Author |
Topic |
thrap
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 13:01:48
|
Tänkte höra om det finns nån här på forumet som har/håller på/funderar på att bygga Ariel eller ME2 högtalare?
För mer info kika in på http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:54:17
|
Jaadå! De Innan sekelskiftet. Jag tänker nog egentligen bygga båda sorterna. En eller ett par här på hififorum har goda erfarenheter av dem. Hittar tyvärr inte mitt gamla topic längre som handlar om Arielen. Har skrinlagt alla tankar på att använda mitt gamla Remus-försteg till den, men är "nästan klar" med ett enrörs-linjesteg och kommer att fortsätta med en EL34 PSE så får vi se sen. Hinner tyvärr inte med det här så bra nu eftersom är mitt i småbarnstiden, men som sagt, innan sekelskiftet så. Jag har hursomhelst inte hittat något byggprojekt som tilltalar mig lika mycket vad gäller högtalare som just Ariel, och om det bara går att få bitarna bra utsågade hos nån så är det ju inte så himla knepigt att sätta igång. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:00:52
|
Jag har byggt ett par ME2, använder dessa tillsammans med slutna XLS12-basar. Driver ME2:orna med en Edison 60.
Konstruktören (Lynn Olson) ger ganska mycket utrymme för "delningsfilter-tuning". Jag har efter mycket ändrande fram och tillbaka fastnat för "maximal" diskant, dvs jag har utelämnat R1 och satt R2 till 12 ohm. Seriekondingen (C1) till diskanten har värdet 5.38 uF (4.7 + 0.68). Till mellanregistrena använder jag "originalfiltret". Jag har inte gjort några mätningar på högtalarna men jag tycker de låter förbannat bra. Rent, öppet och detaljrikt.
Jag vill dock inte använda ME2:orna utan mina basunderdelar. Det tycker jag blir lite väl anorektiskt... Basen är visserligen rapp och tight men den tappar mycket kraft från 85 Hz och neråt.
Har några bilder utlagda på följande länk: http://home.tiscali.se/per_kamarainen
|
Mvh // Per |
|
|
thrap
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 15:03:10
|
Period: Fina ME2:or, har du gjort dina djupare än vad ritningen säger eller har du bara fetare baffel och bakstycke eller är det jag som ser fel? =) Jag har också byggt ett par ME2 och jag kan hålla med om att de låter riktigt bra. En bild på en av mina olackade ME2 finns på http://w1.631.telia.com/~u63113715/ME2.jpg
Jag har funderingar på att bygga ett par Ariel också, men jag har ingen lust att beställa filterkomponenter ifrån USA. Vart kan man beställa filterkomponenter med bra kvalitet här i sverige? |
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 00:25:44
|
Det är fetare runt om =) Baffelns bredd och höjd överensstämmer med originalet (och innervolymen =)), men väggtjockleken är 38 mm (19+19mm MDF med dämplim) för front och bakstycke samt 32 mm (16+16mm MDF med dämplim) för övriga sidor. Jag har även ett par sandfyllda kammare i högtalaren, matchvikten hamnar på ca 19 kg/st.
Snyggt bygge! Önskar att mina hade blivit så snygga.... Vad kör du med för filtervärden och förstärkeri?
Jag använder egentillverkade foliespolar, Mundorfkondingar (MCap och Supreme) och Mundorf-motstånd i mitt filter. Kondingarna och motstånden har jag köpt hos www.goldenagemusic.se
Även www.ljudia.se har komponenter samt epkpeng på forumet: www.engelholmaudio.com |
Mvh // Per |
Edited by - period on 2003/07/04 00:42:32 |
|
|
thrap
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 10:06:47
|
Vilka bjässar! Jag har också sandfyllt utrymmena bakom de vinklade bakre väggarna, men tror inte riktigt att mina väger hela 19Kg =) Jag köpte value paketet från http://www.northcreekmusic.com, så jag kör utan L3, R5, C5. Annars är det Zen kondingar och North resistoret/spolar. Som förstärkeri kör jag med en Arcam Alpha 10, men jag funderar på att byta ut den.
