HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad löda med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:21:48  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej,
Jag ska tillverka egna rca-kablar av "bättre" modell.
Vad ska jag ha när jag lödar?
Finns det något tenn som är bättre än vanligt tenn?

Tacksam för svar o funderingar.

MVH, /Mikaell.

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:31:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Det viktigaste är nog en bra lödteknik.
Vanligt standardtenn duger gott.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:36:18  Show Profile Send hifiman a Private Message
Mikaell:

vill du ha det bästa, så hör med t ex www.sontec.se om WBT lödtenn. detta innehåller 4 % rent silver

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:08:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lödtenn med silver är lite knepigt att löda med, det blir lätt kallödingar. Man bör definitivt ha tillgång till en riktig lödstation och det är naturligtvis ett plus om man är van att löda.

I praktiken är det snarare lödningens kvalité (=hur duktig man är att löda) än det tenn man använder som avgör hur bra det blir.
Ett tenn som är "lätt" att löda med är bättre i de allra flesta fall.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:39:18  Show Profile Send divander a Private Message
Är det stor skillnad på dyrare och billigare lödstationer? Jag tittade på den som finns på Teknikmagasinet (rekomenderades i en annan tråd). Men det verkar som om man inte kan byta spets på den. Eller är det någon typ av standard på spetsar?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/09 :  08:40:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Se http://www.websitetoolbox.com/tool/mb/tubehifi,
där finns en tråd om lödtenn. (Soldering survey)
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  08:52:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Stiron en lödstation på 100W ställbar från 100 - 400 grader för 895:- inkl moms är ett bra köp och duger gott till kabellödning pga den höga effekten klarar även silvertenn.

Och du den är svensk, made in Sweden with proud.

Köp från Belganet då blir dom glada.:-)http://www.bde.se/welcome.htm

Hittade denna roliga länk där bland annat Stiron lödstation finns en firma som säljer spiklabbar till skolorna.http://www.delfing.se/katalog2002.pdf

Edited by - Xover on 2003/07/09 09:04:34
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/09 :  08:56:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Lödtenn med silver är lite knepigt att löda med, det blir lätt kallödingar.


Det finns många olika kvalite'er på lödtenn, så även på lödtenn med silver. WBT's lödtenn är otroligt lätt att löda med. Det flyter avsevärt mycket bättre än många "vanliga" lödtenn. Det är snudd på omöjligt att göra en kalllödning med det tenn'et, imho...

Silver-tenn'et på Elfa är dock, precis som det nämns ovan, lite knepigt att löda med och kräver bra utrustning och goda kunskaper.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:46:25  Show Profile Send TLovskog a Private Message
PAC:
Fast det kanske var en liten orättvis släng åt ELFAs lödtenn. De lod som ELFA har är blyfria (åtminstånde de med ~4% silver i), medans WBTs är vanligt lod med 4% silver i.

Att ta bort blyet höjer smältpunkten avsevärt och ställer till annat obehag i processen. Därför är de svåra att löda med. Har nog mindre att göra med kvalitén på ELFAs grejor som sådant.

Divander:
Skillnaden mellan lödstationer är nog oftast, som vanligt, kvalitén. Du får dock kanske en del "proffs" finesser med de dyrare. Själv har jag haft en hel del lödstationer i mina dagar. De flesta i 500-1000kr klassen har gått sönder efter några år, eller haft andra störigheter.

Mina Weller kolvar har dock stått mig bi länge nu, men de kostar iofs 5000kr styck i enklaste utförande.

Då får man dock ...

# Mycket temperaturstabil kolv.
# Snabb start.
# Lätta kolvar.
# Många tillbehör, såsom ESD säkra kolvar, pincett kolvar, avlödningsspets (en tennsug av mildare slaget med värme). En drös med olika spetsar etc.
# Möjlighet att enkelt byta spetsar med värmen på.

Dock kanske det mest har betydelse om du jobbar proffesionellt eller som tung amatör. Att däremot använda en temperatur reglerad lödstation, mot en vanlig penna är "som natt och dag".

De flesta märken har nog olika spetsar som inte alltid passar varandra. Så har weller det även mellan lite olika modeller.


/Thomas Lövskog

Edited by - TLovskog on 2003/07/09 10:47:42
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:36:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Thomas,
du missförstod nog mitt inlägg??

Elfa har god kvalité på det de säljer, oftast mycket god.

Men, inte desto mindre är det blyfria silverlödtennet de säljer knepigt att löda. Det kräver högvärme och bra underarbete för att bli bra. Försök löd jordpunkten på en Bulletplug med det och det finns en stor risk att tom du blir besviken.

Precis som du påpekar beror det troligtvis på att det är blyfritt och har inte det minsta med kvalité på deras prylar att göra. Snarare att de vänder sig till en mycket bred publik och det tennet är inte till för en hemmapulare utan riktiga verktyg men med temperaturkänsliga lödpunkter.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:22:15  Show Profile Send TLovskog a Private Message
PAC:

Jo. Mitt påpekande var just det att om man inte visste skillnaden blyfritt/vanligt med silver kunde man förledas att tro att du syftade på att ELFAs tenn var av sämre kvalité.

