HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kallt, varmt, ljust, mörkt...grått...blått...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:03:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är ett väldigt snack om kallt-, varmt-, mörkt-, ljust-ljud.
Det verkar som om de flesta inte vill ha med alla detaljer i ljudbilden, utan skulle sitta nöjda om man monterade bort diskanten och höjde upp basen

Hur definerar ni de olika ljudtyperna, och beror ljudet på produkten i fråga eller era övriga komponenter i anläggningen som inte harmonerar..

Jag själv vill ha ett detaljerat ljud ( vilket inte betyder höjd diskant ) med ett stort ljup och bredd. Skulle inspelningen vara dålig så ska det framgå på ljudet.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/07/04 11:05:07

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:24:30  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Håller med. Många snackar och skriver: "Gillar du att det drar åt det mörka hållet" skall du köpa märke X. Jag själv gillar det lite ljusare och använder därför märke Y."

Själv vill jag ha ett så detaljerat spektra genom ALLA frekvens områdena som möjligt. Ljudet skall vara rent och naturligt. Är det inte därför vi slänger en massa pengar på nya uppgraderingar och kablar?? Vi vill INTE att ljudet skall färgas någonstans åt något håll av någon stereo detalj eller kabel.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:29:05  Show Profile Send Tomas a Private Message
De flesta rör sig inte med pengar somkrävs för att få alla parametrar perfekta. Och då blir det en del basiska egenskaper som beaktas.

Själv vill jag ha deljrikedom, bra skärpa, mycket "liv" och närvaro. Lagom stero bild och stereodjup. Det ska kännas linjärt och harmoniskt från 20-20000Hz. O.s.v etc. etc. Vilket jag känner att jag har. Sen i mitt sovrum så vill jag ha helt annorlunda ljudbild.

Lättast tycker jag att utgå från det man har och sedan pussla och lyssna sig fram.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:30:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Vi vill INTE att ljudet skall färgas någonstans åt något håll av någon stereo detalj eller kabel.


Redan vid inspelning av skivan/låten är ljudet så färgat så många gånger att man aldrig kan få ALLA skivor/låtar att låta naturligt eller hur man nu vill ha det.


quote:
Håller med. Många snackar och skriver: "Gillar du att det drar åt det mörka hållet" skall du köpa märke X. Jag själv gillar det lite ljusare och använder därför märke Y."



Hur ska man annars kommunicera!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2003/07/04 11:46:29
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:49:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
cleant ska det vara=) alltså, inte för mkt an nåt, heller inte för lite av nåt=) Naurligt mao
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:54:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
Vad är cleant i denna subjektiva värld där ofta musiken inte ens spelas in vad jag tycker är cleant?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:01:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ju upp till var o en vad man gillar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:03:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Detaljer kan finnas med även i ett mörkare ljud. Hur mycket som helst men med (dåliga) trissor så blir detaljerna olidliga. Efter filtrering så kanske pinan minskar men då har man också tappat detaljerna. Detta är min smak och den gäller förmodligen också bara för mig själv men det räcker för mig.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:05:52  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Eftersom ingen verkar ha upptäckt min musikaliska jättetalang så kräver jag av min hifi att jag åtminstone får en upplevelse av att vara med i studion/konserten själv.

Sen får det vara hur mörkt/ljust/detaljerat det vill..bara jag får vara med

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:53:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att det skulle finnas någon hifiprodukt som var "ofärgad" är en utopi. Allt i en anläggning färgar. Problemet ligger egentligen i att nå en klang där inget sticker ut, om det inte ligger i materialet från källan.Dvs endast när det är en kraftfull bas på skivan skall det låta bas och endast när det är en klar diskantton skall det låta diskant.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:07:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är vad som skall definieras som ett neutralt ljud, många detaljer är nödvändigtvis inte något som karakteriserar ett bra ljud.

Graden av detaljering avgörs ofta av inspelningsrummet. Om du sitter i exempelvis i ett efterklangsrikt rum, hur mycket detaljer hör du?
Placerar du nu mikrofonerna så att alla instrument närmast spelar solo så blir helheten, musiken, lidande.
Samma gäller en anläggning som överbetonar detaljer på bekostnad av den musikaliska helheten. Musiken får inte låta sönderplockad.
Det gäller alltså om möjligt att hitta en balans mellan dessa två önskvärda faktorer.

Avseende ljust och mörkt beror nog mycket på hur ens öron uppfattar ljuden i ens omgivning. För mig, om ljudbilden blir för ljus, skrikig skulle kanske en del säga, så tycker jag att instrumentens karakteristik går förlorade. För mig är det lättare att höra och uppfatta ljud och klanger som naturliga om ljudbilden drar åt det mörkare hållet.
Jag inser naturligtvis att andra uppfattar ljud annorlunda.

Ett tillskott av värme behövs för att musiken skall låta levande och inte klinisk och steril.
Graden av värmetillskott avgör dina öron.

Skulle alla uppfatta ljud lika eller betona samma saker, skulle det ju räcka med stereon "Stereo" i serien blåvitt. Tack och lov är det nu inte så.

För övrigt så är väl mormalt mellanregistret som är det viktigaste, där sker ju trots allt det mesta.
Att montera bort diskanten och höja basen blir nog lite bakvänt.

Själv poängterar jag och mina öron ett homogent ljud i alla register, ingenting bör sticka ut, bas, mellanregister och diskant bör spela ihop. Om något i kompromissens namn måste prioriteras så får det bli mellanregistret.
Dessutom önskar jag bredd och djup i ljudbilden vilket för mig ger en större livekänsla.

