Author |
Topic |
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 13:49:29
|
Försökte rensa sladd bakom anläggningen härom dan... Ingen lek... Det är stört omöjligt att göra det snyggt, och se till att inga signalkablar korsar nån nätsladd... Hur gör ni? Har försökt med både Tesa och kattstrypare... |
Mono är underskattat! |
Edited by - poppop on 2003/07/10 15:12:33 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 13:51:21
|
He he he.... Hade sådana ambitioner för några år sedan.... Det har jag nu gett upp totalt... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:18:30
|
Jag vet bara tre sätt, antingen bygga om huset och elen eller dra vissa ledningar i luften på stolpar eller ge upp. |
Bravo |
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:22:21
|
Det är ingen lek, har försökt få det snyggt både bakom datorn och bakom stereon när jag ägde en sådan *snyft*.
Till datorn gick det hyffsat med en stor kabelklämma som man trycka in alla kablar i.
Till stereon va det värre, kom aldrig på något riktigt bra, så det fick ligga som det hamnade. |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:31:55
|
För bästa ljud; låt kablarna spreta med luft emellan. Mindre störningar mellan kablarna då. Med andra ord ju mer "ormbo" ju bättre ljud. Så försvarar jag iaf min härva.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:36:30
|
Kan nog instämma att det är inte lätt.. men försök hålla strömkablar från allt annat, och om det inte går så lägg dom så dom korsar varandra som ett kors, då släcker du ut en del av de elektriska fält som kan bildas.. Eller skaffa lite bättre strömkablar så får man mindre ströningar till de andra kablarna. |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:02:27
|
Det hela underlättas av om man köper alla sina produkter av samma fabrikant (och samma modellserie). Troligen kommer nätkablarna att sitta på samma sida av apparaterna då (nej, inte fram/bak; höger/vänster). Vidare blir det ytterligare en smula enklare om slutsteget ställs underst i traven. Högtalarna slipper då passera fler signal- kablar än nödvändigt. Problemet påminner en smula om det gamla topologiska problemet med Königsbergs broar... |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:10:10
|
Jo, man kanske skulle sälja hela rasket och köpa en kompaktanläggning... Gärna integrerad utan signalsladdar. Med bara en nätsladd... Nä, bara skojar... Men jag har allvarligt funderat på att byta ut hela rasket mot något mer estetiskt tilltalande och gemensamt, men i samma prisklass... Vad skulle det kunna bli? Jag kör nu med blandad kompott bestående av 2 st sentec PA9, sentec SC9, moddad Pioneer cd, Technics SL1210 MKII samt en härlig DVD av det anrika svenska märket Centrum... Begagnade Linngrejer kanske? Har aldrig hört linn... |
Mono är underskattat! |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:12:26
|
quote: Problemet påminner en smula om det gamla topologiska problemet med Königsbergs broar...
Wow, har vi en topolog här på forumet! Det är allt en gren av matematiken jag inte fattar ett smack av! |
Ino Audio for life |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:20:07
|
DasKapital: tyvärr får jag väl säga at mina kunskaper och färdigheter inom topolgin är mycket måttliga |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 17:40:00
|
Försökte mig på det där igårkväll men kom på att det inte är någon ide att ens försöka, har ju inget rack att ställa det på så allt står på en ca 2 cm hög liten hylla på golvet. Det ända jag lyckades med var att dra alla elkablar i samma strumpa, resten ligger som vanligt huller om buller. |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:07:37
|
Jag får ångest varje gång jag tittar på sladdhärvan bakom hifi och hembioracket.... Men vad göra, kablaget är ju högst nödvändigt!! Har planer på att tejpa fast apparaternas kablar på bänken som de står placerade på...kanske kunde vara något? För att få allt att inte spreta hit och dit. Någon med en smidig lösning? |
|
|
hanis
Member
163 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 23:43:10
|
Gjorde allt snyggt och prydligt för några månader sedan och tänkte att detta funkar ju jättebra, ända fram till det att jag skulle flytta cdn. Eftersom jag har en Marantz så sitter nätsladden fast i cdn och går inte att ta bort, så det var bara att riva bort alla sladdar. Efter det känns det ganska lönlöst att göra det fin bakom stereon.
Så till er som tänkt att göra snyggt bland sladdarna GLÖM DET! |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 00:07:29
|
Kör man minimalistiskt så blir det enklare med det estetiska. 1 slutsteg, 1 CD spelare = 1 signalkabel, 2 nät samt 1 set högtalarkablar - that's it! Rent & snyggt. |
Artphotography |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 01:10:34
|
"Vidare blir det ytterligare en smula enklare om slutsteget ställs underst i traven."
Inte alltid. Se bara på Bladelius nya flerkanalssteg Grendel. Högtalaranslutningarna sitter ovanför signaldito. Dålig layout imho.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 01:52:12
|
Ytterligare en anledning att komma på nån ny "superstandard" som gör att man kan kan få lika bra ljud genom att använda samma kabel för strömmen såväl som signalen? |
Trött på folk utan vett |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 02:30:22
|
Äntligen "KennethS" ett vettigt problem för ingenjörerna nu i dessa tidevarv då vi ska ha bredband ur eluttaget. |
Bravo |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 10:14:08
|
Tycker man ska skrota rca på hifi och övergå till xlr... Med tanke på vad bra hifi kostar så borde det fasiken finnas både och... |
Mono är underskattat! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 11:11:05
|
Det viktigste är att nätkablar inte ligger direkt an mot signalkablar. Man kan ta bitar av ex.vis frigolit och skära skåror i dom där man klämmer fast kablarna för att fixera dom på ett visst avstånd från varandra. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 21:11:58
|
de borde bygga slusteg med signalkabelingångar på sidorna, nätbrunn på baksidan och högtalarterminaler... man kanske kan ha signalkablrna på framsidan fast ordentligt skillda från nätkabeln. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
|
Topic |
|