HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kallt, varmt, ljust, mörkt...grått...blått...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:34:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har börjat semestern och kikar bara in någon gång emellanåt här.
Förra helgen var jag på Göteborgs Blues Party. Och till en del av spelningarna behövdes det lite tweakning i form av öl för att det skulle låta bra. Det ljudet som dom flesta banden hade vill jag inte ha hemma. Nästa helg blir det Åmåls Bluesfestival om vädret blir ok.
Vi får se om violinerna har den rätta fuktigheten då, så att ljudet blir bra.
En Stradivariusviolin har jag aldrig hört i verkligheten. Jag har några skivor med Stradivariusvioliner. Och dom låter inte likadant.
Så hur låter dom i verkligheten. Hur många har hört så mycket i verkligheten att dom kan avgöra vad som återges verkligt. Inte så många i den här tråden iallafall verkar det som. Och även i verkligheten går musiken ut på att få ut något annat än teorierna bakom musiken. En musikupplevelse helt enkelt. En avkoppling från verkligheten kanske. Vissa söker denna verklighetsflykt med droger.
Jag och andra söker den genom musiken.
Krångligare än så är det inte.
När jag var yngre sökte jag denna kick på lite farligare sätt.
Motorcykelåka i mycket höga hastigheter. 1976 bla. genom att i full trafik köra min Laverda i 220 över Älvsborgsbron kryssandes mellan bilarna. Och en del andra tilltag som är preskiberade idag.
Jag nöjer mig med musik idag. Och kanske får en kick uppe i Åmål nästa helg.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:38:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma, så du skulle spela 33 varvare på 45 varv om du tyckte det blev mer musikaliskt? Jag lyssnar också till musik och i praktiken så väljer jag inte förstärkare efter hur den mäter. Min Callisto har ganska hög distortion så en sådan skulle jag ju inte välja. Att det tekniska försvinner med åren, du pratar som teknik är nonsens, så tycker jag inte en hifitillverkar bör resonera om han vill ha några produkter sålda.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:45:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Varför ser du mig som säljare i alla lägen Rydberg. Vad det gäller mina produkter, så talar vi inte om dom i denna tråd.
Den handlar om musikupplevelser vad jag kan se. Och där är jag en privatperson med mina egna åsikter i vad jag vill ha ut av en anläggning. Eller musiken som den spelar. Är det inte det som det handlar om i praktiken. Vad man vill få ut av musiken.
Med hjälp av teknik. Men den teoretiska tekniken kommer aldrig i först hand för min del. Det är vad jag hör och känner när det spelas musik som gäller för mig. Och dig också förhoppningsvis. Annars hade du väl inte satsat dom dyra slantar som du gjort på din anläggning.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:03:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Visst, egentligen har vi nog en hel del uppfattningar gemensamt (även om det kanske inte verkar så alla gånger ). Visst är det ljudet som jag sätter mig ner och lyssnar på som gäller. Men att synen på teknik skulle ändras när man kommer ut i verkliga livet är jag inte säker på, tror jag är "****ed for life" .

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:25:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
quote:
Visst är det ljudet som jag sätter mig ner och lyssnar på som gäller.
Glöm inte musiken. Ljudet är bara budbäraren.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:26:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du inte fortsätter som ren teoretiker, så kommer du troligtvis att få en lite mer praktisk syn på tekniken i framtiden. Den erfarenheten kommer du inte att vara ensam om. Oavsett vad du tror idag. Och speciellt om du skulle börja med audioelektronik.
Jag har träffat ett antal och känner en del personer som är rätt framgångsrika inom audioelektronik. En av dom som är svensk har sagt att om man konstruerar en apparat som mäter mycket bra, så är det inte alls säkert att den spelar bra. Den kan bli klinisk och kall i ljudet. Man måste lyssna och det är inte alltid den konstruktion som mäter bäst som låter bäst. Det finns parametrar inom musikåtergivning som man inte kan mäta idag på ett bra sätt. Och det finns troligtvis parametrar som man ännu inte känner till. Och det är framförallt kombinationen av dom olika parametrarna som man inte mätmässigt kan kombinera på rätt sätt i teorin. Och alltså inte i praktiken heller om man inte lyssnar fram en konstruktion. Det är kanske därför som Calliston har denna distorsion. Den låter rätt bra tycker jag. Bättre än den större 2200,an, tycker jag. Så där har du valt rätt ok.

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:50:33  Show Profile Send Tobias a Private Message
Det verkar som att de flesta i denna tråd anser att originalet är instrumenten, något som inte jag håller med om. Det enda originalet i detta fallet måste väl ändå vara det som finns på skivan?

