HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny DVD eller Ny CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  02:42:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä du knoppen, ditt argument ser jag inte mycket i, om det nu var så att man har kommit ner så mycket pga utav att man har stora volymer så är det nog oxå så att man har sänkt sina kostnader för att kunna ta ut större vinster. Företagen håller ju inte på med nån välgörenhet och tyvärr så är det ju fortfarande så att dvdspelare inte spelar cd lika bra som en ren cdspelare för samma pengar !! Så är det bara, sen kan det vara hur stora försäljningsvolymer som helst..faktum kvarstår !!

Och att påstå att Yamaha har mer påkostade DA-delar än ja.. ska vi ta tex Simaudios Attraction var nog det löjligaste jag har hört.. Man kan ju undra hur mycket hembio du lyssnat på egentligen när du kommer med såna kommentarer...Visst kan det vara så att lösaprocessorer kan vara dyrare än integrerade hembioförstärkare, om man jämför prestandaökningen mot pengar..
Men så är det med alla produkter med hög prestanda och mindre serier... Men att du tex får samma prestanda ur en integrerad för 10 000:- mot en processor i 40000:- klassen, ja det är skrattretande helt enkelt..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  03:30:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det hjälper ju inte att kostnaden per enhet sjunker gällande DVD, någonstans går ju ändå gränsen för pris contra prestanda.
Att det säljs allt fler billiga DVD för massmarknaden främjar ju med största sannolikhet inte kvaliteten. Dessa billiga spelare är ju i än mindre grad koncentrerade på att återge cd bra, tvärtom ligger betoningen på bildmediet och hemmabio.

Att göra en spelare eller processor som lägger krut på alla uppspelningsmöjligheterna är dyyyyrrrrt, tyvärr.

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:40:36  Show Profile Send s60761 a Private Message
Glöm inte att det är konkurens mellan olika fabrikat för tillfället är mycket hårt... Det råder priskrig på DVD marknaden, för vem vill inte vara med och dela på den stora försäljn. kakan??!!

Så resonemanget med att de håller priset uppe för större vinst håller inte.. Utan mängden sålda spelare ger mer vinst! Det gäller för företagen att sälja så mycket till så lågt pris som möjligt... Sonys nya DVD 930 kommer hamna på runt 4000:- och har bättre kretsar och transport än vad DVD för 20000:- för 1 år sedan hade...

Håller med Johan att stora beställningar håller ned priset..

Transporten på DVD runt 10000:- håller väldigt hög klass om du väljer rätt märke...

Snart är CD DÖD he he he

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:43:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej s60761!

Det sista om att cd är död, det kan du väl inte tro på själv ens.
I dagens läge finns ju ingen ersättare, bara formatkrig.

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:59:04  Show Profile Send s60761 a Private Message
Nej inte CDmediat utan CDspelaren är DÖD...

Skämtosido tror jag du får en bättre CDmediaspelare om du i dagsläget köper en DVDspelare!!

//Björn...
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:12:59  Show Profile Send m.athias a Private Message
Jesper; Håller med dig om att det låter nåt förjävligt om mekaniken i denna DVD. Var 3'e, 4'e gång jag stoppar i en skiva måste jag ta ut den och stoppa in den igen pga av visslande ljud. Skall det verkligen vara så känsligt ?
Detta är en av anledningarna till att jag funderar på att slänga ut DVD'n och köpa en ny. Nu kanske CD förespråkarna blir sura men...

Om jag byter ämnet lite grand då (det är ju i allafall Hifi).

Om jag nu väljer en DVD spelare som inte stöder både SACD och DVD audio.
Vilket format skall man satsa på ?

Har faktiskt inte lyssnat på något av dessa.

/Mathias
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:27:34  Show Profile Send s60761 a Private Message
SACD har ett större utbud plus att du kan spela DVDaudio i spelaren fast med sämmre kvalitet (Dolbydigital eller DTS)...

Ett tips köp nya HIFImusik där testas just DVDspelare i denna prisklass och uppåt...

Säger bara DENON 2900

//Björn...
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:33:46  Show Profile Send m.athias a Private Message
s60761; Det är just det jag har gjort. Köpt tidningen alltså.

Men har någon erfarenhet av H/K DVD 30 och Philipsen dom testar ?

Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:59:57  Show Profile Send Klenkar a Private Message
köp en cdspelare för 8500kr och en dvd för resterande belopp.
Då tror jag att du får mest valuta för pengarna.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:08:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "s60761"!

