HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge av banddiskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:00:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, så var det dags att diskutera den ädla konsten att bygga banddiskanter/mellanregister.
Jag börjar med länkar:
http://www.snippets.org/alsr/index.php3
http://www.audiocircuit.com/9109-ribbon-circuit/9109IMAI-DI.htm
Bild på en av mina egna högtalare:
http://medlem.spray.se/hifi/Hybrid.jpg
Jag vet att det finns många som byggt bandelement. Jag har varit i kontakt med flera av er. Jag vill se bilder, (Även på köpehögtalare med band, typ http://www.relcoaudio.it/Frameset-prodotti.htm)
Jag vill se massor av länkar och läsa om andras erfarenheter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:03:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

OJOJ, ge mig mer!!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:43:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej då, här kommer ett några länkar till:
http://ldsg.snippets.org/ALSR/gallery.html
http://ldsg.snippets.org/ALSR/gallery2.html
http://www.audiocircuit.com/9109-ribbon-circuit/
http://www.mogensgallardo.com/lafolia/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:22:43  Show Profile Send Mattias S a Private Message
En trevlig länk: http://www.diyforum.net/blasten/projekt8.htm

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  16:10:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Mattias!
Den sidan har jag inte sett förut. Ett ambitiöst och snyggt projekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/11 :  22:42:11  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan,

Jag har själv renoverat och "skrämt upp" två par Magnepan MG-1:or (håller på att avsluta den sista högtalaren just nu) och har ofta funderat på varför diy:are inte bygger QR-högtalare istället för lådhögtalare(?). Jag menar konstruktionen är ju såååå mycket enklare än en lådkonstruktion. Kan man vidare få ett mer neutralt och verklighetslikt ljud än i en R eller QR högtalare? Ingen lådresonans, inga komplicerade filter, inget hokus-pokus alls utan endast fysik i renaste form.

Kul att detta ämne kom upp.

Vad jag förstår så planerar du att bygga diskant/mellanreg. Varför sluta där? Varför gör du inte en fullrange med R i diskant och mellanreg och QR i basen? Just a thought.

Mvh

Pierre

(R=Ribbon=band; QR=Quasi Ribbon=se Magnepans site)

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/07/11 22:43:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  07:18:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har byggt flera band, jag tror du skulle kalla dem QR. Jag använder lagringstape till stordatorer som bärfolie, och tunnaste aluminiumfulie jag kan hitta. Tidningen High Fidelity har haft flera byggprojekt med sådant. Ett hette "Tagliatelle" och ett annat var "Loudfix". Det var i mitten på 90-talet. Funkar bra tycker jag. Bygger nu åt min svåger, som blev förtjust i ljudet och ändå hade tröttnat på sina Jamo.
Fullrange har jag funderat mycket på. Lädorna i basen orsakar bekymmer, det är helt klart. Men det blir rätt stora grejor och det är synd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/12 07:20:30
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:03:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man skall bygga bandhögtalare så inte tror jag på att använda bandspelarband som bärare för alufolien då är det mycket bättre att köpa microugnsfolie som är härdad polyesterfolie den håller mycket bättre och ligger mer i linje med ett seriöst DIY projekt jag menar när man ändå håller på så varför inte göra det så bra som möjligt det bästa är att använda polyimidfolie men den är lite svår att få tag på.

Det finns för övrigt en bra tråd om detta kolla där! Dahlbergs tråd om ribbon drivers.

Edited by - Xover on 2003/07/12 10:05:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:22:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vitsen med sådana band är att dom leder magnetfältet. (=ökar verkningsgraden) Metoden är patentsökt av någon kille i Danmark som medverkade i High Fidelity´s byggen. I High Fidelity´s byggbeskrivningar rekommenderas detta specifikt. Och då bara band till gamla stordatorer, inte bandspelarband. Jag har testat ett annat medium också men detta blev bra mycket bättre. Jag har tunn tunn Kaptonfilm här också någonstans... Ska kolla den tråden du pratar om, tack!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/12 10:27:53
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:29:13  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har provat alla möjliga och omöjliga material det absolut bästa var Kapton alltså polyimid och microugnsfolie som ett billigt och realsitiskt material.
Jag har mätt på en mängd typer av bärarmaterial och det som är tunnast ger i praktiken bästa resultat.

Edited by - Xover on 2003/07/12 10:29:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:47:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmm, då kanske det beror på att den här tapen är så satans tunn då. Vad är det du har mätt? Är det verkningsgraden eller är det tjockleken? Jag menar det är ju verkningsgraden som är intressant förutom frekvensgång och ljud såklart. Du sågar vad High Fidelity kom fram till rakt av, skulle vara intressant att höra mer om dina argument bakom att magnetiskt media är verkningslöst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:52:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja jag sågar allt vad dom skrivit om databandspelartape som bärare för aluminumfolie samt att verkningsgraden skulle bli märkbart högre med denna "tape" om det vore så enkelt skulle jag hoppa högt och klappa med fötterna.
Jag har mätt det akustiska resultatet av olika bärarmedia med en MLSSA.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:26:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du mätt på exakt det mediat? Eller var det på någon annan magnettape? Mätte du på flera olika magnetiska media? Jag har gjort samma iakttagelser som killarna på High Fidelity. Jag menar det är ju fullständigt självklart att tunnare=bättre, men här finns en annan variabel. Vilka media har du mätt och vilka resultat fick du då, det skulle vara intressant ifall du hade utskrifter och mätvärden och sådär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  13:46:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Dessa bärare har jag provat:
Mylar :-)
Microugnsfolie (ungefär samma som härdad Mylar):-)
Kapton :-)
Kaptontape:-|
Micropore:-|
Toalettpapper:-(
Hushållspapper (Torky):-(
Omslagspapper:-(
Smörpapper:-<
Tidningspapper(Dagens Nyheter):-<
Videobandstape 1/2 ":-<
Databand 1":-<
Ljudband 1/2 ":-<
Tältduk :-<
Nylonstrumpor :-<
Isoleringsband :-<
Metalliserad polypropylenfilm :-|
Teflontape :-|
Bomullsband :-<
Kassaapparatsremsa :-<
Säckväv :-<
Fårtarm :-<



Jag har inte kvar resultaten men kan minnas att då det gäller verkningsgrad så blev det ingen större skillnad mellan dessa bärare.
Varför har avhandlats i den tråd som Dahlberg startat.