Mer bilder: http://thrap.minhembio.com |
Edited by - thrap on 2003/07/09 10:56:25 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 10:22:13
|
thrap, kolla med "Erik_Johansson". Han köpte fyra P13 av mig o skulle ant bygga ett par ME2 efter att ha byggt Nagrefs Merrimac. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 10:23:57
|
Snygga!
|
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 11:28:50
|
henricsson:
Mina P13WH håller jag hårt i av speciella skäl.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/09 11:31:11 |
|
|
thrap
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 11:36:02
|
henricsson: Tackar! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 11:44:26
|
Har det blivit nått byggande? |
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 13:07:54
|
"Jag använder egentillverkade foliespolar..."
berätta mer!! |
sound pollution |
|
|
thrap
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 13:12:58
|
henricsson: Det är på G. Jag ska få hjälp av en kompis som har tillgång till en cnc-vattenskärmaskin, att skära ut mallar i plexiglas som jag ska fräsa sidorna på Ariel högtalarna efter. Kanske kan bli bra... Någon som har nått annat bra förslag på hur man får till utfräsningarna på sidostyckena om man inte har tillgång till en cnc-fräs? |
Edited by - thrap on 2003/07/09 13:15:23 |
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 13:46:31
|
thrap: Kul att du ska bygga Arielerna, skulle väldigt gärna vilja höra hur de låter. Jag var inne på dem ett tag, men ME2 verkade mycket lättare att bygga. Men, det är klart, kan man få exakta bitar blir det ju som ett stort pussel.
celef: Angående mina foliespolar. Jag arbetade förut på en transformatorfabrik (inte nu längre dock...). Eftersom lönen var så dålig såg jag till att göra lite hemjobb. En löneförmån ;-) Spolarna är följaktligen lindade i en lindningsmaskin. Jag använde en kopparfolie med måtten 35 x 0.07 mm (2.45mm2). Eftersom jag inte är en hejare på att beräkna spolar körde jag med "trial-and-errortekniken", linda, mäta, linda, mäta tills induktansen var korrekt. För att överdriva lite vakuumimpregnerade jag spolarna i epoxi. Hyfsad avsaknad av mikrofoni ;-) Idag har jag tyvärr inte längre möjlighet att tillverka spolarna själv, får köpa istället =) |
Mvh // Per |
|
|
radelius
Member
163 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 12:56:50
|
Hej! Jag har kört ett par ME2:or i något år, använder en sub till varje kanal delat aktivt vid ca 100Hz. Är inte riktigt nöjd med ljudet, tycker att de kan bli lite väl "laid back" och tråkiga. Jag har jollrat fram och tillbaks med avstämning och dämpmaterial. Därför några frågor till dig ZIX: Vad och hur mycket dämpmaterial använder du. Vilken avstämnings frekvens har du valt? Det kan hända att det är din filter modifikation jag eftersöker. Ska pröva vid tillfälle. H/S |
Staffan Rådelius |
Edited by - radelius on 2003/08/04 13:03:24 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 18:35:52
|
Hejsan,
Jag har lyssnat på dessa skapelser, fast i TL-versionen. I mitt tycke en ofullständig högtalare och då syftar jag på att basområdet är i det närmaste obefintligt. Skall man bygga - bygg med basdel! |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 20:39:26
|
radelius: jaså, Arieltråden är tillbaka, kul! När jag tittar på mitt inlägg ser det litet "klippt" ut, tydligen har jag haft smörfingrar när jag skickade det. Det saknas orden "blir nog klara" mellan "De" och "innan sekelskiftet". Det här såg jag inte när jag skickade inlägget. Synd, för i och med det blir det fullt möjligt att missuppfatta min tänkta avsiktliga självironi rätt grovt...
Summa summarum: Jag har alltså inte ens börjat bygga Arielarna än! Men har, som sagt, hittills inte sett något byggprojekt som tilltalar mig så som de, så det blir av - men det går långsamt framåt, eftersom jag inte har mycket tid över till annat än jobb, familj och barn just nu. Först blir det förstärkare, sedan högtalare.
Men om du har "tråkigt" laidback ljud måste ju första frågan bli: vad använder du för förstärkeri och vad har du haft för komponenter i filtren? Lynn O varnar ju för både transistorförstärkare och ordinära komponenter till Arielen, och ME2 lär väl ha samma krav... Nästa grej: har du prövat att dela vid annat än ca 100 Hz? Isåfall, vad hände då? Edit: alltså, jag menar att dela till subwoofrarna vid något annat än 100 Hz, förstås. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2003/08/05 11:22:43 |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
|
radelius
Member
163 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 18:02:00
|
Ja du jag har prövat med ett antal olika förstärkare, delningsfilter etc etc. Just nu kör jag dem med ett par GainCloner men växlar till och från in en Edison 12:a eller ett par N-Channel amps. Har prövat med olika avstämningsfrekvenser men kör dem som slutna lådor just nu. Den avstämningsfrekvens som Me 2:orna har i originalritningen är för låg, då kan man lika gärna köra dem som slutna. Har aktiv filtrering 18 dB till basdelarna med variabel frekvens mellan 75 och 150Hz, endast en ingångskonding på slutsteget till Ariellerna för att skära vid ca 100 Hz. Det bör bli ca 18dB fall på dem då från en 125Hz. Jag har genom åren testat olika kondensatorer och spolar etc. Vägrar dock betala för spolar "lindade av jungfrur på himalayas sydslutning i rent silver...". Om grundkaraktären på en förstärkare, högtalare eller liknande är OK så kan det vara värt att gå vidare, men jag har personligen aldrig trollat bort uppenbara fel med hjälp av en exklusiv konding. Därmed inte sagt att man kan slänga in vad som helst. De spolar jag har är tämligen grova från HiFi Kit och kondingarna är AudioDyn har jag för mig. Den högtalare som varit i min ägo under längst tid var en Snell mod E2. Den har en grundkaraktär jag eftersträvar men inte lyckas komma i närheten av. Varför sålde jag dem! Basdelarna jag kör är förövrigt en variant på Abyss som High Fidelity gjorde för några år sedan. OK men inga vidunder. H/S |
Staffan Rådelius |
Edited by - radelius on 2003/08/05 18:45:43 |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 23:31:54
|
Vad vinner man med TL? |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 01:06:19
|
radelius: "lindade av jungfrur på himalayas sydslutning i rent silver..."