Hur inspelningen är gjord, vilka intrument och mikrofoner som används i vilken lokal o s v är ju inget man som skivköpare kan (eller bör) påverka. Anläggningens uppgift bör väl vara att ta fram det som finns på skivan?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:57:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Tobias
I så fall går du från begreppet HiFi som syftar till att återge musiken så naturtroget som möjligt. Din version är att åtege skivan så riktigt som möjligt. Det är inte HiFi enligt mig men jag är nog lite gammalmodig.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  21:59:59  Show Profile Send Tobias a Private Message
Men musiken är ju det som finns på skivan. Vad skulle det annars vara?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:05:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Tobias!

Det var faktiskt något nytt, de flesta verkar tycka att den verkliga musiken skall återges så bra som möjligt, sedan kan vi diskutera hur långt vi kommer på vägen. Att återge mediet verkar vara en helt annorlunda idé, men det är klart då återstår ju bara halva kedjans förvrängningar.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:05:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hur inspelningen är gjord, vilka intrument och mikrofoner som används i vilken lokal o s v är ju inget man som skivköpare kan (eller bör) påverka. Anläggningens uppgift bör väl vara att ta fram det som finns på skivan?

Och hur vet man när man har nått det målet?
Om det inte låter bra ur musikalisk synpunkt, så är det inte bra oavsett vad som finns på skivan.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:06:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Tobias
quote:
Men musiken är ju det som finns på skivan. Vad skulle det annars vara?
Ja säg det? Du kanske har rätt. Det skulle underlätta en del.

Edited by - Flint on 2003/07/06 22:10:23
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:08:15  Show Profile Send Tobias a Private Message
Säg så här: Om en inspelning är så illa gjord att en inspelad fiol låter som en trumpet på skivan, men på inspelningsplatsen lät fiolen som en fiol. Hur ska det då låta om man spelar skivan i sin anläggning? Som en fiol eller en trumpet?
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:10:48  Show Profile Send Tobias a Private Message
quote:

Och hur vet man när man har nått det målet?
Om det inte låter bra ur musikalisk synpunkt, så är det inte bra oavsett vad som finns på skivan.

Med F/E-testade- och godkända apparater kommer man en bra bit på vägen.

Edited by - Tobias on 2003/07/06 22:11:40
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:12:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Tobias
quote:
Säg så här: Om en inspelning är så illa gjord att en inspelad fiol låter som en trumpet på skivan, men på inspelningsplatsen lät fiolen som en fiol. Hur ska det då låta om man spelar skivan i sin anläggning? Som en fiol eller en trumpet?

Enligt ditt sätt att se det borde det bli trumpet. Inspelningen och skivan är ju referens.

Edited by - Flint on 2003/07/06 22:13:01
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:13:41  Show Profile Send Tobias a Private Message
ja, men vad tycker du? trumpet eller fiol?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:14:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Tobias
Bäst att du hänger på dig säkerhetsbältet nu. Det kan bli gropigt.

Jag tycker att inspelningen ska göras om.

Edited by - Flint on 2003/07/06 22:15:25
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:15:45  Show Profile Send Tobias a Private Message
go for it! det här är en intressant diskussion!

edit: jo visserligen, men om de som spelade in den inte var så noga utan nöjde sig med den inspelningen och du har råkat köpa skivan dessutom?

Edited by - Tobias on 2003/07/06 22:20:51
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:21:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rydberg, jodå, jag förstår mycket väl. Däremot kan jag tänka mig att det är en bra (om än lite ful) metod att kollra bort andra som läser tråden, som inte är ingenjörer. Vad kan väl de ha att säga emot när du börjar prata matrismatte och distributioner...men egentligen skriver du mer eller mindre att insignal och utsignal gärna ska vara så lika som möjligt, men bara på ett lite krångligare sätt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:22:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hur får man en fiol att låta som en trumpet

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:25:21  Show Profile Send ekman a Private Message
Jorma 220 på laverda alltså? det är ju nästan toppfart =) grym cykel för den tiden

idag jag har lyssnat mkt på en 1000Jota -82
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:28:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fick jag en skiva där fiolen lät som en trumpet skulle jag kräva pengarna åter och aldrig köpa något mer av det skivmärket.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:30:50  Show Profile Send Flint a Private Message
Ayn
Jag tror att alla har räknat ut att Rydbergs formelsamling bara är ett försök att rädda skinnet och att få sista ordet. Tror inte att det imponerar på så många.

Edited by - Flint on 2003/07/06 22:31:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:32:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nä, det blir lite kliniskt!

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:35:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Tobias
Din inställning till skivor måste vara alla bolags dröm. Musiken startar med plattan. Låter det inte bra så är det anläggningens fel. Ta en fetestad och godkänd och allt är perfekt.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000