HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag funderar på att köpa nya högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:53:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag funderar alltså på att införskaffa mig ett par nya högtalare. Just nu använder jag mig av ett par Dali 6006, som drivs av en HK 670 tillsammans med en Cambridge D500SE cd spelare.

Jag lyssnar mest på hårdrock av alla de slag och rock musik.

Jag föredrar ett varmt och ganska lent ljud, och högtalaren måste kunna gå något så när djupt i basen. Jag tycker rockmusik blir ganska tråkig utan ett rejält basfundament. Dali 6006:orna som jag har passar in rätt så bra på mina önskemål, men jag skulle gärna vilja klättra uppåt ett snäpp på stegen (det är så tråkigt att inte uppgradera sig)...

Någon som kan ge tips på golvhögtalare som skulle kunna passa mitt tycke och smak i klassen upp till 10-12000 kr? Om ni själv äger något som ni tror kan passa så får ni gärna berätta vilken elektronik ni har och hur de låter ihop...

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:16:54  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
quote:
Jag funderar på att köpa nya högtalare!


Don't we all?

Förlåt, jag vara bara tvungen. Fortsätt tråden och ignorera detta inlägg.

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:26:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle kanske titta lite på ett par bra stativare och kompletera med en subbas. Då kommer du få ett lite mer luftigt ljud i diskanten och mindre risk för lådvibrationer. Och förmodligen ett trevligt mellanregister. Subben gör att du inte tappar nått neråt..

Bra tips på små system kan vara nått från Wharfedale eller Acoustic Energy, dom ha små bra stativare och vettiga subbar som skull kunna hammna i din budget tillsammans.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:28:15  Show Profile Send marens a Private Message
Kolla under säljes. Där finns ett par Intelligent Sound IS8 till salu. Lyssna på dem, sen när du har köpt dem behöver du inte köpa nya högtalare igen. De låter extremt rent, detaljerat och dynamiskt. Fast det är ju inga golvare iofs, men det är bara positivt i detta fallet.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:55:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Martin >>>

Problemet med stativare är såklart att basen inte är lika djup, men det kan ju förstås avhjälpas med en sub-bas. Men om högtalarna är i 4 ohm, vilket jag tycker de flesta verkar vara nu för tiden, så kan jag inte koppla en sub-bas till min HK 670! Ska jag använda båda utgångarna då så måste jag ha 8 ohms högtalare (?).

Jag vill inte skaffa ny förstärkare också, inte än i alla fall...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:58:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message
ja just det, inte om den har inbyggd förstärkare förstås, då ska det ju gå. förlåt... mina sub-bas kunskaper är obefintliga!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:59:37  Show Profile Send marcus a Private Message
Cervin Wega funkar nog bra med rock.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:01:35  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Cervin Wega har jag lyssnat på, och det blir nog ett nerköp rent ljudmässigt jämfört med mina Dali...
Bas får man ju dock så det räcker och blir över, men inte riktigt den typen av bas jag vill ha!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:03:03  Show Profile Send marens a Private Message
En aktiv subbas kopplat på högtalarutgångarna tar bara "signalen" från dem, den belastar inte förstärkaren så att det märks. Det spealr heller ingen roll vilka utgångar du använder, det blir parallellkopplat i alla fall. Vare sig du använder bara A eller A+B osv.

IS högtalarna går rakt ner till 63Hz (alltså +/- 1dB (!)) och rullar sedan väldigt långsamt av neråt. Så det är riktigt bra bas även vid 35-40Hz. Man kan säga att de går lika djupt som dina nuvarande högtalare fast utan någon "bump" i responsen som det blir med de flesta basreflexlådorna i ett rum. Basen hörs ändå tydligt (om inte tydligare). Dessutom kan de spela riktigt högt utan distorsion eller att basen slår igenom. Sitter en 9-tumms bas i dem.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:03:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Carwin ska vi nog alla ta och glömma om man vill ha nån typ utav kvalitet på ljudet överhuvudtaget... Förlåt alla som har ett par, men dom kan inte beskyllas för att låta bra, stora, anskrämliga och dålig ljudkvalitet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:07:20  Show Profile Send marens a Private Message
Måste instämma i Cervinkritiken. De låter aphus.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:14:52  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag instämmer nog där också, Cerwin är inte något jag är ute efter!

Marens >>>
Jo jag kom på att det funkar så. Har aldrig haft en sub-bas själv så det tänkte jag inte alls på! Dynaudio Audience 42 med någon bra sub till kanske skulle vara något? Någon som testat?

Någon av Monitor Audio's golvare har jag funderat över, men har inte provlyssnat än...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:35:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Whafedale har en golvare som verkar vara rätt trevlig ( EVO-30 eller 40 ), pris och bra ljud...
Men Monitors golvare kan vara bra alternativ oxå..

