HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Blue Diamond?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:04:01  Show Profile Send Zamn a Private Message
Fortsätter min tråd här från presentationen eftersom jag kom på att det var en bra fråga att få svar på för mig :)

-->paste..

Nu vill jag köpa Audio Pro Blue Diamond, nad förstärkare och nad skivspelare. Äger redan en Orelle cd-spelare jag trivs med. Är inte riktigt säker på vad jag ska köpa i förstärkar-väg, men för mig räknas utseendet in lika mycket som ljudet, det ska vara enkelt och avskalat.

Att min budget är lika med noll förbättrar inte läget, men ska iaf spara ihop ca 15-20 tusen för de tre delarna + kablar. Hoppas det är möjligt att driva högtalarna för dom pengarna?

-->

som sagt, vet inte riktigt vilken förstärkare jag ska satsa på och vad som krävs för att driva blue diamond.. Kan även tänka mig Black Diamond om det är lättare att driva den på en förstärkare för ca 4000kr

Utseendet är viktigt, samt att den kan driva en skivspelare med mm-pickup.

Tips är jätte-välkomna!

Är det någon större skillnad på Rega planar 2 och Nads motsvarighet som dom säljer på hifi-klubben förresten (NAD 533)?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:26:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
H/K 670 kanske!
Rega är en bra spelare.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/06 :  04:23:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag anser att blue diamond lämpar sig bättre som hembiohögtalare än hifi, det finns nog bättre högtalare i den prisklassen.
Forumet kryllar av folk som kan ge dig tips på högtalare i 10kkr-klassen.
Inget ont om AP, men just blue diamond tycker jag låter lite underligt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/06 :  13:08:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har också läst att blue diamond ska låta lite skumt, framförallt basen.
Själv kör jag med black diamond och har hört många säga att dom tycker dessa låter bättre än blue diamond. Själv har jag aldrig testat blue diamond utan bara hört dem i butik uppkopplade i en hemmbioanläggning, och där lät det dock helt ok.
Men för 10kkr lär det nog finns flera bättre golvare, eller gör som jag, köp black diamond och satsa lite mer på elektroniken. Det kanske kunde vara något?
jag tycker personligen black diamond låter mycket, mycket bra för pengarna.
Ihop med amplifix låter dom fantastiskt.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/06 :  13:46:01  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Black diamond låter bättre än Blue diamond.
Jag har haft båda till samma elektronik. Visst, det var mer bas i blue d men det var ingen trevlig bas, mest muller..
Köp i så fall ett par Black d och komplettera med en sub tex b1.35.
Leta upp någon beggad sub. Har även sett att det finns beggade Black d för 2500:- KÖP!!!

Det är vad jag tycker...

MVH /Mikaell.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:36:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fanns/finns inte BD på OnOff för de pengarna alldeles nyligen.

Bravo
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:06:27  Show Profile
Jo...styckpris...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:30:28  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Fanns/finns inte BD på OnOff för de pengarna alldeles nyligen.

Det är lite fult att dom har styck-pris på deras lite "dyrare" högtalare. men det är ett bra sätt att locka kunder...
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:38:37  Show Profile Send Zamn a Private Message
Det lutade nog åt ett par black diamond förut också, och ännu mer nu... Gärna då begagnade eftersom dom finns till mycket bra priser. Då har jag ju mer pengar över till skivor sen också :)

Förstärkar-tips då? Vet inte om jag gillar designen på H/K riktigt, annars har jag bara hört bra om många av deras förstärkare. Det skulle vara ganska roligt att köpa för och slutstegs-kombination, men jag antar att det mer är en prylgrej än förnuft eftersom jag antagligen inte hör skillnad med såpass billiga högtalare?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:41:31  Show Profile Send Zamn a Private Message
Angående styckpriset på onoff så har dom det på tex expert också.. Tror det beror på att dom vill sälja dom till både hemmabio och hifi, så då för kunden själv välja antal högtalare.. enklare då med styckpris kanske... Fast sen kan det vara reklamtricks också förstås :)

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:52:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror att Rega har en hyfsad spelare som kallas "Brio" i samma prisklass, men om den klarar av BD vet jag inte.

Bravo
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/07/07 :  02:25:08  Show Profile Send Zamn a Private Message
Gillar Regas design, ska kolla upp den. Var väldigt sugen på deras cd-spelare när den kom måste jag säga.

Lite off-topic kanske, men om det är någon som vill byta till sig en orelle cd100se cd-spelare med småfel på strömkontakten i bak och en lös powerknapp i fram i övrigt bra skick med kartong o allt så hör av er. Lite DIY, men inget svårt tror jag, har inte haft tid att sätta mig in i det just nu. Den fungerar som det är nu också, men lite glapp i kontakten. Kostade väl runt 10.000 ny. Jag köpte den dock begagnad så jag vet inte exakt.

Har någon ett par black diamond i hyfsat skick, eller en förstärkare som kan driva dom och ser bra ut i 4-5000 kr klassen, så kan jag tänka mig att ge upp min kära cd :) Även NAD 533/rega planar 2 med pickup går bra. En x-can eller harmony design hörlursförstärkare går också bra.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:55:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Zamn:

quote:
Det skulle vara ganska roligt att köpa för och slutstegs-kombination, men jag antar att det mer är en prylgrej än förnuft eftersom jag antagligen inte hör skillnad med såpass billiga högtalare?

Detta vet jag inte om jag kan hålla med om.
Med mina black diamond hade jag först tillsammans med en ganska billig Yamaha förstärkare. Sedan bytte jag till en dyrare H/K förstärkare, då hörde man tydligt en liten förbättring.
Lite tightare bas och mer kontroll över ljudet.
Efter ett år med H/Kn bytte jag till en SAT amplifix.
En riktigt bra integrerad förstärkare som egentligen "förtjänar" att driva dyrare högtalare.
Men vilket ljud det var som kom ur mina black diamond!
Välupplöst är bara förnamnet. Allt blev ljusår bättre än förut, så att säga att man inte kan höra skillnad med golvare för 6000kr/paret är nog en grov generellarisering.
Filtern och elementen i black diamond är helt ok grejer och i en hel del dyrare flervägskonstruktioner används samma vifa-element som black diamond har.

Edited by - hifirocker on 2003/07/07 19:57:21
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/07/08 :  00:33:49  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ok, det var kul att höra att det går att få mycket ur dom :)

Har nästan bestämt mig för att köpa black diamond tillsammans med rega brio förstärkare och rega planar 2 eller 3 skivspelare. Måste försöka provlyssna dom ihop någonstans helst, men antagligen får det bli begagnat köp pga min ekonomi för tillfället. Vill gärna ha råd med allt på en gång så jag kan börja lyssna!

Tack för alla tips ni gett mig :)

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  00:44:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lycka till "Zamn"!

Bravo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/08 :  07:40:22  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Eftersom jag kör BD som hemmabio-högtalare och har haft Amplifix och därigenom testat vad Black diamond går för instämmer jag helt med Bravo.

För pengarna (5kkr) är det helt ok golvare. En del lite billigare golvare/stativare kan låta ok med enklare elektronik men inte sjunga upp sig särskilt mycket även då man uppgraderat till bättre apparater.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000