HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför låter det så dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:00:36  Show Profile Send matså a Private Message
Jag startade en diskussion på just dagens skiva http://www.dagensskiva.com/ om det här och länkade hit. Jag hoppas ni förlåter mig. Men tyvärr så fick jag dumt tillbaka som att vi var ljudbögar.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:13:34  Show Profile Send matså a Private Message
Red tyckte på dagens skiva att 300 kr för en anläggning lät dyrt!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:31:18  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Visst kan man lyssna via en 300-kronorsanläggning om man nöjer sig med att gissa vad som spelas. Problemet är att många numera saknar referenser till akustisk musik, går på PA-förstärkta rockkonserter som låter ännu mer apa än de skivor vi diskuterar och aldrig har hört musik riktigt väl återgiven. Därmed reflekterar man inte heller över usla fonogram. Det innebär dock att man missat poängen med riktigt god ljudåtergivning, nämligen att själva musikupplevelsen blir så oerhört mycket större. Apropå återgivning, i går laddade jag ner motorljudet från några sextiotals-sportbilar, bl a Volvo P1800, ni vet den som Helgonet kör. Nu ska det bli åka av i vardagsrummet... :-)
Mvh
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/07/03 20:31:55
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:34:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Är det inte dags för oss här på HiFi forum att skriva ihop ett protest email till alla stora skivbolag (med så många namnunderskrifter som möjligt förstås!!) och där skriva vad vi tycker dom borde göra när det gäller mastring och mixning av nya artister och gamla remastringar.

Flera av argumenten på dessa sidor har väldigt bra poänger och borde uppfattas som befogad kritik om skivbolagen nu överhuvudtaget kommer bemöda sig att läsa ett eventuellt mejl!?
Man måste ju börja någonstans....och varför inte här på forumet bland alla likasinnade audiofilnördar!!
(och då menar jag "nördar" i klart positiv bemärkelse! Vi ska vara stolta över vårt hifi-intresse! eller hur!)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:38:58  Show Profile Send Flint a Private Message
pekka.j
quote:
går på PA-förstärkta rockkonserter som låter ännu mer apa än de skivor vi diskuterar och aldrig har hört musik riktigt väl återgiven
Där håller jag med dig. Konserter är ännuvärre.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:46:30  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
hifirocker: Bra idé! Inte för att jag tror dom bryr sig, men det borde ju vara irriterande för dom, vilket är bra bara det!

pekka.j: Allt få har hört riktig musik live, än mindre spelat själv. Hitils har jag knappt hört en enda baskagge insplad så den låter i närheten av hur det är att höra den när man själv stampar på pedalen. Och det är inte bara djupbasen som är problemet, utan hela "soundet". Det missas en massa! Dåliiga mickar? Filtrering? Vem vet...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:51:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Eller kanske vi alla borde utbilda oss till ljudtekniker så kan vi bli den nya generationen ljudproducenter!!
Artisten/bandet/skivbolaget kan få säga vad dom vill, bara vi får spela in korrekt och mastra!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:13:31  Show Profile Send Flint a Private Message
hifirocker
quote:
Eller kanske vi alla borde utbilda oss till ljudtekniker så kan vi bli den nya generationen ljudproducenter
Vi kanske inte skulle bli bättre men här tror jag problemet ligger. Dvs. i hanteringen och mixningen. Jag tror att teknikerna mosar in och maximerar allt i tron att det ska bli stort och mastigt. Resultatet blir grötigt och jämntjock utan luft mellan ljud/instrument. Jag jobbar lite musik i datorn med mjukvarusynth, soundfoge och diverse plugin och har märkt att det är en sagolik konst att använda kompressor. Den går inte att vara utan men skall användas med kunskap och finess. Varje situation är unik och skall hanteras efter hur det låter.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:20:58  Show Profile Send matså a Private Message
vad tycker ni om päter på dagens skiva?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:24:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Mr.Älg
quote:
Hitils har jag knappt hört en enda baskagge insplad så den låter i närheten av hur det är att höra den när man själv stampar på pedalen.
Jag tippar att ett riktigt traditionellt baskaggeljud idag anses hopplöst gammalmodigt. Trend alltså.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:27:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker ändå en del inlägg i den här tråden är lite fel ute. Om man tror att det låter "illa" pga att ljudteknikern inte vet vad han/hon gör så är man nog fel ute. De som mixar skivor till artister som ex. Madonna vet nog exakt vad de gör och slutresultatet är nog precis som de (eller snarare skivbolaget) vill ha det.
Att det sedan inte låter bra i en "riktig" stereo tror jag knappast skivbolagen bryr sig om, andelen skivköpare med stereoanläggningar värda mer än 3000 kr är nog marginell så varför skulle de bry sig?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:38:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen högt ärade ljudbögar!

