HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 anonym plastlåda, 194:e delen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:20:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kolla in den här säkert jätteavancerade lilla plastlådan

"Ground Loop Isolator"
http://www.xitel.com/product_gli.htm

Man undrar ju vilka maxat avancerade mikroprocessorer som kan ligga i den...
Men ändå, alltså allvarligt talat så blir jag lite intresserad av prylen som sådan. Skulle det funka att bryta en jordslinga genom att *lägga till* komponenter på detta enkla sätt? Hur har de kopplat då? Man kan väl inte gärna bara bryta minus-signalen? Eller?

Jag har hittat några trådar som relaterar till såna här problem även här på hififorum - problemet är tydligen av allmän karaktär, och har troligen många ansikten. Det finns säkert jättemånga fler jordfels-trådar här och på andra DIY-forum.

Av någon anledning så blir det alltid så väldigt mystiskt när vi börjar prata jordfel. Man kan ju undra varför, om tillverkarna till den här apparaten nu har rätt och det går att fixa brummet genom att bara koppla in en extra liten låda nånstans i signalvägen? Eller... hur är det egentligen?

-------
Trådar på hififorum om jordfel...
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15017
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14202
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12528
-------

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:29:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Galvanisk avskiljare? Sådana som används mkt i bilstereo världen för att minska störningar.

Edited by - n/a on 2003/06/30 15:32:45
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:34:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns en hel drös med liknande lådor och en del är i plast och en del i exotiska träslag. Såvitt jag vet består de alla, om de helt bryter jorsdslingor, av en transformator av sämre, medioker eller bättre kvalitet. Inget konstigt eller magiskt utan standard för all i proffsvärlden såvitt jag förstår. En transformator ger ju galvanisk isolation av ingång och utgång och därmed också en bruten jordslinga. En del av dem innehåller också lite impedanskorrektur.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/30 :  17:08:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Bilstereoavdelningen på biltema har något liknande som jag pluggat in i min anläggning pga. en jordloop i mitt antennuttag. Väl värda 100 spänn eller vad den kan ha kostat.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:36:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vanligt med dessa lådor i PA i alla fall

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/30 :  21:36:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Kanske en sån där active linebox dom säljer på Ljudia.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/30 :  22:06:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vill man bryta jordloopar är det bäst att försöka bryta digitala signaler, då kan man använda vanliga optokopplare som i princip inte bör påverka signalen alls. Att isolera analoga signaler är betydligt svårare, det görs endera som redan nämnts med transformatorer eller optiskt, ingendera är särskilt bra och det är rätt svårt att få ett linjärt frekvenssvar (vissa frekvenser dämpas medan andra förstärks).
Har man inte svåra jordproblem ska man nog undvika produkter av denna typ.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/01 :  01:55:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
En... linjetransformator?
Tjaha, då kan man vara lite glad att man har transformatorkopplade rörsteg i åtanke då. De torde effektivt ta död på slingor mellan stegen iallafall. Och Elfa sålde visst linjetransformatorer fortfarande, tror jag.
quote:
Vill man bryta jordloopar är det bäst att försöka bryta digitala signaler, då kan man använda vanliga optokopplare som i princip inte bör påverka signalen alls.

Ja, det där låter ju klart intressant. Förutsatt att man har en digital signal, helst fram till högtalaren. Eller kan man tänka sig digital signalföring mellan stegen om man måste jobba med analoga in/utgångar? Typ såhär:
  1. [preamp]signal ut
  2. A/D+optokopplare
  3. digitalsladd
  4. optokopplare+D/A
  5. signal in [poweramp]

Jag vet att det här låter analt (kanske även banalt), men det finns ju rätt många tänkbara uppställningar där man kanske måste dra långa kablar mellan komponentlådorna och därmed kan råka ut för både jordslingor och att signalsladdarna ofrivilligt får agera antenner. Går jag till mig själv (vem kan göra det förresten? Idiotiskt uttryck...) så kommer jag säkert att behöva dra ljudsignal från och till en DVD och/eller en dator inom överskådlig framtid. Den (de) kommer inte att sitta särskilt nära resten av stereon.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:35:22  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Att det blir lite mystiskt är nog inte så konstigt, jordproblem är ofta komplexa och felet behöver inte alls finnas där man hade väntat sig det.
Bara för att du ska dra långa kablar så behöver du inte få jordslingor. Problem uppstår om jorden kan ta flera olika vägar, t ex om datorn och stereon är kopplade till jordade uttag och de dessutom är sammankopplade med signaljorden. Det är då det kan hjälpa med en galvanisk avskiljare.
Har du en lång kabel så kan den mycket riktigt ta upp störningar i luften, men den bästa lösning borde då vara att använda väl skärmade kablar.
Är det rörförsteg du har tänkt dig då eller? För en trafo på högtalarkabeln gör nog varken från eller till när det gäller både jordslingor och störningsupptagning.

