HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur är det med tonkontroller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/08 :  08:57:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Med en avsaknad av tonkontroller visar man sitt avståndstagande från "OnOff-apparater".

Instämmer.Använder Bypass-utgångarna på min förförstärkare istället för att påverka signalen genom att låta den passera fler vägar än nödvändigt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/07/08 :  09:35:56  Show Profile Send struts a Private Message
Eftersom väldigt många inspelningar/mixningar och nyutgivningar av äldre material på cd låter rent illa om man inte justerar tonbalansen så skulle jag inte kunna tänka att vara utan tonkontroller.
Som jag i en annan tråd i samma ämne berättade att en försäljare som säljer Quad´s sortiment och som även är inblandad i Opus 3 skivproduktion anser att tonkontroller behövs av samma anledningar som ovan.
Att man skulle "rata" musik som man tycker låter dåligt bara för att man inte vill använda sig av de tonjusteringar som förstärkeriet erbjuder är helt befängt tycker jag.

Låt din hörsel och känsla avgöra/struts
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:14:05  Show Profile Send dali a Private Message
Apex, håller med! Lyssnar man inte på musiken, vad f-n har man då stereon till? Otroligt konstig inställning, att sluta lyssna på musik för att inspelningen är dålig ...

Jag lyssnar mycket hellre till underbar musik med dålig inspelning än värdelös musik med audiofilinspelning. Är det så enkelt att de som har en religiös (negativ) inställning till tonkontroller inte är intresserade av musiken, bara av att framställa ett "korrekt" ljud? Då har vi nog inte så mycket gemensamt ... jag väljer musiken 100 ggr av 100. Helst med bra inspelning, men det är inte avgörande.

Stentrist musik med otroligt bra inspelning är fortfarande stentrist.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/07/08 11:17:40
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:26:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag lyssnar mycket hellre till underbar musik med dålig inspelning än värdelös musik med audiofilinspelning. Är det så enkelt att de som har en religiös (negativ) inställning till tonkontroller inte är intresserade av musiken, bara av att framställa ett "korrekt" ljud? Då har vi nog inte så mycket gemensamt ... jag väljer musiken 100 ggr av 100. Helst med bra inspelning, men det är inte avgörande"

Nu tenderar ju detta till att bli den eviga diskussionen om en så ren signal som möjligt eller ej,dvs hur vet man att tonkontrollen inte också färgar ljudet negativt? Det är av den anledningen som jag väljer att använda ByPassutgångarna, dvs jag tycker faktiskt att det låter bättre utan denna extra väg för signalen.Sedan om någon så felaktigt vill påstå att man inte uppskattar musiken p g a detta så är det bra att beklaga. För det gör jag.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:31:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Med en avsaknad av tonkontroller visar man sitt avståndstagande från "OnOff-apparater

Du milde! Själv märker jag ingen skillnad alls då jag trycker in bypass-knappen på mitt Proton-försteg, jämfört med när signalen går via kontroller som är inställda på "klockan 12"...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:32:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vissa högtalare har ju lite rattar som du kan färga ljudet med.
Det går väl att färga ljudet med byte av olika cd-spelare, kablar, dämpmattor i rummet, stenar..."

Inte någon bra idé. Oftast vill man ju bara förändra klangen på vissa inspelningar. Precis som marens skriver är tonkontrollerna oftast för klumpiga verktyg, men för riktigt usla inspelningar kan de faktiskt vara bra att ha. Håller också med dali om att jag hellre lyssnar på en usel inspelning av bra musik än tvärtom. Typisk "audiofilmusik" tenderar ju dessutom (i mina öron) att vara snudd på olidligt trist.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:50:02  Show Profile
Fridefors.
Är du säker på att det är Proton, och inte Proson du har? Isåfall förstår jag att du inte hör någon skillnad...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:41:15  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Du milde! Själv märker jag ingen skillnad alls då jag trycker in bypass-knappen på mitt Proton-försteg, jämfört med när signalen går via kontroller som är inställda på "klockan 12"...


Vässa öronen, annars kan du nog skippa alla möjliga sk tweaks Oxå. Ska nu inte svära på att jag skulle höra någon skillnad på din rigg. Hade dock en Denon uppsättning bestående av för och slutsteg, Dap 2500 och poa 4400 tror jag att det var. Bland den största förändring jag upplevt utan ett högtalarbyte.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:56:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag slutade med tonkontroller ca. 1978 och har sedan dess inte saknat dom men när jag av misstag får in någon Pioneer- eller Yamahaförstärkare med tonkontroller i mitt rum så lyfter jag gärna både bas och diskant några snäpp. Med mina normala grejer slipper jag den känslan. Varför vet jag inte.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:45:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
mje1, Fridefors har Proton, inte Proson.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/07/08 :  21:23:05  Show Profile Send forken a Private Message
Glöm inte att avsaknaden av tonkontroller ger mer pengar över att lägga på resten av förstärkaren. Du får både mindre skit i signalvägen och bättre komponenter där den ändå måste ta sig fram. Utgår från att tillverkaren inte använder pengarna till att utöka sin skivsamling eller liknande vilket man verkligen får hoppas.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:01:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man kan elakt säga att tonkontroller är ett sätt att försöka förbättra en redan dålig förstärkare...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:10:32  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vågar jag summera (generalisera):
Den som är genuint musikintresserad och vill kunna avnjuta minnesvärda live-inspelningar, gamla inspelningar mm. med sina favoritartister bangar inte för tonkontroller.
Den som bara är intresserad av välljud i teknisk mening och lyssnar på vilken (o)musikalisk dynga som helst bara det låter exceptionellt bra väljer bort tonkontrollerna?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

berma
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:19:06  Show Profile Send berma a Private Message
Jag kanske ska förklara mig lite, eftersom det var jag som ställde frågan i första läget. Jag har levt ganska många år utan tonkontroller, helt enkelt därför att förförstärkaren gick sönder. Jag kopplade in en förförstärkare utan tonkontroller lite provisoriskt men eftersom det fungerade bra så lät jag det vara. Sedan av lite olika anledningar så ändrade jag läge på högtalarna vilket resulterade i att det lät annorlunda, framförallt blev basen sämre. Efter lite experimenterande med en enkel passiv tonkontroll subwoofers och lite annat till det läge där jag är nu med andra högtalare och en gammal förstärkare MED tonkontroller.
Jag tänkte att för många måste det ju bli jä-t mycket enklare att få ett bra ljud bara genom att justera lite på en tonkontroll än att behöva byta anläggning bara för att man möblerar om.

