HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Snabb enkel filter fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:08:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Om vi enkelt säger att vi ska ett tvåvägs filter , både hp och lp delen 6db branthet på filret, och båda elementen ligger på 4 ohm, Hur bygger man filter eller blir det automatiskt så att imepedansen går lägre än 4 ohm?
Eller måste man blanda in resistorer för att få upp det till 4 ohm?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:18:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Va?

Förstår inte spörsmålet ang impedansen.

Utveckla lite till e du snäll, så kanske även jag förstår! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:27:01  Show Profile Send Parasite a Private Message
Alltså gör man ett enkelt 6 db tvåväg filter så sätter man väl en spole till basen och en konding till diskanten om jag inte fattat fel. och för att detta ska funka så kopplar man väl hela rasket paralellt. Detta bör göra så att man hamnar på en impedans på 2 ohm? eller är jag helt ute och cyklar?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:38:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
NU förstår jag!

Spolen och kondingen ser till impedansen höjs. Det är det som gör att det dämpas med 6dB för 1'a ordningen. När impedansen så blir högre och högre för höga frekvenser (map basen), så ger basens impedans mindre och mindre påverkan. Tillslut har du flera hundra ohms motstånd (kanske vid 10'000Hz). Om du parallellkopplar det med diskantens 4 ohm, får du kanske 3.9 ohm eller nått liknande.

Klart som korvspad eller rörigt som gröt?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:41:25  Show Profile Send Parasite a Private Message
whiiiii =) tusen tack epkpeng, nu när jag tänker efter så borde jag fattat det. Det är så underbart att kunna få snabba och precisa svar på mina undringar.

Ytterligare än snabbundring:
Vi tar som ett exempel att jag med ovanstående tvåvågsfilter skulle dela vid 200 hz, är det bara att räkna ut lågpass filtret och högpass filtret (och räkna båda på 200 hz) och se glad ut, eller är det nått man måste tänka på för att inte få en puckel eller en dal? Jag vet inte exakt hur jag ska förklara så jag hoppas ni förstår =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2003/07/02 14:50:15
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:45:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
I aim to please...

Glad to help...

etc.
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  15:00:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ambitionsfråga! Bäst resultat får man genom mätningar och efterföljande simuleringar. Efter detta mäts och verifieras resultatet.

Problemet (!?) med filter är att filtret i sig är ointressant! Det är det du får UT ur högtalarna, det akustiska, som är intressant.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000