Author |
Topic |
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 00:20:43
|
Den mätningen var hemma hos Leif Olofsson. Coltrane har en omkopplare på baksidan, som man kan sänka basen med. Jag kör den minus 1,5 db för att få rätt balans i mitt lilla 18 m2 meters rum. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 03:22:52
|
Men Jorma! Du vet väl att det finns mkt billigare NAD slutsteg som är helt ofärgade! Istället för ultra dyra slutsteg som färgar ljudet! |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 04:50:52
|
saker låter ljust eller mörkt. beroende på rumsakustik & högtalare kan det vara bra att använda sådana ord om man vill kompensera en bristfällig helhetsupplevelse... rör låter varmt & mjukt... transistorer låter ofta lite kallare & ljusare... jag vet att det är generaliseringar... men det är generaliseringar som fungerar. sedan att det finns rörstärkare med många av transistorstärkarnas egenskaper & vice versa är en annan sak. det är åtminstone bra tumregler.
jag förstår inte riktigt vad man är ute efter i de här ordkrigstrådarna... ska vi försöka utrota alla fungerande ljudbeskrivningstermer, för att istället kalla allt för ofärgat om man själv tycker det låter bra? (subjektivt) bra = ofärgat?
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 07:54:13
|
Jag vill ha ett detaljerat ljud. Höjer jag basen på min Kolektor så blir det mer party men det blir inte bättre. Med bättre menas att man hör vad varje instrument spelar. Och det kan man väl säga är detaljåtergivning men det har inte med diskantnivå att göra utan upplösning och rätt timing. Go morrn! |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/07/05 20:13:37 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 11:02:10
|
Sanoj!
Otrolig bra fråga. Jag hade funderingar att ställa själv den vid något tillfälle, men du hann före *s*
Ska berätta mina funderingar lite senare. Forts. följer …
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 12:13:01
|
Rydberg, värdena på Coltrane är förmodligen uppmätta ekofritt. I ett riktigt rum kommer subkontra C troligen att ha rätt ljudtryck, om inte t.o.m. för mycket. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 13:19:46
|
När instrumenten för mig låter äkta... och när jag "nästan" tror att musikerna står där framför mig, att jag befinner mig i rummet där de var.. ja då är det bra för mig!
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 14:42:55
|
Hej Jakob_S!
På pricken, ljudbeskrivningarna behövs. Dessutom är det nog så, precis som du säger, att de flesta blandar ihop neutralt ljud med det de uppfattar som bra ljud. Dvs. när jag tycker det låter bra, då är det neutralt. Felet med den beskrivningen är ju att någon annan kanske inte uppfattar det på samma sätt. I övrigt se mitt första inlägg på denna tråd. |
Bravo |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 15:15:16
|
Den här tråden..har liknande problematik som den tråd jag la ut om "Vad e kvalitativt ljud"..skillnaden ligger i att man i den här tråden försöker bryta ner begreppet "ljudbild" i flera mindre "delbegrepp"..för att beskriva och analysera "ljudbilden"..då inställer sig några teoretiska problem..bl.a att man menar olika saker med samma ord "delbegrepp"..för att komma tillrätta med det hela måste man definiera varje delbegrepp ...tex vad e neutralt ljud = ..osv.. för att kunna bygga ihop delbegreppen till en helhet och i det här fallet.."ljudbild"...vem hugger först? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 15:20:09
|
Hej "Cybervoice"!
Varför skulle man hugga på det, det är ju precis det som är problemet. |
Bravo |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 15:30:51
|
Det var ett skämt..men men..jo det var en beskrivning av problemet..vi saknar en mall att gå efter..vid ljudbildsbeskrivning..frågan e den ...e det möjligt att sammanställa en som e gångbar..för gemene man.? |
Edited by - Cyber on 2003/07/05 15:31:23 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 20:33:05
|
Om vi var riktigt ambitiösa kunde vi ha som ett gemensamt utvecklingsprojekt på forumet att översätta den där hifi-ordlistan (jättelång) som finns på nån amerikansk sida. (Stereophile?) |
Edited by - Aton on 2003/07/05 20:33:54 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 21:04:51
|
Det är som att beskriva ett gott vin. Gammalt stall och läder. Det är inte lätt att veta hur gammalt stall och läder smakar. Och det smakar nog olika för olika människor.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 01:08:16
|
Sorry Cybervoice!