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:16:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Är det rörförsteg du har tänkt dig då eller? För en trafo på högtalarkabeln gör nog varken från eller till när det gäller både jordslingor och störningsupptagning.


Japp, det var rörförsteg jag tänkte på i första hand, fast det var ju inte särskilt tydligt i det jag skrev... Även det där med jordslingor och långa kablar, jag fattar också att det inte blir jordslingor bara för att man drar en lång kabel - dålig meningsbyggnad, ska nog försöka att skriva inläggen lite tidigare på kvällen, kanske... Men nog är problemet intressant, särskilt för de av oss som har försökt oss på ett par byggen men fortfarande är undrande inför det där med hur man löser jordningsproblem. Ofta slutar diskussionen just i såna här konstateranden:
quote:
jordproblem är ofta komplexa och felet behöver inte alls finnas där man hade väntat sig det.
och det är egentligen där jag gärna skulle vilja börja istället. Absolut inget negativt mot dig, Petter, det hoppas jag att du förstår. Svaret är mycket väsentligt, men det pekar vidare mot nya frågor. Och jag vill gärna veta! Var har ni funnit era jordproblem? Varför blev det som det blev? Vad gjorde ni åt det?

Visst vore det en bra grej, en jordfels-FAQ för DIY:are? Det kommer upp en sida senare idag på http://www.digitalakuten.com/jordfel/. Där kommer jag att föra in alla problem och lösningar som eventuellt kommer fram i den här tråden eller som du skickar direkt till mig, så finns det något att börja med iallafall. Innehållsform och gränssnitt kan vi bestämma senare och jag är öppen för konstruktiva och spåniga förslag.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:01:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
I teorin är det enkelt, det ska bra finnas en väg för strömmen att gå till jord. I praktiken är det svårare men för analoga signaler av låg frekvens (<1 MHz) så är det bästa normalt att "stjärnjorda", varje gång man behöver en jordpunkt i en krets så drar man en separat ledning till en bestämd punkt i kretsen, normalt den punkt där spänningsmatningens jord "kommer in".

I grund och botten går samma regler att tillämpa på "färdig" elektronik också men man är naturligvis mer begäransad.

Boktips om jordning, skärming och allmän störningsbekämpning:

Ott "Noise reduction in electronics systems", där står allt man behöver veta och lite till.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:25:33  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag hade ett lågfrekvent brummande i förstärkaren som hördes främst på höga volymer utan någon musik på. Om man drog ut signalkabeln till datorn upphörde 80%, drog man även ut CD:n slutade allt. Jag har inga jordade uttag i lägenheten. Efter diverse spånande här så drog jag en elinstallationskabel mellan datorchassit och elementet och jordade på så sätt datorn. Vips så var brummet borta, dock bara brummet som datorn gav upphov till givetvis.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/02 :  01:09:44  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK, nu är sidan uppe och går att titta på!
Tack för tipsen! Wunderbaum, nu börjar de trilla in! Häng på bara. Resultatet kan ses på
http://www.digitalakuten.com/jordfel/
efterhand som tipsen rullar in.
OBS att det här INTE är tänkt att vara nån permanent sida än så länge. Men blir den kul och bra så låter jag den vara kvar, förhoppningsvis till gagn för oss alla. Mer om detta då, isåfall.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/03 :  00:03:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag hade ett problem med brum och störningar i min RIAA. Det visade sig vara en kombination av felaktig jordning och att lådan var oskärmad. Börja med att skärma av elektroniken så får du bort störningar utifrån. Det enklaste är att byta ut din metallfria låda mot en s.k. zamak- eller mumetal-låda, två typer av metallegeringar som skärmar effektivt. ELFA säljer zamaklådor. Om du absolut vill ha t.ex. en trälåda av designmässiga skäl så kan du lägga in en metallskärm inuti trälådan.
Fortsätt med att se hur dina signalkablar mellan ingångskontakterna (RCA/Phono) och ingångarna är kopplade. Du bör ha så korta kablar som möjligt. Om du har en jordkabel från din skivspelare så bör du antagligen jorda den i RIAAlådan vid ingångskontakterna. Enklast är att borra hål för en jordskruv nära V/H ingång.
OBS! Om du har RIAA-steget som en separat låda ska du troligen INTE jorda minus-signalen på ingångar eller utgångar till lådan, utan låta den passera igenom. Annars kan du få en jordslinga... Det fick jag, men efter att ha klippt av/tagit bort jordledningen till chassit vid ingången så försvann brummet.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000