Author |
Topic |
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:48:38
|
marens quote: Testa att sätta en 1 ohms resistans i serie med högtalarna, det motsvarar en dämpfaktor på 8. Det hörs på i princip alla högtalare om förstärkaren har hög dämpfaktor innan.
Men låter det bättre eller sämre. Vad tycker du själv om ditt experiment. Beskriv skillnaden. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 17:00:12
|
Flint hur det "låter" (alltså förändringen på ljudet) beror som sagt helt på hur högtalarnas impedans ser ut och det är väldigt olika så det går inte att säga generellt eller så vad skillnaden blir. Det är väldigt olika från högtalare till högtalare. Men normalt får man en framhävning i mellanregistret någonstans samt en aning "bumpad" basavstämning. |
Edited by - marens on 2003/07/07 17:01:53 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:44:20
|
Lägger in ett gästinlägg ang. induktans och högtalarkablar. Fred E. Davis gjorde mätningar i JAES 1990. Följande resultat erhölls (exempel ur alla mätningar):
Kabellängd: 3.1 meter. Högtalare med hyfsat jämn impedans och förstärkare med dämpfaktor >200 upp till 20 kHz.
Startkabel; tjocklek 7 AWG. Uppmätt induktans 1.2 µH/m, resistans ca 5 mOhm/m. Responsen sjunker ca 0.45 dB vid 20 kHz.
Krell the Path; tocklek 5 AWG. Uppmätt induktans 1.4 µH/m, resistans ca 6 mOhm/m. Responsen sjukner ca 0.31 dB vid 20 kHz.
Trots den högre induktansen hos Krell the Path så erhölls den största droppen med startkabel.
Supras mätningar gjordes enligt information med 10 meter kabel och 8 ohms motstånd. Information om förstärkaren saknar jag samt även detaljerad info om kablarna. Sänkningen i grafen är nog inte 10 dB vid 20 khz utan snarare 4.5 dB för den värsta kabeln. Ca 1 dB för Supra 1.6. Räknar man på 0.40 µH/m för Supra 1.6 så blir det totalt 4 µH per 10 meter. Om man räknar med Davis mätningar så borde "värstakabeln" i hans test få en dropp på ca 0.45 x 3.22 = 1.45 dB vid 20 kHz om man använde 10 meter. Induktansen blir 1.2 x 10 = 12 µH, dvs 3 x mer än för 10 meter Supra 1.6. Droppen för Supra 1.6 borde således bli i storleksordningen 0.5 dB, om man ska jämföra med Davis mätningar.
Med reservation för ev felräkningar.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:37:26
|
Siffrorna för den kabel som Davies använde ser väldigt hög ut, är det inte total kabelinduktans för 3m som är angiven?
Supra grafen är fortfarande inte trovärdig, vid en kabel längd på 10m och 4.5dB dropp måste induktansen vara ca 42uH eller 4.2uH per meter, vad är det för kabel? En annan intressant sak är att Supra låginduktiv kabel inte är särskilt speciellt låginduktiv med 0.2uH/m, se tabellen här http://audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/images/cable_table_lg.gifatt de flesta normala kablar typ Monster osv har liknande värden.
Angående inverkan av dämpfaktor, visst är det så att högtalarens impedanskurva i en del fall ger stora effekter på återgivning vid finit dämpfaktor men jag tycker att det är en utmärkt ide att prova med olika seriemotstånd för att simulera olika dämpfaktor och jämföra resultaten, börja med tex 1 ohm för 8 ohm impedans eller 0.5 ohm för 4 ohm impedans för att simulera dämpfaktor 8 det skulle vara kul om någon gjorde detta med sina egna högtalare och återgav resultatet här, (Jag har gjort detta med ett flertal högtalare men i de flesta fall var inverkan inte hörbar).
