upplysa någon om hur en bra stereo ska låta. Är folk missnöjda kommer dom att söka sig till bättre maskiner utan att folk sitter och klagar på hur kassa deras nuvarande Proson anläggning är. Låt folk komma fram till om en dyr stereo är något för dom eller ej själva.

Edited by - yahriel on 2003/07/17 16:39:51
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:42:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
yahriel> Enligt ditt resonemang kan man ju ta bort skolorna också, låt folk lära sig själva.

Kanske lite att ta i, men endå

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:46:11  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nja, jag tycker nog inte det går att jämföra.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000