High Fidelity var en bra HiFiblaska en gång i tiden då Poul Ladegaard var med i redaktionen en riktig ingenjör med en rejäl utbildning antagligen använde han räknesticka.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  14:11:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sedärja! Till och med säckväv! Hur kom du på den ide´n?
Tyg från tagelskjorta kanske vore något. Eller altarduk?
Papper från High Fidelity blir nog inte bra det heller :-(

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  14:38:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Vi var ett gäng dårar som provade i stort sett allt, jag var emot alla idiotiska förslag t.ex det där med fårtarm och säckväv m.m.
Däremot papper från High Fidelity, som jag en gång hade som husorgan, använder jag med framgång på toaletten.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:20:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Idiotiska bemärkningern om HF vil jeg inte kommentere (dom siger merea om personen end om bladet).

Med hensyn til band - hvorfor har ingen anført muligheten av et "riktigt" band - altså helt uten base?

Selv har jeg byggd mange band och enbart mine resulater er det optimale en tynd alofolie helt utan base. Jeg er just nu i gang med en ny projekt, men venter bara på magneter. Om dom inte kommer bestellar jeg selv från Kina. Skal jeg have magneter från Kina lägger jeg en tråd ut. om andre skulle väre interesserede.

Mina band bliver 25 cm höga, hver byggd av 2 "Porsa" aluprofiler.
Set från övan:


Profilen mäter 25 mm på dom 2 räka sidorno. Dom finns i svar eller blank alueloxering. Profilerne monteres så den bogade siden venner ut mod ¨lysnaren hvilket giver en svag hornvirkning och en flott design. Magneterne passer i höjd och längd til at ligge langs den ena flanch och den annen anvenns til montering bakifrån kabinetten/frontplaten. Aluprofilerne fylls med blyhagel och epoxy.

Med hensyn til Poul Ladegaard så er det MANGA år sedan han skrev for HF (1992). Han er ingeniör men arbetar nu mere bara hos Brüel och Kjär. Sisst jeg besökte ham (10 år sen) hadde han 3-vägs aktiva högtalare med JBL 15" och mellanton samt Stage Accompany i toppen. Högtalerne var infällt i väggen och syntes inte als. 6 stk. NLE-1000 effektforstærkere var monterat unner loftet i kälderen och med kabler op til stuen. Forforstärkere var hembyggt. Väldig snygg lyd, men mycket PA-lik.

Der er forövrigen stadig ingeniörer ansatt på HF!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:34:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hej Jan!
Jag förstår inte riktigt hur den konstruktionen fungerar. Kan du beskriva mera? Jag har ett par Decca DK30 här, dom har väl band helt i aluminium?
I Tagliatelleartikeln sägs att band av ren aluminium är att slösa tid, skramlar mer än Paris-Dakar rallyt stod det. Därför har jag inte testat... Som sagt, beskriv lite mera om ditt projekt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/12 :  16:55:51  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Har lige lagt en skits på min hemsida:



Skitsen er som nämnt set upifrån. Höjd er 25 cm. Der anvenns 4 stk. 11 cm lange magneter pr. element.

Aluprofilerne finns på:
www.porsa.dk


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  17:12:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu förstår jag!!! Snyggt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/13 :  01:01:26  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Poul må vare en civilingeniör og blader må vare en SOTA blad de som nu styrer bladet er mere som mahuvishnus jeg er dog icke sikker pa stavelesen


Fatter intet! Er det kod?

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/13 :  10:02:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vissa borde bakbindas och förses med munkavle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/13 :  10:03:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jan: Den konstruktionen får väldigt låg impedans. Man behöver trafo till den antar jag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:10:08  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
JA - en trafo er absolut nödvendig.

For at komme tilbake til din tidligere fråka. Mycket langa och breda band kan inte laves uten base-material. Grunnet tyngden i forhold til tykkelsen (tjyklek?) vil ren alufolie være helt umuligen og som du korrekt anförer rasle och give problemer. Men ser du t.ex. Magneplanar da er derea 2 meter band äkta ribbons - altså helt av aluminium. Om man gör det så, kan det hjälpa om man har nogle befästninger (tynn tråd) flera steder på bandet och inte bare fästner i top och bund.

Mina gamle 2 meter höga band (bredde 2,5 cm) var med basmateriale och hadde en 0,5 ohm impedans.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:24:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ok, så Magneplanar kör ren Aluminium alltså. Har du mätt på olika typer av bärmaterial också? (Jag tror inte på Xover...)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:32:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Har ni fest här eller?
JAN, 0,5 ohm kräver väl alltid en transformator, eller använder
du nått otroligt kraftigt slutsteg, ett Mbl kanske skulle klara
biffen perfekt ..

Om bandet är så långt, hur många fästpunkter har det?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.22 sekunder. Snitz Forums 2000