/berma
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:19:07  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
lennartj:



Kloka ord, som vanligt.....

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:26:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja du lennartj, där tror jag du är ute och cyklar..
Att ha en anläggnig som ger den renaste återgivningen man kan få från skivan utan nån som helst korrigering, har man just för att få höra hur skivorna låter, oavsett om dom är bra inspelade eller gamla återutgivningar av vinylinspelningar från -58..
Att försöka få allt att låta likadant kan väll inte vara nått att sträva efter, just variationerna i musik och inspelningar är väll en utav de största anledningarna till att man vill ha en välljudande anlägning..

Och om sen en inspelning har en lite dov diskant pga att den är inspelad i ett hotelrum med en rullbandspelare, ja då är det så den ska låta och då ska man inte hålla på och förändra och förstöra...

Så bort med allt vad tonkontroller heter och fram med det omaskerade orginalljudet..
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:34:31  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
""Så bort med allt vad tonkontroller heter och fram med det omaskerade orginalljudet..""

Ja just det, koppla rullbandaren direkt till högtalarna.


- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:35:03  Show Profile Send dali a Private Message
Hmmm ... i valet mellan "korrekt" men stentrist ljud (pga dålig produktion) och en lätt rattning på diskanten så vet jag vad jag väljer. Jag ser ingen anledning till att den sunkiga inspelningen ska få förstöra upplevelsen.

Men jag har å andra sidan inte min anläggning för att få en så ren signal ur den som möjligt, utan för att få så mycket glädje ur den som möjligt ...


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:48:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nja, MartinH, nu tycker jag du är aningen naiv. En skiva är ingen "sanning". Det finns så enormt många olika faktorer som ligger bakom en produktion. Bara för att nämna en, speciellt förr hade många monitor- högtalare långt ifrån neutral tonbalans (ofta för fet bas och matt diskant) vilket gör att många inspelningar av populärmusik från 70-80 talen har för spinkig bas och vass diskant återgiven på en modern neutral anläggning. Jag vill inte skaffa gamla JBL L100 eller liknande för att spela sådana inspleningar, utan föredrar tonkontroller.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:53:27  Show Profile Send marens a Private Message
Allvarligt är det någon som verkligen lyckats ställa in sina tonkontroller så att en dålig inspelning har låtit bättre? För mig är det som att försöka äta glass med en snöskyffel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:15:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Först, självfallet föredrar jag bra musik framför bra inspelningar, även om jag helst ser en bra inspelning med bra musik.

Oftast har det väl varit så för mig att ju bättre anläggning ju mer information har plockats fram ur äldre skivor till stor belåtenhet.

Däremot "lennartj" så tycker jag inte om tonkontroller trots att jag mest är intresserad av musiken. (Den här gången håller jag inte med dig! )

Bravo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:47:37  Show Profile Send lennartj a Private Message
Bravo, man kan ju inte vara överens om allt, det är så svenskt, och vad tyst det skulle vara på ett forum som detta.
Dessutom står mina tonkontroller i neutralläge under ca. 93% av min musiklyssning, men bara tanken på att göra sig av med möjligheten att justera har jag svårt att hantera, på grund av gamla favoriter i hyllorna, som jag skulle få svårt att njuta av.
För övrigt, när jag måste välja komponenter till min anläggning och har två nästan likvärdiga (ingen är givetvis perfekt), men den ena låter lite "snällare" och den andra "elakare", så väljer jag den "elakare".
Hellre engagerad högspänning för intensiv lyssning än något man kan spela vad som helst på hela dagen utan att bli lyssningstrött (eller engagaerad). I mitt fall blir det då så att vissa inspelnigar går över gränsen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  00:03:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mina gamla hårdrocks inspelningar från sent 80 tal kan väll inte berömmas för att ha bra inspelning, men på min anläggning låter det i alla fall inte så illa att jag känner att jag skulle vilja skruva på några rattar...Ni måste ha några riktigt vidriga plattor i era samlingar som inte kan njutas utan att hålla på och ändra på frekvenserna..

Visst låter dom inte som mina välinspelade skivor från Chesky, men det roliga är att när jag sätter på en Chesky skiva så låter det VÄLDIGT bra istället..och jag tar hellre en sån kombination än en som ger ett utslätat ljud hela tiden...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/09 :  00:18:35  Show Profile Send divander a Private Message
Om man inte har tonkontroller är det lättare att välja vilken av rattarna mans kall vrida på.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/09 :  01:07:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"när jag av misstag får in någon Pioneer- eller Yamahaförstärkare med tonkontroller i mitt rum"
Man undrar ju lite lätt hur det går till...

"Bland den största förändring jag upplevt utan ett högtalarbyte." (ang. bypass kontra "kl. 12")

Då måste nästan något vara trasigt.

"Allvarligt är det någon som verkligen lyckats ställa in sina tonkontroller så att en dålig inspelning har låtit bättre?"

Bättre är väl tveksamt, men mindre fruktansvärt däremot.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000