HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppdatering av System!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:17:58  Show Profile Send keefan a Private Message
Goddagens!!
Har läst forumet ett tag och har nu äntligen fått tummen ur och blivit lite aktiv också.
Skulle vilja ha era åsikter på uppgradering, har följande system:

Primare I-20 stärkare
Audiovector M1 Signature högtalare
Audioquest type 4 högtalarkablar
Cambridge Audio D300 CD-spelare
Van der Hul 3(?) signalkabel
+ 2 X Technics 1210 ( såklart ) vinylspelare.

Låter inte dumt alls, men skärpan hos Cambridgen kanske inte är på topp. Ganska varm och gott, men nu funderar jag på att lägga ca 10k på att uppdatera med en ny CD + ny kabel (om det behövs).

Vad har ni för tips?

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:36:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
Shanling kanske?

13kkr

10kkr

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/shanling/shanling.html

Trevliga.

Eller hosta upp 16.000 lökar till o köp

Lite småcool.

EDIT: Välkommen hit.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/07/08 14:37:18
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:56:29  Show Profile Send keefan a Private Message
Tack för det tipset!

En sådan vore inte så dum. Har aldrig hört talas om märket förr, men det verkar grymt spännande.

Har tittat lite själv också på t.ex:
Arcams CD82 (säkert jättebra, men jag tycker den ser så tråkig ut)
Primare D20 CD (också jättebra, men tycker det är roligare att ha olika märken för ett mer personligt system)
Vincent CD-S6 (för mycket design och för lite bra ljud??)
Vincent CD-S3 (är det en gammal räv som strax kommer försvinna ur sortimentet?)
Roksan Kandy (verkar helt ok)

Har någon provat någon av dessa med Primare's stärkare?
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:30:17  Show Profile Send marcus a Private Message
Har en CD-S3 och använt den med Primare 30.1.
Det funkade bra.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:43:34  Show Profile Send keefan a Private Message
Jag gillar utseendet på CD-S3:an.
Hur länge har den funnits? Det känns som om Vincent S6:an kommit för att ersätta S3:an. Och det är lite tråkigt att köpa en utgående modell, speciellt när det gäller CD-spelare.
Pratar jag i nattmössan eller..?
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:51:58  Show Profile Send marcus a Private Message
Tror den kom förra sommaren. Tror S6 har funnits nästan lika länge.
Att det skulle vara trist att köpa en utgående modell förstår jag inte.
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:01:54  Show Profile Send CDP a Private Message
Skulle moddat spelaren hos Harmony Design. Om detta inte lockar skulle en CDP från Primare sitta som en smäck (tror att det finns en lyrisk recention på Minhembio). Särskilt skulle nog skillnaden märkas när du kan köra balanserat från CDn till förstärkaren på Primaregrejerna.

Dom är ju snygga också!
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:07:28  Show Profile Send keefan a Private Message
Ok, tack för den infon. Skall hitta ett ställe i Malmö-trakten där jag kan lyssna på den.

Min tanke med utgående modell var som följer:
Utvecklingen när det gäller CD-spelare går snabbare än förstärkare och högtalare. Högtalare och förstärkare har trots allt haft en 80 år på sig att förfinas, men CD endast 20 år. Att en CD uppdateras borde därför märkas mer än om en högtalarmodell uppdateras.

Att en modell är utgående innebär oftast att det finns en bättre efterföljare. Det är väl inte så svårt att förstå att man inte vill köpa en utgående modell. :(

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:42:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker helt klart du ska kolla lite närmare på Roksans Kandy !! Den är väldigt välbydg och ger ett mycket kompetent ljud som jag får brallorna att ramla av på de flesta Tysk/Kinesiska spelare !! Och Roksan har under de senaste åren bara fått fler och fler bra recensioner för sina produkter, och deras Kandy i sin senaste version är hur bra som helst !!

Och skulle du gå upp ett par tusen till, så har du deras Caspian cd och då är det svårt att hitta nått bättre i den prisklassen..

/Martin
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:43:12  Show Profile Send marcus a Private Message
Det görs inte många framsteg inom cd-teknologin nu.
Speciellt om det kommer ut en "efterföljare" till samma pris så
lär det inte vara stor skillnad.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:56:20  Show Profile Send keefan a Private Message
Vill inte vara tjatig, men varför skulle ett företag ta fram en ny cd-spelare i samma prisklass som den gamla om det inte vore en förbättring?

Och varför skulle jag köpa Vincent CD3 istället för Vincent CD6 om de kostar lika mycket och 6:an är en nyare version.

Fast.. kanske har du rätt och pengarna i 6:an har lagts på det estetiska fast 3:an egentligen har bättre komponenter och ljud.

Jag kan förstå din åsikt i Vincent fallet.

Kul att höra att Roksans Kandy låter lika bra som den ser ut. Den ligger nog etta på min lista just nu...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:41:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Vill inte vara tjatig, men varför skulle ett företag ta fram en ny cd-spelare i samma prisklass som den gamla om det inte vore en förbättring?"

För att tjäna pengar förståss. Ny design, konkurrenterna kommer med nya grejjor etc. Själv är jag skeptisk till märken som byter modell allt för ofta. Vad var det för fel på förra modellen som gör att den så snabbt måste bort? Och kan jag lite på att den nya är bättre, eller byts den lika fort pga sina brister? Nytt är inte alls alltid bättre. Men branchen måste ju ha in stålar och man kommer ju naturligtvis att fortsätta trycka ut nya modeller. Vissa av dom nya kommer att vara samma apparat, men i nytt skal, några andra kommer med billigre eller sämre komponenter till högre pris (den är ju ny!) ytterligare andra kommer faktiskt med bättre grejjor, ibland till samma pris!

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/08 17:42:19
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:46:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Kandyn är en liten ulv i fårakläder tycker jag, den har inte figurerat så mycket i skandinavisk press än, men i europeisk och amerikansk så har den varit med ett antal gånger med bra resultat. Nu ska man ju inte bara gå på pressen, men jag har hört den ett antal gånger och varit nöjd varje gång..

Och den ser bättre ut LIVE än på bild...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:51:35  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
cyrus eller quad då? det är riktigt bra spelare... som ligger i rätt prisklass.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:59:46  Show Profile Send keefan a Private Message
MartinH... var kan man hitta Kandy nånstans? Jag bor i Malmö.
Kan man hitta den på nätet i Sverige?

MrÄlg.. Om nu hifi-tillverkarna är så onda och hemska. Isåfall måste alla hifi-tidningar vara i konspiration med tillverkarna (iofs inte omöjligt) för de hittar nästan alltid otroliga förbättringar mellan "märke A modell MKIII" och "märke A modell MKIV". Det du säger tror jag gäller många av de stora tillverkarna, men inte så många av de mindre. Men jag säger inte emot dig... faktiskt.

Mvh
/K
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:24:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Herr Älg sade:
Själv är jag skeptisk till märken som byter modell allt för ofta. Vad var det för fel på förra modellen som gör att den så snabbt måste bort?

Själv säger jag:
Musical Fidelity
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/09 :  02:25:47  Show Profile Send hal a Private Message
Har haft min Cd S-3 i 2 månader nu och är grymt nöjd. Den överträffade mina förväntningar och ger mig den upplösning jag vill ha. Enda nackdelen är att släden känns plastig.
En tung spelare som jag kan rekommendera.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000