HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har vi nån öronläkare på HF?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:44:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej

Har en undring; dom små tibiorna, (tror jag dom heter, håren som plockar upp svängningarna fr det ovala fönstret) kan dom dö om man inte använder dom? Eller är det användandet (även vid lågt ljudtryck) som tar kol på dom stackars små?
Vill gärna tro att mitt ständiga lyssnande på låg nivå (köksmusik typ) masserar mina tibioler.

Länge leve dom! Efter det är det slut!


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:59:52  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej Henricsson!

De små håren heter cilier eller stereocilier. Tibior är plural av tibia = skenbenet.
Jag tror som du att det är bra att "motionera" dem lite lagom - speciellt med en välljudande anläggning. Tror dock inte det finns några belägg för detta...
Höga ljud kan dock paja de celler som har cilier på sig.
Hörseln försämras ju också med åldern men då är det främst den mekaniska ledningsförmågan via hörselbenen som försämras. Jag har ingen aning om ciliecellerna dör med tiden..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:05:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu råkar jag faktiskt lyssna med mina skenben.
Då masserar jag vidare



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:35:55  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns experter som kan laga trattarna där inne finns det lite benjox stigbygeln med anhang som dom tar ut och putsar på och sedan sätter tillbaka vips man hör lite bättre men det gäller nog någon av det 100 tal sjukdomar man kan få i dom trakterna.

Edited by - Xover on 2003/07/06 22:55:10
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:09:02  Show Profile Send Roq a Private Message
Japp, Otoskleros heter sjukdomen. Förbening kring hammare, städ och stigbygel som ger sämre rörlighet i dessa ben -> sämre ljudöverföring till snäckan.
Man kanske skulle beställa en fintrimning - finns säkert lite onödigt ben hos alla!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:05:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Finns det reservdelar att köpa?

Bravo
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/06 :  02:05:30  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har hört at dom ganska små blodårerne som leder "forsyningen" til örat er blannt dom minnste vi har. Dom rammes först av forkalkning och forsnävring och leder til forsämring av hörslen.

Besta medel till at unnvika dette er rödvin!

Derfor hör bra hifi och rödvin tilsammanas

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  02:30:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej jan!

Hur stor mängd per dag? Hick....Ursäkta!!

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/06 :  04:12:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hoho! Ärligt talat så skulle jag lätt pröjsa några 10kkr för en tratttrimmning.
Roq, starta en praktik illa snabbt. Nu ska det opereras!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/06 :  04:14:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Såg en fet dockumentär alá discovery härom månaden, man blir f-n rädd när man inser hur lite man hör & hur mycket man får för sig.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/06 :  07:39:45  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hehe...att "spola" öronen hos någon distriktsköterska för 120 spänn vore kanske en bra uppgradering iställe för att lägga 120 tkr på ett slutsteg som förstärker ljudet..hum
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/06 :  08:05:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehe...att "spola" öronen hos någon distriktsköterska för 120 spänn vore kanske en bra uppgradering iställe för att lägga 120 tkr på ett slutsteg som förstärker ljudet..hum

Att skölja öronen kan faktiskt vara en kusligt kostnadseffektiv "uppgradering"!

Strax innan jag muckade efter ett år i lumpen 2000 var jag iväg till sjukstugan på de där standardtesten som de gör i början och slutet av lumpartiden. Fick göra standardljudtestet med sinussignaler i lite diverse frekvenser som man skulle pricka in, och missade några stycken! Det visade sig att jag hade fått vaxproppar i bägge öronen...jag fick skölja och skölja tills allt var borta, och sen...JÄKLAR vilken skillnad! Det var nästan rentav störigt att höra folk säga "s" efteråt, det lät så kristallrent plötsligt jämfört med förut. Skulle vara intressant att göra om och se om det blir nån skillnad nu igen, nu när det hunnit gå ett par år.

Uppgraderas det som uppgraderas kan!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/06 :  08:13:09  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ayn..det e lätt att man glömmer av att uppgradera sig själv och att det kan vara en god idé ....hum man får öppna en filialklinik hos varje hifihandlare och ta några hundra extra för spolning..kanske kunde tjäna en slant..