Jag läste inläggen på dagens skiva och genast växte problemet på konsumentsidan. Om den inställningen är representativ för den "normale" musikkonsumenten blir man ju mörkrädd. Det viktigaste är antalet skivor och dessa kan spelas på en 5 kr. förstärkare från "loppis". Vi är hopplöst töntiga och man blir bara trött osv.

Jag undrar om inte den inställningen delvis kan bero på nedrustningen av den kommunala musikskolan. I min åldersklass fick de flesta spela något instrument, ett akustiskt sådant, och jag tror att detta ökade både kraven och kunskapen om musiken och dess inneboende potential.
En bättre musikutbildning skulle enligt min uppfattning leda till högre krav.

Eller har jag fel i min uppfattning att färre spelar, har spelat själva nu än förr?
Vet man inte hur det kan låta så efterfrågar man det ju som bekant inte, och hur musikaliskt kunniga är de som sitter bakom mixerborden?
Vill de inte ha ett visst sound och detta sound prioriterar inte "high fidelity".

Bravo
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:49:07  Show Profile Send Lelle a Private Message
Fick en aha upplevelse när jag satt vid pc´n o lyssnade på ett par musikcd som jag spelade i MSMediaplayer.
På gammal klassisk musik som DeepPurple, Black Sabbath, I&T.Turner alla fr. första hälften av 70-talet så rör sig den där gröna frekvensspektra bilden som jag hade valt mycket mer upp & nedåt så att säga. På nyare inspelningar (ca. mitten av 80-talet o nyare) så rör sig knappt den där jävla frekvensspektra prylen utan den ligger bara o fladdrar lite grann längst upp. Ljudet (på de nyare) blir ju helt odynamisk, grötig ljudmatta där allt skriker i mun på varann. Detta är med största sannolikhet mixat medvetet på detta sätt.
Hoppas nån fattade vad jag menade för grön frekvensspektra eller vad det kan heta. Prova själv.

Think different.

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:49:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det är en beklaglig myt att man inte skulle kunna kombinera ett unikt sound med hög ljudkvalitet. "Ungarna köper inte om det inte låter skitigt", har jag hört sägas. Eminems album "Slim Shady LP" (eller något i den stilen) är väl bevis så gott som något på att bra ljud kan vara kommersiellt gångbart. För att inte tala om "Apache" med Shadows eller för all del tråkmånsarna i Pink Floyd...:-)
Mvh
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/07/03 21:49:55
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:04:15  Show Profile Send widen76 a Private Message
pekka.j: "Ungarna köper inte om det inte låter skitigt"
Klädesindustrin säljer till och med skitiga jeans från fabrik, så då kan dom sitta där i sina skitiga jeans och lyssna på sin skitiga musik
Allt säljer med tillräcklig manipulativ propaganda.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:04:17  Show Profile Send Lelle a Private Message
Ang. komprimering av ljudet så skall väl en CD klara mer dynamik än vad en LP gör, ändå så mixar de ny musik totalt odynamiskt (i vilket fall låter det så).
På LP tiden så komprimerades ljudet en hel del för att passa grammofonskive formatet annars så skulle nålen o pickupen vara tvungen att göra för stora rörelser så att säga (differensen mellan de fysiska spåren ("gropparna" i ett spår) i skivan mellan låga ljud o höga ljud (-tryck) skulle bli för stora och nålen skulle hoppa ur).
Trots detta låter det oftast bättre på äldre inspelningar.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:19:59  Show Profile Send Lelle a Private Message
Exempel: När jag blev med CD (-88) så köpte jag ett par CD´s som jag redan hade på LP - det blev en otrolig besvikelse att lyssna på de cd-skivorna. Inte lät det bättre på de cd-skivorna fast vi spelade på mycket dyrare o bättre cd o anläggning än vad jag hade, LP skivorna lät bättre hur vi än gjorde.
Idag har de två CD-skivorna kommit remastrade och är nu inköpta igen - denna gång så är det ungefär jämt lopp kanske t.o.m. bättre på de remastrade skivorna (på samma cdspelare som -88).
Min lilla slutsats är att cd formatets dåliga rykte (i hifivärlden) till stor del beror på konstiga mixningar av cd skivorna.
Har dock märkt att en del remastringar av äldre musik börjar bli bra på cd- en del ljudtekniker kanske har fått ekonomifjantarna att fatta att allt inte måste låta tonårs mixning.
Jag skall så småning om uppgradera min gammla Philips cdspelare så kanske det låter ännu bättre med väl mixade cdskivor.

