HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Simpel förstärkare 5-100 Hz ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:12:11  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Hejsan, jag skulle behöva en simpel förstärkare till min "butt shaker". Trafo på 2*20V 160VA och kylflänsar samt några opampar och motstånd m.m. finns. Transistorer är det sämre med så det vore bra om clas ohlsons utbud kan användas så jag slipper beställa från elfa, detta är ett budget projekt.

Önskemålen är ganska enkla:
frekvensgång, cirka 0-10 till 80 eller mer Hz (har LP-filter)
maximal effekt
kunna driva 6 ohms last.
kraven på distorsion är mycket låga då jag inte tror bakdelen är så känslig för det

Är det nån som har något förslag?

Clas O. har följande trissor:
BC557
BC547
BC548
BD139
BD140
2N3055 (TO3 kapsel)

//Magnus

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:09:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Glöm Clas i Sjön, bara dyrt! Glöm också 2N3055. Spana in några mosfetar istället. Det är nämligen mycket lätt att göra en basförstärkare med mosfetar för de kräver ingen driveffekt. Mitt 500 watts steg drar bara 10 mA (tror jag att det var), drivsteget alltså.
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/sub_under100pr.jpg

Jag föreslår ELFA istället som inköpsställe.

Det du behöver är ett differentialsteg som ingångssteg, ett vanligt spänningsförstärkande steg där du kan använda dig av kaskoder i form av BC5xx + BD1xx. Lämplig ström 2-5 mA. Häng på mosfetarna direkt på detta steg! För att få ut maximal effekt så måste drivsteget matas med 10-20 högre spänning än mosfetarna. Man kan slippa undan detta om man väljer ett utgångssteg med drain ut (kollektor ut) men det är lite svårare att få fungera. Kolla runt lite på nätet efter enkla slutsteg så kan du se vad jag pratar om.

Professor Leach har en bra hemsida även om hans steg är lite för häftigt men det finns bra grundteori.

http://users.ece.gatech.edu:80/~mleach/lowtim/

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/01 21:14:09
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:36:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du ska göra det så enkelt som möjligt är väl en effekt op-amp inte fel? Enklare än så blir det inte och i det här fallet spelar väl inte ljudkvalitén så stor roll.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/07/02 :  11:46:00  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Okay, jag får väl ge mig på en vanlig lösning då. Jag skulle bara kolla så att ingen satt och tryckte på nån riktigt enkel lösning man kunde bygga av lite gammalt skrot. Tror jag beställer en effekt OP från RS nästa gång jag köper nått där, det lär ju som sagt vara den enklaste lösningen även om det kanske vore lite roligare att bygga nått med diskreta komponenter.

//Magnus
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:51:13  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Klart du kan bygga med BC557 och BC547 samt 2n3055 om du redan har sådana hemma. Såklart att det blir billigare med en opamp dock..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000