HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ändmuttrar/kupolmuttrar M16 till vettigt pris?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:42:21  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare. Vet någon var det finns ändmuttrar, även kallade kupolmuttrar, till vettigt pris för 16mm skruv (M16)?
Var på Eksandhs idag, och där skulle de ha 95:-/st för dem. För att inte tala brickor med 17mm innerdiameter som de skulle ha 28:-/st för. Det blir lite väl dyrt, så förslag på affärer/kedjor som säljer sådant mottages tacksamt! Helst i Lund, men Malmö funkar.
Jag antar att ni kan lista ut vad jag ska bygga...

/Simon

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:03:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Sånt där är jättedyrt i små mängder. Jag kollade åt dig på Clas Olsson och där var det minst lika dyrt. Jag hade nog försökt på en skrotgård tror jag och sen putsat upp grejerna lite snyggt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/02 :  10:29:39  Show Profile Send Dimitri a Private Message
På Överskottsbolaget i Gbg finns det en stor låda, kanske 1m^3 med ett otal olika bultar, muttrar, brickor osv. 25 kr/ kg. Jag skulle kunna kolla åt dig (och köpa om jag hittar) hur många behöver du? besiktigar bilen i närheten kl 13.30 idag.
Dimitri
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/07/04 :  09:42:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Desvärre inga kupolmuttrar ännu :(

Biltema (Helsingborg) kolla under bygg--fästelement -- skruv / stångmaterial
till bra priser
http://www.biltema.se


Jag har beställt privat av en handlare (annan än Eksandhs) i Lund kupolmutter + alla övriga metalldelar till en TNT-DYI-Flexy stereohylla i m20 men leveranstiden verkar lång på kupolmutter, men den som väntar... stångmaterial och mutter och brickor kom emellertid inom en vecka!

Till hyllplan skall jag använda färdigfanerad MDF från Fredricsons trä AB i Arlöv http://www.fredricsons.com där de även har fanér och ädelträ till försäljning till privatpersoner på fredagseftermiddagar 13.30-15.30.

Vilken kupolmutterform är du ute efter, hög eller låg form samt i vilket (yt-)material (rostfritt, elförzinkat (blank), mässing eller nåt annat?

Kupolmutter är iofs dyrt men Eksandhs verkar hålla höga priser över hela sitt sortiment, speciellt om man inte är företagskund och handlar i STORA kvantiteter. (Jag har ännu inte hittat något där som är lägre pris än på andra ställen men å andra sidan så blir man bra bemött och personalen är kunnig och deras sortiment är stort.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:52:34  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett tips! kör med vanlig mutter... åk till biltillbehörsfirman och köp snygga kupoler av förkromad plast det blir bra och billigt.
Om kraven däremot är att det måste var äkta kupolmutter tänk då på att när du går på krogen att alla kupor du då skådar inte är äkta.:-|
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:00:12  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.
Finns det några bilder på en färdig "stereobänk" (antar att det är det ni ska bygga) här på forumet?
Ska bygga en själv i sommar

/Mikaell.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:26:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Stereobänk vad är det för nått? köp ett spännband på Q8OK och dra ihop apparaterna ställ sedan klumpen på en pinnstol från IKEA pris ca SEK 200
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:30:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har ett antal rostfria M20 brickor över sedan jag byggde min TNThylla. Dom gick bara att köpa i 100pack. Jag gav 300 kr för 100packen. Har rätt bra rabatter genom mitt jobb på ABB.
Om det är någon som behöver sådana, så ligger dom bara och skräpar här. (Om jag hittar dom förstås )

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/05 :  01:10:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bild på härligheten var det ja:



Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/05 :  10:06:37  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Snygg bild! en liten fråga bara...
Varför 3 stänger istället för 4? är det för utseendet eller finns det någon praktisk funktion med 3?

MVH /Mikaell.

.....det regnar inte just nu......
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/05 :  10:43:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är bättre med 3 ben eftersom du alltid har perfekt kontakt med golvet utan en massa justeringar. Tycker att man ska hålla sig till 3 ben. Det gjorde jag och racket är riktigt stabilt.

/Erik
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/07/05 :  10:43:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Enligt TNT så tycker de att 3 stänger är lättare att väga av jämt i nivå. En trebent pall vinglar ju inte som en med fyra ben kan göra på ojämt underlag (eller med olika längd på benen)

Kör man rostfritt i m16 och uppåt så börjar kanske även kostnaderna att bli betydande för varje komponent... jag vågar knappt tänka på vad en kupolmutter i rostfritt m24 kostar! (Iofs är det lite jämfört med en seriös hifi-komponent men nu snackar vi ju ändå om en detalj som inte igentligen påverkar ljudet, men design och kvalitet kostar som bekant.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:53:48  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag byggde en slags flexybänk, fast med svarvade ben i rostfritt och bänkskiva i bok. Fungerar utmärkt. Har dessutom lovat att lägga upp bilder, men tydligen vill det sig inte med mig och digitalkameror..
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:33:19  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det där med 3 ben är ju logiskt om man tänker efter...
Tack för tipset!

/Mikaell.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/06 :  00:46:30  Show Profile Send knabsol a Private Message
Har också lyckats få ihop en flexybänk, med bara tre ben iofs. Tyvärr blev det lite tunnare skivor (21mm) än vad jag räknat med, men får man dom gratis inkl fanering så klagar man inte så mycket
här är lite bilder:
http://rain.prohosting.com/ekoxe/temp/flexy/

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:49:09  Show Profile Send Mikaell a Private Message
En liten fråga bara...
Vilken gänga brukar det användas? m16, m20?
Finns det något standard-mått på hyllplanen?

Ska bygga en på fredag

/Mikaell
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/08 :  00:07:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul ide med flexy! Har kört med den för 8 år sedan! Till skrivbord och sängbord bl a. Om man köper fyrkantsbrickor med håldimater på 25mm och gör fyra fästhål i dessa i hörnen så kan man svetsa fast dem i muttrana som man kan fästa de gängade stängerna i. Så har jag gjort till mitt skrivbord som jag sitter bakom just nu. Då behöver man inte få gängade stänger som sticker upp genom översta plattan...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:53:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag valde en gänga (m20) som passar till hyllplanen utan att se för grov eller för tunn ut.

Om någon har problem med att hitta kupolmutter i m20 så har jag till bra pris!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000