HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hörlursförstärkare *knaster* *brum* *rök*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:33:41  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag håller på och försöker bygga en hörlursförstärkare av TL072.
Har utgått från denna: http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=cmoy2_prj.htm



Men tänkte använda TL072 istället för OPA134 eftersom jag hade rätt många såna hemma redan och ska bygga en hörlursförstärkare med sex kanaler så det skulle bli lite dyrt med OPA134 även om den säkert låter bättre.
Eftersom den ska användas i musikstudio tänkte jag även bygga in limitern som finns beskriven längre ner på sidan och ev också balanserad ingång.
Jag testade att bygga en prototyp igår kväll men när jag kopplade in den så hördes ett brummande i lurarna och sen börjde opn lukta bränt.
Vad är det för fel?
Inte lätt att säga kanske, men jag ska försöka posta lite bilder på kopplingscheman mm när jag lyckas lära mej hur man gör.

/
Linus

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:53:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hoppsan!

Tips: Kolla DC på utgången innan något ansluts i synnerhet något värdefullt!

Matade du steget med dubbel spänning(+-12, +-15 V)? Om inte, så funkar inte schemat rätt av.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:56:39  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag har alltså utgått från detta schemat men bytt R1 och switchen mot en 50k pot och tagit bort R5. Sen eftersom TL072 är en dual så har jag bakat båda kanalerna i en op och ändrat pin konfigurationern så att det ska stämma. Jag vet inte har kanske byggt helt galet, antagligen eftersom det börjage ryka.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:00:08  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag har byggt strömförsörjningen som beskrivs i projektet fast med en nät-adapter på 9v. Borde det kunna bli kortis om man inte har dubbel matning?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:27:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Höpp, höpp, höpp!

Kör du med enkel matning, kolla extra noga har du gör då! Finns bra beskrivet hos Headwize. Rulla ner lite på samma sida tror jag. Tricket är att fixa en DC-offset på något sätt så att DC:n på utgången är halva matningsspänningen....och naturligtvis AC-kopplad utgång!!!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:39:44  Show Profile Send flintan a Private Message
Denna har jag använt som strömmatning fast utan R1 och lysdioden och med en nät-adapter istället för batteri.




Schemat för TL072




Pin konfig för "original op'n" OPA134




Och för TL072, 071


Edited by - flintan on 2003/06/19 12:56:33
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  14:19:50  Show Profile Send flintan a Private Message
Ingen som kan säga vad som är galet?
Jag har kollat, dubbelkollat och kollat ingen så att allt jag byggt stämmer med schemat.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:22:23  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Kretsen du använder som matning MÅSTE ha en referens. Finns att köpa på elfa för en billig penning. Kolla in hur de gör på http://www.lts.a.se/filter.html. Kretsen heter TLE2426CLP Elfa:73-242-62 och kostar inte många kronor.

Annars får du en "vandrande" 0-punkt.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:57:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nja, man behöver ingen virtual jord krets men det är en snyggare lösning.

Allt utom hörlurarna ansluter du till din "fejkade" jord. Luren måste anslutas mellan minus (eller plus om du gillar det bättre) och via en elektrolyt till din utgång. Använder du minus som lurjord så ska lyten ha "plus" mot opampens utgång.

Jag tycker att 2,35 kohm//110uF verkar något hög impedands för att en lur ska vara OK som last. Kan dock ha fel.

Flintan, ändra URL:erna för dina bilder. HTTP istället för FTP så ser vi dom.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/18 16:06:17
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:01:55  Show Profile Send flintan a Private Message
Aha..det var bara jag som kunde se bilderna. Jag måste bara lägga till .jpg som ändelser på servern fast just nu kan jag inte logga in. Men bilderna kommer snart.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:26:42  Show Profile Send flintan a Private Message
Tyvär, jag lyckas inte logga in. När jag skriver ftp://bildarkiv.hififorum.nu så kommer bara ett felmeddelande "Login incorrect" ?????? i Netscape.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:15:03  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
1. Går det att köra TL072 på så låg matning som +/- 4.5 V? Tycker att det låter lite väl lågt.

2. OP:n borde ju inte ryka även om du har en DC-nivå på utgången, värre är det ju med hörlurarna... Däremot så kan du ha överstyrt OP:n, alternativt så är TL072 inte stabil i den kopplingen.

3. Hur har du kopplat jorden på OPn och har du kopplat jorden från nätadaptern?

Tycker dock att det är lite skumt att du bränner OPn... De som i princip tål hur mycket stryk som helt :) Speciellt vid så låga spänningar.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:56:06  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
När jag höll på med TL07X serien på 80-talet hade jag problem med att de "spontanbrann", så här i efterhand kan man tänka sig att det kan berodde på statiskelektrisitet. Bara en tanke.

