HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Göra ett aktivt filter samt volym kontroll..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  14:52:38  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tjena alla diy'ers!

Funderar på att fixa ett slutsteg från nad som drivning till mitt kommande subbygge, men undrar om man på ett enkelt (och billigt) sätt kan göra ett aktivt filter, samt en volymkontroll (inge kul med fullt ös till subben hela tiden ). Antar att man modifierar den oförstärka signalen (den som kommer från sub-utgången på förstärkaren) det är väll drygt nån volt man har och göra med där, så det borde va vanluig enkel elektronik?

Sitter ni å ruvar på några bra länkar till några scheman eller har synpunkter på mitt projekt så tveka inte å posta dem här!


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:08:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
http://www.lts.a.se/filter.html

mitt egna ex med bilder:
http://www.naqref.com/ltsfilter.html

Men alltså har du en subutgång så sitter där väl ett filter? Annars är det ju en vanlig lågnivåutgång?
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:20:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja det filtret e ställbart ner till 80 tror jag... jag tycker det varkar lite högt eller

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:23:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Såg att ditt (eller ert) filter också låg på 80, men det borde gå å ändra, annars så var det precis vad jag letade efter, visserligen inte aktivt filter men det kan jag ha överseéende med!

Snyggt å fint.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:25:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
80 är finfint! Det kör jag med (och jag har ju filtret som jag länkade till)! Eftersom det finns en basutgång så misstänker jag att det är en hembioförstärkare och där ställer du lämpligen in filtret till frontarna så att de inte belastas så mycket. Det skulle jag gjort om jag hade kört på det viset.

Om man lägger delningen längre ner än 80Hz så finns det en risk att bara p g a delngingsfilterfunktionens stora grupplöptid ger ett lite släpigt ljud. Det är därför THX vill att man delar vid 80Hz och samma sak säger SR internt!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:43:47  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp det är en multikanalsförstärkare (hembio-förstärkare/hemmabio-förstärkare låter så fult och dåligt).

Jag gör så att jag väljer (stärkaren) att jag vill ha en bassignal till både frontar och subb, iom att jag vill att proac-klonerna ska spela så lågt de kan . Låter bäst så tycker jag, sen var tanken att subben skulle ta hand om det lägsta.

Då jag bygger en subb på xls elementen så har jag sett att kurvan på dem i olika mätningar* är rena kälkbackar från ca 100hz ner till 30 där de sedan faller ännu brantare. Därav att jag vill dela vid ca 50 och neråt.

Är jag ute å cyklar i mitt tänkande?

* http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm

'parantes'
Gör jag rätt om jag väljer ett NAD slutsteg (ex. "216THX") istället för en Zachy DSW400 ? Känns som lite kvalitet med NAD steget.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:03:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dazzin: Det borde inte bli fullt ös till suben hela tiden eftersom den volymen följer med mastervolymen och normalt kan ställas in i förhållande till de andra kanalerna. För filterdelen finns ju skäl nog...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:09:23  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
UrSv >>> Du är inte dum du! Såklart den hänger på mastervolymen, ska bara kolla när jag kommer hem om jag kan ställa in nivån ut ur LFE´n i menyn på stärkaren. (vet inte att jag sett nån sån inställning..)

Det där med delningen får du nog ta en gång till *känner sig seg*

Finns skäl nog för vad?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:44:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
Om du har OSD på HTstärkaren så borde det finnas en meny där du kan ställa alla kanaler separat även sub... Finns tom på min NAD;-) å den är ju erkänt BASIC funktionsmässigt(T 760 fö. om det skulle vara av intresse)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:36:57  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jepp tittade lite bland mina menyer, och jag kan ställa in nivån mellan -10dB och +10dB på centern och mellan -20dB och 0dB på LFE, (de enda kanmalerna jag testade på) ska kika lite på delningen också, återkommer. (Yamaha DSP-AX2)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:39:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dazzin: Vad jag menade är att det kan ju f-n inte veta vad de skickar ut i fråga om frekvensinnehåll utan det enda man vet är ju att det följer volymen. Så var du delar din subba uppåt, fas, rummelfilter och basboost och allt vad man nu kan ha och vill måste du kanske styra själv.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:58:40  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hittade inget om delning för LFE´n, hittade nått om testton som gick att ställa mellan 35Hz och 355Hz... men tror inte det är rätt..
Nån som kan ge en ledtråd om vad man ska leta efter, stärkaren e ju inte precis "billigt skit" så den borde ju ha den funktionen!?

Vore kul (och bra) å kunna dela själv också, vad kostade din, nagref, som du gjorde?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:23:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
Angående funktionens vara eller icke var på stärkaren*

Speciellt en yamaha som redan på budget modeller är översållade med mer eller mindre begripliga funktioner och inställningar!! Kan höra med en kompis som har en likadan stärkare var man hittar denna funktion om det inte vill sig för dig!(tror det är likadan, typ 16k i nypris, va!?)

Mvh Magnus Jonsson

EDit: blev lite kryptiskt utan översta raden..

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/07/10 12:25:04
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:41:28  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja mkt möjligt, köptes för 13995:- (utgående modell), ord pris 19995:-

bifogar bild..



Uppskattar din, hjälp, får sätta mig å leta mer i kväll, kanske tom i bruxen

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/07/10 :  18:52:05  Show Profile Send DanneS a Private Message
"Nagref" - LTS-filtret ser ju intressant ut.

Kan man mata TL072 med +/-8V? Jag trodde att det måste vara +/-15V, har läst lite väl mycket på Rod Elliots sidor och han matar alltid TL072 med +/-15V.

Kan man utan vidare strunta i högpassdelen, eller stör det funktionen på filtret?

/Daniel

Edited by - DanneS on 2003/07/10 18:53:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000