Jag kan hålla med dig om att du får en bättre mediaspelare med en DVD än en CD , men knappast en bättre eller ens en bra cd-spelare.

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:22:01  Show Profile Send s60761 a Private Message
BRAVO:
Låna hem och prova... Har du gjort det för en tid sedan så prova med en ny färsk konstruktion varför inte DENON 2900 Lovar du blir överaskad...

//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:26:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bravo: Precis, man KAN inte få en DVD spelare idag som är bättre eller ens lika bra på cd, för dom pengarna idag. Visst du kan spela dvdfilmer på den men va då då ?!?! De flesta sitter med en 29 tums tv eller en 32 wide idag, och då märker dom knappast nån stor skillnad på en dvd som är ett par år gammal och en ny idag. Och särskilt inte om vi pratar om nåt runt 3-4000:-.

/M
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:30:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enkelt, en cd-spelare för 4000 kr. är bättre på cd än en DVD för 4000 kr. Cdljudet är ofta blekare på DVD.

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:37:06  Show Profile Send s60761 a Private Message
Bravo
Jösses fast inställning

Säger bara prova

MartinH
Du köper alltså inte detta med marknadsläget... hmmm... Hur kan en handgjord gaffel kosta mer än en borrmaskin Tänk på den du

//Björn...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:56:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kristofer-Whiskyman!

När jag testade ett antal DVD- och CD-spelare i just den prisklassen för drygt två år sedan så var det så att det fanns inga som helst antydningar till att CD-spelarna skulle vara bättre än dito DVD. Alla lät mer eller mindre olika, men hur ska man kunna klassificera vilken som är bäst av en CD-spelare som t ex låter skrikigt, mot en DVD som låter uddlös? Vilken är bäst? Enligt mig är båda skräp som man inte vill ha. Nåväl, testresultatet visade sig till slut att av de nio testade apparaterna så var Denon DN-600F mycket bra, samt Samsung DVD-811 nästan lika bra*. Båda är numera utgångna och jag planerar att göra en ny liknande test i höst. Tills dess har jag inga bra förslag än d ovanstående, jag törs inte rekommendera någon som jag bara kort provat i hemmiljö med vanlig lyssning.

Hej Johan. Nu var ju prisläget som avsågs just det prisläge där man vanligtvis brukar säga att just cdspelare presterar mycket bra för pengarna. När och var skulle testet ske? Jag anser inte heller att jag kan rekommendera någon särskild dvd utan att man bör lyssna sig till detta själv.

Men när jag jämfört så har det varit en jämn kamp mellan cd och dvd. Dock med vinst till cd:n.Men jag skulle säkert kunnat var mycket nöjd med ljudet som dvd:n presterar för det är ju som du också om jag inte tar fel säger: dvdspelare presterar mycket bra och man kan ju faktiskt klara sig utan en cd numera.

Nu är det ju även som så hur kritisk och kräsen man är när det gäller hur man vill att det skall låta. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:56:12  Show Profile Send m.athias a Private Message
Någon som har en ide´ eller lösning på mitt visslande ljud från DVD'n ?
Eller måste jag leva med det och aldrig rekommendera Pioneer till någon
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:14:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har en Philips 963SA som även används som cd-spelare.

Jag hade en NAD 541i innan denna, gissa vilken som är bäst?

Att Yamaha gör dom bästa dekodrarna vill jag hålla med om...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:32:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
s60761: Jo jag har provat och aldrig hört en dvdspelare som har presterat cd återgivning i närheten av en cd för samma pengar. Och det där med gaffeln är nog mycket pga utav att den är handgjord, inget konstigt med det !! Hantverk kostar, även i hifiindustrin...

Jag säger inte att dvdspelare spelar cd dålig generellt, men om vi tar spelare i klassen upp till 10000:- så får dom se sig slagna av cdspelarna. Börjar vi sen ta och jämföra spelare i 30-40000:- så blir kampen oftast jämnare. Visst så är det alltid kunden som ska bestämma vad han/hon tycker sig nöja sig med i ljudkvalitet, men för mig så nöjer jag mig inte med den återgivning på cd som dvd spelare i de lägre prisklasserna kan ge.

Och Yamah har inte gjort en produkt som låter någorlunda på musik sen dom hadde sin NS-1000 som iof inte var en hemmaprodukt utan en studiohögtalare..men ändå.. Och tycker man att Yamaha är det bästa för hemmabio så har man nog tyvärr inte lyssnat på speciellt mycket av vad som finns på marknaden...

