HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kallt, varmt, ljust, mörkt...grått...blått...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:32:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, "Mikael2" finns författarens orginaltext kvar så går det att jämföra med den, men musiken den har klingat ut.
Sedan kan jag ju hålla med dig att sanningen bor i betraktarens ögon och alla kommer att uppfata text och musik olika. Men ironin till "Flint" är nog bortkastad.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:35:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Ja, jag greppar inte hur man ska ta upp ljudet men du verkar inte inse att inspelningen är en kompromiss från början till slut. Ni pratar bara ljud, jag pratar musik där ljudet bara är en av byggstenarna.
Vad gör det, jag behöver inte få rätt?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:37:00  Show Profile Send Flint a Private Message
bravo
Ingen fara. Ironin mot mig är berättigad. Om man som jag sticker ut hakan så får man ta smällarna med.

Edited by - Flint on 2003/07/06 14:53:17
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:42:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ni pratar bara ljud, jag pratar musik där ljudet bara är en av byggstenarna.

Du behöver inte tilltala mig med Ni . Eller menade du några speciella? Musik är ju en blandning av ljud!?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:43:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skall vi prata om ett original så finns det i de lyssnandes öron när musiken spelas, när konserten är slut finns bara minnen kvar.
Att tro att det finns ett original i den långa kedja som inspelning till avspelning utgör är ganska optimistiskt, det liknar mest ett svagt återsken av det som varit.

Flint har i grunden rätt.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:51:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Jag syftade på dig och Larsho. Ni som stod på samma sida i den här diskussionen.

Bravo
Den här diskussionen bevisar min tes att vissa som du och jag pratar musikupplevelse och andra bara ljudupplevelse. Det är inte konstigt att vi inte förstår varandra. Klart bra för då blir det lite fart på debatten. Sen finns det åskådare som inte törs ge sig in eftersom dom kanske skulle riskera att tappa sin status.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:52:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bravo, jag snackar inte praktiskt utan teoretiskt. Uppstår ingen orginal så finns det inget att spela in. Något man spelat in måste ju ha existerat. Med dagens inspelningsteknik existerar bra orginalet vid ett tillfälle, det är sant, men inte teortiskt märk väl.

Om man bara har en känd referens signal så borde man ju sträva efter att denna ska återges så lik referens siganlen/musiken som möjligt, eller? Vad är det för fel med det synsättet?

Edited by - Rydberg on 2003/07/06 14:55:07
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:56:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
När på en konsert stack du upp dina trumhinnor 2dec från fagotten?
Vid närmickning som det oftast är frågan om så är den placeingen normal.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  14:59:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Men fattar du dåligt, eller uttrycker jag mig extremt luddigt? Jag snackar inte om någon micning. Jag talar om att man bör sträva efter en anläggning som återger orginalet så troget som möjligt hur det än uppstod. Detta kan ju defineras genom att man eftersträvar minsta möjliga förvanskning av det inspelade "originalet". Om du sedan närmicar eller sätter micen i publiken eller tom insyoppade i dina öron har inte så mycket med saken att göra.

Edited by - Rydberg on 2003/07/06 15:06:26
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:07:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Tror du att mickarna lägger till Rydbergs ljudideal automatiskt. Det som tydligen är den rätta av alla rätta referenser. Du har en övertro på mickar.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:11:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Rydberg!

Nja, det är nog så att det teoretiskt inte finns något orginal.
Att komma nära skjuter ingen hare, nu säger du ju själv att det handlar om att komma så nära som möjligt och det är väl OK. Dock handlar det fortfarande om ee idealbild från någon eftersom originalet de facto är borta.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:17:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej nu missförstod du mig igen. Micar färgar också ljudet, om du däremot kan ta upp det utan förlust påstår jag att man har en kopia av orginalet (ingen mic kan göra det), men kan ju använda andra väldefinerad signaler som man kan använda om referens. En anläggning som åter ge de 100% pefekt kan nog även återge en inspelad liveinspelning på ett bra sätt.

