HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 köp av oscilloskop, vad är viktigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:26:43  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
vad kan vara vettigt att titta på när man suktar efter ett begagnat oscilloskop?

givetvis skall skärmen var ok, strålen gå att fokusera men vad i övrigt?

/rickard

I m only in it for the DIY

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:28:52  Show Profile Send Lash a Private Message
2 kanaler kanske kan vara bra.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:31:14  Show Profile Send cofra a Private Message
Allt du behöver veta:

http://www.lanzo.se/Buyers%20guide/Oscilloscopes%20buyers%20guide.htm

+ att du givetvis ska se till att få med de kablar och kontakter som behövs för de mätningar du tänker bruka det till.

MVH. Christian
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:15:37  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Maila par@component.se och fråga han lite om det också. Han köpte nyligen in ett som vi ska använda till en del framtida testar etc för www.component.se

Hälsa från mig.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:19:48  Show Profile Send Xover a Private Message
MJS Electronics i Gävle har beg oscilloskop men be om returrätt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:27:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad ska du använda oscilloskopet till? Om du är mer precis kan jag nog ge några tips på vad du ska leta efter, använder själv dagligen oscilloskop i prisklaser mellan 4000-300000 kr och de fungerar alla bra till sin "uppgift", naturligtvis kan man inte göra allt med de billigare apparaterna men å andra sidan är 300000 kr modellerna onödigt krångliga om man bara ska mäta xy eller en 1kHz sinus.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:17:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
tja < 20 Mhz bandbredd räcker utmärkt tror jag.

räcker till audio och < 100 kHz bandbredd-

Ibland kan man behöva titta på videosignaler , d v s ca 5 MHz bandbredd. Labbar nästan aldrig med digitala grejor, om jag gör det så är det enchipsdatorer och då är det oftast externa signaler , d v s fyrkantvåger med maximalt någon mhz bandbredd. stigtiden kan bli ett problem där, men jag tror inte att det är såå kritiskt.

2 kanaler är ett måste.

digitalt oscilloskop hade varit kul att ha om man kan få fft mm men jag tror inte att jag behöver det, ifall jag hittar ett vettigt analog.

hade jag varit bättre på att programmera i windows tror jag man hade kunnat bygga ett hyfsat digitalt med ca 100 MS utan att det blev alltför komplicerat, det kluriga är den analoga biten.
men vem har tid?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:39:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
I princip alla oscilloskop har ju 20 MHz bandbredd eller mer så det är nog inga problem. Om du ska hålla på med digitala kretsar kan det vara god idé att specialstudera vilka möjligheter man har att trigga oscilloskopet, det kan vara lite knepigt med de billigaste modellerna.
Du ska nog definitivt köpa ett analogt oscilloskop, det är ytters sällan man egentligen behöver/utnyttjar den digitala delen. Det oscilloskop jag använder mest är både digitalt och analogt och det står i princip alltid i analogt läge, de digtala är ofta bara på 12-bitar så fft blir inte helt bra.

Har själv goda erfarenheter av de billiga GOS-modellerna som Elfa säljer, ett sånt begagnat kostar inte mycket.
Håll annars utkik efter utförsäjningar från universitet (rätt vanligt), de oscilloskop som används i el-laborationera (det finns en "standardmodell" som används på rätt många ställen, kommer tyvärr inte ihåg märket) är oftast rätt gammla men robusta och klarar det mesta man behöver.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:42:42  Show Profile Send Niclas a Private Message


Jag råkar ha en sådan liggandes med div. tillbehör.
Bytar gärna bort den mot någon kul hifipryl.
( batteriet är dåligt trots det nästan alldrig använts )

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016204.htm

Mvh
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:14:58  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hallo.

En sak som jag gärna inte hade varit utan om jag skulle köpa mig ett digitalt oscilloskop är förståss att den har ett ordentligt minne (minnes oscilloskop). Kan vara väldigt bra att ha ibland.
En annan sak som ju är dock så viktig (som förmodligen är standard på de flesta) är att man ska kunna ställa probeförstärkning (så att man inte låser sig till en viss sorts probe). Ibland kan det fungera mer eller mindre bra att mäta med väldigt högohmiga probar.
Sen så har vi ju det där med hur högt det går att ställa samplingsfrekvens... Men som du beskriver att du ska använda den så torde det räcka gott med ett 20 eller 50 MHz oscilloskop.
FFT är väl en självklarhet? ;) Där ska man dock se till att det finns ett antal windowing funktioner så att man kan optimera sina mätningar... Sen så är det ju trevligt om det finns många cursor funktioner (så att det blir lätt att mäta fasskillnader, amplitudskillnader, frekvenskomponenter etc. etc.)

En annan sak som är väl så viktig! Det är förståss att den är lättanvänd... Finns inget jobbigare än att man måste leta igenom en manual på några 100 sidor för att förstå sig på några enkla funktioner.

Jag kan starkt rekomendera HP´s digitala oscilloskop. Okey de är inte de billigaste men de är bra och skapligt lätta att förstå sig på.
Sen så ska man definivt som jag nog tror alla håller med om skaffa sig ett 2-kanals oscilloskop (eller fler kanaler), annars tappar man en hel del "mätfunktioner".

Det var mitt lilla bidrag :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:39:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
2-kanals digitalt oscilloskop med minnesfunktion, FFT med windowing och en massa cursor-funktioner.. Nu börjar vill väl prata Infiinium-klass och de är INTE billiga (däremot håller jag med om att de trevliga).

För de behov rikkitikkitavi beskrev så räcker det med något betydligt enklare (och billigare). Ska man börja göra digitala saker (typ FFT) så är det nog i så fall vettigare att köpa ett separat DAQ för 6-7 tusen.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:40:38  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
hp skåp hmm, tror hellre jag lägger pengarna på en ny bil... så viktigt är det inte, men man kan ju drömma

tack för alla tips

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:28:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Dessutom tillverkar in HP mätutrusning längre utan har lagt ut det på ett separat företag. Numera heter varumärket Agilent (www.agilent.com), bra att veta om man söker information.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:11:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Det började som ett DIY project i ett garage!:-)

Agilent's pioneering spirit was kindled more than 60 years ago, when two engineers - Bill Hewlett and Dave Packard - invented the future in their garage. In 1999, Agilent was spun off from Hewlett-Packard Company, and we have continued to support the values so important to the two visionary founders. We have also continued to innovate in territory that matters, blazing trails in the fields that are shaping the modern world.

While, physically, we have outgrown HP's garage, we continue to live the values handed down from Bill and Dave: uncompromising integrity; trust, respect and teamwork; and innovation that makes a difference.

Med andra ord om du har råd köp ett begagnat HP/Agilent oscilloskop.

Edited by - Xover on 2003/07/12 10:12:40
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:17:25  Show Profile Send Pabo a Private Message
rikki

Mitt första skåp var ett Hameg HM1507 och det har fungerat fint till en kostnad av 15000kr. Det är analogt på 150MHz och har digital sparfunktion med medföljande mjukvara för överföring till PC. Det finns också en långsammare variant som heter HM507.

www.instrumentcenter.se har också ett PC-skåp som man stoppar in på ien standardslot i datorn. Vet ej priset men det är på 150MHz och 5GS. Skulle tippa på under 10000kr.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:34:50  Show Profile Send Xover a Private Message
www.mjs-electronics.se har en del fina oscilloskop som kanske kan platsa hos en DIY:are han har också nått som en del rörfreaks borde kolla in Oltronix nätagg med glödspänningsuttag och 0-400Volt:-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000