HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny DVD eller Ny CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:50:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad kostade moddningen "MartinH", var det någon Swobodahistoria?

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:32:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Missade det i mitt inlägg, sorry.. Den gick på runt 10 000:-, nä det var inte swoboda..det är bättre !! Nä jag vet inte vad swoboda gör men denna kille jobbar tillsammans med Ed Meitner från USA, och dom jobbar bara med Sony maskiner idag har jag för mig.. Men det var helt jäkla otroligt vad bra den lät när vi fick tillbaka den, och enl. dom i tyskland så var 9000 spelaren som vi skickade ner den modell som det blev bäst resultat med, den nya 999ES spelaren var inte lika bra som den gamla. Återigen ett bevis på att man får inte bättre rejer pga utav att volymerna ökar. Kostnader ökar på andra ställen oxå och man vill ha större lönsamhet, så man skär ner på komponeterna.

Återigen ett bevis på att man INTE ska ha billiga DVD såelare som några multimaskiner..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:34:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tror dig och är överens, MartinH.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:37:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Låter bra det..*L*
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:52:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Knoppen. varför tar det så lång tid för DVD att hitta skivan, är alla likdana?
Inte så roligt för oss som gillar att spola och byta låt ofta ju.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:54:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min DVD spelare tar inte längre tid på sig än vad min S1:a gjorde....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:58:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så S1 är väldigt seg då med andra ord !! *L*, nä detvar inget illa ment med det..men det kan vara så att S1 använder en dvd drive och därför har samma hastighet som en dvd ?!?! Men oftast är det så att mekanikerna är olika och dvd mekanikerna har mer inställningsmöjligheter än en cdmekanik, och därför måste den kolla ett antal saker först innan den bestämmer sig. Det kan behöva läsa av vad för typ av skiva det är, byta våglängd på lasern eller helt enkelt byta laser om den har två..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:04:35  Show Profile Send poppop a Private Message
Jo, den måste ju fundera på om det är mp3, dvd, svcd en vanlig ljud cd eller i vissa fall divx... Det är detta som tar tid för den. Det är lika segt med stationära cd-r maskiner...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:05:58  Show Profile Send s60761 a Private Message
Va ä de för gammla DVD spelare ni lirar med Jag upplever knappt att jag rört fjärren innan nya låten spelas Förstår varför vissa ratar DVD mot CD om man jämfört med äldre stenålders DVD spelare

Förresten har inte flera märken lagt ned CDspelar tillvärkningen och börja bygga enbart DVD... Det är ju trots allt samma teknik det handlar om...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:24:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
MartinH, nej min S1:a hade ingen DVD drive. Den var lika snabb som vilken annan CD spelare som helst. Men nuvarande Lexicon RT-10 är blixtsnabb både med CD skivor och DVD skivor...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:10:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja men nu pratar vi om en riktigt bra dvd spelare och ingen bugett spelare, så det förstår jag att den är bra Pjotre.. Men du har oxå betalat lite mer för den än de flesta har för sina enklare dvd maskiner..så den ska vara snabb..*L*
Men tex Meridian har en cd-rom drive i sin 800 serie, så det hadde inte varit konstigt om det nu satt en sån i S1.

Och att vissa har lagt ner sin cd spelar tillverkning vet jag inte nått om , men visst kan det stämma. Yamaha har väl inte släppt nån ny cd spelare på 5 år nu och pioneer har bara en spelare på sitt program...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:11:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Sämst lät Naden tyvärr.

Mindre ljudbild och sämre upplösning. Philipsen lät både snabbare och varmare på samma gång.
När man kopplade in uppsamplingen så körde den om Naden ganska bra och sen finns ju även en on/off knapp för att släcka ner videodelen som gör en viss skillnad.

Jag tror att folk är rädda för att dras ner i "hembioträsket" och få en viss stämpel som dom borta på minhembio.com.

Javisst, jag ska också ha en bättre cd-spelare men då får det nog bli nåt åt 20000,- för att det ska ha motivering till uppbytet.

Philipsen spelar ju också SACD vilket en "vanlig" spelare inte gör.

Släpp nu taget om ballarna och erkänn att ni vill ha en bio hemma.

Martin H: Lugna ner dig. DVD-spelarna VAR dåliga, jag vet. Men ända sen Phlipsen kom in i huset så har jag kunnat samsas om en DVD/CD-spelare.