Slutar nu denna diskussion då den ni bra verkar vara ute efter att tjabba i all oändlighet. Sätt gärna på en skiva med Mozart och lyssna på alla dragsterbilar och skriande åsnor på dem. Tillåt mig definera hur en dragsterbil och en åsna låter, TACK!

Edited by - Rydberg on 2003/07/06 15:18:43
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:29:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu är det ju så att ingen uppfattar ljud lika och därmed kommer det redan från början att uppfattas olika.

Däremot är det ju bra att du inser att hela kedjan färgar, ändrar och lägger till.

I slutändan blir det ändå DU som bestämmer om ljudet stämmer med dina ideal. Hjärnan och hörseln kompenserar ju för många skevheter för man "vet" hur det skall låta. I annat fall skulle det nog vara outhärdligt att lyssna på någon reproducerad musik överhuvudtaget.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:35:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Om det är något jag tillåter dig så är det att definiera din egen ljudbild. Ha det bra.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:40:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag startade den här sessionen med att säga att det kommer att bli svårt eller till och med omöjligt att normalisera begreppet musik och musikåtergivning. Diskussionen som följde är ett bevis för att den tesen är sann. Vi kan inte ens definiera vad som är ett fiolljud. Det närmaste vi kan komma är att diskutera från vår egen synvinkel och att respektera det andra tycker i samma fråga. Jag ställde saker lite på sin spets för att visa hur svårt det är att nå en gemensam och generell bild. Frid i stugorna.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  16:28:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Insignal x(t), h(t) (allt från mic till avspelning), y(t) utsignal/resultat.

y(t)=(x*h)(t) , eftersträvansvärt y(t)=Ax(t)

Ganska lättdefinerat faktiskt.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:08:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Pax Vobiscum!

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:16:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rydberg, du klämmer ofta till med Heaviside-funktioner och dylikt när diskussionen börjar bli alltför jobbig... =P

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:38:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ayn, inte för jobbig. Flint sa att det var svårdefinerat och det tyckte inte jag. Det jag skrev är enkelt att tolka, har inget med att slippa undan att göra. Förstår du inte så fråga istället.......

Edited by - Rydberg on 2003/07/06 17:44:09
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:59:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Rydberg:

Man kan nästan få uppfattningen att du är LTS-are!

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:06:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Men det är jag inte, samma mål olika vägar kanske Har kablar för alldeles förmycket pengar, skulle bli pryglad av medlemarna om jag gick med. Dock inte av Knoppen, han var på besök för några dagar sen och då hade han ju chansen....

Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:15:46  Show Profile
En undran bara: Handlar inte musiklyssnande om att uppnå en njutbar harmoni i hjärnan?? Snacket om att återge ljudet som det var inspelat kan 95% av er nog glömma, för ni har garanterat inte de rumsaukustiska parametrar som krävs. Själv gillar jag lite varmare klang, samt ger inte så mycket för att analysera sönder mina skivor.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:31:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Någonting ditåt ja, verkligheten liksom ljud och bild konstreras ju hos dig som mottagare.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:05:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vissa diskuterar musik teoretiskt och vissa praktiskt.
Det verkar ha med ålder att göra. Man växer ifrån den teoretiska delen med tiden och lyssnar mer på musiken. Eller så går hifianfallet över med åldern och man sysslar med annat tekniskt i teorin.
Och dom mest teoretiska är dom som fortfarande går i skolan och inte har kommit ut i verkligheten.
Jag är på den praktiska sidan.
En bra anläggning ska ge en trevlig musikupplevelse. Om den sedan är lik något original eller inte spelar ingen roll. Musikupplevelsen är det som räknas för mig.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:09:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jaha Jorma du har varit ovanligt tyst här!!!

I princip har du rätt, musikupplevelsen är den viktigare, men jag vill nog ändå att den skall likna verkligheten så mycket som möjligt som jag uppfattar den.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000