Edit:
Nu kan jag inte databladet till TL072, men som wolfie säger matningspänning +- 4,5V verkar i minsta laget.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/18 22:00:13
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:15:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Databladet antyder i en bisats (märkligt att denna parameter saknas, brukar vara ett säljargument i dessa tider när allt ska gå på batteri) +-3,8 V min men med tanke på detta så verkar det inte tillrådligt med mindre än +-5 V. TL0x är ingen modern konstruktion. Nyare typer klarar +-2 V eller något mer som minsta matningsspänning.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/19 16:37:14
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:46:39  Show Profile Send Chipko a Private Message
Signalens jord ansluts till din virtuella jord som ansluts till lurarnas jord. Förstärkarens virtuella jord är ju flytande. Ansluter du signalen till V- kommer du ju få en likspänning som är V- - signalen. Ta en titt på exempelvis mönsterkortet för META42 så ser du att signaljord och virtuell jord båda är kopplade till virtuell jord på jordgeneratorn: http://www.tangentsoft.net/audio/meta42/bitmaps/meta42-2.2a-hires.png
Du kommer att få en ström som bestäms av V-/(R3+R4) men som återkopplas genom R4.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:08:19  Show Profile Send flintan a Private Message
Datablad i PDF

OPA134
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312010.pdf

TL07x
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07311707.pdf
Go to Top of Page

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:08:47  Show Profile Send Enkie a Private Message
Och batterieliminatorn är helt schysst så den ger 9V DC och inget annat, mät att du har rätt spänning på kortet innan du stoppar i OP:n. Annars borde det inte hända något sådant.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:47:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Kretsen simulerar helt OK.
Du lär nog checka upp kopplingen rent praktiskt.



Utspänning strax före klippning. 2.101V RMS 17.17mV offset


Frekvensgång.

Edited by - Flint on 2003/06/23 13:01:12
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:52:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Tack! Jag får mäta och testa med batteri och en annan op då. Den kanske var felkonstruerad eller skadad om inte annat.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  14:12:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Du skulle ev kunna få det här fenomenet om du använder en jordad batt.ell. och om något annat i systemt också är jordat.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:12:23  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Databladet antyder i en bisats (märkligt att denna parameter saknas, brukar vara ett säljargument i dessa tider när allt ska gå på batteri) +-3,8 V min men med tanke på detta så verkar det inte tillrådligt med mindre än +-5 V.



Kan verifiera att allt under ca +-5V resulterar i något som låter som kraftig övergångsdist i min TL072-hörlursförstärkare. Jag kör just nu med variabelt spänningsaggregat 1-25V, så det har varit lätt att pröva med olika spänningar. Allt från och med +-5V är helt OK för mig. Så i min TL072-förstärkare skulle det inte funka med ett 9V-batteri. Det är inte en likadan kretslösning som din, så det går inte att jämföra rakt av, men bara som en indikation alltså... 9V kanske kan vara lite för lite i praktiken.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:25:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Alltså, jag skulle väl sagt "Allt från ca +-5V upp till ca +-12.5V funkar OK" egentligen, istället för "Allt från +- 5V". Jag har ju t.ex. inte testat med +- 90V, för det är inte nyårsfyrverkeridags än...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:04:43  Show Profile Send flintan a Private Message
hej nu har jag bråkat... det ryker fortfarnade... hur fasen skall man koppla dc försörjningen? just nu är +9 kopplad på översidan (se ovan ^ ) medans minus från adaptern är kopplad på nedre sidan och det resulterar ju i att man får 8,nånting och 0 volt ut.... hur skall jag koppla???
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:48:51  Show Profile Send flintan a Private Message
Hoppsan... hade vänt lyten på minussidan åt fel håll.....

KLANTSKALLE

Men nu fungerar det..

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:52:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
det resulterar ju i att man får 8,nånting och 0 volt ut.... hur skall jag koppla???


Men ut från vilket då? Mäter du vid adaptern eller efter motstånden och kondensatorerna?
Mäter du vid adaptern så låter det väl inte helt orimligt med +8/0V, men så ska det inte se ut efter motstånd+kondningar, då du ska ha ca +4V/0V/-4V då du mäter från "centrumpunkten", virtuella jordpunkten eller vad du vill kalla det. Alltså den punkt där kondensatorerna löds ihop. Annars är det nåt som är trasigt, typ ena kondensatorn eller så.
Den batteriförsörjningskrets du skickade med är ju inte särskilt komplicerad, men det garderar dig ju tyvärr inte mot rena komponentfel. Typ trasig kondensator.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/08 :  00:00:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
aj då. jag blev visst ett par minuter sen med mitt inlägg - kollade inte under tiden jag skrev... Men det var ju kul att det var kondensatorn då, som jag trodde! Kul att ha i princip rätt sådär nån gång ibland.
Luktade det inte använd blöja förresten? Lytar brukar ju inte lukta så gott när man kopplar dem fel, sägs det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000