HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge DAC 3 / M-Audio SuperDAC el. liknande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/18 :  14:10:37  Show Profile Send Nemo a Private Message
Hejsan, jag har lite undringar om ovannämnda DAC:

Är det någon skillnad mellan DAC 3 och Dacmagic 3 ?

Vilken teknik använder DAC 3 (bitbredd, översampling &c.)

Vore det en ned- eller uppgradering att koppla en DAC 3 till en Harmony Designmodifierad Arcam Diva CD72T (modifierad med ny klocka och nätdel och bättre komponenter i analogdelen)? Jag är främst ute efter att skaffa balanserade utgångar (vilket CD72:an saknar) från CDP:n, så att jag kan driva mina Electrocompanietgrejor balanserat, men vill såklart ha minst lika bra ljud, som från CD72:ans DAC-del.

Även annan information eller omdömen om denna eller andra balanserade DAC:ar i liknande prisklass (max 3000 kr ny eller beg.) är av intresse.


Edited by - Nemo on 2003/06/23 14:33:24

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/18 :  14:19:30  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag tycker det låter som en nedgradering!

Varför vill du köra balanserat, för att få bättre ljud eller bara för att man kan? Ursäkta om frågan är provocerande, men fundera lite... CDP:n?
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:03:40  Show Profile Send Nemo a Private Message
fridefors: Jo det är så att mina Electrocompaniet förstärkare (för- och slutsteg) är balanserade internt ända från ingång till utgång och designade främst för balanserad drift (enligt Electrocompaniet blir t.ex. distortionen lägre vid balanserad drift), så man borde kunna få bättre ljud genom att köra balanserat. Dessutom har jag alltid tyckt att balanserad signalöverföring är en elegant idé (rent tekniskt, alltså)...

CDP är en förkortning för Compact Disc Player, men utläses lämpligen "CD-spelare", det går snabbare och lättare att skriva än "CD-spelare". Jämför DAC: Digital to Analog Converter, "DA-omvandlare".

Jag har också funderat på att byta CD-spelaren mot en balanserad (integrerad alltså), t.ex. en begagnad NAD s500, Vincent CDS3 eller en S.A.T. CDFix, om jag kan hitta en någorlunda billig (max 8000 kr).


Eller så behåller jag det som det är, jag har inte bestämt mig slutgiltigt än...


Edited by - Nemo on 2003/06/18 15:04:51
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:07:31  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Okej. Tycker bara det vore synd att använda en moddad Arcam "bara" som drive. Byta spelare går ju alltid, är det inte ngn som säljer en Wadia 831 på beg-forumet? Såg en Accuphase DP-65/55 på Hifimagasinet med...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:11:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tycker du borde akta dig för att se balanserade utgångar som en mirakellösning som ger ett enormt lyft i välljud...nog gör det skillnad, men det är magnituder i skillnad mellan olika DAC:ar och balanserat/obalanserat, IMHO.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:17:31  Show Profile Send John a Private Message
Harmony Designs dac har ju balanserad utgång. Ayn: hade du testat den?
Har ju en själv (så klart) men jag formodar nästan att Arcams cd72 låter fullt tillräckligt bra alldeles själv. Fast vad vet jag?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/18 :  15:57:17  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Personligen tror jag att det är mer en förflyttning i sidled än en påtaglig uppgradering. Så himla mycket borde det inte skilja... men vem vet utan att lyssna?
Däremot tror jag mycket väl att det kan finnas DAC:ar som lyfter prestandan en bit och jag tycker oxå att det finns uppenbara anledningar till att försöka köra balanserat men var gränsen går där man verkligen kan säga att man får en förbättring för sina satsade pengar är ju svårt. Midiman, eller M-Audio, som säljs av Musikbörsen har en DAC som heter Super Dac som verkar vara bättre specad (24/96, 128 ggr översampling) och sammansatt än Cambridge-varianterna. Kostar 3000 och har alla anslutningar man kan begära. Om den inte är bättre än din Arcam skulle jag vara förvånad men det kan ändå vara lite av en sidledsförflyttning, 3000 kan vara bättre någon annanstans i anläggningen. Om du testar någon av de många föreslagna vägarna skulle det vara kul att höra hur resultatet blev!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:24:27  Show Profile Send 24U a Private Message
Nemo

Har en DAC 3 och kan bara säga trevligt. Finns högre upplösning och bättre ljud, men för 1000:- som min kostade på butik, är den bra. Spelar musikaliskt med dragning åt värme. Tappar lite djupbas, men det saknar jag ändå inte då mina golvare viker av vid strax under trettio, så jag kan rekommendera den. Kan moddas i hög grad med grejor från LC Audio om uppgradering önskas senare.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:35:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Harmony Designs dac har ju balanserad utgång. Ayn: hade du testat den?