Bravo
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:39:41  Show Profile Send SpLiX a Private Message
För att förklara mina argument/idéer blir det nog bara en motfråga.

VARFÖR skulle man medvetet välja komponenter som ändrar/färgar ljudet mörkt respektive ljust? Är du inte nöjd med irginalet, köp en equalizer så kan du skruva fram 1000 olika nya sound. Men i mitt tycke är man då lite ute och reser..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:23:03  Show Profile Send Flint a Private Message
SpLiX
Att jag aldrig har tänkt på EQ. Där har vi ju lösningen.
35 år av rörkonstruktion och byggande åt pipan.
(Ta det som ett skämt)
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:11:15  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
Det verkar som om de flesta inte vill ha med alla detaljer i ljudbilden, utan skulle sitta nöjda om man monterade bort diskanten och höjde upp basen
Japp, så är det! Varmt ljud = all diskant bortplockad. Du glömde dock att vi även köper ett dussin subbar som vi placerar ut på måfå och krämar på tills rutorna trillar ut. Varför kallas det "sub" förresten, en riktig högtalare har som sagt ingen diskant - allt över 100 Hz är för fjollor. Det vet väl alla.

Själv är jag övertygad om att de som gillar "detaljerat" ljud sparkar in baselementen, skruvar loss diskanterna och tejpar fast dom direkt på huvudet. Riktade inåt mot öronen, förstås. Men det vet väl alla ... också.




--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:13:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
dali:

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:40:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Allvarligt pöjkar, jag tror att varmt & mörkt är det nya modeordet kolla alla nya trådar från folk som ska uppgradera INGEN nämner att dom vill ha ett neutralt eller ofärgat ljud

Tvinga alla hifihandlare att bara sälja CV så kommer alla att bli nöjda

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:27:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Fram för sämre ljud. Kolsvart eller mörkare ändå.
Jag är trött på ärliga ljudbilder och livekänsla.
Fram för mer skitljud och hissmusik.
Nej jag har inte tagit en Whiskypinne.
Jag känner för att skriva så här ändå.
Kanske i protest mot all präktighet.
Min egen och andras.

Edited by - Flint on 2003/07/04 22:29:51
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:46:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är fortfarande, vad är ett neutralt ljud i en anläggning.
Jag har aldrig hört någon sådan med neutralt ljud, elektroniken färgar åt ena eller andra hållet. Vad väljer DU?

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:13:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Elektroniken färgar. Ja, det hör man tydligt med Coltranehögtalarna.
Dom har jag hört med ett antal toppklassförstärkare. Halcro 68 (445000 kr), Ear M100 (300 000 kr), Krell FPB 450 Mcx (300 000 kr), Advantage kommande monoblock osv. Och dom låter alla helt olika.
Så inte ens i den övre prisklassen är ljudet detsamma, som det hade varit om dom hade varit helt neutrala. Vilken som är mest neutral kan jag inte avgöra. Men jag skulle kunna leva med vilken som helst av dessa förstärkare.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:21:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller fullständigt med dig Jorma.

Till syvende och sist är det dina öron som avgör när det för DIG låter närmast verkligheten/orginalet.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:44:09  Show Profile Send ekman a Private Message
finns det något man inte hör tydligt med coltranehögtalarna? =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:56:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej, allt hörs igenom med dom högtalarna. Samtidigt är dom inte så svåra på elektroniken. Jag har också kört dom med min Marantz Pm 14.
Och även det lät ok. Kabelutveckling är fantastiskt med Coltrane.
Byta lod. Det hörs tydligt. Byta till andra kontakter. Tvinna kabeln annorlunda. Allt är tydligt och lätt att höra skillnad på med Coltranehögtalarna. Dom bästa arbetsredskapen som man kan ha om man sysslar med hifiutveckling.
Och det är jag inte ensam om att ha upptäckt. Högsta hönset från Brittiska Cyrus har varit här i Göteborg och lyssnat på Coltrane.
Det lutar åt att dom kanske köper in ett par till sin utvecklingsavdelning. Det är ytterligare en Brittisk apparattillverkare på gång, men det är för tidigt att avslöja vilken det är.
Och dom är inte svårplacerade heller. Mina tidigare SF Electa Amator 2 var mycket mer krävande vad det gällde placeringen. Och det är också i viss mån dom övriga Mårten Design högtalarna. Coltrane är absolut dom lättaste högtalarna jag har haft hemma att få till bra ljud oavsett placering. Det går till och med att vinkla dom olika och få en bra ljudbild.
Och även lite sämre inspelningar låter bra. En del skivor som jag trott varit dåligt inspelade, låter bra med Coltrane. Jag har helt enkelt inte haft en tillräckligt bra anläggning till dessa skivor.
Det blir till att spela igenom en hel del cdskivor som jag har lagt i "säljhyllan´".

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/05 00:00:38
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:02:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
näeh, Coltrane var fina=) Eller ja, de ÄR fina=)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:04:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur lågt går de i basen?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:08:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
- 3 db vid 20 Hz. -5 db vid 16 Hz.
- 3 db vid 100 kHz.

Välkomen tillbaka tiil forumet Robin

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/05 00:10:42
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:16:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jahopp, då hörs inte allt vid rätt ljudtryck. Tex inte ett subkontra C som kan spelas av de störst orgelarna i världen. Men det var ju ändå ett bra värde.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000