HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny DVD eller Ny CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:28:32  Show Profile Send m.athias a Private Message
Hola alla frälsta själar,

Är lite sugen på att uppgradera min DVD. Och skulle vilja ha lite tips från er mer insatta.

Har i dag en Pioneer DV-535 som jag använder till både musik och film.
Frågan är om jag skall behålla DVD'n och använda bara till film tittning och köpa ny CD för att få bättre 2 kanals ljud (som är det jag prioroterar mest) ? Eller skall jag köpa en helt ny DVD med sjysstare kvalitet som täcker in båda områdena ?

Tacksam för tips. Absolut max 10.000 SEK men hellre närmare 5.000 SEK.

/Mathias

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:43:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att du skall satsa på en cdspelare till det tvåkanaliga ljudet.Inte minst eftersom du i det prisläge som avses här, knappast finns någon dvd som spelar cd bra också. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:59:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns visst DVD-spelare som spelar CD-skivor minst lika bra som CD-spelare. Det där är bara en myt.

Däremot är DVD-spelare ofta lite konstiga när man ska spola i låtarna, man måste ofta trycka på playknappen för att den ska sluta spola. De spolar också långsamt, samt att det tar lång tid för dem att "hitta skivan".

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:17:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Det finns visst DVD-spelare som spelar CD-skivor minst lika bra som CD-spelare. Det där är bara en myt."

Dock inte i det prisläge som avses här. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:19:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
En separat Cd är att föredra om du inte vill slänga upp ca 50 papp.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:05:56  Show Profile Send matså a Private Message
Tja är inte Philips Sacd/dvd spelare 93(någonting) den som kostar 4700 på minhembio lika bra på cd som en vanlig cdspelare

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:44:25  Show Profile Send m.athias a Private Message
Delade meningar här, men vem kunde väl tro annat

Förslag på modeller !

Både DVD och CD.

/Mathias
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:54:40  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Om det inte är något fel på filmtittandet i DVD-spelaren kan du väl lika gärna köpa en ny CD-spelare?
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:55:33  Show Profile Send AKA a Private Message
Philips 963 är det matså menar.
Den har fått bra kritik för sitt CD-ljud ja.

Många snackar om att DVD är så dåligt på CD-ljud, men har de över huvud taget jämfört själva?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:01:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kristofer-Whiskyman!

När jag testade ett antal DVD- och CD-spelare i just den prisklassen för drygt två år sedan så var det så att det fanns inga som helst antydningar till att CD-spelarna skulle vara bättre än dito DVD. Alla lät mer eller mindre olika, men hur ska man kunna klassificera vilken som är bäst av en CD-spelare som t ex låter skrikigt, mot en DVD som låter uddlös? Vilken är bäst? Enligt mig är båda skräp som man inte vill ha. Nåväl, testresultatet visade sig till slut att av de nio testade apparaterna så var Denon DN-600F mycket bra, samt Samsung DVD-811 nästan lika bra*. Båda är numera utgångna och jag planerar att göra en ny liknande test i höst. Tills dess har jag inga bra förslag än d ovanstående, jag törs inte rekommendera någon som jag bara kort provat i hemmiljö med vanlig lyssning.

* Men på nästan alla DVD-611 och 811 var det något fel på lasern och de fick repareras på garantin. Tråkigt!

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:04:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker oxå att om din DVD fungerar bra på film, så behåll den och sattsa på en bra cd spelare i den prisklass du angett.. Bra tipps på en spelare i de lägre prisgruppen är Micromegas ny Minium, den hammnar på runt 5500:- och sen finns Roksans Kandy för 9900:-, dom har även en DVD som ÄR bra på cd oxå..dock inte lika bra som deras rena Kandy cd, men bra ändå..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:07:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst finns det DVDspelare som ger bra cdåtergivning, men som sagt tidigare så blir det att gå upp i prisgrupperna om man ska ha en spelare så presterar lika bra som en ren cdspelare i samma prisklass ( om det nu nånsin går ?!?! )..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:10:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Eller rättare sagt så tror jag det är praktisk omöjlighet att få det att låta lika bra..varför?? Jo en DVDspelare ska ett antal extra kontakter, bildkretsar och andra små saker som kostar pengar ( eller en hel del extra faktiskt )och skulle ett företag ta lika mycket pengar för en DVD som en CD med samma kretsar osv. i ljuddelen så skulle man gå back på DVDn eller ha sjuhelsikes vinst på cdspelaren...
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:14:42  Show Profile Send HMartin a Private Message
Hej,

Delade meningar som sagt. Har själv lyssnat endel på CD vs DVD och enligt min erfarenhet så kan man mycket väl hitta en DVD som spelar musik. Men jag måste nog hävda att en bra CD för 5' är helt överlägsen en DVD för samma pengar. Dock brukar det finnas ganska dyra DVDs som är ganska mycket prissänkta och detta kan göra det intressant att titta på dessa istället för en CD. (tex en pioneer 757 för 9')

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:19:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
HMartin: ( nästan samma namn lustigt *L* ), kan nog oxå säga att en bra dvd i de högre prisklasserna som är nedsatt kan vara ett bra alternativ, men han har ju idag en bra dvd för film, så det är väll lika bra att lägga pengarna på en ren cd och få det riktigt bra istället ?!?!
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:36:13  Show Profile Send HMartin a Private Message
Martinh:
Jodå håller med dig, tycker själv att DVD-spelare brukar sakna det sista i dynamik och musikalitet. Dock har jag inte lyssnat på den senaste generationens DVD-spelare så som 757 så jag vill inte gärna uttala mig allt för kategoriskt. Plus att om han köper en DVD kan han sälja sin 535 vilket innebär att en CD för x kr skall jämföras med en CD för x+y kronor där y är vad han får för sin 535:a. Och han kanske också ser det som en fördel med en apparat istället för två, plus att en bättre DVD har bättre bild och ljud på filmer. Som sagt inte en lätt fråga.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:46:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men förmodligen blir det inte så många kronor för 535, men jag håller med om din ståndpunkt. Men kvaliten och ljudet från en lite bättre dvd kanske inte kommer fram direkt, deror lite på vilka högtalare osv. han har..
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:58:35  Show Profile Send s60761 a Private Message
CD eller DVD upp till 10000:- (DENON 2900 kanske)?!

