HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag/Synpunkter till delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:58:13  Show Profile Send PelleW a Private Message
Har nyss byggt klart mina högtalare med Vifa:s P13WH-00-08 och D27TG-05-06. Nu funderar jag lite på delningsfiltret. Har gjort ett preliminärt schema för hur det skall kopplas och undrar om Ni kan komma med lite synpunkter och förslag på det. Baffeln är lutat så högtalarna är i linje från sidan sett, vilket borde innebära att filtret skall vara så faskorrekt vid delningsfrekvensen som möjligt, om jag inte har helt fel (Dock ändras det akustiska centrumet på elementen med frekvensen, men det känns lite överkurs för mig att veta på milimetern hur det blir :).

Detta har jag kommit fram till:


C1: 6.8uF L1:0.6mH Rp1: 1.8ohm Rp2: 15ohm
L2: 0.3mH Req: 7ohm Ce: 14uF

Har jag missat någon vital del?

Här är förresten en bild på den ena:


-Pelle

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:11:00  Show Profile Send celef a Private Message
jag kan ha fel men "l2" ser lite liten ut, iaf om du oxå ska korrigera för baffelsteget. lådan ser ut att vara jättestor för det lilla pluttelementet? mkt fin finish! är det biltemas "krokodilkablar", isånnafall bör du nog byta kabeln på dem, de har mkt hög resistans samt urdålig kontakt med klämmorna.

sound pollution
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:29:21  Show Profile Send PelleW a Private Message
celef:

Lådan är inte så stor invändigt. 44mm baffel och 44mm bakdel gör en del. :) Tror den är på cirka 8 liter invändigt.
Krokodilkabeln är bara mycket tillfälligt, mest för att se så elementen fungerade.

Har lite dålig koll på baffelsteget, inte mer än att alla våglängder/4 som är kortare än avståndet från elementens centrum till lådkant förstärks. Eller är jag ute och cyklar?

Om det är som jag tror, vad hjälper det att öka L2? Det borde väl förvärra saken, eftersom jag plockar bort ännu mer av de frekvenser som inte hjälps av lådan. Eller?

-Pelle
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:53:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är biltemas kroko-kablar såå kass, jag trodde inte det skulle spela nån roll

Sorry PelleW lite OT..

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:16:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Just det, filtret skall sitta ovanpå högtalaren. Inge lådor, kontakter eller annat krafs. Och krokokablar är sexiga. Lådan ser mycket massiv ut.
Angende filtret är väl basens spole lite lågt värde på, 0.8mH skulle jag försöka med men jag vill inte ha nån hängmatta så högre än så dristar jag mig inte. Diskantfiltret ser ultrastabilt ut.
Vad har du för program eller hur har du fått fram dina värden? Sen är det en impedanskomplänk i basen väl.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:15:12  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag har använt Xover 3.0.8 Pro från Harris Tech. Den rekommederar 0.35mH för delning vid 2500Hz Butterworth, och om jag ökar den till säg 0.7mH så blir det en hängmatta vid 1.2kHz.
Req och Ce för att kompensera för basens induktans ja.

Såhär ser det ut med L2=0.3mH:


och såhär med L2=0.7mH:


-Pelle
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:34:33  Show Profile Send celef a Private Message
"Lådan är inte så stor invändigt. 44mm baffel och 44mm bakdel gör en del. :) Tror den är på cirka 8 liter invändigt."

oj det var brutalt!

"Har lite dålig koll på baffelsteget, inte mer än att alla våglängder/4 som är kortare än avståndet från elementens centrum till lådkant förstärks. Eller är jag ute och cyklar?"

jag kan tyvärr inga formler, dataprogrammen gör en alldeles för lat för att lära!

"Om det är som jag tror, vad hjälper det att öka L2? Det borde väl förvärra saken, eftersom jag plockar bort ännu mer av de frekvenser som inte hjälps av lådan. Eller?"

baffelsteget påverkar högre frekvenser som "boostas" (eller låga frekvenser tappar ljudtryck pga avsaknad av baffelns stöd), för att dämpa de högre frekvenserna behöver "l2" ökas så att basens avrullning (lp) startar tidigare i motsvarande grad. hur ser de simulerade tonkurvorna ut utan delningsfilter inkopplade?? det ser misstänkt teoretiskt ut!?

"Är biltemas kroko-kablar såå kass, jag trodde inte det skulle spela nån roll"

de är sämre än sämst! serieresistansen i mina exemplar var xtremt höga för så korta längder, dessutom var det glapp i några!

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/02 :  07:18:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Go morrn!
Jag är ingen stjärna på matematik. Olsens geometriska figurer har jag dock stött på. Baffelsteget är väl just där högtalarens utstrålning ändrar karaktär från direktiv till mer rundstrålande. Detta ger upphov till ett 6dB tapp. Var detta tapp äger rum beror på hur stor baffeln är. Men någonstans kring 800hz kan det vara ide att ha lite boost för att kompensera för baffelförlusten. Fet baffel=lägre frekvens på tappets början. Tappet är "snyggast" i en sfärisk konstruktion. I en kon (ed. förlåt cylinder) med basen i ena änden leder baffelsteget till berg o dalbana på frekvensgången. Sämst mao.
Ett rätblock är dock bättre. Men inte helt bra.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/07/02 22:55:09
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/02 :  07:45:11  Show Profile Send PelleW a Private Message
celef:

Vad använder du för program som tar hänsyn till baffelsteget?

Tänkte du på kurvorna för elementen? Här kommer de:




Jag har knappat in dem i programmet, om än inte exakt varenda litet hack, jag interpolerade lite.

-Pelle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000