HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Skivspelare...(bild)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:41:04  Show Profile Send n/a a Private Message

Nu är jag igång med att bygga en egen skivspelare!

Bara en aning ProJect inspirerad
Plinten och tallrik är färdiga nu.
Materialet är furu.

Tallrik och plint är urfrästa och fyllda med ca 10 kg metallpulver. Hela spelaren verkar vara stabil och tallriken är välbalanserad.

En egen tonarm är på g också.
Mer bilder kommer efter semestern.



epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:42:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Läckert Chrille!!!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:48:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag är också impad, men det ser inte riktigt ut som furu på bilden. Har du betsat det?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:56:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
chrille,

Snyggt !!! Vi ser fram emot fler bilder ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:45:34  Show Profile Send n/a a Private Message

Tackar!

Furun är betsad, syrabetston, och sedan lackad med matt interiörlack. Kanten på tallriken är lackad mattsvart.

Lager, tonarm och motorhållare kommer att svarvas när jag får tid över.
Motorn kommer att vara fristående.

Enda egentliga problemet just nu är motorstyrningen(varvtalsreglering). Det lutar mot en DC-motor, jag har fått för mig att det är lättare att justera vavtalet på en DC-motor än AC-motor.

Alla tips på varvtalsreglering och motorer är välkomna!


Mer bilder kommer senare, måste få tillbaka min Olympus kamera som har varit på lagning i ca 15 veckor
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:56:28  Show Profile Send Jens a Private Message
Teres audio har en del tips.
http://www.teresaudio.com/motor_tech.html

/Jens
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/07 :  20:46:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan man välja fritt så hade jag valt en ac-motor och två olika diametrar på remhjulet som sitter på motorn. Det går ju inte enkelt att ändra varv (med mindre än att man har en svarv) men det är lätt at få det stabilt! Har en väckarklocka från 70-talet som drivs med en synkronmotor och den går mer exakt än min TAG-Heuer!
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:30:20  Show Profile Send Kraniet a Private Message
är det inte lite dumt att använda fura? den rör sig ganska mycket vid fuktändringar..
typ pockenholz vore ju bättre..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/07 :  22:18:07  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Kraniet,

Pockenholz är dock ganska mycket dyrare ... MEN det är ett otroligt vackert träslag


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/07 :  22:46:19  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag har haft samma ide som dig Nagref, problemet är att jag inte har hittat någon lämplig AC-motor till rätt pris. Tips på billiga(och tysta!) AC-motorer?
Varvtalet lär ju ligga på max 200-300varv?
Det kan också vara problem med att finjustera varvtalet på det sättet.

Kraniet: träet är limträ och skiktlimmad(korsvis) i flera lager. Visst är trä ett levande material, men så fruktansvärt lätt spricker det inte(eller rör på sig). Har man lite "känsla" för trämaterial och sunt förnuft råder så blir resultatet bra.(oftast)

Jens: tack för länken till Teres.
Dem har en "strobe disk", hur exakt inställning kan man få om man använder sig av sådan?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:00:11  Show Profile Send Xover a Private Message
Peranders hade en lösning för styrning av synkronmotor om man tar en synkronmotor så måste man ha en extern oscillator för att kunna ändra hastigheten eller så anpassar man drivtrissan på motorn.
Man kan dock göra en liten hastighetsändring om man gör en justerbar drivtrissa!men det är inte så lätt vad jag förstår kolla DUAL dom har en sådan manick.
Synkronmotorn styr av principen vilket mening hård och kall "styrs av principen" vilket betyder att den inte går att bromsa då skiter det sig rejält.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:04:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har tyvärr inget bra tips på bra ac-motorer. De vanligaste är 48-poliga och då är varvtalet 125 rpm och det är kanske för litet? Blir ett stort primärhjul annars. Grejen med synkronmotorer är att det är lätt att räkan ut rätt dimater på primärremhjulet resp sekundärremhjulet. Så kan man få precision i båda så ska det bli bra!

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:15:33  Show Profile Send Jens a Private Message
Strobediscen avläses av en optisk sensor. Efter det sitter det en liten processor som kör ett par PID loopar för hastighets kontroll. Detta är nog mycket exakt. Många upgrader sina vinylspelare genom att slänga ut synkron motorn, för att ersätta den med en DC dito.
Kolla t.e.x på www.originlive.com

/Jens

Edited by - Jens on 2003/07/07 23:17:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000