HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senaste HifiChoice (Arcam CD33)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:32:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Där finns en liten notis om nya Arcam FMJ CD-33T. Nån som sett någon info om uppgraderingsmöjligheter/kostnad från CD-23T till denna modell?

Edited by - Roq on 2003/07/04 13:04:39

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:45:38  Show Profile Send Roq a Private Message
För övrigt så testar de bl.a.

För-/slutstegskombinationerna:
Bryston SP25/48SST
Exposure XXIII/XXVIII
Naim NAC 202/NAP200
Primare Pre30/A30.2

Signalkablar:
DNM TBB75
Kimber Silver Streak
Townshend Audio DCT100
Van den Hul The Well

Högtalarkablar:
Black Rhodium S300
Electrofluidics Monolith 20/20
Kimber 8PR
Townshend Isolda DCT
True Colours industries Anaconda.
Van den Hul The Wind

Högtalare:
Neat Ultimatum MFS

CD:
Copland CDA822

Intresseklubben informerar....
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/12 :  09:37:50  Show Profile Send audiogear a Private Message
HiFiChoice är en tidning som inte går att lita på för fem öre. De testade t.ex. Rotels CD-spelare RCD-1070 med bara några månaders mellanrum och att döma av utlåtandena kunde man tro att det var två helt skilda spelare man pratade om. De finns även många fler högst tveksamma uttalanden dom har gjort, men dom tar vi en annan gång.
Så vad som står i denna tidning ska man ta med en stor nypa salt
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/05/12 :  10:30:04  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Jag mailade och frågade Ljudmakarn om detta och fick svaret att det kommer att finnas en sådan uppgradering. Detta mail skickade jag för cirka en och en halv månad sedan och då var inte priset fastställt än. Preliminär leverans av CD33(T) var då Maj månad så om du ringer dem kanske de har ett bättre svar än jag?

Mvh,
Peter
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/12 :  10:44:52  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker faktiskt att Hi-Fi Choice är en bra tidning med seriösa tester.
Men en sak man bör komma ihåg, det är att de gör grupptester och omdömena om modellerna gäller enbart för det grupptestet, dvs. när man jämför modeller med vissa modeller så får man ett visst resultat, när man jämför med andra modeller kan man få ett annat resultat. Ett exempel på detta är CD-spelaren Exposure 2010 som hyllades när den testades mot dyra CD-spelare i sin egen klass, men när den senare testades mot billigare CD-spelare så falnade glorian något då de tyckte att de billigare CD-spelarna var mer prisvärda och en av dem var särskilt imponerande (Marantz CD6000 KI Signature) så betyget sjönk från fem till fyra.

I vissa fall testar de även produkter enskilt, men då är det snabba lyssningstester utan jämförelseobjekt och de ska man ta för vad det är. Det är i grupptester som produkterna verkligen får visa vad de går för.

Angående Rotel RCD 1070. Ja, första gången får den fem stjärnor och andra gången (i samma grupptest som Exposure 2010 förresten) så får den fyra stjärnor. I grupptestet skriver de: "There is a good chance that in other systems the RCD-1070 will perform better. But as it stands, and in the systems tried, this player is often more front than delivery."

HiFi Choice byter både testanläggningar (förstärkare, högtalare, kablar) och lyssningspanel då och då.

För att sammanfatta. Att HiFi Choices hare lite varierande testresultat beror på tre faktorer:

1. Olika modeller testas mot varandra i grupptester.
2. Testanläggningen byts ut då och då.
3. Lyssningspanelen byts ut. (Olika människor lyssnar olika).

Jag föredrar helt klart Hi-Fi Choice framför What Hi-Fi, men det handlar också om ljudkaraktär. What Hi-Fi har en tendens att ge höga betyg till produkter med fart, fläkt och lite grovkornigt ljud. Sofistikerade och detaljerade produkter brukar få omdömen som "bland sounding" och "lacking in grunt". Hi-Fi Choice ligger närmare min egen smak.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/12 :  11:08:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
Visst är det svårt att vara konsekvent i testerna, det håller jag med om. Jag tror egentligen inte att HiFiChoice är värre än någon annan tidning på den punkten. Däremot uppskattar jag som läsare om man inte testar samma produkt med bara några månaders mellanrum och med vitt skiljda omdömen. Då har man ju inte blivit så mycket klokare av att läsa testerna

quote:
Jag föredrar helt klart Hi-Fi Choice framför What Hi-Fi, men det handlar också om ljudkaraktär. What Hi-Fi har en tendens att ge höga betyg till produkter med fart, fläkt och lite grovkornigt ljud.

What Hi-Fi är ju en tidning som producerar tester enligt "löpande band principen". Deras tester ska man definitivt inte fästa någon större vikt vid. Men även här kan givetvis omdömena stämma med ens egen uppfattning ibland. Din uppfattning om att de ofta premierar produkter med fart och fläkt delar jag.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/12 :  13:09:35  Show Profile Send Roq a Private Message
Ljudmakarn tror idag att de får in de första CD33 nu i veckan eller under nästa vecka.
Enligt importören (Ljudtema) så kommer uppgraderingar från CD23 till CD33 troligen först i augusti/september. Ingen officiell prisuppgift om detta från Arcam än. Nån på ljudtema skall dock ha varit på studiebesök hos Arcam och sitter kanske inne med info - han var dock inte där för tillfället.
Go to Top of Page

CM
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:07:43  Show Profile  Visit CM's Homepage Send CM a Private Message
Hej!

Efter som ingen svarat så hoppar jag in.

CD33-uppgraderingarna gåra att beställa nu. (Samma kit används också för att uppgradera CD72T, CD82T och CD92T till CD93T)

Delen som byts ut går att använda för att uppgradera andra Arcam-CD-spelare. CD72T, CD82T blir CD92T. CD72 (d v s föregångaren till CD72T) blir CD92. Även vissa modeller i Alpha-serien kan uppgraderas med det överblivna kortet. De blir i o f inga DiVA-modeller men ändå klart bättre än orginal. OBS! Det är inget "hempularjobb" utan bör göras på verkstad. (Om man nu inte har motsvarande kompetens själv)

Carl Michael Engvall
Ljudtema
Svensk distributör för Arcam mfl

Carl Michael Engvall
Ljudtema

www.ljudtema.se
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:14:36  Show Profile Send Roq a Private Message
CM: Tack för den informationen. Hmm, uppgraderingen skulle alltså vara densamma för DiVA-spelarna som för min CD23T? Jag trodde dCS-DACen i CD23an skulle bytas ut mot 8 Wolfson-DACar? Vet du vad uppgraderingen från CD23T till CD33 kostar?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:08:48  Show Profile Send Roq a Private Message
För info så fick jag idag reda på (från Ljudmakarn) vad det skulle kosta att uppgradera FMJ CD23T till CD33. Håll i er...9700kr!! Huh. Visst, det är omfattande byten men näe då får det vara för min del...

Edited by - Roq on 2003/07/08 23:45:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000