HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Effektberäkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:23:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Får man genom halva vågformen kan det väl inte bli annat än hälften?
Hur skulle det kunna bli något annat?
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:24:23  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
givetvis är jag inte arg, det går alldeles för bra på jobbet för det just nu, men hade jag haft tillgång till antimateriakulor hade det varit kul att leka med dem , ialla fall några mikrosekunder innan man förångats av annhileringsstrålningen.

Hur övertygar vi dig?
Hot om vaporisering fungerar uppenbarligen inte :) :) :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:29:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
Gå ut i verkstan och gör ett praktiskt experiment med ett effekmotstånd på 10-20ohm och en trafo som levererar 10-20V bara som test. Kolla hur mycket effekt hela trafon drar i dom båda fallen. Det kan du få göra som gentjänst för P-spice.

Edited by - Flint on 2003/07/10 12:27:07
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:39:11  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
quote:
Hot om vaporisering fungerar uppenbarligen inte

Nix. Att upplösas i ingenting kommer förr eller senare i vilket fall. Kanske bättre att få det avklarat i en effektdiskussion. (skämt)

Jag håller med om att kruxet är hur instrumentet mäter men sen då.

Om vi tar ett batteri på 9V och ansluter till ett motstånd på 20 ohm så blir effekten: 9*9/20=ca 4W
Med två batterier i serie blir det 18*18/20=ca 16W

Kruxet verkar vara att bestämma den likriktade spänningens värde i ekvivalent ren likspänning. Att effekten står kvadratisk mot spänningen är det väl ändå ingen som ifrågasätter.

Edited by - Flint on 2003/07/10 11:39:53
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:12:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ok, du skämst jag igen

Jag tar tillbaka vad jag skrev i min förra post. Det blir halva effekten, jag beräknade intergralen och resultatet är 1/2 (istället för 1/sqrt(2) utan diod)). Så effekten bli (i/2)^2*R (i toppvärde) vilket ger halva effekten jämfört med utan diod.

Så mitt ursprungliga svar var rätt (puh!), så går det när man funderar för mycket.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:25:00  Show Profile Send Flint a Private Message
f95toli
Aj då, ser ut som jag är ensam i min värld.

Här är i alla fall ursprunget till frågan.
Det handlar om framställning av ädla drycker.
Se långt ner på sidan.

Bryggforum

Edited by - Flint on 2003/07/10 12:25:49
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:51:38  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
förslag. kör samma metod med en termometer och doppvärmare/värmeplatta.

mät tiden för en viss mängd vatten att värmas säg 20 C med och utan diod. tiden är direkt proportionell mot effekten.

P * t = m * cp * delta T ( P = effekt, t = tid , m = mängd vatten , cp = 4200 J/kg K delta T = temperaturstegring)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:56:56  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Bra idé. Om jag gör mätningen i tid att få upp temperaturen från säg 20 till 50 grader så fixar du matten. Är det OK? Vad rekommenderar du för värden, temperaturintervall?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:02:06  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
20 till 40 C är lagom, annars blir effektförlusterna för stora.

1 liter vatten värms ca 1 grad C på 4 s vid 1000 W, och därmed 1 grad på 16 s vid 250 W.
Kör med en sådär 2 liter vatten så går det lätt att ta tiden. viktigt att du har samma mängd vatten och kör samma temperaturintervall mellan start och slut. Om du börjar på 20 eller 22 spelar ingen roll, bara temperaturen ökas lika mycket i båda fallen.

fixar du data fixar jag resten. sådant här sysslar jag mycket med på jobbet, mäta olika temperaturer och beräknar flöden/effekter mm.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:05:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vill du ställa in strömmen till elementet i en sådan apparat kan du ju seriekoppla elementet med en foliekonding på ett antal mikro. Se formel på http://www.tubecad.com/july2000/page5.html
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:05:53  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Formeln P=U*I gäller bara för likspänning och sinusformade förlopp (där spänningarna är effektivvärden, toppvärden delat på sqrt(2)). Om du ska räkna på andra lite "lustigare" spänningsförlopp så måste man ta och räkna med formeln U = sqrt[1/T * integral[0-T](V^2(t)dt)] så att du får fram det riktiga effektivvärdet. Där T är perioden. hmmm... kanske blev lite klurigt att se hur formeln ska vara men vet i tusan hur man ska skriva annars.

