HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att rensa sladd... eller byta anläggning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:49:29  Show Profile Send poppop a Private Message
Försökte rensa sladd bakom anläggningen härom dan... Ingen lek... Det är stört omöjligt att göra det snyggt, och se till att inga signalkablar korsar nån nätsladd... Hur gör ni? Har försökt med både Tesa och kattstrypare...

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2003/07/10 15:12:33

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:51:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
He he he.... Hade sådana ambitioner för några år sedan.... Det har jag nu gett upp totalt...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:18:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vet bara tre sätt, antingen bygga om huset och elen eller dra vissa ledningar i luften på stolpar eller ge upp.

Bravo
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:22:21  Show Profile Send rowa a Private Message
Det är ingen lek, har försökt få det snyggt både bakom datorn och bakom stereon när jag ägde en sådan *snyft*.

Till datorn gick det hyffsat med en stor kabelklämma som man trycka in alla kablar i.

Till stereon va det värre, kom aldrig på något riktigt bra, så det fick ligga som det hamnade.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:31:55  Show Profile Send hal a Private Message
För bästa ljud; låt kablarna spreta med luft emellan. Mindre störningar mellan kablarna då. Med andra ord ju mer "ormbo" ju bättre ljud.
Så försvarar jag iaf min härva.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:36:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog instämma att det är inte lätt.. men försök hålla strömkablar från allt annat, och om det inte går så lägg dom så dom korsar varandra som ett kors, då släcker du ut en del av de elektriska fält som kan bildas.. Eller skaffa lite bättre strömkablar så får man mindre ströningar till de andra kablarna.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:02:27  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Det hela underlättas av om man köper
alla sina produkter av samma fabrikant
(och samma modellserie). Troligen kommer
nätkablarna att sitta på samma sida av
apparaterna då (nej, inte fram/bak;
höger/vänster). Vidare blir det
ytterligare en smula enklare om
slutsteget ställs underst i
traven. Högtalarna slipper
då passera fler signal-
kablar än nödvändigt.
Problemet påminner
en smula om det
gamla topologiska
problemet med Königsbergs
broar...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:10:10  Show Profile Send poppop a Private Message
Jo, man kanske skulle sälja hela rasket och köpa en kompaktanläggning... Gärna integrerad utan signalsladdar. Med bara en nätsladd... Nä, bara skojar... Men jag har allvarligt funderat på att byta ut hela rasket mot något mer estetiskt tilltalande och gemensamt, men i samma prisklass... Vad skulle det kunna bli? Jag kör nu med blandad kompott bestående av 2 st sentec PA9, sentec SC9, moddad Pioneer cd, Technics SL1210 MKII samt en härlig DVD av det anrika svenska märket Centrum... Begagnade Linngrejer kanske? Har aldrig hört linn...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:12:26  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Problemet påminner
en smula om det
gamla topologiska
problemet med Königsbergs
broar...

Wow, har vi en topolog här på forumet! Det är allt en gren av matematiken jag inte fattar ett smack av!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:20:07  Show Profile Send Wintermute a Private Message
DasKapital: tyvärr får jag väl säga
at mina kunskaper och färdigheter inom
topolgin är mycket måttliga

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:40:00  Show Profile Send Lepra a Private Message
Försökte mig på det där igårkväll men kom på att det inte är någon ide att ens försöka, har ju inget rack att ställa det på så allt står på en ca 2 cm hög liten hylla på golvet. Det ända jag lyckades med var att dra alla elkablar i samma strumpa, resten ligger som vanligt huller om buller.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/10 :  19:07:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag får ångest varje gång jag tittar på sladdhärvan bakom hifi och hembioracket....
Men vad göra, kablaget är ju högst nödvändigt!!
Har planer på att tejpa fast apparaternas kablar på bänken som de står placerade på...kanske kunde vara något? För att få allt att inte spreta hit och dit.
Någon med en smidig lösning?
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:43:10  Show Profile Send hanis a Private Message
Gjorde allt snyggt och prydligt för några månader sedan och tänkte att detta funkar ju jättebra, ända fram till det att jag skulle flytta cdn.
Eftersom jag har en Marantz så sitter nätsladden fast i cdn och går inte att ta bort, så det var bara att riva bort alla sladdar. Efter det känns det ganska lönlöst att göra det fin bakom stereon.

Så till er som tänkt att göra snyggt bland sladdarna GLÖM DET!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:07:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kör man minimalistiskt så blir det enklare med det estetiska. 1 slutsteg, 1 CD spelare = 1 signalkabel, 2 nät samt 1 set högtalarkablar - that's it! Rent & snyggt.

Artphotography
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:10:34  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Vidare blir det ytterligare en smula enklare om slutsteget ställs underst i traven."

Inte alltid. Se bara på Bladelius nya flerkanalssteg Grendel. Högtalaranslutningarna sitter ovanför signaldito. Dålig layout imho.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:52:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ytterligare en anledning att komma på nån ny "superstandard" som gör att man kan kan få lika bra ljud genom att använda samma kabel för strömmen såväl som signalen?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:30:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Äntligen "KennethS" ett vettigt problem för ingenjörerna nu i dessa tidevarv då vi ska ha bredband ur eluttaget.

Bravo
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:14:08  Show Profile Send poppop a Private Message
Tycker man ska skrota rca på hifi och övergå till xlr... Med tanke på vad bra hifi kostar så borde det fasiken finnas både och...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:11:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det viktigste är att nätkablar inte ligger direkt an mot signalkablar.
Man kan ta bitar av ex.vis frigolit och skära skåror i dom där man klämmer fast kablarna för att fixera dom på ett visst avstånd från varandra.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:11:58  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
de borde bygga slusteg med signalkabelingångar på sidorna, nätbrunn på baksidan och högtalarterminaler... man kanske kan ha signalkablrna på framsidan fast ordentligt skillda från nätkabeln.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000