HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 xls, 10 +pr12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mol59
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:59:06  Show Profile Send mol59 a Private Message
Hej!

Jag ska bygga en xls sub. Hade tänkt köra med en xls 10" och en xls slav 12". Har fått för mig att slaven ska vara större än det aktiva elementet, gäller detta även för xls? Är det nån som har koll på vad jag ska ha för volym på lådan och vad slaven ska ha för vikt?

/Mathias

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:10:40  Show Profile Send MadMan a Private Message
Vi hade precis en som byggde xls 10:an med en 10" xls slav.. du kan ha en volym på mellan 20-30+ Liter.

det beror lite på vilket rum och vad du ska ha subwoofern till.

vet inte direkt vilken vikt som ska användas(då jag inte sitter vid min egna dator just nu)

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/09 :  08:30:47  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag läste också någonstans att en tumregel är att basen alltid skall vara minst lika stor som elementet men helst större. Jag har också funderat på om en inte 10" element och 12" slav vore bäst...

Någon som har något som direkt talar emot att använda olika storlekar?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:04:51  Show Profile Send MadMan a Private Message
(det är snyggare med 2st likadana element)

Och att slaven direkt har längre "xmax" än vad elementet har .. för slaven ska inte hålla sig innanför nått magnetfält osv

därav kan slaven (xls) skicka tillräckligt mycket luft i samma storlek
Go to Top of Page

mol59
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:38:41  Show Profile Send mol59 a Private Message
Det lutar nog åt att bygga jag bygger med 10:or. Blir nog en smidigare låda då. Och enligt MadMan verkar det ju gå bra att ha samma storlek. Har inte lust att köpa 2 slavar, blir för dyrt.

Ny fråga: Vart ska jag placera slaven, samma baffel eller på baksidan?
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:59:29  Show Profile Send MadMan a Private Message
det är en smaksak vart du sätter den...

ska du spela otroligt högt. alltså använda steg uppemot 350-450 watt så bottnar slaven vid full effekt vid ca25hz

detta i 25L med 400g @ 22,7 hz


Hade det varit jag så hade jag använt bara 1st 10" slav


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:54:07  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag har byggt en sub med två isobarikkopplade XLS-12:or och med enbart en 12" slavbas. Som Madman säger så kommer slaven att bottna innan högtalaren gör det vid låga frekvenser. Även subsonic-frekvenser som finns på en del skivor får slavbasen att röra sig en bra bit vid hög volym om man inte har ett högpassfilter som skär bort det.
Om jag hade byggt med en 10" XLS så hade jag nog valt att köpa en 12" slav eftersom det bara skiljer 200:- i pris från hifi-kit.

Madman:
Att slavbasen kan vandra längre än det aktiva elementet p.g.a. att den inte kräver en talspole i ett magnetfält hjälper ju inte mot upphängningens olinjäritet. Vid extrema utslag så kommer inte slavbasen att uppföra sig som man vill, vilket borde resultera i högre distorsion. Rätta mig om jag har fel.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2003/07/10 01:01:56
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:37:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jo det är sant .. Men man får även kolla hur mycket energi det ligger i låtar och annat också. nivåerna brukar ligga på -9dB under 40hz.. men då har ju även steget större ström resurser ovanför 40.. så det blir +- 0... (hehe är det nån som förstod det där )




hur långt är spindeln effektiv i xls'n ? vad kan man säga dom har i linjär xmax.. för dom speccar 22mm

kan man få för mycket lågbas???


Hur stort steg ska du använda mol59?

vid 300w bottnar slaven vid 25hz.. obs. även högtalaren närmar sig då sitt max

även en sak till... slavens exkursion ökar drastiskt.. så om man ökar konarea med nåra cm^2.. blir det väll inte så stor skillnad.. man kan även stämma av den lägre för att förskjuta ner denna resning lägre ner i registret. Alltså få dom att bottna samtidigt

(måste simulera lite, är inte hemma just nu)

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

mol59
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/07/10 :  18:22:19  Show Profile Send mol59 a Private Message
Mitt steg just nu är Zarchy 200, vilket känns som det är i klenaste laget. Det blir väll till att byta ut detta senare. Men just nu så ska jag använda mitt zarchy steg. Jag kommer att använda basen till både Hifi och hemabio.

Jag kommer köra med en 10"slav. Och sen ska jag ta och sätta slaven och det aktiva elemntet på samma baffel, så att jag kan sätta basen mot väggen. Blir nog lättare att "möblera" den då. Tar och bygger en låda som har en volym på 26l, om jag förstår saken rätt så borde detta bli bra.

Vart ska jag köpa elementen? vill inte ha 265g slav. Utan slaven som har 400g massa och den som man kan skruva på vikt, utan att behöva limma fast vikter. (om ni förstår?)
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:32:13  Show Profile Send MadMan a Private Message
Det var nån kille här på forumet som beställde från danmark eller neröver nånstans... stället hade hyfsade priser...


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000