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 02:25:49
|
quote: Vad vinner man med TL
Jag försöker mig på den här då, kära forummedlemmar. Fyll gärna på, ni som kan akustiken och TL-tekniken bättre än jag.
Man vinner bland annat en annan typ av basåtergivning, som enligt TL-förespråkarna är mer naturlig och tydligare, samt fri från det typiska lådljudet. Man får lägre f3 också - ett givet element kan alltså gå lägre ner i frekvens i en TL-låda än i en basreflexlåda, TL:en hjälper till att förstärka upp den låga basen. Jag pratar alltså inte lådvolym här, utan om hur elementets f3 påverkas. I exemplet Ariel/ME2 så har samma VIFA-element en f3 på ca 50Hz i Ariel(TL) och på ca 80Hz i ME2(basreflex). TL:ens lådform gör att luftfjädern bakom elementet dämpas ut på ett helt annat sätt än i sluten låda (eller basreflex), och man har inte de resonanspeakar som basreflexlådor har (var det någorlunda rätt?). Nackdel: det är inte lika lätt att räkna på TL:ar som på br/sluten låda. Lite mjukvara finns ute på nätet, men inte alls i den utsträckningen som för br/sluten låda.
Läs på http://www.nutshellhifi.com, Arielsidorna, så får du reda på mer om vad Lynn Olson har för argument för TL:en. Intressant läsning. |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 18:24:46
|
Låter riktigt intressant inte minst med tanke på valet av element. Har inte hört Viforna, men har själv 9300 och de är lite "magiska" i toppen. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 17:16:37
|
quote:
Jag har kört ett par ME2:or i något år, använder en sub till varje kanal delat aktivt vid ca 100Hz. Är inte riktigt nöjd med ljudet, tycker att de kan bli lite väl "laid back" och tråkiga.
Tar upp den här tråden igen för radelius skull, som hade för laidback ljud i sina ME2. Men det kan säkert vara av intresse för er andra också. Dhar hänt lite på diyaudio.com angående det här med delningsfilter i Arielen. Tänkte att det kanske kunde vara värt att åtminstone titta på det: http://diyaudio.com/forums/showthread.php?s=15f809790806236d7d69ba2ffa4f8f97&threadid=18930&highlight=ariel Killen har ökat kapacitansen i diskantfiltret från 4.7uF (originalfiltret för 9000) till strax över 5uF, vilket förbättrade hans ljud. Han har också fått förslag om att gå upp till 5.8 uF och skippa seriemotståndet. Varför inte försöka?
|
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 22:37:20
|
Det är ju precis de ändringar som jag har gjort, och nämnt tidigare i den här tråden. Jag kör med ca 5.4 uF samt skippat seriemotstånd. Jag upplever ljudet som betydligt livligare jämfört med originalfiltret, men jag tycker ändå att de fortfarande är liiite laid-back till karaktären (vilket jag iofs tycker är helt OK). |
Mvh // Per |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 23:18:48
|
Var hos DHT och lyssnade och jag tyckte nog Arielerna lät rätt hyffsat. Kankske inte helt mitt ljudideal men visst fanns det en del som var helt ok. Vifabasarna är väldigt fina element. Otroligt ljud så det är inget fel på dom direkt. 9300 är väl ett ok diskant också men jag tror nog 9500 (som lynn använder i senare modeller) låter bättre. 9700 låer iaf bättre än 9300. TL lådan är ju lite speciell. Helt klart en annorlunda bas. Dom spelar rätt djupt nästan såp det kunde bli för mycket energi vid höga ljudnivåer. En aningens resonansfenomen hördes också men det är kanske möjligt att justera med hur mycket öppning man har vi "tl-utsläppet". TL verkar i vilket fall vara för dom som gillar att tweka. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Topic |
|