Så mitt tips för den här tråden fortstår, Behåll den gamla dvdspelaren för film och köp en ny cdspelare för cdskivor...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:35:43  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har lyssnat på en hel del.

En hel del processorer uppåt 50 lakan har jämförts med AZ1:an.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:36:31  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
tyvärr så är det ju fortfarande så att dvdspelare inte spelar cd lika bra som en ren cdspelare för samma pengar !! Så är det bara, sen kan det vara hur stora försäljningsvolymer som helst..faktum kvarstår !!
Vilken fantasitsk generalisering. Jaså det är ett faktum dessutom? Har du jämfört någon bra DVD med en bra CD sida vid sida i samma anläggning med samma volym och musik? Jag har inte gjort tillräckligt med jämförelser för att dra en sådan slutsats.

Är helt öppen för att det knappt finns någon som helst korrelation mellan pris och prestanda vare sig för DVD eller CD-spelare. Iaf utifrån de få jämförelser jag har gjort.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:38:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men "s60761", jag har jämfört, det är därför jag har en åsikt.

Priset "whiskyman" ligger utanför ämnet, men annars kan jag hålla med dig om att man har allt att vinna på att gå upp i prisklass.
Föga förvånande låter en spelare för 2- 4000 kr. inte lika bra som en för 50-, 100- eller 150 000 kr.

Bravo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:41:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
I näst senaste numret av Hifi world så testade dom cd spelare och inkluderade Philips 963 eller vad den nu heter. Andra deltagare i testet vad cambridge d500se, Nad c541i, Marantz cd6000ki, creek någonting50 tror jag och nog en arcam 82 med. I vilket fall som helst så vann Marantzen det testet ganska stort, mest privärd blev cambridgen, lät sämst gjorde Philipsen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:19:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
MaxMartin: Kanske det, men har du lyssnat !! Viist kan det vara så att Yamahas nya fungerar bra på hembio, men som en musikprodukt så kan den nog inte hänga med motsvarande produkter i musikalisk ljudåtergivning.

Och ja jag har jämfört en bra dvd med en bra cd sida vid sida med samma förstärkare, högtalare,musik och volym.. Och det har aldrig varit ens i närheten !!

DVD spelare är inte byggda som rena ljudspelare utan som film återgivare. Därför har inte de delarna i de spelarna fått samma uppmärksamhet som i en ren cdspelare. Sen har du en massa andra kretsar som ligger och drar ström och stör i de flesta dvdspelare. Du får inte separerade kretslösningar och strömförsörjningar, avstängning av bildkretsar m.m. i de billigaste dvdspelarna. Då måste man gå upp en del i pengar, och då kan man få en dvdspelare med jämförbara prestanda.. Men som sagt så blir det helt andra pengar i de fallen..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:32:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
"MartinH", jag är helt överens med dig, anledningen till att jag tvekar att köpa Meridian 598 som är en bra allroundspelare, inklusive bild, är att den är 1.(mycket riktigt)dyr, 2. kommer DVD-audio att finnas kvar, 3. min cd-kombination låter ypperligt.

Vill man ha en bra allroundspelare kostar det.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:46:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis.. Man måste tyvärr lägga ut en hel del pengar om man vill ha nån spelare som är bra på "allt". 598 är nog en kanonspelare, men som du säger så vet man inte om dvd-a kommer att överleva eller om det blir sacd eller vad det nu blir...

Jag gjorde en kul test för ett tag sen... Vi hadde en Sony dvp-9000 dvdspelare som även tog SACD, detta var en bradvd i 10000:- klassen. Vi jämförde den med en Roksan caspian cd och även på SACD så kännde vi att den inte nådde upp till Roksan spelarens känsla, ljudbild, detaljrikedom,renhet, lyster m.m. Vi spelade på en simaudio förtsärkare och med ett par MG 1,6.

Killen som hadde sonyn skickade ner den till tyskland för moddning, dom bytte nästan allt i spelaren utom verket och strömförsörjningen. När vi sen fick tillbaka den så var det som en ny spelare !! Den spelade cd bättre än en ren cdspelare i 25000:- klassen och när vi körde SACDskivor med bra inspelningar så var det svårt att hitta några som helst svagheter.. Visst, vissa cdspår från hybrid SACD skivor låt inte bättre än den rena cdskivan, men det beror inte på spelaren utan på konverteringen och cdlagret...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000