HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ariel/ME2 högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:55:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Det är ju precis de ändringar som jag har gjort, och nämnt tidigare i den här tråden.

Ser man på, period, det är det. Proof of the pudding! Då väntar vi bara på att få höra om radelius vidare öden och äventyr med ME2:orna. Kanske ser hans diskantfilter redan ut sådär, kanske inte. Jag är iallafall nyfiken.
Hur går det, radelius? Fortfarande alltför laidback ljud? Hade du de här värdena redan i diskantfiltret eller?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:05:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lynn skriver om att det är LC krets (har jag för mig), som påverkar hur pass mkt "Laid Back" ljudet blir. Har för mig min kompis labbat lite med det och enligt honom så tar ljudbilden rejäla steg frammåt och bakåt beroende på R-värdet.

Kramit:
Faan va kul! Du har precis motsträviga erfarenheter än mig. Jag tyckte, i de två rum jag lyssnat, att basen var för klen!
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:27:03  Show Profile Send DHT a Private Message
Lynn rekommenderar ju också själv att tweaka värdet på diskantens seriekondensator, beroende på hur "laidback" man vill ha ljudet. I tidigare versioner rekommenderade han också att öka/sänka värdet lite på seriespolen till basarna i samma syfte.

Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:52:17  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej igen!
Ja än är vinterns sköna kvällar här så det går lite långsamt. Jag har inte hunnit testa dessa rekommendationer. Ska göra dem och se vad som händer innan snön kommer här i Luleå. Jag måste dock säga att jag är lite skeptisk. Det kostar dock inget att pröva.
Har någon sett ett schema till ett högtalarkit kallat "Okara 2" från North Creek Music. Det är baserat på samma element fast med en 5 tummare.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:19:15  Show Profile Send mjon a Private Message
Har tyvärr inte sett något schema till Okara 2 men jag är väldigt intresserad om någon annan har sett det eller vet vad ett färdigt filter till dessa kostar.

/ Magnus
Go to Top of Page

El Jeppo
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:25:33  Show Profile Send El Jeppo a Private Message

Har också letat efter filter till Okara, utan framgång. Har även tagit kontakt med North Creeek, men de vill inte släppa på denna hemlighet. Delningsfilter går dock givetvis att köpa, se prislista. Inte så billigt kanske - Men bra!

http://www.northcreekmusic.com/2002PriceList.PDF

Lycka till med ditt letande!

/Jesper

Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:08:23  Show Profile Send radelius a Private Message
OK nu har jag testat med 5,7uF och kortslutet seriemotstånd. Motståndet höjer som sagt bara nivån en aning på diskanterna vilket inte är helt fel. Men att öka kondingen var ingen hit. Allt djup i stereobilden fösvann samtidigt som detalskärpan gick förlorad. Ska man labba så är det nog i första hand med seriespolen på basarna. Möligen med motståndet som sitter i "konjugatlänken" över basarna.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:46:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tänkte bara meddela att Eltek i Norge säljer P13WH-00-08 för 298 nkr st t o m söndag.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/newsdet62.htm

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/01 :  12:26:26  Show Profile Send kjb a Private Message
Oj! Jag impulsköpte 4 st P13WH-00-08 och komplett filter till en Ariel/ME2 på Eltek igårkväll, SS9500 handlade jag tidigare när de hade rea förra gången. Så nu blir det till att bygga :)
Elementen + filtren hamnade på ca: 4200 :- då betalade jag ca 600:-/st för diskanterna och 330 :-/st för basarna. och resten (1700:-) till filtret.
Filtret blev inte så fruktansvärt dyrt trots 12Awg foliespole till basen och ett par 'små' supreme-kondingar på 0,68uF... övrigt polupropylenkondingar och metallfilsmotstånd.