Mvh Anders

edit: skrev ju helt galet

Edited by - AndersJ on 2003/07/10 14:13:18
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:10:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Kul. Nu rymmer värmaren bara 0.8liter. Går det bra? Med skohorn kanske jag får ner en liter. Soppan ska ju inte koka och det finns nog plats.
Det blir ju ruggigt korta tider. Gäller att vattnet hinner rusa runt så att värmen sprider sig. Tidsskillnaden är väl i och för sig det som avgör det här testet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:14:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Det där var en satans bra idé. Att lägga in en "förlustfri" kapacitans. Hoppas att den inte blir för stor bara. Räkna gärna på det. Du har ju värdena. Vi ska ner till ca 300W från 1000. Slingans resistans 53ohm.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:16:51  Show Profile Send Flint a Private Message
AndersJ
Du får gärna räkna på exemplet du med. Jag ska mäta temperaturökning nu.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:17:48  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, rymmer den bara 0,8 liter får det duga. P = 1000 W=> 67 s för 20 C tempstegring, borde du hinna med på Flint :)

det är rätt stora skillnader beroende på om det är 294,500 eller 1000 W så några sekunders onnogranhet hit eller dit spelar ingen roll.

rör om ordentligt med termometern eller en sked så att vattnet blandas ordentligt , man får olika "turbulens" beroende på hur snabbt vattnet värms och därmed visar termometern olika temperatur. tänk på att "grytan " blir varm i bottnet, mycket varmare än vattnet så låt inte termometern vila på botten utan hänger fritt ungefär i mitten att vatten mängden.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:23:14  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
OK. Jag börjar bli gammal och seg men det där tror jag att jag hinner med. Jag ser att du skrev 4sek/grad tidigare. Missuppfattade.
Spiralen sitter en bit upp i värmaren så botten blir inte varm på samma sätt som en på platta. Hörs om några timmar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:41:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Seriekondingen hamnar på 25,5 uF för 300W. Tänk på att den skall tåla nätspänning.
Jag har 25 uF foliekondingar från en gammal växelriktare/UPS för industribruk. Du kunde ju få en om du hämtar i Mölndal... Allt för konsten!!
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:44:15  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det låter bra flint! glöm inte att röra om bara!
precis som när man kokar mjölk :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:35:26  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Nu har jag kokat mjölk. Ser ut som om jag får ge mig
och börja med osttillverkning istället.

Utan diod 105sek
Med diod 205sek

Mängd: En liter.

Edited by - Flint on 2003/07/10 14:51:26
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:38:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Jag tackar för erbjudandet men konsten känner även den av materiella avstånd. Går den att maila kanske?
Värdet är intressant och jag tror att jag kan skarapa ihop några burkar och parallellkoppla. Tack för uträkningen.
Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:43:33  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tjenare du Flint,
nu har jag räknat lite och fick ner det i det usla paint med.

Integralen är över halva perioden eftersom dioden tar bort den ena halvan.



Hoppas det hjälpte något
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:49:25  Show Profile Send Flint a Private Message
AndersJ
Tack för hjälpen. Jag blir mer och mer övertygad om att jag har fel.
Biter gärna i det sura äpplet numera tillsammans med varm mjölk.
Samtidigt blir jag lite fundersam på mätning och mätvärden.
Man får tänka sig för hur signalen ser ut. Jag har inte stött
på det i den här formen tidigare.

Edited by - Flint on 2003/07/10 14:50:32
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:51:07  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, jag tror att saken är avgjord.

med diod är alltså effekten hälften av den utan, tiderna visar det trots mätfelet , ca 5 s på 100 s alltså 5 %.

P*tid = M * cp * delta T = konstant

med diod utan diod
alltså P1*tid1 = P2*tid2 => P1/P2 = tid2/tid1 P1= 1000 W => 1000/p2 = 205/105 => P2 = 512 W

Tror att du blir en utmärkt laborant annars Flint! bara 2,5 % avivikelse från det teoretiska värdet!!

kul det här, eller ?
det visar vådan med att BLINT lita på beräkningar och simuleringar när man inte vet vad som görs (programmet räknar uppenbarligen uppåt väggarna) i samband med att man inte tänker efter vad man får för resultat

det där med RMS och average och peakvärden är inte så lätt alltid, vi stackare som är vana vid sinus...

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/10 14:54:21
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:56:18  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Toppenkul. Så här tycker jag att vi gör lite oftare. Jag gillar att bryta ner saker och bygga upp igen. Har du något jobb åt mig. Jag lovar att jag är fullständigt omöjlig att ha att göra med.
Jag ska genast meddela bryggarna att jag hade fel. Synd för det hade varit bra om tesen hade stämt. Tack för hjälpen grabbar.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:10:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bara kul att hjälpa till. Alltid kul att se resultat i verkligheten.
jobb? skall fundera, kan du italienska ? Jobbar du billigt?
behöver en som skall tvätta av hela fabriken invändigt och utvändigt i italien, och jag litar inte på att de italienska jobbarna gör ett bra jobb, de bara sitter o rögar hela tiden :)

m a o blir det nog jag som får göra det, eller ialla fall visa hur det skall göras.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000