HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kallt, varmt, ljust, mörkt...grått...blått...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:32:18  Show Profile Send Tobias a Private Message
quote:
Tobias
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker åtminstone att det är en aning frustrerande när man äntligen fått till delningsfilterna så man tycker det låter riktigt bra, bara för att märka att det låter skit på nästa skiva man sätter på.
--------------------------------------------------------------------------------

Så länge man reagerar så har man inte fått till det. Bara att jobba vidare. Jag har gått igenom det och går igenom det vid varje nytt bygge. Det har inte så mycket med skivorna att göra.

Nä, man får ju försöka göra något mittemellan, så att det låter så bra som möjligt på så många inspelningar som möjligt. Med andra ord måste man minska "motfelen" som man gjorde till de första skivorna man lyssnade på. När man till slut nått till den bästa avvägningen, där så många skivor låter så bra som möjligt har man antagligen gjort högtalaren (eller förstärkaren eller vad det nu är) så nära "neutral" som möjligt. Förutsatt att inte alla inspelningar är färgade åt samma håll. Detta innebär ju i praktiken att ens färdiga alster återger det som är inspelat på skivan så nära som möjligt, utan korrigeringar för "inspelningsfel" på enskilda skivor. Det blir alltså skivan som återges, skivan blir alltså originalet.

Om det som i mitt fall är högtalare som byggts är det viktigt att elektroniken tidigare i min anläggning är ofärgad, annars har jag ju omedvetet korrigerat färgningar i elektroniken när jag gjorde högtalarna och de blir neutrala med skivan+elektroniken som originalsignal och högtalarna kommer ändå inte låta bra i en annan anläggning om den inte har exakt samma färgningar som min. Problemet blir alltså precis samma som det från början, fast då var det de varierande inspelningarna som var problemet.
Med ofärgad elektronik kommer man enligt min mening en bit på vägen till så bra ljud som möjligt på så många inspelningar som möjligt.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:33:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom största musikupplevelserna som jag har haft är inte med en hifianläggning. Det har inte varit så tätt mellan dom men det är sådany som har fastnat och har bildat mina referenser i mina försök att få till ljudet i min egen anläggning.
Det var 2 sådana i början på 70talet.
En var i Göteborgs konserthus med ett av mina från den tiden favoritband, Ten Years After. Det var 4 musikakademiker som hade bildat ett band, och dom var noga med ljudkvaliteten.
Jag glömmer aldrig när trummisen startade konserten. Klockrent ljud.
Och det fortsatte så hela föreställningen.
Den andra på 70 talet var en Jazzfestival som jag blev medlurad på av en tjej som jag träffade i Nice. Jag var totalt ointresserad av Jazz på den tiden, men för en tjej fick man väl offra sig. Det var utomhus i amfiteatrar från romartiden som det spelades. Bla. Oscar Peterson var en av dom som spelade. Och jag har gillat Jazz sedan dess.
Under 80 och 90 talet var det också några enstaka föreställningar som har fastnat. Den senaste musikupplevelsen på hög nivå var för 3 år sedan på en begravning av en kusin. Det var i ett litet kapell som det spelades orgel med en kvinnlig solist. Helt fantastiskt gåshudskänsla i sång och orgel. Dom var så samspelta att jag hade önskat idag att jag hade spelat in detta.
Det är på sådana upplevelser som inte kommer tätt och absolut inte när man söker dom som jag bygger mina musik och ljudreferenser på.
Så jag hoppas att det blir fler framöver. Var och när isåfall har jag inte en aning om. Thats life. Överaskningarna finns där, men var?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  00:36:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du har en poäng "Tobias" rent konstruktörsmässigt, men det säger ju absolut ingenting om hur musiken lät från början.

Dessutom är det nog tyvärr så att någon ofärgad elektronik finns inte.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:11:29  Show Profile Send Cyber a Private Message
Dax att rör om i grytan..original..hum..när en kompositör/musiker komponerar ett verk/musikstyke..skriver ner det som x noter på ett papper..som han/hon vill att det ska spelas..om kompositören/musikern själv spelar ..kan det ev kallas för original..för det är ju bara den som har skapat musikstycket/verket som vet hur han/hon vill att det ska låta..sedan finns ju bara tolkningar..ett masterband..är en kopia av i bästa fall ett ev original..sedan har vi ju mjukvarans olika kvalité ...sedan stereoanläggningens kvalité..lång kjedja med andra ord..så skulle det finnas ett original så är det inte det vi hör hemma på anläggningen...men det viktigaste för mig e att få en trevlig musik och ljudupplevelse..oavsett kopia eller original..