Think different.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:39:01  Show Profile Send nin a Private Message
Kors i taket men jag håller med till 99% vad Pekka säger!!


Eminems album "Slim Shady LP" (eller något i den stilen) är väl bevis så gott som något på att bra ljud kan vara kommersiellt gångbart.


Juppz, och det roliga är att den senaste skivan har mkt sämre ljud än den första. Mer stålar, men ändå sämre ljud.
Men ljudpreferens ligger mer som pekkas runt 55-65. Såklart finns det bra efter det också men dom hade mkt bättre generell kvalite då.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:39:39  Show Profile Send Flint a Private Message
f95toli
quote:
Jag tycker ändå en del inlägg i den här tråden är lite fel ute. Om man tror att det låter "illa" pga att ljudteknikern inte vet vad han/hon gör så är man nog fel ute.
Jag förmodar att jag kan ta åt mig här. Jag menar att man nog vet vad man gör men att man vill skapa ett sound mer än att återge instrument som dom låter. Vad gäller Madonna så är väl musiken mer med som ett bihang och kuliss för "stjärnan" att framstå mot. Ett onödigt ont.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:44:24  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Apropå opinionsbildning skrev jag till Expressens rockkritiker Anders Nunstedt för ett par veckor sedan och berömde honom för att han påpekade den dåliga ljudkvaliteten på Hultsfredsfestivalen. Jag spädde på med lite allmänna klagomål på skivbranschen enligt ovan. Han svarade att om det håller i sig så blir det en klagande krönika i slutet på sommaren. Jag ser fram emot den utlovade krönikan!
Mvh
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/07/03 22:46:20
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:01:54  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Som sagt, detta är ett av mina favoritämnen - mycket roligare än en massa apparatsnack! Lelles kommentar om remastringar av CD är intressant. Min erfarenhet är nog den motsatta, även om jag känner igen detta med vasst ljud på vissa tidiga utgåvor. Men då gäller det nog mest 80-talsmusiken, som rent allmänt var extremt diskantrik. Generellt upplever jag flera av de tidiga CD-utgåvorna av äldre musik som mer direkta, utan dynamisk komprimering och annat processande. Senare års remastringar låter ofta i mina öron överdrivet polerade, beroende på att de ofta är brustvättade och diskanthöjda. Det finns förvisso en annan trend som går mot mer avrundat ljud, och där "gamla goda tiders vinyl" varit något slags ideal. Det värsta är att man hela tiden tvingas chansa - att lyssna via hörlurar eller undermåliga högtalare i skivaffären är sällan till hjälp.
Alla dessa amerikanska tekniker som åker världen runt och förstör våra musikskatter gör mig heligt förbannad. Lika arg blir jag på t ex EMI som anlitar tomtarna. Hela Beatles Anthology-boxen på DVD är remastrad med bitvis hemskt resultat av tidigare nämnde Ron Furmanek, som på sitt samvete har ett par brustvättade Hollies-samlingar. För att inte tala om den där rosa Capitol-serien i början av 90-talet...
Ju mindre omstuvat ljud desto bättre. Därför köper jag alltså hellre 80-talsutgåvor av 50-80-talsmusik begagnat. Det har hänt alltför många gånger att man köpt remastrade nyutgåvor som låter konstigt när man kommer hem. Ska det vara så svårt att bara sätta ihop en bandspelare, en A/D-omvandlare och en PCM-lagringsenhet och låta oss få masterbandet direkt överfört till CD?
Mvh
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/07/03 23:06:14
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:55:28  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
matså, kul att du tog upp tråden på dagensskiva. Jag gillade särskilt den här:

'hur står ni ut med att lyssna på kassett eller lp eller bootlegs eller vara på konserter om det nu är så viktigt med mega-ljud?'