Och så finns Acoustic Energys Evo3 ( ganska lika beteckningar där )..
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:42:22  Show Profile Send byggarn a Private Message
Säg till om dina 6006 är till salu, men är endast intresserad om de är i körsbär.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:46:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jo dom är i körsbär. Vi får se, har inte beslutat mig för att sälja dom än, och om jag gör det kan det hända att det blir först efter semestern. Som sagt, vi får se. Jag gör väl en annons här på forumet i så fall...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:48:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vilka i Sverige säljer Wharfedale förresten?

Monitor Audio Silver S6 eller S10...
Någon som har erfarenheter eller kommentarer om dessa?
Vilken ljudkaraktär har dom?

Edited by - millenniumking on 2003/07/01 15:54:03
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:59:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan nog hitta dom på en del ställen, men kolla med deras svenske distributör MACAudio på 0510-543110 så kan han nog rikta dig till en butik nära dig.. Deras EVO-30 golvare är väldigt snygg om man nu vill ha en estetiskt tilltalande låda, den ser rätt mycket ut som en B&W med sin välvda låda och kevlarelement.

MA är nog prevliga, kan vara lite ljusa i karaktären om inte jag missminner mig, men det styrs ju mycket utav vilka grejer man kopplar till och kablar... Men dom är bra vad jag har hört.

/M
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:05:39  Show Profile Send marcus a Private Message
Rock är ju knappast ngn audiofil-musik ändå så jag tycker CW funkar bra.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:10:57  Show Profile Send dali a Private Message
Wharfedale säljs väl av Elgiganten? Åtminstone i hembiosammanhang.

Med risk för att låta som en trasig skiva; prova Linn Ninka. De är INTE djupa i basen, men om du ändå funderar på en separat aktiv sub så ... kör själv med Ninka + sub.

Jag tycker att Ninka passar mycket bra till rock, men provlyssna själv.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:24:43  Show Profile Send Gottis a Private Message
Köpte nyligen ett par bronze 2or och kopplat ihop dem med en sub zero
och visst låter det klart o fint och djupt går det. men efter ett tag bar jag in mina golvare igen för att jämföra en gång till. Med rock så blir det ett helt annat tryck, mer medryckande tycker jag med golvarna. Med stativarna + subban så låter det därimot bättre med lite lungnare musik.Så nu har jag bägge systemen framme. Golvarna till fullt ös och stativarna till myset. Nu kan jag inte jämmföra med så mycket o inga guld öron har jag heller men jag tror nog att ett par bra golvare är att fundera på om man vill ha bra tryck o ös.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:35:02  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jo det är den uppfattningen jag alltid haft; ös = golvare!
Men jag är inte den som inte kan ändra mig om jag blir överbevisad någon gång!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:39:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Nya Carlsson OA60 hamnar runt 12k. Produktionsstart i augusti. Testserien är klar om cirka en vecka och kan då provlyssnas, men tyvärr bara hos Larsen Hifi i Skillingaryd tills vidare, innan full produktion kommer igång.

Hursomhelst, en bättre högtalare för pengarna hittar du inte, enligt mig. Dynamiken är det bästa jag hört. Basen är riktigt djup (rak ner till under 30hz om jag minns rätt), diskanten är verkligen super på alla sätt och vis.

Har lyssnat på både jättefina lugna akustiska inspelningar, imponerande slagverksinspelningar (dynamiken!) samt rätt så tung rock på dessa och de klarar allt på ett fantastiskt fint sätt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/07/01 17:41:44
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:18:50  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Jag måste ta och rekommendera Quad 12L som stativare.

Subwoofer bör man komplettera med eftersom Quad 12L (och dom flesta andra stativare?) inte kan leverera särskilt låga frekvenser.

Jag har själv Quad 12L. (H/K 670 som förstärkare)
Har även en AudioPro Sub Focus.
Just nu är jag grymt nöjd över ljudet.

Jag skulle även föreslå Quad 11L / 12L framför Dynaudio Audience 42 eftersom Quad är billigare, bättre finish och enligt många bättre ljud.


Web
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:49:56  Show Profile Send Lelle a Private Message
Rock musik är ingen audiofilmusik, var det nån som skrev och det stämmer nog ganska bra om man tänker på hur inspelningskvaliten är allt för ofta.

Men jag tycker absolut att rock låter bättre på "finare" (oftast dyrare) högtalare än på t.ex. ett par Cervin.
Rock musik är oftast ganska "skramligt" av sig själv så det låter definitivt inte bättre på ett par skramliga högtalare, då blir det ju helt olyssningbart.
Nej fina, dyra?, mjuka fast dynamiska ska högtalarna vara.

Jag lyssnar mest på klassisk musik som t.ex. DeepPurple, Black Sabbath, StatusQuo etc. etc.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:52:35  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kolla om Mirage har nåt i den prisklassen du vill ha.

Think different.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:18:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Wharedale sålj nog inte så mycket via Giganten längre, nu när dom har Mission agenturen i sverige !! Jag tog dock in Wharfedale till Elgiganten butiken i Kungenskurva när jag jobbade där, men det var några år sen nu..*L*

Men det är bara att slå en signal till MAC audio, som är importören av Wharfedale i sverige, så får man nog reda på var dom finns i landet...
Och på Cerwin låter INGET bar..tyvärr det är bara så..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000