Edited by - Cyber on 2003/07/06 08:13:53
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:00:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns en kille i england som polerar grejorna där inne, han har en klinik för bara detta kommer dock inte ihåg var.
Jaha värnplikten ja, nu kommer jag ihåg vi fick stoppa vit ull i öronen men ingen sa att vi sklulle ta ut ullen hm... jag skall nog åka på sjukan och kolla vad som är ivägen.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:32:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Före 1996 hade jag vid hälsoundersökningarna som görs med 3 års mellanrum i jobbet en dip vid 2 kHz på vänsterörat. Det var en begynnade hörselskada sa dom, och den gick aldrig att återställa, men om jag var försiktig och använde hörselskydd vid buller, så skulle den förhoppningsvis ligga kvar på samma nivå och inte förvärras med tiden.
1996 gjorde jag en större käkoperation pga. kraftigt underbett.
Man flyttade både under och överkäke sammanlagt 12 mm.
Efter det har dippen försvunnit. Senast var jag på en sådan undersökning för en månad sedan.
Och läkarna kan inte förklara hur det har gått till.
Bra hörsel står det i kommentaren i hälsokortet.
Så det är bara att lägga in sig på en sådan 10 timmar lång operation så fixas hörseln på köpet

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:01:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jorma: En dipp vid 2 kHz, låter som en dåligt byggd högtalare.
Du kanske är bättre stagad efter operationen?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:06:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du kanske är bättre stagad efter operationen?

Ja med en hel del titan-skruvar och plåtar i käkarna så kan det vara stabiliteten som gjorde det
Det var lite av glappkäft innan, då käklederna började slitas av det taskiga bettet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/07 :  10:17:01  Show Profile Send Roq a Private Message
"Ja med en hel del titan-skruvar och plåtar i käkarna...."

Kanske lite bättre dämpning innnanför skallbenet för att minska oönskade resonanser också? Inverkar visserligen menligt på utrymmet för hjärnan men vafasen lite får man väl tåla . Varför inte komplettera med en baffel-skalle också

Edited by - Roq on 2003/07/07 10:18:28
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/07 :  10:33:01  Show Profile Send Cyber a Private Message
Nu börjar det ju bli intressant ..när man snackar om fysiologiska uppgraderingar..undrar just vem som blir först här med baffel-skalle?....

Edited by - Cyber on 2003/07/07 10:35:57
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/07/07 :  10:55:42  Show Profile Send Jens a Private Message
Jorma skrev:
quote:
Före 1996 hade jag vid hälsoundersökningarna som görs med 3 års mellanrum i jobbet en dip vid 2 kHz på vänsterörat.

quote:
1996 gjorde jag en större käkoperation pga. kraftigt underbett. Man flyttade både under och överkäke sammanlagt 12 mm.
Efter det har dippen försvunnit.


Om man har en hörsel försämring vid 2kHz, men inget underbett, skulle då en dylik operation kunna fixa hörselfelet? Men som en bieffekt göra att man fick ett 12mm överbett?

/Jens
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  14:36:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Börja inte det här balla ur på riktigt

Bravo
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:47:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Njaa, faktum är att käkleden sitter helt i anslutning till i varje fall hörselgången. Vid en sån där operation kan det hända att käkleden intar ett nytt läge. Läget bestäms bla av hur tänderna passar samman. Låter inte så konstigt för mig iaf. Dom flesta kan ju höra käkledsljud när dom gapar och rör käken fram och tillbaka.

Öronskjöljning är megaeffektivt, speciellt vid diskantfrekvenser. Man kan göra det själv hemma. På kvällen droppar man lite vanlig matolja i varje öra för att lösa upp vaxet. För att oljan ska stanna blockerar man med en tuss fetvadd som finns på apoteket eller i affärn. På morgonen skjöler man med varmt vatten. Använd duschmunstycke el likn. och spruta försiktigt rätt in så det dånar mot trumhinnan.

Det finns en kommersiell produkt som heter Revaxör. Där får man olja i en flaska och en liten gummiblåsgrej att spruta vatten med. Matolja funkar lika bra.

Jag är inte öronläkare, men jag känner ett par stycken och deras favorituttryck är " det spetsigaste du ska peta i hörselgången med är din armbåge "

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:01:02  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Operera in ett par guldpläterade stigbyglar kanske hjälper till mot dåliga inspelningar eller brum i slutsteget?

// J
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000