Jag föll i gropen.
Men en palett där man försökte förklara uttrycken vore kanske inte så dumt. (Om man lyckas är en annan sak. ) |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 01:30:08
|
quote: Rydberg, värdena på Coltrane är förmodligen uppmätta ekofritt. I ett riktigt rum kommer subkontra C troligen att ha rätt ljudtryck, om inte t.o.m. för mycket.
Jo det är nog sant. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 07:23:26
|
Bravo ...bravo.. you got it...
Aton ..det vore ambitiöst att översätta ...men givande med tanke på att man utgår från samma vokabulär vid ljudbildsbeskrivning...
Jorma håller med dig om vin ...men vill oxå lägga till whisky.. |
Edited by - Cyber on 2003/07/06 07:29:14 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 10:44:36
|
En svensk hifi-ordlista vore onekligen bra . Då hade man skrivna definitioner att referera till. Det svåraste blir nog att enas om forumuleringarna . |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 10:45:48
|
forumuleringar Jag tänker visst mycket i forum-banor dessa dagar. Låter den felstavningen stå kvar. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:28:57
|
Jag tror precis tvärs om, att man inte ska ha en gemensam norm i ljud och musiksammanhang. Den skulle snabbt innebära en fundamentalism. Det skulle bli rätt och fel och religionskriget skulle snabbt uppstå som i alla andra sammanhang när man försöker att normalisera något. Jämför med politik, religion och LTS. Även om tanken på kommunism har sina fördelar så går den aldrig att i praktiken genomföra eftersom människor är individer. Så är det med musik och ljud med. Om någon säger att jag ska tycka att en fiol låter så här och det är rätt så får jag eksem. Jag förbehåller mig rätten att själv tycka hur en fiol skall låta. Däremot är jag mycket nyfiken på hur andra uppfattar samma fiol. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:36:02
|
Hej Flint!
Skulle det vara någon skillnad mot nuläget?
Beskrivningarna behövs i alla fall, men det vore kanske bättre om vi hade någon aning om vad den andre talade om när termerna används. Det handlar ju om att precisera vissa uttryck, inte att precisera hur ljudet skall låta. |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:36:29
|
quote: Jag förbehåller mig rätten att själv tycka hur en fiol skall låta
Flint> Om du hör en fiol live så kan du ju inte säga att den låter som en trumpet?
Om nu ljudet från anläggningen återger liveljudet 100% riktigt (teoretiskr tankeexperiment, inte genomförbart) så kan du ju säga lika lite där att det låter som en trumpet. Hur subjektiva varelser vi än är så finns det ju en sanning. Om du sen tycker att fiolen låter bättre via ett filter är ju din ensak men det låter ju inte mer fiol för det. |
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:40:21
|
Rydberg Det finns inget givet original. Två konserter på två olika dagar låter olika dom med. Dessutom fanns inte mitt öra där micken stod. Det finns inget original. Var vänlig försök förstå det. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:46:38
|
Klart det finns ett orginal. quote: Två konserter på två olika dagar låter olika dom med
Och? Du kan väl ha oändligt många orginal. Fiol vid 28 grader och 80 % luftfuktighet i lokal X låter ju på ett ett visst sätt för person Y vid en given plats i rummet. Om anläggningen kan återge det 100% rätt så överenstämmer det ju också perfekt med vad han hörde vid det unika tillfället.
Vadå inget orginal? Hur definerar man då ljudet som hörs? Finns det inget orginal borde det inte heller låta något alls. |
|
Edited by - Rydberg on 2003/07/06 12:47:17 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:48:18
|
Hej igen Flint!
När det gäller musik har du absolut rätt, varje gång ett verk spelas är ett nytt uppförande och efteråt finns faktiskt ingenting kvar utom möjligen hågkomster. |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:52:27
|
Sen är det ju så att olika människor, givet samma förhållande, upplever ljudet som olika men det har ju inte med korrekt återgivning att göra. |
|
|
|
Topic |
|