Edited by - Cyber on 2003/07/07 01:12:51
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:13:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag hade en period för ca. trettio år sedan när jag tog varje chans som bjöds att lyssna på ”klassisk” livemusik och det blev mest kyrkokonserter. Kör, orgel och stråkmusik. Domkyrkan i Västerås var hemmaplan ett tag. Det som slog mig var hur varmt men ändå ljust det lät. Fylligt och ändå klart. Sen kom man hem och lade på samma musik på spelaren och tyckte att minst en dimension var borta och dessutom lät det vasst och hårt. Perioden gav en bra grund så visst fick man vissa referenser. I övrigt är man ju rock och bluesgubbe men ibland tröttnar jag på den oftast förutsägbara musiken och då är det alla tiders med guden över alla gudar Bach. Över huvud taget gillar jag barockmusik. Rytmiskt och glatt. 1700-talets ”disco”. Bachs Goldbergvariationer spelat av Glenn Gould är bland det bästa jag vet men det får förstås bli från skiva. Mozart ligger skapligt till men Beethoven göre sig icke besvär. Romantiskt och smetigt dravel. Sen har vi ju dom Svenska polarna Peterson-Berger, Alfvén och Bobby Ericson. Visst finns det mycket bra musik. Vad ville jag ha sagt med det här? Vet inte. Kanske bara en motvikt till allt ljudsnack.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:15:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Cybervoice, den sista meningen i ditt inlägg är mitt i prick

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:23:32  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack Jorma ...hum ibland säger folk att kopian låter bättre än originalet..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:31:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ofta låter det bättre med hemmanläggningen än i verkligheten med elektronik inblandad i musiken. Dom tillfällen som jag hade stora musikupplevelser i verkligheten finns det inte och kommer aldrig att finnas en hifianläggning som överträffar eller ens kommer nära.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:31:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sista meningen? Såvitt jag kan se är hela inlägget faktiskt bara en mening...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:37:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns dom som kan vara ordblinda eller har ett speciellt sätt att skriva på. Det är inget som har med dískussionen att göra Ayn.
Jag känner en kille som är totalt ordblind. Såpass att han inte kan skriva här. Han är inte ett dumhuvud för det.

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:40:33  Show Profile Send Cyber a Private Message
Håller med dig Jorma..stämningen i ex konserthall och händelser i och runt omkring en livekonsert..tillför ju många fler sinnesupplevelser än vad man kan "återskapa" genom att lyssna på samma ljudupptagning på en musikanläggning..men ju bättre anläggning och mjukvara etc..man har.. ju bättre kan man återskapa den händelsen ljudmässigt..tom bättre ..om den e mastrad..men inte helhetsintrycket..

Edited by - Cyber on 2003/07/07 01:53:15
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:48:46  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ayn..det är bara ett sätt att skriva inlägg på ...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/07 :  02:47:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Skönt att ni inte tappat tråden åtminstone...

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/07 :  03:19:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Cybervoice, japp

Jag känner en kille som är totalt ordblind. Såpass att han inte kan skriva här. Han är inte ett dumhuvud för det.

Nej, varför skulle han vara det menar du?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/07 :  08:03:23  Show Profile Send Aton a Private Message
I den här tråden verkar det finnas minst ett antal helt skilda diskussioner som pågår samtidigt. Var och en pratar vidare om sitt. Det är som att lyssna på en riksdagsdebatt. Trots 5 timmars diskussion har man inte närmat sig varandra det minsta .
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/07 :  09:33:00  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Det är som att lyssna på en riksdagsdebatt

Håller med: jag läste igenom tråden för första gången nyss
och förstår varken syfte, metod eller resultat... *gäsp*
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/07 :  09:45:09  Show Profile Send Flint a Private Message
fridefors
Och vad intresserar då Herr fridefors?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  10:58:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Har ni inte förmågan att läsa mellan raderna?
Diskussionen handlar i grund och botten om samma sak, men det finns olika sätt att beskriva det hela.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/07 :  11:36:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Den store profeten har talat!!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:40:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Är detta argumentationsteknik ur den högre skolan Rydberg

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:41:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Jorma har ju rätt. Får han inte ha det som moderator eller finns det någon annan anledning till ditt "skämt".
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:45:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
...och jag som tyckte det var sandlådenivå redan innan...
Men, men, man kan ju fira semester på många olika sätt!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:56:33  Show Profile Send Flint a Private Message
fridefors
Du är bra stöddig nu. Har du problem?
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/07 :  13:05:21  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Håller med: jag läste igenom tråden för första gången nyss
och förstår varken syfte, metod eller resultat... *gäsp*

Hörru Flinta! Ja, jag har problem med att se den röda tråden i denna tråd.
Svara gärna på det i någon annan tråd, det fick ju sån fräck effekt sist...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/07 :  13:06:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ge i att bråka i min tråd...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000