Philipsen kostar 6000,- för dom som inte vet. (går att få billigare)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:51:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä DVD spelare i de billigare klasser är inte dåliga, men dom kan inte konkurrera med rena cd spelare för samma pengar. Om det nu vore så varför fortsätter man att tillverka cdspelare överhuvudtaget ?!?! Då skulle alla kunna handla på OnOff och så skulle vi alla sitta med en Pioneer,Sony eller Samsung..dom är ju lika bra som vilken cdspelare som helst..

Tyvärr så kan jag inte sålla mig till dom som kan kompromissa så mycket som det är med en billig dvd i 5000-6000:- klassen, jag har lite större krav än så.. Men visst så kan det duga för en del, och det är oxå så att på enklare högtalare och förstärkare så blir skillnaderna mindre så jag kan förstå att vissa inta märker vilka skillnader det kan vara..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  19:55:31  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Martin H: verkligheten var så att jag skulle ha en DVD mellan 10-13000,- för att den skulle spela bra cd så jag provade;

Denon 2800mk2
Denon 3800
Primare V25 (hette den så? 13000,-ca iallafall)
Pioneer 757Ai
Pioneer 939 (lite mer )
NAD T562

Av alla dessa valde jag Philipsen pga av den höga cd-kvaliten. Nad:en var mkt nära men inte tillräckligt och lät en aning loudnessaktigt. Pioneer´s maskiner var ungefär likadana som alltid, trist och oengagerande ljud. Med Denon hördes direkt att den inte var utvecklad ordentligt då ljudet inte ville släppa och transparensen var dålig. Primaren var dock den som var likvärdig Philipsen och tänkte först ta denna men när det visade sig att bilden var sämre så var valet enkelt. Sparade ju en hel del pengar på Philipsen också kan man ju säga.
Att säga att jag inte har kringutrustning som är tillräcklig är synd då jag tycker mitt Copland-steg och JMlab/Focal högtalare ger otroligt analytiskt ljud som avslöjar stora och små skillnader.

Edited by - MaxMartin on 2003/07/10 19:56:57
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:05:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men hadde du tex tagit en Roksan Kandy som ligger på 9000:- så kan jag garanterat säga att den skulle spela skjortan av alla de produkterna du testade. Men då tar inte DVD så klart...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:46:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Och SACD....

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:54:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja men det varkar ju alla här på sidan inte låta bättre än vanliga cd skivor så det spelar väll ingen roll... Var lite sarkastisk där.. Ja och inte SACD, men det visar ju oxå hur mycket extra som har kostat pengar i spelaren, och då känns det väldigt konstigt att all dessa komponenter ska kunna prestera samma ljudkvlitet som en spelare som har knappt en tredjedel av dessa !?!?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:22:10  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja, jag blev själv överraskad att den var så billig.

Det är ju faktiskt en MATCHLINE-modell vi snackar om..

Den har fått mkt bra kritik överallt där jag sett den i test och prisvärdheten tyckte alla att den var outstanding.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:43:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodå "MaxMartin" jag vill också ha hemmabio, om inte annat så för familjens skull, men det har kostat.
En anständig processor kostade i nypris för ett par år sedan 40000 kr. och uppåt. Nu har jag som sagt köpt det mesta som demo och begagnat, men inte ens i dyra prislägen har jag hört en DVD låta lika bra som en CD i samma prisläge, därför kör jag dubbelt.
En 10000 kr. DVD uppfyller mina hemmabioböjelser, men cdkombinationen kostar betydligt mer, men billagare totalt än en combomaskin.
Förvisso premierar jag cdljudet till mina ca 600 cdskivor och tycker att det är viktigare att det redan existerande låter riktigt bra.

Bravo
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:54:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Svar: JA Håller CD:n fortfarande högre än DVD som cd-spelare.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:59:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
DEN VILL JAG HA!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:04:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Det var ett problem som vad jag vet bara Pioneer DV 525 (föregångaren som min tjej äger ett ex av) och din DV 535 hade. Annars har jag inte hört nån Pioneer som lider av detta problem. Men jag håller med dej. Man skulle ibland bara vilja mörda maskinen!!Men jag kör den med en Denon DA-500 DAC till ändå ett ganska bra resultat. Gå in och lyssna förutsättningslöst. Kan ju visa sej att en DVD faktiskt har det ljud du söker. Vem vet?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:04:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dröjer inte länge förens DVD låter bättre, tekniken går framåt!

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:11:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan ju alltid hoppas.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:11:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag betvivlar starkt att DVDn kommer att låta bättre som en cd-spelare i rimliga prislägen då man först och främst prioriterar bioljud och bild, dvs hemmabio.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000