Author |
Topic |
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 18:41:04
|
Nu är jag igång med att bygga en egen skivspelare!
Bara en aning ProJect inspirerad Plinten och tallrik är färdiga nu. Materialet är furu.
Tallrik och plint är urfrästa och fyllda med ca 10 kg metallpulver. Hela spelaren verkar vara stabil och tallriken är välbalanserad.
En egen tonarm är på g också. Mer bilder kommer efter semestern.
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 18:42:49
|
Läckert Chrille!!!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 18:48:34
|
Jag är också impad, men det ser inte riktigt ut som furu på bilden. Har du betsat det? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 18:56:35
|
chrille,
Snyggt !!! Vi ser fram emot fler bilder ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 19:45:34
|
Tackar!
Furun är betsad, syrabetston, och sedan lackad med matt interiörlack. Kanten på tallriken är lackad mattsvart.
Lager, tonarm och motorhållare kommer att svarvas när jag får tid över. Motorn kommer att vara fristående.
Enda egentliga problemet just nu är motorstyrningen(varvtalsreglering). Det lutar mot en DC-motor, jag har fått för mig att det är lättare att justera vavtalet på en DC-motor än AC-motor.
Alla tips på varvtalsreglering och motorer är välkomna!
Mer bilder kommer senare, måste få tillbaka min Olympus kamera som har varit på lagning i ca 15 veckor
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 20:46:21
|
Kan man välja fritt så hade jag valt en ac-motor och två olika diametrar på remhjulet som sitter på motorn. Det går ju inte enkelt att ändra varv (med mindre än att man har en svarv) men det är lätt at få det stabilt! Har en väckarklocka från 70-talet som drivs med en synkronmotor och den går mer exakt än min TAG-Heuer! |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 21:30:20
|
är det inte lite dumt att använda fura? den rör sig ganska mycket vid fuktändringar.. typ pockenholz vore ju bättre.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:18:07
|
Kraniet,
Pockenholz är dock ganska mycket dyrare ... MEN det är ett otroligt vackert träslag
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:46:19
|
Jag har haft samma ide som dig Nagref, problemet är att jag inte har hittat någon lämplig AC-motor till rätt pris. Tips på billiga(och tysta!) AC-motorer? Varvtalet lär ju ligga på max 200-300varv? Det kan också vara problem med att finjustera varvtalet på det sättet.
Kraniet: träet är limträ och skiktlimmad(korsvis) i flera lager. Visst är trä ett levande material, men så fruktansvärt lätt spricker det inte(eller rör på sig). Har man lite "känsla" för trämaterial och sunt förnuft råder så blir resultatet bra.(oftast)
Jens: tack för länken till Teres. Dem har en "strobe disk", hur exakt inställning kan man få om man använder sig av sådan?
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:00:11
|
Peranders hade en lösning för styrning av synkronmotor om man tar en synkronmotor så måste man ha en extern oscillator för att kunna ändra hastigheten eller så anpassar man drivtrissan på motorn. Man kan dock göra en liten hastighetsändring om man gör en justerbar drivtrissa!men det är inte så lätt vad jag förstår kolla DUAL dom har en sådan manick. Synkronmotorn styr av principen vilket mening hård och kall "styrs av principen" vilket betyder att den inte går att bromsa då skiter det sig rejält. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:04:56
|
Har tyvärr inget bra tips på bra ac-motorer. De vanligaste är 48-poliga och då är varvtalet 125 rpm och det är kanske för litet? Blir ett stort primärhjul annars. Grejen med synkronmotorer är att det är lätt att räkan ut rätt dimater på primärremhjulet resp sekundärremhjulet. Så kan man få precision i båda så ska det bli bra!
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:15:33
|
Strobediscen avläses av en optisk sensor. Efter det sitter det en liten processor som kör ett par PID loopar för hastighets kontroll. Detta är nog mycket exakt. Många upgrader sina vinylspelare genom att slänga ut synkron motorn, för att ersätta den med en DC dito. Kolla t.e.x på www.originlive.com
/Jens |
Edited by - Jens on 2003/07/07 23:17:38 |
|
|
|
Topic |
|