Hmm... Var ligger skillnader i ljudet på olika CD eller DVD...

* Ja de har ju olika D/A-omvandlare. (Extremt liten skillnad)..
* Olika nätdels uppbyggnader, switchat eller med trafo. (Liten skillnad)..
* Mekansik uppbyggnad stabilitet, läsningsmekanism.
* Analogförstärkaren OP, rör eller diskret uppbyggd med transistorer. (Stor skillnad).

DVD har oftast bättre D/A för att klara av högre datahastigheter i form av DTS, DolbyDigital (96kHz/24bit)...
CD har oftast bättre nätdel och är stabilare uppbyggd..
Läsmekanismen ingen större skillnad...

Men upp till 10000:- kan man hitta minst lika bra DVD som CD om inte bättre...

Intressant i denna aspekt är ju då också om man som ja endast kör över ljudet digitalt till förstärkaren. All D/A-omvandlingen görs i förstärkaren...
Är det någon som skulle vilja påstå att jag i detta fall hör skillnad på CD eller DVD upp till 200000:- va???

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  14:30:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
MartinH, fundera då på detta:

Enligt försäljningsstatistiken för CD-respetive DVD-spelare ser ut så här:

År 2002 såldes 20 000 CD-spelare/CD-växlare

År 2002 såldes 300 000 DVD (DVD-spelare, DVD/VHS-kombi, DVD-Recorder för hembruk)

Prognosen för år 2003 är 15 000 sålda CD-spelare/CD-växlare

Prognosen för år 2003 är 360 000 sålda CD-spelare/CD-växlare (DVD-spelare, DVD/VHS-kombi, DVD-Recorder för hembruk)

Du ser att det är en vansinnigt mycket större försäljning av DVD-spelare, eller hur? När tillverkaren säljer en stor volym av en apparat, har denne lättare att köpa in komponenterna till ett billigare pris, en rationell produktion ==> lägre pris, utvecklingskostanderna sprids ut på ett större antal produkter ==> lägre pris.

Ett annat exempel: (eller, det blev en fråga)
Varför tror du att hembioprocessorer oftast är omkring 4 ggr dyrare än en komplett hembioförstärkare, om man vill ha en med ungefär samma prestanda?
(exempelvis har dyraste Pioneeren eller Yamahan långt mer påkostade D-A-omvandlardelar än t o m de allra dyraste hembioprocessorna, i flera fall är även volymkontrolldelen betydligt mer påkostad och samrt utförd)

För min del så tror jag att det till mycket stor del har med tillverkningsvolymen att göra.

/Johan

edit: det felskrivna övertruket.

Edited by - Knoppen on 2003/07/09 14:32:22
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/09 :  14:33:42  Show Profile Send s60761 a Private Message
Knoppen:

Ja ibland undrar man hur de kan tillverka en borrmaskin och sälja den för 150:- med vinnst!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/07/09 :  15:13:11  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har köpt en ny DVD spelare, Panasonic i prisklass ca: 4500 som även klarar DVD-A, den har inte skuggan av en chans mot min dotters ca: 4-år ganla DENON integrerade CD-förstärkare för ca: 6000 när det gäller att spela CD, ljud bilden krymper och låter flera klasser sämre.
Jag är övertygad att du får bättre ljud med en CD för 5k och en DVD för 5k än med en DVD för 10k.
Jag vet att detta inte är en vetenskaplig test men ändå!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2003/07/09 15:29:55
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:19:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Märkligt att ingen föreslagit separat DAC ännu, det brukar alltid komma upp snabbt. Nåja, då säger jag det istället då: undersök alternativet att köra en separat DAC till din DVD-spelare. Jag kör min Pioneer DV-646 med en Linn Numerik och det blev ett ruggigt lyft.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:31:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eller så köper man en hembioförstärkare med bra inbyggd DAC. Då får man radio, fem slutsteg eller mer, surrounddekoder, m m, på köpet!

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:43:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
Fast jag är skeptisk till att man då skulle kunna komma upp i samma prestanda för samma pengar som om man köpte endast en enskild DAC. Det är ju en hel del extra att betala för i en hembiostärkare...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:52:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "s60761"!

Det är skillnad på olika transporter.

Dock har jag aldrig hört en DVD i jämförbar prisklass som låter lika bra som en ren Cd. I DVD ligger inte prioriteringen på cd-delen

Bravo
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:48:00  Show Profile Send jesper a Private Message
Just Pioneer 535 fick bra recensioner för ljudkvaliten som CD-spelare i någon av de engelska hifitidningarna. Jag har en själv men använder den endast till film eftersom jag tycker att mekaniken låter alldeles för mycket för att ens tänka på att prova övriga aspekter av ljudkvaliten hos den. Det här gör att extern DAC inte hjälper heller.

Finns det någon som provat att dämpa ljudet hos mekaniken? Borde det räcka att klistra lite bitumen inuti eller behöver man dämpa vibrationer från mekaniken också?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000