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:45:33
|
Glöm min kommentar om att supra ply kabel inte var låginduktiv, i tabellen här http://audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/images/cable_table_lg.gifså är induktansen angiven per fot så induktans per meter är ca 3.3 gånger högre, tex för Monster kabel 0.66uH/meter. Så Supra ply ÄR låginduktiv.
MVH Hans
|
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 02:04:43
|
Hans, säg att man har en topp i mellanregistret på 20ohm på en 8 ohms högtalare med runt 5 ohms impedans på vardera sida om toppen. Dvs en ganska normal högtalarlast. Då blir skillnaden över 1dB mellan dessa frekvensområden med ett motstånd på 1ohm jämfört med utan. Det borde vara klart hörbart. Men som sagt vissa högtalare, med mer linjär impedans, påverkas inte lika mycket. Vad som händer i basen kan vara svårare att höra beroende på vad man spelar för musik och rummets basegenskaper men skillnaden finns där.
Ska prova resistortestet seriöst någon dag, koppla 1 ohm mellan A och B utgångarnas + terminaler på förstärkaren. |
Edited by - marens on 2003/07/08 02:08:21 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 10:43:16
|
Mitt Sunfireslutsteg som jag inte har kvar längre hade två utgångar; en lågimpediv, och en med 1,2 ohms motstånd i serie med utgången.
Det behövdes inte många provlyssningar för att dissa den högimpediva utgången rejält! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 11:22:23
|
Knoppen Vad betyder ordet "dissa"? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 11:30:34
|
det kanske är stockholmsslang, jag vet inte.
Det betyder ungefär att "såga" något.
Och mitt ordval "rejält" är egentligen en överdrift! |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 11:55:49
|
Ytterligare kommentarer;
Mätningarna av Davis var gjorda med en ESI model 252 impedansmätare och normaliserat till 1 meter.
Har numera 1 ohm motstånd i serie med diskanten på mina aktiva högtalare för att höja responsen i högsta diskantregistret. Har dock inte mätt ännu.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 02:58:19
|
Hej Marens,
Jag tror nog att det går men knappt att höra en skillnad på 1dB i det fall du beskriver men bara i det fall man kopplar in och ut seriemotståndet när man lyssnar på musik. 1dB avvikelse någonstans i frekvenskurvan på en högtalare är inte särskilt mycket, det är inte många högtalare som äns klarar +- 3dB över ett brett frekvensområde.
Vad som jag tycker är intressant är att tex lyssna en vecka med seriemotstånd och en vecka utan, i detta fall så är det, (i alla fall enligt min erfarenhet) mycket svårt att höra skillnader även med en dämpfaktor på 10. SE Rörförstärkare med dämpfaktor så lågt som 2 är något helt annat, där hörs tydliga skillnader vid bas resonans toppar där en sådan förstärkare kan ge 3dB mer effekt.
MVH Hans |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 03:16:08
|
Hans, varför ska man lyssna en vecka utan och en vecka med motstånd på godtycklig volym och med inte precis samma musik, humör osv, om det är svårt att höra skillnad då? Är det inte bättre att lyssna så att man lättare kan höra vad som är bäst i så fall så att man kan gå vidare och försöka åtgärda andra eventuella fel på ljudet. (Jag fattar vad du menar, retas bara lite) Men allvarligt, sätter man sig ner och gör en seriös jämförelse sida vid sida med samma förutsättningar så borde det höras skillnad, vi får se.
Som högtalarbyggare på hobbynivå vill jag påstå att 1dB över ett bredare område är stor skillnad och kan göra att en högtalare precis "tippar över" och får en onaturlig balans som gör att man irriterar sig på ljudkaraktären. Normalt brukar jag sträva efter +/-1,5dB i mina konstruktioner(+/- 2dB inom hela lyssningssektorn), det innebär att kurvan bör vara i stort sett rak för att de nästan oundvikliga små dippar och topparna här och var inte ska sticka ut för mycket. |
|
|
Topic |
|