Jag står gärna ut med lp! Och konserter också, även om det var länge sedan.

Alla är vi bögar på någonting (om man har ett intresse vill säga).

Sedan kan jag hålla med om det sista, att en bra anläggning är gräddet på moset. Det är absolut ingenting man behöver för att kunna njuta av musiken, men jag ser ingen anledning till varför dagens musik inte skulle kunna låta bra på en fin anläggning också. Som Eminem-exemplet. Och otaliga andra genom åren. Det finns massor med riktig hitlistemusik som låter underbart på en bra anläggning, som både vi och de med billiga öronsnäckor kan digga.

Skivbranchen har ett dilemma här, just när det gäller tekniken. De vill av egna skäl införa nya standarder med kopieringsskydd, samtidigt som de vill sälja formaten till konsument som bättre ljudande. Och nog är de beroende av att folk köper hårdvaran också. Men hur skall det gå till när allt låter så illa? Medvetet enligt flera här. Vem motiveras då att uppgradera, när man ändå inte hör någon skillnad? Det har ju redan skrattats åt SACD i media just pga detta. Låter som att man målat in sig i ett hörn.

Håller med pekka.j om att ju mindre meck desto bättre. Jag tycker det är en stor paradox att de första enkla inspelningarna av en artist oftast låter mycket bättre än sedan när de slår igenom på stora bolaget. Vad skall de då med stora bolaget till, det är väl inte den komprimerade mixen som gör artisten framgångsrik!? Snarare reklam, mediaexponering etc.

I ärlighetens namn, hur mycket film ses på bio jämfört med på teve och video? Varför bryr man sig i så fall om bildkvalitén där? Varför 'mixar' man inte direkt för en 14-tummare? Kors i taket, helt plötsligt verkar Hollywood ganska sympatiskt. Deras kris kanske inte är lika stor som skivbranchens? De har fortfarande råd med riktig film och dundrande ljudeffekter. Tyvärr är det ju lättare att se skillnad på bildkvalité än ljuddito. För de flesta av oss.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:14:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag läste inläggen på dagens skiva och genast växte problemet på konsumentsidan. Om den inställningen är representativ för den "normale" musikkonsumenten blir man ju mörkrädd."

Nejdå, den normale musikkonsumenten är mycket VÄRRE! Killarna (och tjejerna, förmodar jag) på dagensskiva är ju åtminstone intresserade av musiken.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:31:10  Show Profile Send matså a Private Message
Så här skrev Niclas från dagens skiva

"niclas
2003-07-04 00:11 OKEJ.

såhär ÄR DET;

jag läste tråden på hififorum.nu, och folk pratar om att ljudet optimeras för att låta bra i radio, TV etc.

TV får en annan kopia av inspelningen som är optimerad för TV-apparaters ljudanläggning. samma med radio. skivbolag och dylikt spelar inte in en skiva för att sedan bara dela ut den. den optimeras för olika saker.

angående att det låter dåligt på stereon så vet jag inte. vad är "dåligt"? ni vill ha mer dynamik. okej, visst, men den finns väl där ändå? det är ju inte så att den försvinner om man komprimerar ljudet lite mer. viskar david bowie så viskar han ju, och det hör man väl.

vad är egentligen problemet? vad är det för "små fel" man upptäcker i dyra system när man lyssnar på en skiva?"

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:45:34  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Intressant. Där försvann radioursäkten.

För övrigt tycker jag att man lätt hör skillnad i billiga system också, mellan inspelningar. Jag lyssnar på cd på jobbet ibland på en bärbar dator, garanterat sunkigt ljud, men lik förbannat stor skillnad mellan olika skivor. Det är väl de stora skillnaderna man opponerar sig mot. Man blir arg när bra musik spelas in dåligt. För att man hört annan musik låta mycket bättre. På samma anläggning, oavsett om den är dyr eller inte. Man tycker de borde kunna hålla en jämn, hög kvalité med all den teknik som finns tillgodo. Det är ju inte så att alla skivor låter bra i en billig anläggning heller. Jämfört med dem som låter bra alltså.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000