HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 behövs skruv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:04:41  Show Profile Send mac a Private Message
Mina fogar blir lite skeva.

Så här gjorde jag. Pressade ihop fogen med två tvingar och justerade så att de båda bitarna ligger perfekt mot varandra. Tog sedan fram borrmaskinen och borrade med 3 mm borr genom båda bitarna (samborrade alltså). Sedan lossade jag på tvingarna och borrade upp hålen i den bit som skruven ska löpa fritt genom till 5 mm. Smetade sedan på trälim och skruvade. Skruvarna gjorde ändå så att bitarna kom lite snett. Vet inte vad jag gör för fel. Var så noga jag kunde med att inte borra snett.

Min fundering är om det inte går lika bra att bara pressa ihop fogarna med trälim, utan skruv. Är det lättare att få det rakt då? Kan behöva lite tipps. Det blir väl till att plocka fram sandpappret och träna armmusklerna kan jag tro.

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:24:04  Show Profile Send cofra a Private Message
Plugg är ju ett alternativ.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:24:07  Show Profile Send rowa a Private Message
Pressa samman fogarna tokhårt med trälimm, låt limmet härda, förborra och skruva efter.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:30:19  Show Profile Send n/a a Private Message

quote:
Pressa samman fogarna tokhårt med trälimm, låt limmet härda, förborra och skruva efter.

Jag förstår inte vitsen med att sätta skruv efter limningen?

Det går bra att enbart limma och tvinga. Det blir ju ivarjefall lättare att justera bitarna om du tvingar.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:34:41  Show Profile Send rowa a Private Message
chrille: Enligt mig så är vittsen med det att man vet att det håller. Visserligen håller det tokbra om man bara limmar också, behövs knappast skruva. Men det känns nog tryggare om man har skruvat också

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:39:06  Show Profile Send mac a Private Message
Tack för svaren. Får se om jag testar att bara limma.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:40:06  Show Profile Send cofra a Private Message
Men så länge det bara är lite snett så går det ju alltid att lösa med spackelspaden... Värre om det är riktigt snett.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:48:46  Show Profile Send n/a a Private Message

Rowa:
Skruvar man när limmet har torkat utsetts fogen för onödigt hög belastning och man får motsatt effekt av den du är ute efter. Ska du använda skruv rekommenderar jag att du skruvar innan limmet har torkat.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:52:25  Show Profile Send mac a Private Message
Jo, det är sant. Detta är mitt första bygge på egen hand. Klart det går lite stappligt. Man lär så länge man lever. Övning ger färdighet osv...

Får jag ingen bra ytfinnish på lådorna, så kan man ju alltid försöka dölja det med färg. Glacera kanske
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:56:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har sagt det hundra gånger förut och säger det igen:
En rätt limmad fog(trälim) är starkare än omgivande trämaterial.

Lycka till med bygget mac! Lägg gärna upp bilder här på forumet, alltid lika kul att kika på nybyggen!

Edited by - n/a on 2003/07/10 14:58:06
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/12 :  02:56:47  Show Profile Send divander a Private Message
Jag skruvar inte innan jag limmar för att det skall hålla bättre. För det håller om man limmar rätt. Utan jag skruvar för att jag tycker att det är det enklaste sättet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/12 :  03:51:31  Show Profile Send flintan a Private Message
Skruvarna är till för att kompletera tvingarnas jobb att pressa limfogen, inte för att hålla ihop lådan efter att limmet torkat. Jag tycker att det är smidigt att först ha på lim och sen borra skruvhål och sätta i skruvar vartefter man borrar hålen. Då behöver man inte mäta skruvhålen och det är lättare att få det rakt. Men man måste vara snabb med borren innan limmet härdar. Och det är bäst att ha en separat borrmaskin och skruvdragare.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:11:14  Show Profile Send dax a Private Message
Jag använder endast lim. Skruvarna är, som sagts ovan, till för att pressa ihop bitarna under limning. En bra limning blir mycket stark!Vill du ha vinkelräta fogar enkelt använder du t.ex. Biltemas hörntving för 20 bagare. Dessutom är det av vikt att sågspåren är vinkelräta!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:55:38  Show Profile Send mac a Private Message
Hörntving
Det har jag aldrig sett förut. Behöver man inga vanliga tvingar om man använder sånna? Eller är de bara till föra att fixera fogen? Är de lätta att använda?

Trist nog så är de tvingar jag har för korta för att jag ska kunna pressa fast bakstycket och baffeln på mina högtalare. Så antingen får jag köpa en gäng nya tvingar, eller så tar jag till skruven där. Får se hur det blir.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/12 :  14:26:07  Show Profile Send dax a Private Message
Hörntvingarna är bara för att lättare fixera bitarna i rät vinkel. Man kan säkert göra egna varianter billigare, men 20 spänn är inget att bråka om, det fungerar ypperligt!

De är lätta använda. Du ser spåren där skivorna ska i. Det fungerar mycket intuitivt.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:03:33  Show Profile Send Wizard a Private Message
Skruv kan försämra lådans akustiska egenskaper om man har otur. Transversalvågor rör sig i materialet och skruven fungerar som en pickup och sidostyckena som impedansomvandlare till omgivande luft.

Alltså oönskade resonanser i lådan...det går runt, runt , runt...

Wizard
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:56:58  Show Profile Send divander a Private Message
Jag förstår att det i teorin kan finnas aukustiska problem med skruvar. Men hur stora är dessa problem i praktiken? Hur stor är den skillnad som du har hört?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:04:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Skruven är ganska bra att ha där för man kan jobba med lådan medans limmet härdar/torkar.

Jag håller helt med Crille i bägge sina kommentarer
-Limfogen blir tokmycket starkare än omgivandematerial.
-Skall man skruva bör man göra det medans limfogen är flexibel.

Jag har provat hörntvingar. Jag tycker mest att de är "i vägen" så att man inte kan se kanten på det man limmar, jag får sämre passform om jag använder hörntvingar.

Jag jobbar i en annan ordning än vad du gör. Jag förborrar den biten som skruven inte drar i(inkl försänkning) sedan limmar jag och sätter dit biten med två tvingar därefter förborrar jag den biten skruven skall dra i och sätter i skruvarna till 95% sedan justerar jag fogen så att allt stämmer 100%, drar i skruven och tar bort tvingarna.
Det brukar funka ganska bra. I värsta fall kan man vara tvungen att gå en liten vända med spacklet men vanligtvis räcker det med en liten touche med slippappret...

Lycka till!
Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:56:48  Show Profile Send mac a Private Message
Tack Pac!

Verkar vara en bra ordning, den ska jag testa. Det tar tid för mig att jobba, för jag har dåligt med tid just nu. Det blir mer tid nu i slutet av veckan, för då blir jag gräsänkling ett tag.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:03:07  Show Profile Send divander a Private Message
Jag brukar passa ihop bitarna och fixerar med en tving. Sen borrar jag hålen. tar bort tvingarna, limmar och skruvar. Det finns många sätt, men detta är det som känns bäst för mig.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000