Jag skulle få den hemskickad strax efter att jag anmälde intresse i mitten av april. Nu är det mitten av juni och senaste budet var att ett exemplar DA9 ska bli färdigt för hemlån i slutet av veckan. Har inte hört något sen förra veckan om det dock...tycker det börjar bli dags för kontakt från herr Stridbeck av något slag nu...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:00:32  Show Profile Send John a Private Message
Ayn:
quote:
Jag skulle få den hemskickad strax efter att jag anmälde intresse i mitten av april

Aj, bara! Hm, han var då snabb i svängarna när jag var i kontakt med honom! Men man kan ju ha lite överseende i.o.m att han har en rätt liten verksamhet, inte så många anställda, vad jag förstår. Som sagt, vore kul att höra dina intryck senare. Är själv lite, lite nyfiken på om jag ska skaffa mig en fifo till min, eller bara gilla läget... Ack denna uppgraderingsnojja!
mvh
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:39:56  Show Profile Send Nemo a Private Message
ignatz: Den där Superdac:en verkar intressant. Jag hittade en del information om den på nätet. Musikbörsen finns ju i Malmö, så man kanske kan låna hem en därifrån eller ta hem en på öppet köp. Måste dock vänta med nya inköp tills jag sålt en förstärkare (HK 670), som jag har till salu.

fridefors: Håller med dig om att det vore litet sorgligt att använda CD72:an enbart som transport, men om jag skaffar en separat DAC, så säljer jag nog CD72:an och köper en bra begagnad transport istället (för sådär 3000--5000 kr).

Min moddade CD72:a låter väldigt bra, faktiskt, men blir lite vass i toppen emellanåt, så om jag skaffar separat DAC (och ev. separat transport också), så vore det trevligt om den vore mjuk och fin i toppen och gärna något varm i klangen; det skulle nog harmoniera bättre med mina lite varma (både klangmässigt och fysiskt...) electrocompanietgrejor.

Tack för era tips och råd, kom gärna med flera!





Edited by - Nemo on 2003/06/19 16:43:13
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:17:59  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Varför inte låta Harmony Design modda vidare med balanserad utgång?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/23 :  14:42:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så här skriver man på Harmony Designs hemsida:

Obalanserat till balanserat
Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång.
Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt.
Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:52:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är Super DAC 2496 menat mest för musiker-, data- eller studiobruk, då det finns inga tester av den. Jag kan alla fall inte hitta några.

Eller gör den verkligen skäl för namnet också i audiobruk?

Hoppas att det finns någon som kan bringa klarhet i den här frågan.
Annars verkar den ju vettigt för priset, men hur pass bra den är egentligen för renodlat musikförmedling?
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/24 :  01:10:35  Show Profile Send Nemo a Private Message
SZR: Jag har faktiskt funderat lite på det... men då måste man ju ha en extra krets i signalvägen, som omvandlar den obal. signalen till en balanserad innnan den matas ut från CD-spelaren. Dessutom har jag nog en god chans at få bättre ljud för pengarna om jag skaffar en beg. separat DAC och byter ut CD-spelaren mot en billigare beg. med lika bra eller bättre egenskaper, som transport betraktad; jag har funderat på t.ex. Sony XA20ES eller någon tung Onkyo eller Denon.

Björn-Ola: Jag har läst och grunnat över det där också och jag har faktiskt min obal. CD-spelare ansluten till mitt bal. förstegs bal. CD-ingång, försteget har nämligen både XLR- och RCA-anslutningar (fyra stycken; två av dem har jag förstås kortslutit för att kunna köra obal.) till den balanserade ingången, men för balanserad (intern) drift av förstärkarna behöver jag en äkta balanserad signal (som i själva verket är två olika men symmetriska signaler). Mina förstärkare har (om jag förstått saken rätt) två signalvägar per kanal, vilka inte sätts samman förrän signalerna ska skickas till högtalarna, då de två symmetriska signalerna i varje kanal sätts samman till en obal. signal/kanal, varvid de störningar (inklusive distortion) som är lika på de båda signalerna filtreras bort -- rätt elegant tycker jag i alla fall

pick-me-up: Ja den är nog främst avsedd för studiobruk och dyl., men lär fungera bra även för "consumer DATs, Mini Disc, DVD or CD player", som det står i manualen jag laddade hem. Jag har hittat recensioner &c. på bl.a. följande ställen:

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/67839.html
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=digital&n=55338&highlight=superdac&r=&session=
http://www.aca.gr/pop_rene.htm
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1461

Är det ingen här på forumet som har lyssnat på SuperDAC:en?


Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/24 :  01:22:29  Show Profile Send Nemo a Private Message
Så här skriver Rene Van Es (holländsk audiofilmänniska: http://www.aca.gr/pop_rene.htm) om SuperDAC:en:

"I have replaced my Monarchy Audio M22B dac by a M-Audio Superdac 24/96. Although this tiny dac costs only 310 Euro and has a wall mart power supply, this dac is one of the best I ever heard. We placed it along side a Mark Levinson cd player, matched the input levels and reached the conclusion that it sounded different, but not worse. In comparison with the Monarchy, much more detail can be heard, a bit less depth, better and tighter bass lines and never ever a digital harsness. One of the cheapest and smartest upgrades I ever did. Do compare this dac against the best and be amazed. I have tried a lot of cd players and dacs in the past. This little box outperforms all including a CEC combination with its own superlink. Some friends tried my M-audio Dac and they all bought one afterwards."

Det låter ju lite intressant, eller?


Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:21:24  Show Profile Send John a Private Message
Som du säkert har sett så finns en xa20es till salu under säljes. Tror att Stridbeck gillar att skruva i sådana också, om det skulle vara en option.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:37:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nemo
Frågan är om det är någon vits med att ha inverterade signaler. Man tar ju ut spänningsskillnaden mellan dom två ledningsbanorna och störningarna försvinner även om man inte har en inverterad signal.
Fast vad vet jag, min gamle hanne.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/07/02 :  19:10:55  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag beställde nyss en M-Audio (Midiman) SuperDAC 2496 från Tyskland. Hoppas att de kan hitta en åt mig, för när jag beställde från Musikbörsen skrev de att den utgått ur deras sortiment . Man har 14 dagars returrätt från stället i Tyskland också, så jag kan skicka tillbaka den om det inte visar sig vara en uppgradering .

Edited by - Nemo on 2003/07/02 19:14:02
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/02 :  19:56:46  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
SuperDAC 2496 ser trevlig ut och har en bra prislapp. Bra med trafon på utsidan, då kan man lätt bygga en egen nätdel, om man vill. Men hur gör jag för att köra balnserade utgångar till förstärkare som bara har vanliga RCA?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/03 :  08:36:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har precis gått över till balanserad överföring från min Ultracurve till min Advantage P1.
När jag gick över till balanserad överföring mellan för och slutsteg var skillnaden påtaglig.
Förmodligen för att jag då slapp konvertera signalen fram och tillbaka.
Den här gången gjorde det mindre skillnad. Ett uns bättre upplösning som man egentligen bara märker vid körmusik.
Tveksam uppgradering.
Konstigt nog gjorde nya Wattgate-kontakter på min nätsladd till Ultracurven en större förbättring.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:04:18  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
< Nemo,
Var i Tyskland handlar du? Blir lite orolig nu, trodde att Musikbörsens webbshop var uppdaterad!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:11:52  Show Profile Send Nemo a Private Message
ignatz: Här handlar jag: http://www.musik-produktiv.de/

Mr.Älg: Den har obalanserade utgångar också. Dock är de inte av RCA-typ, så man behöver adaptrar (t.ex. ELFA: art.nr. 42-719-95). Ur manualen: "The Super DAC 0.25” unbalanced outputs carry a consumer-level audio signal (-10 dBV nominally) across a single conductor surrounded by a ground shield conductor. Most consumer equipment operates with unbalanced connections. Although by definition not as quiet as the balanced signals, the unbalanced signals are still extremely quiet when used in a properly grounded system with short cable runs."

Manual: http://www.m-audio.com/support/manuals/pdf/Superdac.pdf


Edited by - Nemo on 2003/07/03 13:14:25
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/07/03 :  14:24:24  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
> Nemo!
Thanx!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000