Vill inte tänka på vad det hade kostat om jag beställt från någon svensk säljare :(

Så vad rekommenderas? Ariel eller ME2? Har hört ganska mycket på en ME2 och tycker att den ibland låter lite 'burkigt' och är väldigt klen i basen, fast i övrigt mycket bra... kanske beror på dämpningen.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:18:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Räknade just ut att bara elementen skulle kostat 4960:- plus frakt om jag köp dem på hifikit, jämfört med ca 2500:- som jag fått dem för (inklusive frakt) på Eltek. Mycket bra initiativ med en ny reavara varje vecka! dessutom ordentligt nedsatta, det ser man inte överallt.

Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:27:58  Show Profile Send period a Private Message
Jag byggde ME2:an av den anledningen att det var ett förstabygge och jag tyckte Arielen verkade för komplicerad. Hade jag haft mer byggerfarenhet hade jag solklart kört på Arielen. Med tanke på att du redan har hört en ME2, tycker jag än mer att du ska köra på Arielen. BTW, mina ME2 låter inte burkigt, men att dom är lite klena i basen kan jag dock hålla med om.

Mvh // Per
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/01 :  14:58:48  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag kan tänka mig att burkigheten är pga felaktig dämpning. Vilken dämpning är bäst i en ME2, och vilken mängd?
Jo det är ju som sagt en hel del extra jobb med arielen.
Men vilken version, 5 eller 6? 6:an ser ganska komplicerad ut.

Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/02 :  02:04:30  Show Profile Send period a Private Message
Jag har inte labbat så mycket med dämpningen. Jag har klätt alla väggar, förutom baffeln, med "ullfiltmatta", ca 1-1,5 cm tjock, typ bilisolering (köpte på mekonomen). Lynn Olson skriver om ngt liknande material (industrial wool felt), jag tolkade det som samma. Utöver det har jag lagt i lite "lagom" med fårull i högtalaren. Ungefär som det beskrivs på Aloha Audio. Tyckte det fungerade så bra att jag inte har brytt mig om att prova något annat.

Jag tycker alla versioner av Ariel verkar mer eller mindre komplicerade ;-)....

Mvh // Per
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/02 :  12:51:01  Show Profile Send kjb a Private Message
Jo komplicerade är de :( men ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid =) Och gott om tid har man lite.
Min bror (som har byggt ME2) har fårull i sina, vet inte riktigt vilken mängd han har stoppat in.
Den där ullfiltmattan lät intressant, jag skall åka förbi mekonomen någon dag och kolla på den.

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:51:08  Show Profile Send DHT a Private Message
Testade mina Ariel igår kväll med ett par slutna 50 liters basmoduler med var sin XLS-12. Subborna delade vid 80Hz 24dB/okt
och drivna av ett 2x200W Rotelsteg. Mina 300B SE-steg har jag beskurit nedåt vid runt 85Hz 6 dB/okt (skall testa brantare delning sen) Så här långt funkar det mycket bra !

Basen känns betydligt djupare, som väntat. Resonans-/bummeltendenserna som mina Ariel visat ibland försvann också.
Skall testa mer ikväll.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:57:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
DHT:
Va kul! Hoppas du återkommer med information och kanske rent av nån bild?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/03 :  03:54:24  Show Profile Send period a Private Message
DHT: Hur tycker du XLS-subborna fungerar i 50 liter slutet? Kör du med någon aktiv EQ till basarna?

Mvh // Per
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:23:32  Show Profile Send DHT a Private Message
epkpeng: Skall fixa nån bild framöver

period: Det funkar bara bra, fast upptäckte igår att jag gjort ett fel i aktiva filtret som gör att jag har för flack filterkaraktäristik (12dB/okt). När jag fixat brantare delning bör det bara bli bättre.

Aktiv EQ kan man väl påstå att det blir sen jag åtgärdat filtret.
Enligt simuleringar bör jag ut från filtret ha en gradvis ökande utnivå vid lägre frekvenser, ca 10 dB högre vid 20Hz jmf med 80Hz.

Kanske detta blir lite överkompensering t.o.m... Jag vet inte riktigt, beror ju på rummet också förstås.

Edited by - DHT on 2003/09/03 14:39:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000