HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vem konar om?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:18:26  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena!
Tänkte få min ena electro-voice EVM-12L 12" bas omkonad. Var ska man vända sig? Vore bra det finns någon i skåne så man slipper skicka så långt, men alla förslag tas emot med glädje .

Såg att det finns ett kit på
http://www.netzmarkt.de/thomann/ev_evm12l_recone_prodinfo.html
Kostar 88Euro. Vågar man ge sig på att kona om den själv? Har aldrig gjort det men har bytt membran på en horndriver. Kanske någon kunnig som vill hjälpa mig?

MVH Mattias

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:29:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att du ska kona själv. Det är inte hela världen. Jag har konat om ganska många och det har aldrig gått åt pipan.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:42:20  Show Profile Send Rapid a Private Message
ok, är det inte svårt att få saker rakt eller centrerat? Behöver man något utöver ett kit, t.ex. lim eller sånt?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:54:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Lim brukar inte vara med. Kanske har det hänt. Jag körde med vattenbaserat kontaktlim eftersom jag använde det när jag bytte skumkanter. En del skickar med en lagom tjock centreringsskiva att trycka i som centrering runt magneten medan man limmar. Annars kan man ta några vanliga A4-papper och klippa så att dom går knappa varvet run. Sen testar man sig fram till lämpligt antal dvs. tills de gör lagom motstånd att få ner i spåret. Det är väl den biten man är mest rädd för, att inte få konan centrerad. Jag har konat om en äldre Elektrovoice med Alnicomagnet. Visst var jag lite skakis, det medges. 1500:- år 1990 så ditt 88Euro verkar bra och billigt. Om jag bodde i Skåne så skulle jag hjälpa dig men 40-50mil blir lite för långt.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:12:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag håller med Flint ... Det är inte speciellt svårt bara man är nogrann

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:15:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Oh, jag glömde ... Jag har beskrivit processen att kona om ett element här ... men det visst du ju redan ...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:15:33  Show Profile Send Flint a Private Message
neriks
Ja du har väl konat till det några gånger du med kan man tro. Bra beskrivning du har gjort. Jag har tydligen missat den. Jag brukar dra runt några varv med lite maskeringstape i spåret innan jag börjar för att få bort ev. grader och annat skrot. Du hade kanske med det i din beskrivning. Jag snabbkollade bara nyss. Ska läsa den noggrannare sen.

Edited by - Flint on 2003/07/01 23:20:45
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:21:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Flint,

Jovisst ... I början gick det lite knackigt men idag gör man det på rutin

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:23:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Jag brukar dra runt några varv med lite maskeringstape i spåret innan jag börjar för att få bort ev. grader och annat skrot. Du hade kanske med det i din beskrivning ...

Flint,

Nej, jag har nog missat att beskriva det, tyvärr ... Mycket bra att du påpekade det!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:23:33  Show Profile Send Flint a Private Message
sajberrapid
Kolla att priset gäller en monterad kona. Jag har läst om att man kan köpa papp, spider och talspole för sig och montera själv vilket verkar värre med tanke på centrering. Jag har aldrig testat det.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:14:10  Show Profile Send Rapid a Private Message
Flint: ok, ska kolla upp det först, men om du tittar på bilden på länken jag gav dig. Ser det inte ut som om allting är i delar? Säger till när/om det blir aktuellt.
neriks: Japp, mycket trevlig guide :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000