Precis som du påpekar så krävs det mycket mer av utrustningen för att löda blyfritt. Antingen med eller utan silver, det är frånvaron av blyet som är problemet. Vanligt SnPb smälter vid 183 grader. De olika blyfria legeringarna vid 220-300 (220-240 vanligast dock) grader.


/Thomas Lövskog

Edited by - TLovskog on 2003/07/09 12:27:03
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:21:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Thomas:
quote:
...kunde man förledas att tro att du syftade på att...

Förledas, tro och syfta, det är många indirekta ord i en och samma mening och alla ledde dig åt fel håll.

Det var inte meningen att skriva ett otydligt inlägg.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:56:35  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Hej,

quote:
Förledas, tro och syfta, det är många indirekta ord i en och samma mening och alla ledde dig åt fel håll.



/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/09 :  18:41:33  Show Profile Send Kraniet a Private Message
glöm alla specialare.. kör vanligt 40/60 lödtenn. sen ska du ha exakt 340 grader. lödningen ska bli blank.. får du en matt lödning så har du värmt för mycket eller för lite eller så har du hållit lödtennet emot för länge. En blank lödning låter sämre än en matt..
så enkelt är det.. förutom att man bör ha en riktig digital lödstation som klarar av att hålla temperaturen konstat trots belastning..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/07/09 18:41:54
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  18:56:14  Show Profile Send Xover a Private Message
En annan bra lödstation är ERSA som Clas Ohlson säljer till hyfsat pris dock ej så lågt som vad man kan få en Stiron 100 Wattare för.
Mitt seriösa förslag är köp en ERSA 60W från Clas Ohlson eller en Stiron från Belganet om du har råd köp en av varje så täcker du hela ditt behov av lödverktyg från fina små lödningar till att löda kopparplåt.
Dessutom så håller spetsarna til ERSA oförskämt länge Stiron vet jag dock ej.

Passa er för ett märke som heter PACE deras billigaste kostar ca 2500:- men är totalt värdelösa dålig värmeöverföring till spetsen dålig hållbarhet på spetsarna som ju är ganska dyra.

Det där med att hantera en lödstation är en vanesak det kommer att bli bra med några veckors lödjobb du ser ganska snabbt vad som är acceptabelt.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:22:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har provat en ERSA 60W vid några tillfällen med mycket bra resultat. Själv kör jag Biltemas billigaste station. Inte lika bra men den duger åt mig. Billiga spetsar till den med.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:26:36  Show Profile Send Wizard a Private Message
Prisa vare Metcalf:s HF lödstationer, svårt att slita sig från lödningen då...

Wizard
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:38:02  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Helt rätt Wizard en sån lödkolv skulle alla ha.
Men den här är inte så tokig heller http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021374.htm dyra spetsar men stänger man av stationen mellan gångerna så håller spetsarna länge.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:52:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Metcalf! jodå dom är fina men det var lite dåligt med support ett tag så jag slängde bort min vem säljer dom i sverige?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:19:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag håller med PAC att WBT,s lod är mycket lätt att löda med. Det flyter ut och väter igenom bättre än vanligt 60/40 lod. Finns att köpa i liten 44 gramsförpackning från Sontec. Nordost,s Wondersolv är lika bra, men säljs inte i så små förpackningar.
Det blyfria silverlodet från Elfa kräver högre temperatur och flyter ut dåligt.
Det är förmodligen framtaget av miljöskäl.

Att det lättare blir kallödningar med lod innehållande silver och speciellt det blyfria lodet beror på ett stäörre smältintervall.
Dvs. den temperatur då lodet befinner sig i övergången mellan smält och fast tillstånd. Den övergången är känsligast för rörelse och med ett större smältintervall är lodet i det tillståndet under en längre tid.
Ett 60/40 lod har en smältintevall mellan 183-188 °C.
Ändras den blandningen med inslag av silver, så blir smältintevallet större.
Silverlod har större mekanisk hållfasthet. Och det låter bättre med ett sådant lod i en bättre anläggning.
Jag har provat ett lod med 8% silver också, som var lätt att löda, men inte gav något extra ljudmässigt. Det tror jag inte finns att köpa i Sverige, och det är dyrt. Jag kan tänka mig att till silverkablar kan det vara en fördel med en högre silverhalt.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/10 :  06:47:04  Show Profile Send TLovskog a Private Message
quote:
Jag kan tänka mig att till silverkablar kan det vara en fördel med en högre silverhalt.



Vilket är anledningen till att man tog framt lodet med silver i. När man lödar silver-plätterade anslutningar (kablar, kontakter etc) så "försvann" lite av silverplätteringen in i lödfogen. Om man blandar några få procent silver i lodet så minskade denna upptagningen rejält.

Eftersom silver migrerar lätt, är man normalt suspekt till det i "lödbranschen". Det är först på senare tid som man ex. återigen använder det som ytfinnish på mönsterkort.

Och, jo, blyfritt lod är enbart framtaget av miljöskäl. Även om effekten av det är tveksam. Blyet har dessutom en del mycket bra egenskaper för själva lödprocessen.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000